Pro dvojici abonentních koncertů, která bude v Bratislavě na programu ve čtvrtek a v pátek 23. a 24. května, vždy od sedmé hodiny večer, si Slovenská filharmonie připravila hudební exkurz do počátku minulého století. V dílech Ljatošinského, Lutosławského, Schönberga a Stravinského povede orchestr a Slovenský filharmonický sbor Andrej Borejko. Jako sólista se v Koncertní síni filharmonie představí…
České noneto oslavilo svoji stovku i v Plzni, a to se Smetanou
„České noneto vlastně zažilo všechny české prezidenty.“
„Soubor si interpretaci Českých tanců doslova užíval.“
„Dvořákova Serenáda vyzněla i pro nové obsazení velmi zdařile.“
Soubor České noneto, který byl založen r. 1924 oslavil své jubileum také účinkováním na 44. ročníku festivalu Smetanovské dny v Plzni. Zvolil zajímavý program z děl jemu věnovaných a z děl upravených pro netradiční uskupení houslí, violy, violoncella, kontrabasu, flétny, hoboje, klarinetu, fagotu a lesního rohu. Těleso se rozhodlo všem posluchačům rozdat jedno ze svých CD, která natáčí pro francouzský label Praga Digital. Celý večer se nesl v pohodovém duchu radosti z krásy hudby, což plzeňské publikum ocenilo.
VÝHERCE VSTUPENEK:
České noneto jubilejně na Smetanovských dnech
Plzeňský festival Smetanovské dny pořádaný pod hlavičkou tamní filharmonie na svém bohatém komorním programu přivítá i jeden z českých souborů, jehož tradice sahá až do meziválečného období dvacátého století a který patří k jednomu z nejstarších komorních souborů i ve světovém měřítku. V úterý 9. dubna vystoupí od půl osmé večer v plzeňském Domě hudby České noneto a uvede…
Houslový koncert Martinů po padesáti letech v Chicagu. S Josefem Špačkem a Jakubem Hrůšou
Jakub Hrůša se po lednových koncertech s Newyorskou filharmonií opět vrací do Spojených států amerických. Přijal pozvání k čtrnáctidenní rezidenci u Chicago Symphony Orchestra. Jeho sólovými partnery budou dva význační houslisté, Američan Gil Shaham a Čech Josef Špaček, který v Chicagu zažije svůj debut. Hrůšova letošní chicagská rezidence zahrnuje od 7. do 16. března sedm…
Století Českého noneta
„Čtyřvěté dílo bylo komponováno s ohledem na prezentaci jednotlivých nástrojů a soubor toto ‚zadání‘ vrchovatě naplnil.“
„Po přestávce koncertu uvedlo České noneto Taneční preludia Witolda Lutoslawského.“
„České noneto hrálo osmidílnou Foerstrovu skladbu s působivým nastíněním lyrických poloh a přitažlivou, vitální agogikou.“
Ve středu 6. prosince ve Dvořákově síni Rudolfina oslavilo České noneto sté výročí založení. Sdružení konzervatoristů sice 14. března roku 1923 vystoupilo ještě v desetičlenné sestavě decetu či dixtuoru se skladbou Tři meditace od Bohuslava Taraby, ale o rok později už se konalo první oficiální vystoupení devítičlenného souboru pod názvem České noneto – bylo to 17. ledna 1924 na Žižkově. Na programu středečního večera Českého spolku pro komorní hudbu byly nyní skladby, které těleso v začátcích kariéry podržely, a pietu ozdobilo jejich excelentní provedení.
