V pořadí devátý koncert sedmadevadesáté sezóny Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu se uskuteční v pátek 23. května. Od sedmé hodiny večerní vystoupí v Koncertním studiu Slovenského rozhlasu tamní symfonikové pod vedením Ondreje Lenárda se dvěma romantickými tituly z dílny skladatelů Brahmse a Schuberta. Sólistou večera bude český klavírista Igor Ardašev. Večer otevře Brahmsův Koncert pro klavír…
Klasika v souvislostech (89)
Tradice, moderna a mýtus. Pár slov o Brahmsově tiché revoluci
„Johannes Brahms je dobrým příkladem autora, jehož tvorba je uvězněna v žaláři mýtického vyprávění.“
„Díky Brahmsovi získávají stoupenci hudebního akademismu zdánlivě mocnou zbraň obracející se proti wagnerovským a lisztovským požadavkům na sepětí hudby s dramatem.“
„Brahms se podílí na proměně hudebního vyjadřování, jež má svůj počátek u Beethovena a konec u Schönberga, Berga a Weberna.“
V roce 2033 uplyne sedmý květnový den dvě stě let od narození Johannesa Brahmse. Jubileum určitě bude podnětem pro intenzivní poslouchání jeho hudby i pro opětovné promýšlení jeho odkazu. A tam se naskýtá zásadní otázka. Není náhodou přetrvávající obraz konzervativního tradicionalisty bezmyšlenkovitým klišé, pohodlným mýtem, zakrývajícím to podstatnější, totiž inovativní stránku Brahmsova díla, která ovšem není halasnou revolucí, ale neméně vlivnou tichou revoltou…?
Moravská filharmonie zakončila symfonický cyklus. Bartókem v podání jeho krajana
„Klavírista Nicolas Namoradze, původem z Gruzie, studoval v Budapešti a následně v New Yorku.“
„Dirigent Zsolt Hamar se do interpretace svého krajana vložil celou vahou své osobnosti a vybičoval orchestr k maximálnímu výkonu.“
„Koncert Bély Bartóka je efektní a postavený na maďarské lidové muzikalitě.“
Symfonické cykly sezóny 2024/25 jsou v Moravské filharmonii minulostí. Závěrečný koncert v pátek 2. května v Redutě patřil domácímu orchestru spolu s šéfdirigentem Zsoltem Hamarem. U klavíru spolupracoval Nicolas Namoradze a provedl První klavírní koncert Johannesa Brahmse, druhou polovinu koncertu vyplnil Koncert pro orchestr Bély Bartóka.
Hluboký otisk Pavly Tesařové a Miroslava Sekery v Plzni
„Sekerova hra byla nesmírně zvukově kultivovaná.“
„Skvěle vygradovaný závěr díla vedl k nadšenému volání ‚bravo‘ plzeňského publika.“
„Nebyla by to Pavla Tesařová, aby na závěr nezahrála něco virtuózního.“
Přestože se koncerty Kruhu přátel hudby tuto sezónu už pomalu blíží ke svému závěru, do Plzně zavítala další esa. Hráčku se zkušeností s postem koncertní mistryně orchestru Prague Philharmonia, primária Ševčíkova kvarteta, členku různých duí, a přesto ještě studentku pražské HAMU, houslistku Pavlu Tesařovou netřeba představovat a vedoucího oddělení klavírní spolupráce na téže akademické půdě Miroslava Sekeru jistě také ne. Oba sestavili a v Plzni 23. dubna představili program virtuózních skladeb především období romantismu.
Zmocnit se publika. Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram zahájen
„Večerní koncert měl svou předehru v pietním aktu u sochy Antonína Dvořáka, kde držela stráž hornická ekipa s vlajkami.“
„Antje Weithaas okamžitě překvapila a omámila barvou svého nástroje s paganiniovským umem zmocnění se publika.“
„Hudbu rozvlnil Brahms beethovensky naléhavými momenty dynamického nasazení, jež v Poschnerově pojetí vyzněly dramaticky a závažně, aniž by negovaly pastorální scenérii.“
Dvořákovský hudební festival v Příbrami otevřel svůj 56. ročník. Pro zahajovací koncert pozval Drážďanskou filharmonii s dirigentem Markusem Poschnerem a houslovou virtuoskou Antje Weithaas, neboť letošní ročník je věnován soužití české kultury a hudby s kulturou německou a rakouskou, jak napsal do svého úvodníku v programové brožuře koncertu Petr Dvořák, pravnuk skladatele. Koncert se konal 22. dubna v Divadle Antonína Dvořáka a předcházel mu pietní akt u sochy mistra. Slavnostní zahájení mělo výtečnou atmosféru a sám koncert se dočkal potlesku ve stoje.
