KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

ČRo D-dur: Výročí Libora Peška a Karla Ančerla english

„Po poledni je připravena série koncertních árií Wolfganga Amadea Mozarta s legendární koloraturní sopranistkou Editou Gruberovou. A pak nová nahrávka Brahmsova klavírního koncertu č. 1 d moll s Andrásem Schiffem a Orchestrem osvícenského věku, tedy orchestrem dobových nástrojů.“

„Středa večer bude patřit Liboru Peškovi, který by 22. června slavil devadesátiny.“

„Víkendová návštěva je ve znamení 50. výročí úmrtí Karla Ančerla. Bude to přehlídka jeho oblíbených autorů a vrcholných nahrávek.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy nepřetržitě. Hudbu vybírají, ohlašují a přibližují konkrétní lidé s jedinečným zázemím, preferencemi a vkusem. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah dokonce prostor pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je pro portál KlasikaPlus.cz synonymem pro „samou hudbu“. Pravidelně proto nahlíží do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 26. 6. do 2. 7. 2023?

První den týdne v 8:16 přichází na řadu Don Quijote Richarda Strausse, rytířské variace pro violoncello a orchestr v nahrávce skvělého Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu. Je to virtuózně koncipovaná skladba plná orchestrálních barev a hudebního humoru. V 10:37 Strausse vystřídá jeho umělecký současník a lidský protipól Gustav Mahler – zazní jeho Symfonie č. 4 se sopránovým sólem v podání Lucie PoppovéLondýnského symfonického orchestru. Po poledni je připravena série koncertních árií Wolfganga Amadea Mozarta s legendární koloraturní sopranistkou Editou Gruberovou. A ve 13:17 nová nahrávka Brahmsova klavírního koncertu č. 1 d mollAndrásem SchiffemOrchestrem osvícenského věku, tedy orchestrem dobových nástrojů. Po něm jsou na programu Čajkovského Variace na rokokové témaMichaelou FukačovouLiborem Peškem, což předznamenává středeční večer, který je celý věnován Peškovi. Kromě výběru z hudby 20. století můžete večer uzavřít s monumentální Symfonií č. 8 Antona Brucknera pod taktovkou Bernarda Haitinka ve 22:14.

V úterý je možné se vrátit v 12:22 k vzorové a mistrovské nahrávce Chopinova Klavírního koncertu č. 1Krystianem Zimermanem. Klavírista s ním v roce 1975 vyhrál Chopinovu soutěž ve Varšavě a od té doby provedení ještě vybrousil a zdokonalil. Snad nikdo z klavíristů nemá tak zářivě čistý úhoz a tak dokonalou techniku spojenou se smyslem pro tuto Chopinovu mladistvě lyrickou skladbu. V 14:48 je možné se zaposlouchat do málo uváděné Jihočeské suity Vítězslava Nováka, která je jeho pozdním dílem z časů druhé světové války. A večer od 22:00 je připravena zajímavá série hudby 20. století – Ligetiho Šest bagatel pro flétnu, hoboj, klarinet, fagot a lesní roh, Kabeláčových Osm invencí pro bicí nástroje, Planina Ptáků Ivany Loudové, Planina Víta Zouhara

Středa večer bude patřit Liboru Peškovi, který by 22. června slavil devadesátiny, ale zemřel vloni v říjnu. Nahrávky postupně připomenou celou jeho uměleckou kariéru. Začneme ve dvacet hodin symbolicky prvními snímky s jeho vlastním souborem Komorní harmonie. Díky velkorysosti šéfa Supraphonu mohl Pešek už jako mladý nahrát několik desek s ansámblem dechových nástrojů, ze kterých zazní Stravinského Oktet. Následovat bude živá a brilantní nahrávka Mozartovy Haffnerovy symfonieKomorní filharmonií Pardubice, kterou Pešek v 70. letech budoval a vzpomínal na to jako na jednu z nejradostnějších kapitol. V 80. letech byl už druhým dirigentem České filharmonie a z této doby můžete slyšet málo známou nahrávku Brucknerovy Sedmé symfonie a slavnější snímek Debussyho Moře. Z desetiletého období v čele Královské filharmonie v Liverpoolu zazní populární Sukova Pohádka. Málo se ví, že po návratu z Anglie stihl Libor Pešek jako sedmdesátník natočit postupně komplet Mahlerových symfonií. Z nich v půl jedenácté večer zazní symbolicky Symfonie Devátá jako dlouhé loučení se životem.