Nastávají Dny Bohuslava Martinů. Zapojí se i Česká filharmonie a SOČR
Festival si již 29 let klade za cíl uvádět a propagovat hudbu poličského rodáka. Přední čeští umělci na Dnech Bohuslava Martinů představují i méně frekventovaná skladatelova díla. Součástí festivalu je Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, která podporuje nastudování skladatelových skladeb nejmladší generací interpretů a pomáhá formovat mladé hudebníky. Na koncertech ve spolupráci s Českou filharmonií…
Měsíc před vánočními svátky soutěž a festival nesoucí jméno Bohuslava Martinů
Soutěž pro mladé talentované hudebníky a na ni navazující festival nazvaný Dny Bohuslava Martinů, to je náplň několika dnů na konci listopadu a počátkem prosince, za nimiž v Praze už devětadvacátým rokem stojí Nadace Bohuslava Martinů. Koncerty se konají především v sídle AMU v Lichtenštejnském paláci, ale také v Rudolfinu. Nejvíce prostoru pořadatelé věnují hudbě Bohuslava…
Ohlédnutí za festivalem Forfest Kroměříž 2023
„Je stále ještě nezbytné čelit předsudkům zpochybňujícím oprávněnost vstupu zobcové flétny na koncertní pódium.“
„Zatímco klarinet má své místo na tradičním koncertním pódiu již historicky zajištěno, akordeon o ně musí stále ještě usilovat. Je to ale snažení s nepochybně dobrou perspektivou.“
„Nejen z hudebního projevu, ale i z vystupování interpretů i autora toho večera v Kroměříži u svatého Mořice přímo vyzařovala radost, životní optimismus a opravdová zbožnost.“
V Kroměříži v tuto dobu již postupně doznívá letošní ročník Forfestu, mezinárodního festivalu současného umění s duchovním zaměřením. Byl zahájen již v březnu a potrvá až do září. Je sestaven nejen z koncertů, ale i z poslechových pořadů, setkání, kompozičních kurzů pro mladé skladatele a výstav. Své vyvrcholení má koncem června, kdy se v kroměřížských kostelích a koncertních sálech setkávají interpreti jak domácí, tak i zahraniční.
PKF – Prague Philharmonia s houslistkou Grace Park pod taktovkou Marca Minkowského
Předposlední abonentní koncert orchestru PKF – Prague Philharmonia bude ve znamení hudby dvou klasiků a jednoho velikána dvacátého století. V sobotu 6. května zahraje těleso ve Dvořákově síni Rudolfina od půl osmé večer díla Beethovena, Mozarta a Weilla. Dirigentské taktovky se ujme Marc Minkowski, sólistkou bude houslistka Grace Park. Dramaturgií koncertu orchestr volně…
Jan Bartoš: Jedním z úkolů interpreta je oddělovat zrna od plev
„Miloslav Kabeláč nepustil nic polovičatého.“
„Neumím si dost dobře představit, že hraji něco, o čem vím, že to není úplně dobré.“
„Když se živá nahrávka povede, bývá ve všech směrech odvážnější. Je přítomno něco, čeho se ve studiu sice také dá dosáhnout, ale těžce.“
Jako své páté album vydal pianista Jan Bartoš u Supraphonu v možná překvapivé konfrontaci sólové skladby dvou českých autorů. Natočil Smetanovy Sny a dva cykly od Miloslava Kabeláče – Osm preludií, op. 30 a Cizokrajné motivy, op. 38. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad spojnicemi mezi oběma skladateli, porovnává Ivana Moravce s Rudolfem Firkušným a Josefem Páleníčkem a prozrazuje některé své další plány. Připouští zároveň, že v sólovém hraní se cítí svobodněji, a zdůrazňuje, že natáčí jen to, co má opravdu hodně zažité.
Mladí mladým ve Slovenské filharmonii a Kristina Fialová se Státní filharmonií Košice
Ve středu 15. března se bude v bratislavské Redutě konat koncert cyklu Junior, tedy pro mládež. Představí se Symfonický orchestr Vysoké školy múzických umění pod taktovkou polského dirigenta Marcina Sompolińského. Další den je pak zajímavý koncert v Košicích, sólistkou tam bude Češka Kristina Fialová. Sólistou bratislavského večera je mladý houslista Marek Juráň,…
FOK & Lisiecki v Obecním domě
„Vstup klavíru se tak po krátkém zopakování úvodního tématu ihned přelévá do melancholického tématu vedlejšího, kde se ukazuje Chopinova hlavní parketa, tedy nádherné vedení melodické linky, v níž dokonale využívá zvuk a témbr klavíru.“
„Klavírista Jan Lisiecki má ve svých 27 letech renomé mimořádného klavíristy mladé generace. Už v patnácti letech podepsal exkluzivní smlouvu s Deutsche Grammophon, v osmnácti se stal nejmladším držitelem ceny Grammophone’s Young Artist Award, kterou získal současně s cenou Leonarda Bernsteina.“
„Ve druhé polovině zahrál Symfonický orchestr FOK Brahmsovu překrásnou druhou symfonii.“
Letošní koncertní sezóna Symfonického orchestru FOK je věnována Evropě a jejím jednotlivým národům, některé koncerty dokonce konkrétním hlavním městům. Středeční koncert, tedy především jeho první polovina, patřil polské metropoli, Varšavě. Ve Smetanově síni Obecního domu se po úvodní Malé suitě Witolda Lutoslawského rozezněl slavný Chopinův koncert e moll v podání polského klavíristy světového formátu Jana Lisieckého. Orchestr řídil rovněž polský dirigent Krysztof Urbański, mimo jiné vítěz Mezinárodní soutěže Pražské Jaro v roce 2007. Druhou polovinu koncertu pak obsáhla Brahmsova Symfonie č. 2.