Mistrovství Christiana Thielemanna i jeho hvězdných hostů
„‚Maestro Christian Thielemann je úžasný především v německém repertoáru,‘ míní kontrabasista Michael Bladerer.“
„Augustin Hadelich, Gautier Capuçon i Vídeňští filharmonikové zahráli Brahmsovu skladbu stylově a zpěvně.“
„Souzvuk až krystalický…“
Maestro Christian Thielemann, současný hudební ředitel berlínské Státní opery Unter den Linden, je schopen zcela výjimečně, až mistrovsky nastudovat díla německého repertoáru. V současnosti diriguje od začátku dubna až do 1. května ve Vídni. 9. dubna vedl Vídeňské filharmoniky v koncertu věnovaném skladbám Johannesa Brahmse, kdy ke zdaru díla přispěli sólisté Augustin Hadelich a Gautier Capuçon.
Philharmonie de Prague
Dvojici zahraničních vystoupení očekává orchestr Prague Philharmonia. Konkrétně vystoupí v domovině svého šéfdirigenta ve Francii, v colmarském kostele sv. Matouše. Koncerty se za přispění trojice sólistů uskuteční ve dnech 18. a 19. dubna, jednou diriguje právě Emmanuel Villaume. Tři díla prvního koncertu představují klíčové momenty hudební historie, každé svým vlastním způsobem. Náhrobek Couperinův…
Čtyřiadvacátá Lípa Musica bude hledat naději a lidskost v hudbě
Hudba, humanita, to je motto letošního ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica, jehož hlavní koncertní řada se uskuteční mezi 5. zářím a 1. listopadem. Společně s novým uměleckým garantem, violoncellistou Tomášem Jamníkem, s nímž umělecká rada festivalu sestavila letošní program, se přehlídka v kontextu osmdesátého výročí konce druhé světové války a současně i aktuálně probíhajících konfliktů…
Varhanice Ivana Michalovičová se vrací k Salvátoru
Pražský cyklus Varhanní podvečery u Salvátora bude ve středu 2. dubna pokračovat stým jednadvacátým dílem. V půl sedmé večer k salvátorskému nástroji usedne varhanice Ivana Michalovičová, aby zahrála program, jehož červenou nití budou skladby Bacha a Brahmse. Pravidelný cyklus varhanních recitálů, které pořádá Farní sbor Českobratrské církve evangelické v pražském kostele U Salvátora, bude v dubnu pokračovat…
Odlehčený Cherubini, rutinní Beethoven a znamenitý Brahms
„Hlavní téma předehry k opeře Les Abencérages cválá vpřed natolik bezstarostně, až budí dojem, že by mohlo pocházet z předehry k nějaké nenáročné operetě.“
„Už z úvodních tří sólových kadencí první věty bylo zjevné, že Barry Douglas má Beethovenův ‚Císařský‘ koncert dokonale zažitý.“
„Vrcholem večera se stala Brahmsova Třetí.“
Na sedmém večeru cyklu „A“ 23. března ve Dvořákově síni Rudolfina nabídl orchestr Prague Philharmonia se svým šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem svému publiku posluchačsky vděčný program, sestavený z děl tří skladatelů – Luigiho Cherubiniho, Ludwiga van Beethovena a Johannesa Brahmse. Hostem orchestru byl významný irský pianista Barry Douglas.