Čtvrtek ráno začíná pohádkově Suitou z Prokofjevovy popelky od 8:00 a navazuje Janáčkova Pohádka pro violoncello a klavír s Michaelou Fukačovou. V 10:50 jsou na programu všechny Dvořákovy Humoresky op. 101 a před polednem Obrázky z výstavy se slavným italským dirigentem Claudiem Abbadem. V 13:57 se pokračuje v pohádkové lince uvedením Šeherezády Nikolaje Rimského KorsakovaJosefem Sukem a Českou filharmonií. A večer ve 20:17 čekejte na výběr z Gershwinovy opery Porgy a Bess. Ve 21:11 Suita z baletu Ondráš Ilji Hurníka v historické nahrávce Karla Ančerla, což předjímá víkendové vysílání.

V pátek uvede v 9:39 Wihanovo kvarteto Janáčkův kvartet Listy důvěrné a v 10:47 zazní novodobá suita z opery Její pastorkyňa v provedení Tomáše Netopila. V 11:10 zahraje Murray Perahia jednu z Bachových partit, které nahrál souborně svým kultivovaným tónem a s hlubokou promyšleností. Páteční večer v 22:33 vyplní Kašpar noci, náročné a strhující dílo Maurice Ravela, s Jeanem Yvesem Thibaudetem. A po něm se ve 22:56 rozklene Brucknerova Symfonie č. 3 d moll inspirovaná hudbou Richarda Wagnera.

Víkendová návštěva je ve znamení 50. výročí úmrtí Karla Ančerla 3. července 1973. Bude to přehlídka Ančerlových oblíbených autorů a vrcholných nahrávek. Znovu vynikne, o jak výjimečnou éru v České filharmonii se Ančerl zasloužil i v temných 50. letech. Hned jak to šlo, uváděl a natáčel Bohuslava Martinů – od něj zazní v sobotu První a v neděli Šestá symfonie. Měl rád Stravinského a jeho snímek Svěcení jara nemůže chybět, zazní ovšem i snímek jeho Houslového koncertuBerlínskými filharmoniky a Wolfgangem Schneiderhanem. V sobotu nechybí první klavírní koncerty Čajkovského a Prokofjeva se Svjatoslavem Richterem a Brahmsův Dvojkoncert se Sukem a Navarrou. V neděli si nenechte ujít Bartókův Koncert pro orchestr nastudovaný a skvěle pochopený v době, kdy byl vlastně horkou skladatelskou novinkou. Můžeme jen litovat, že nemoc zaviněná dlouhým pobytem v koncentračních táborech ukončila dirigentovu dráhu už v 65 letech. Jeho nahrávky jsou dodnes pozoruhodně rytmicky živé, barvité a precizní. Čtyřhodinové bloky nazvané Velikost a síla Karla Ančerla poslouchejte od osmi do dvanácti nebo v repríze po půlnoci.

V sobotu ve 12.01 zazní předehra a scénická hudba k Egmontovi od Ludwiga van Beethovena, proslulé dílo inspirované Goethem. Od dvaceti hodin je v sobotu připravena galerie tvůrců české hudby druhé poloviny 20. století: K. Slavický, E. Hlobil, Z. Šesták, V. Kalabis, J. Gemrot, L. Sluka. V pravidelném čase věnovaném v neděli opeře zazní Cavalliho italská opera Láska Apolla a Dafné a potom stejný námět zpracovaný Georgem Friedrichem Händelem. Antická báje o pomstě Amora, který zasáhl Apollóna šípem lásky k Dafné, ale Dafné naopak zasáhl šípem odmítání lásky – takže před ním prchá tak dlouho, dokud jí „nevysvobodí“ proměna v zelený strom. Hořký příběh o míjení se v lásce a o Amorově zlomyslnosti.

Foto: Pražské jaro / Ivan Malý, Pražské jaro / Jiří Skupien, Facebook Jeana Yvese Thibaudeta, hudební archiv ČF, Wikipedia / Jean-Baptiste van Loo / volné dílo

Jindřich Bálek

Jindřich Bálek

Hudební publicista

V letech 2005 – 2020 byl redaktorem stanice ČRo Vltava nejprve v redakci kulturní publicistiky, později v redakci vážné hudby. Po maturitě na teplickém gymnáziu studoval Institut základů vzdělanosti UK a pak filosofii na FF UK v Praze. Je dlouholetým spolupracovníkem časopisu Harmonie a dalších médií a stálým spolupracovníkem stanice ČRo D dur.



Příspěvky od Jindřich Bálek



Více z této rubriky