FOK s Janem Lisieckim zahrají pro Varšavu
Symfonický orchestr hl. m. Prahy uvede koncerty věnované Varšavě. Pod taktovkou polského dirigenta Krzysztofa Urbańského vystoupí mladý polsko-kanadský klavírista Jan Lisiecki. Zahraje Chopinův Klavírní koncert č. 1. Dále na programu zazní Malá suita Witolda Lutosławského a Brahmsova Symfonie č. 2. Koncerty se budou konat ve středu 8. a ve čtvrtek 9. března…
Trienále Světové dny Witolda Lutosławského v polské Vratislavi poprvé
Festival Světové dny Witolda Lutosławského (Witold Lutosławski World Days) je novou, speciální iniciativou polského Národního hudebního fóra (NFM) připomínající významného skladatele. Mezi výročími umělcova narození a úmrtí se v rámci mezinárodního projektu, který se bude konat každé tři roky, uskuteční také koncerty, během kterých zaznějí různá díla Lutosławského. První ročník proběhne letos,…
ČRo D-dur: Je libo ke krbu klasiku, či modernu?
„Mezi mnoha nahrávkami se zcela jistě neztratí ta, kterou v roce 2017 natočil soubor Pavel Haas Quartet ve spolupráci s vynikajícím izraelským klavíristou Borisem Giltburgem.“ „Olivier Messiaen je geniální tvůrce vyznačující se absolutním ztotožněním světa hudby a nadpozemské duchovní síly.“ „Lukášovo závažné dílo z roku 1974 se zcela vymyká zažité představě skladatele bazírujícího na…
Pohledem Jiřího Vejvody (39)
Matiné? Jak by ne!
Nový rok opět zahájí koncert filharmoniků z Vídně
„Pro Vídeňské filharmoniky je – spolu s červnovým Koncertem letní noci ze Schönbrunnu – jedním ze dvou nejostřeji sledovaných počinů každé sezóny.“
„Jak tráví nynější, poměrně neklidný čas rakouský dirigent Franz Welser-Möst, který pozdvihne na Nový rok taktovku potřetí během uplynulého tuctu let?“
„Během této sezóny se Jakubu Hrůšovi s jeho třinácti koncerty v čele Vídeňských filharmoniků nevyrovnají ani Riccardo Muti, Daniel Barenboim, Andris Nelsons či Christian Thielemann.“
Pokud by se našel mezi žurnalisty neználek, pověstný kandrdas, který by se v propagačním oddělení Vídeňských filharmoniků zeptal, zda orchestr opět odehraje svůj Novoroční koncert, dostal by udivenou odpověď ve stylu: „Matiné? Jak by ne!“ Vždyť toto defilé valčíků, polek či kvapíků, okořeněné o předehry z operet, se už dávno stalo v metropoli na Dunaji, ale díky televizním a rozhlasovým přenosům i ve světě, tradicí. Zdánlivě zahájenou před třiaosmdesáti lety, v počátcích druhé světové války. I když určit přesný počátek není úplně jednoduché.
Tělesa Slovenské filharmonie na Slovensku i v zahraničí
Slovenská filharmonie, Slovenský filharmonický sbor a Slovenský komorní orchestr se koncem tohoto měsíce a začátkem září představí na domácích i zahraničních pódiích. Koncerty v jejich interpretaci zaznějí ve švýcarském Murtenu, v německém Mannheimu a polském Krakově, v Trenčianských Teplicích, Stupavě, Bojnicích i v Bratislavě. První slovenský orchestr se svým šéfdirigentem Danielem Raiskinem a švýcarským dirigentem Christophem-Mathiasem Muellerem odcestují do…
Čajkovskij a Sibelius v rukou Paava Järviho
„Charismatická a uvolněná Bellova hra, v níž nezaslechnete faleš tónovou ani výrazovou, byla pro mě vrcholem festivalových sólových vystoupení.“
„Pátá symfonie v pojetí Paava Järviho vyznívá monumentálně, opojně, s vírou, že nad osudem lze zvítězit.“
„Čtvrtá část Lemminkäinenův návrat se zřídka slyšenou orchestrální souhrou, jemnými i sytými barvami nástrojů vyústila v umně vygradované ohnivé finále.“
Hudebními vrcholy na festivalu v estonském Pärnu byly koncerty Estonského festivalového orchestru. Pravda, zdobila je zvučná jména sólistů, ale výkony, jaké podal orchestr především v Páté symfonii Petra Iljiče Čajkovského a pár dnů nato v Sibeliově suitě Lemminkäinen, byly jedním slovem strhující. Velký podíl na tom měl dirigent Paavo Järvi.