Osvědčená kombinace. Haasovci na pódiu opět s Borisem Giltburgem
Klavírista Boris Giltburg a smyčcový Pavel Haas Quartet jsou uměleckými partnery dlouhodobě. Aktuálně se společně chystají k dvojici nizozemských vystoupení, první z nich se odehraje v eindhovenském Muziekgebouw Frits Philips, druhé ve slavném amsterdamském Concertgebouw, a to ve dnech 27. a 28. března. Program koncertů je shodný a tvořený známou skladatelskou dvojicí hudební historie, kterou tvoří romantici…
Repríza terezínského koncertu s prvotřídním Wiener Klavierquartett
„Koncert na Novoměstské radnici přesně kopíroval program koncertu, který prováděl Gideon Klein se svými kvartetními spoluhráči v Terezíně.“
„Členem Wiener Klavierquartett je český violoncellista Jan Ryska.“
„Hned v úvodu Wiener Klavierquartett zaujal úžasně kompaktním zvukem a precizní souhrou.“
Ve čtvrtek 20. března se na Novoměstské radnici v Praze uskutečnil další koncert festivalu Věčná naděje, připomínajícího odkaz perzekvovaných skladatelů. Na koncertě vystoupilo renomované klavírní kvarteto Wiener Klavierquartett, které předneslo působivý program složený z klavírních kvartetů Johannesa Brahmse a Antonína Dvořáka…
Dialog klasiky s modernou. Skvělý výkon Tria Bohémo v Rudolfinu
„Komornímu tělesu se podařilo sestrojit dobře fungující organismus, jejž bychom snad mohli počastovat antickým ideálním vzorem unita multiplex, tedy jednotou v rozmanitosti.“
„Rozporuplnou, i když efektně zinscenovanou kompozici Benjamina Josupova, jíž nechyběla profesionální práce s hudebním materiálem, provedlo Trio Bohémo na vysoké úrovni.“
„Přejme si, aby trio neztratilo nic ze svého muzikantského entuziazmu a elánu.“
Akustika Dvořákovy síně byla 19. března doslova pohlcena výtečnou hrou mladého a světově uznávaného Tria Bohémo. Těleso nabídlo natěšenému rudolfinskému publiku ozkoušené kusy z dílen dvou gigantů německé hudby Beethovena a Brahmse, avšak nezapomnělo ani na nadšence hudební moderny. Pro fajnšmekry experimentálních výletů do tajů extravagantních zvukových spojů a neobvyklých hráčských technik si klavírní trio připravilo skladbu od Benjamina Jusupova, jehož snahy o stavění mostů mezi tradicí a modernou zajistilo koncertu pevnou dramaturgickou stavbu. Díky hráčskému entuziazmu, temperamentu a technické virtuozitě všech tří muzikantů se koncertní večer proměnil v zábavný, přitom ale umělecky podnětný zážitek.
Brahmsovo Německé rekviem uvedeno s tanečním doprovodem
„Italského choreografa Francesca Annarummu inspiroval podle jeho vlastních slov k pohybovému uchopení vztah k matce.“
„Výsledek Zichovy práce s oběma pěveckými tělesy byla jako vždy vynikající.“
„Orchestr pod vedením Jiřího Štrunce podal působivý výkon, a to navzdory umístění v hlubokém orchestřišti.“
Po mnoha letech se do Plzně vrátilo Německé rekviem Johannesa Brahmse. K jeho uvedení spojily své síly dva soubory Divadla J. K. Tyla – baletní a operní. Pěvecký sbor divadla přijel z Prahy posílit Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy. Představení se uskutečnilo v sobotu 15. března na Nové scéně, která nedávno oslavila deset let své existence.
Brahmsovo Německé rekviem ve formě baletu
Plzeňské divadlo uvede Německé rekviem Johannesa Brahmse, a to premiérově 15. března formou oratoria spojeného s baletem – jako výpověď o tom, jak lidská bytost žije svůj život neustále ve stínu smrti. Za projektem stojí italský choreograf Francesco Annarumma. Živě hranou a zpívanou hudbu v podání dvou sólistů, sboru a orchestru tak dotvoří další výrazový prostředek, řeč pohybu.…
Josef Špaček v dalekém a hustě osídleném Macau
Bývalá portugalská kolonie, od roku 1999 zvláštní správní oblast Čínské lidové republiky, oblast při ústí Perlové řeky do Jihočínského moře, místo šedesát kilometrů západně od Hongkongu. To je Macao a tam ve dvou po sobě jdoucích dnech 8. a 9. března vystoupí přední český houslista Josef Špaček. Když Brahms komponoval Houslový koncert…
