Houslový koncert Martinů po padesáti letech v Chicagu. S Josefem Špačkem a Jakubem Hrůšou
Jakub Hrůša se po lednových koncertech s Newyorskou filharmonií opět vrací do Spojených států amerických. Přijal pozvání k čtrnáctidenní rezidenci u Chicago Symphony Orchestra. Jeho sólovými partnery budou dva význační houslisté, Američan Gil Shaham a Čech Josef Špaček, který v Chicagu zažije svůj debut. Hrůšova letošní chicagská rezidence zahrnuje od 7. do 16. března sedm koncertů. Vyvrcholí uvedením Houslového koncertu Bohuslava Martinů, který měl v Chicagu v roce 1973 svou světovou premiéru.
Přední český dirigent Jakub Hrůša u Chicagských symfoniků debutoval již v roce 2017, naposledy s tělesem v loňském roce nastudoval Mahlerovu Devátou symfonii. Hrůša v Chicagu navazuje na odkaz Rafaela Kubelíka, který byl v padesátých letech hudebním ředitelem tohoto orchestru. Na podzim 2023 v tamní Lyrické opeře nastudoval Hrůša navíc Janáčkovu Jenůfu, kterou portál KlasikaPlus.cz reflektoval ZDE.
Březnový symfonický program v Chicagu zahrnuje ve své první části provedení Mendelssohnova Houslového koncertu se sólistou Gilem Shahamem a dvou orchestrálních čísel, Koncertu pro orchestr Witolda Lutosławského a symfonie Smrt a vykoupení Richarda Strausse. Tyto koncerty jsou na programu ve dnech 7., 8., 9. a 12. března.
Vyvrcholením Hrůšovy rezidence bude uvedení Koncertu pro housle a orchestr č. 1 Bohuslava Martinů. Návrat tohoto díla do Chicaga je symbolickým příspěvkem k oslavám Roku české hudby, právě tam totiž před padesáti lety proběhla světová premiéra tohoto díla v podání Chicagských symfoniků řízených Georgem Soltim a s Josefem Sukem ml. jako sólistou. Tentokrát se sólového partu ujme přední českých houslista Josef Špaček, pro kterého bude vystoupení s chicagským orchestrem debutem. Hrůša toto dílo již dříve nahrál s Bamberskými symfoniky a německým houslistou Frankem Peterem Zimmermannem a provedl jej také s Berlínskými filharmoniky, čímž se zasluhuje o jeho propagaci. „Specificky tento koncert vyžaduje virtuosa, který hraje se svěžestí, s nadhledem, suverenitou a občas i de facto v určité nadsázce. Je to dílo, které vyžaduje takový kalibr kvality, jakou oplývá právě Josef Špaček,“ uvedl ke specifikům opusu Jakub Hrůša. Kromě koncertu Martinů zazní na koncertech ve dnech 14., 15. a 16. března v Hrůšově nastudování symfonická báseň Richarda Strausse Also sprach Zarathustra (Tak pravil Zarathustra) a suita z baletu Podivuhodný mandarín Bély Bartoka.
Hrůšova dvoutýdenní rezidence navazuje na účinkování dalšího významného českého dirigenta Petra Popelky, který v prvních březnových dnech s Chicagskými symfoniky nastudoval symfonický program zahrnující Šestou Schuberta a Sedmou Beethovena, které předcházelo uvedení Mendelssohnovy ouvertury Hebridy. Jakub Hrůša se do Spojených států vrátí v dubnu na turné s Bamberskými symfoniky a klavírními sólisty Hélène Grimaud a Lukášem Vondráčkem.
Foto: Petra Hajská, Chris Lee
Příspěvky redakce
- Cesta pod zvukový povrch. Netradiční výchovný pořad v Rudolfinu
- Jiří Rožeň s díly Bedřicha Smetany v göteborské opeře
- Malí velcí filharmonici v Kongresovém centru Zlín
- Košické hudební jaro v novém termínu. Zajímavostí je scénický koncert
- Rok české hudby v Podkrkonoší. Se světovou premiérou