Festival v Pärnu – oslava hudby a přátelství
„Pro estonské obecenstvo je Neeme Järvi ikona, velmi si ho váží a má ho rádo.“
„Festival v Pärnu pro zviditelnění estonské hudby a jejích interpretů dělá více než maximum.“
„Muzikanti se v Pärnu sbližují, uzavírají se tu přátelství, vytvářejí se skupiny na sociálních sítích, které pak fungují i jako prostředek pro další spolupráci.“
Před třemi lety jsem se do Pärnu, přezdívaného letní hlavní město Estonska, vydala poprvé. Zažila jsem vřelou atmosféru, byla jsem svědkem usilovné práce i přátelských setkání respektovaných dirigentů, vážených sólistů, hráčů světových orchestrů i mladých muzikantů na prahu kariéry. Podobně tomu bylo v estonském letovisku mezi 13. a 22. červencem i letos…
Marek Kopelent inspirativní a srozumitelný
„Koncert věnovaný Marku Kopelentovi posluchače seznámil s mnoha polohami skladatelovy tvorby, která oslovuje dosud, protože je nadčasová.“
„Večer otevřel hobojista Vilém Veverka, Kopelentovi blízký interpret, který skladatelovým dílům rozumí.“
„Čtvrtý kvartet předneslo Kvarteto FAMA Quartet s velkou emocionální silou a hráčskou erudicí, v posluchačích přetrval znepokojující až drtivý pocit…“
Patří k nejrespektovanějším a nejpozoruhodnějším českým skladatelům. Marek Kopelent se letos 28. dubna dožil devadesáti let. Na oslavu tohoto jubilea se v Anežském klášteře v Praze uskutečnil před prázdninami koncert, jehož dramaturgie přinesla to nejzajímavější z komorní a sólové skladatelovy tvorby. Gratulační večer, ke kterému se s odstupem vracíme, uspořádali Kopelentovi přátelé ze sdružení Ateliér 90 s vydatnou pomocí Jarmily Tauerové.
Loučení Alexandra Liebreicha
„Poslouchat avantgardní, novátorskou hudbu je dobrodružná cesta, kterou se vyplatí podstoupit, protože v jejím průběhu objevíme nové netušené krásy.“
„Koncert pro violoncello a orchestr je skladba náročná jak pro sólistu i orchestr, tak pro posluchače preferující hudbu klasicismu či romantismu.“
„Hráči viseli na Liebreichovi očima, bylo zřejmé, jak oběma stranám záleží na ztvárnění každé noty – technicky, dynamicky, výrazově.“
Poslední společný koncert v této sezoně odehráli Rozhlasoví symfonici s končícím šéfdirigentem Alexandrem Liebreichem. Takřka symbolicky byl u tohoto loučení i německý violoncellista Alban Gerhardt, kterého Liebreich do Prahy pozval i na začátku své spolupráce se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. V pražském Rudolfinu provedli v pondělí 20. června Lutosławského Koncert pro violoncello a orchestr. Večer vyvrcholil Sedmou symfonií Ludwiga van Beethovena. To vše v excelentním podání se silným emocionálním vkladem.