Barytonista Mackay vystoupí v plzeňském divadle. Díky Opernfest Prague
Jedním z výsledků konkurzu uspořádaného programem Opernfest Prague pro mezinárodní odbornou scénu je kontrakt, který pro rok 2025 získal novozélandský barytonista Moses Mackay. Bude účinkovat jako sólista v Brahmsově Německém rekviem, které od března do června společně uvádějí operní a baletní soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla. Opernfest Prague, určený mladým talentům, poskytuje…
Závan Nového Zélandu u Prague Philharmonia
Pátým orchestrálním koncertem sezony orchestru Prague Philharmonia se line ženská energie. Pozvání orchestru přijala hvězdná novozélandská dirigentka Gemma New, která řídí mimo jiné Předehru č. 2 francouzské skladatelky 19. století Louise Farrenc. Sólo v následném Brahmsově kusu hraje houslista Josef Špaček a závěrem zazní 16. února v Dvořákově síni Rudolfina také Sibeliova symfonie.…
Mimořádný výkon mladých virtuosů v Sukově síni
„Druhá a třetí věta Janáčkovy skladby exponovala v Praženicově provedení jak básnivě zasmušilé, tak bouřlivě úderné pasáže.“
„Horlivý temperament Jan Novák podtrhl nervózním vibratem, aniž by tím jakkoli potlačil motivickou stavbu skladby.“
„Z Novákova svérázného přístupu bylo zřejmé, že je v Janáčkově prudkosti a nepředvídatelnosti jako doma.“
Laureáti prestižních světových soutěží Pavol Praženica, Jan Novák a Silvie Ježková během úterního rudolfinského večera vlili svěží krev do žil pražskému koncertnímu provozu. Navzdory roztříštěné dramaturgii, kterou však bylo nutné omluvit s ohledem na specifickou povahu události, se instrumentalisté vztáhli k prováděným číslům s perfektním porozuměním hudební látce a s uspokojivou dávkou citlivosti a vnímavosti. A i když se někdy zdálo, že stylová nakynutost repertoáru čítající jména jako Leoš Janáček, Franz Liszt či Johannes Brahms vyzrála nad schopnostmi instrumentalistů, byl koncert 21. ledna mimořádným oživením tuzemské tradice komorní interpretace.
S orchestrem Slovenského rozhlasu vystoupí koncertní mistr Vídeňských symfoniků
Pátý koncert své šestadevadesáté sezóny připravuje Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu. Ve velkém koncertním studiu těleso zahraje se svým šéfdirigentem Ondrejem Lenárdem. Úlohu sólisty sice původně přijal mladičký Teo Gertler, nakonec ho však 24. ledna nahradí houslista Dalibor Karvay. „Z dôvodu neodkladných študijných povinností Tea Gertlera bude na koncerte účinkovať slovenský…
Dirigentský masterclass s luganskou konzervatoří vyvrcholí v Karlových Varech
Karlovarský symfonický orchestr zařadil na program třiadvacátého lednového dne další z koncertů završujících dirigentský masterclass. Tentokrát se v Atriu karlovarských Císařských lázní představí dirigentské naděje pod vedením Marca Kissoczyho, které studují na švýcarské konzervatoři v Luganu. Program od půl osmé večer nabídne díla Brahmse, Sibelia a Šostakoviče. Kanaďan se švýcarsko-maďarskými kořeny Marc Kissoczy vystudoval…
Návrat k Jindřichu Feldovi a skvostný Brahms. Hradecká filharmonie opět potěšila
„Sólový nástroj Feldovu kompozici ovládá tak velkolepě a mnohovrstevnatě, že je v popředí i ve chvílích hráčova odpočinku, kdy se mohutně rozbouří doprovodné těleso.“
„Flétna v ústech a rukou Jany Jarkovské je nástrojem plným barevných zvukových odstínů a jejich kontrastů, citlivě oddělujícím jednotlivé plochy a nálady náročného opusu.“
„Královéhradecká interpretace Brahmsovy První symfonie působila jako další pokračování radostně omračujícího východočeského zázraku.“
Mám rád koncertní večery „s příběhem“, neboť ve většině případů svědčí o nápadité a promyšlené dramaturgii. Aktuální cykly předkládané posluchačům Filharmonie Hradec Králové působí v tomto ohledu takřka vzorově; člověk vůbec nemá pocit, že jejich program je sestavován nahodile či na základě jednoduchých kritérií. Znovu se o tom mohli přesvědčit ti, kteří navštívili koncert pořádaný ve čtvrtek 9. ledna.