Břevnovská hudební setkání v úterý uzavře České noneto
Závěrečný koncert sedmé sezóny cyklu Břevnovská hudební setkání se bude konat v úterý 7. června v kostele Církve československé husitské od 19 hodin. Vystoupí tam České noneto. „Přivítáme slavný soubor České noneto, které bylo založeno v roce 1924 tehdejšími studenty pražské konzervatoře a postupně se stalo jedním z neuznávanějších hudebních těles u nás i v zahraničí,“ uvádějí…
Hudební perspektivy s Filharmonií Hradec Králové a Hudbou v souvislostech
„Jan Rybář, aspoň z môjho pohľadu, uprednostňoval zrozumiteľnosť pred extrovertnejšími gestami.“ „Občas sa niečo zopakuje – spravidla ale v inom kontexte, než po prvýkrát, v inej inštrumentácii, v inej faktúre.“ „Hoci ide o neustály proces, to, že sme sa ocitli v ďalšom stupni ‚škaredosti‘, často zbadáme, až keď už daný blok naplno prebieha.“ Koncerty projektu Hudba…
Víkend soudobé hudby Prague Offspring jako součást festivalu Pražské jaro
„Ukázat publiku nejaktuálnější dění na světové scéně soudobé hudby, ale také umožnit českým a zahraničním hudebníkům nenahraditelný osobní kontakt.“ „Stylové zaměření prezentované hudby bude do určité míry vycházet z profilu souboru Klangforum Wien, ale nevylučuje to ani prezentaci hudby znějící tradičněji.“ „Vedle koncertů zařazených pod hlavičku Prague Offspring patří k výrazným počinům v uvádění…
Zahajovací koncert jarní části Břevnovských hudebních setkání zítra
Pořadatelé cyklu Břevnovských hudebních setkání zvou na zahajovací koncert jejich jarní části, a sice zítra v 19 hodin do Tereziánského sálu Břevnovského kláštera. V programu s názvem Zlaté pomeranče italského baroka tam vystoupí mezinárodně renomované umělkyně, cembalistka Barbara Maria Willi a hráčka na barokní housle Lenka Torgersen. Na programu budou Sonáta D dur, op. 5/1…
SOČR v pondělí – Brahmsovo Německé requiem a Lutosławského Koncert pro violoncello
Na dalším abonentním večeru Symfonického orchestru Českého rozhlasu zazní v pondělí 24. ledna Violoncellový koncert od polského klasika dvacátého století Witolda Lutosławského s německým sólistou Albanem Gerhardtem. Druhá část programu bude patřit jednomu z nejkrásnějších děl Johannesa Brahmse, Německému requiem. K jeho provedení šéfdirigent Alexander Liebreich přizval sopranistku Christinu Landshamer, barytonistu Michaela Nagye a Pražský…
Fantastická symfonie JFO zítra se speciálními zvony pod vedením Andreye Boreyka
Podtitul Symfonického cyklu A Janáčkovy filharmonie Ostrava zní Velké symfonické skladby prověřené časem. Právě v rámci tohoto cyklu, který je základním pilířem letošní dramaturgie, zve JFO ve čtvrtek 2. prosince od 19 hodin do společenského sálu Domu kultury města Ostravy na koncert s názvem Epizoda ze života umělcova. Zaznějí Lutosławského Symfonické variace a Weinbergovo…
Umění, ne politika.
Filharmonici k výročí listopadu
„Suverénní, plnokrevné a opulentní, ale i jemněji emotivní provedení Rachmaninovovy známé skladby bylo ve spolupráci sólisty a dirigenta a skvěle hrající filharmonie mimořádným hudebním okamžikem.“
„V takovém kontextu se klidně mohou na jednom pódiu i 17. listopadu sejít Sergej Rachmaninov a Witold Lutosławski.“
„Janáčkova Suita v programu nakonec zafungovala především jako intermezzo před druhou závažnou a velkou partiturou.“
Česká filharmonie koncertem pro svobodu a demokracii ve středu 17. listopadu několikanásobně překvapila. Nejprve oznámením, že k tomuto výročí zahraje s orchestrem čínská pianistka Yuja Wang. Pak dva dny před koncertem zprávou, že globální hvězda nepřijede a že ji zastoupí Lukáš Vondráček. Filharmonie překvapila i sestavou programu, kterou musel posluchač sofistikovaně promyslet, aby se mu ozřejmilo, jak ji vztáhnout k odporu proti totalitě. Nakonec však koncert, řízený Jakubem Hrůšou, zafungoval, jak měl.
Česká filharmonie dvakrát k výročí sametové revoluce s Yujou Wang a Jakubem Hrůšou
Česká filharmonie pořádá ve středu 17. a ve čtvrtek 18. listopadu od 19:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina Koncerty pro svobodu a demokracii. Orchestr pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta Jakuba Hrůši zahraje Druhý klavírní koncert Sergeje Rachmaninova, Suitu pro orchestr Leoše Janáčka a Koncert pro orchestr Witolda Lutosławského. Sólový part v Rachmaninovově koncertu přednese…
Janáčkova filharmonie Ostrava ve středu uvede mladé talenty
Čtvrtým mimořádným koncertem v sezóně Janáčkovy filharmonie Ostrava je projekt s názvem Mladé talenty s Janáčkovou filharmonií. Uskuteční se v Domě kultury města Ostravy ve středu 25. srpna od 18 hodin. K jednotlivým pultům vedle sebe už posedmé usednou členové ostravské filharmonie společně s vybranými talentovanými studenty základních uměleckých škol Moravskoslezského, Zlínského a Olomouckého kraje. Ti nejlepší…