Houslové sonáty v podání Romana Patočky a Itamara Golana
Koncertní mistr Pražských symfoniků Roman Patočka vystoupí v úterý 14. ledna v kostele sv. Šimona a Judy na recitálu s vynikajícím klavíristou Itamarem Golanem. Na programu jsou houslové sonáty od Leoše Janáčka, Franze Schuberta a Johannesa Brahmse. Na témže místě vystoupí o týden později portugalský starohudební Officium Ensemble. Jádrem jeho vystoupení se stane Palestrinova Missa Papæ…
Nový rok v Novém zámku příjemný nejen po hudební stránce
„Zámek byl vystavěn v empírovém stylu dle návrhu vídeňského architekta Jindřicha Kocha na přelomu dvacátých a třicátých let 19. století.“
„Když dozněly tóny Divertimenta, přišel mezi posluchače pán domu František Kinský, který vtipným způsobem pohovořil o historii oslav Nového roku.“
„Jana Šrejma Kačírková svým brilantním provedením strhla přítomné posluchače k zaslouženým výkřikům ‚bravo!‘.“
Ve středu 1. ledna se v Kostelci nad Orlicí konal slavnostní koncert stylově nazvaný Nový rok v Novém zámku. V rámci akce vystoupila sopranistka Jana Šrejma Kačírková, slovem a přípitkem obohatil novoroční odpoledne majitel Nového zámku František Kinský a o instrumentální složku programu se postaral soubor Praga Camerata Quintet.
Daniel Raiskin a Slovenská filharmonie uzavřeli koncertní rok s Brahmsovou symfonií
„Sibeliova Siedma symfónia nepatrí k evergreenom našich koncertných pódií.“
„Lotyšský skladateľ Pēteris Vasks naďalej úspešne rozvíja svoju kompozičnú maniéru dojímavých hudobných meditácií.“
„Daniel Raiskin sa uviedol ako autentický dirigentský tlmočník Brahmsovho symfonizmu.“
Posledná tohtoročná dvojica abonentných koncertov Slovenskej filharmónie v dňoch 12. a 13. decembra sa programovo niesla v znamení postromantickej hudobnej atmosféry, ktorú vhodne navodili koncepčne zvolené symfonické diela Jeana Sibelia, Pēterisa Vasksa a Johannesa Brahmsa. Za dirigentským pultom stál šéf nášho prvého orchestra Daniel Raiskin, ako sólista sa predstavil prvý a dlhoročný koncertný majster telesa Jarolím Emmanuel Ružička.
Klášterní hudební slavnosti nadzdvihly pokličku příštího programu
V termínu od 12. června do 14. září příštího roku rozezní Jesenicko devatenáctý ročník mezinárodního hudebního festivalu Klášterní hudební slavnosti. V závěru roku pořadatelé představili první trojici projektů, které v průběhu příštího léta uvedou v Šumperku a ve Velkých Losinách. V příštím roce již českou hudební scénou nebudou hýbat oslavy Roku české hudby, ale i tak se…
Folklórní ozvěny v klasice. Zemlinského kvarteto završuje letošní sérii 4plus
Zemlinského kvarteto pořádá posedmé koncertní řadu s názvem 4plus. Ve středu 11. prosince se od půl osmé večer v Městské knihovně v Praze uskuteční její závěrečný koncert. I ten se ponese v duchu ročníkového leitmotivu Ozvěny folklóru. Kvarteto nabídne skladby Jána Levoslava Belly a Johannesa Brahmse, ale také setkání s cimbálovou muzikou u sklenky vína. Zemlinského kvarteto, které…
Raiskinův oblíbenec Vasks opět k slyšení v Bratislavě
Symfonické koncerty Slovenské filharmonie pokračují ve čtvrtek a v pátek 12. a 13. prosince pod taktovkou Daniela Raiskina. Sólistou večerů bude první koncertní mistr Jarolím Emanuel Ružička. Na programu budou díla Jeana Sibelia, Pēterise Vaskse a Johannesa Brahmse. Slovenský komorní orchestr následně uvede mimo jiné Rybovu Českou mši vánoční. Všechny koncerty se uskuteční…
Janáčkův festival oslaví pětasedmdesátiny. Gratulovat budou Narek Hakhnazaryan i Kněžíková s Plachetkou
V příštím roce završí Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka pětasedmdesát let své existence. U této příležitosti pořadatelé před Vánocemi představili trojici chystaných narozeninových projektů. V Ostravě vystoupí violoncellista Narek Hakhnazaryan, Slezská filharmonie z Katovic nebo Kateřina Kněžíková s Adamem Plachetkou. Festival láká i na unikátní audiovizuální projekt a pro mladé skladatele vypsal soutěž. Pětasedmdesátý ročník Mezinárodního hudebního…
Radek Baborák rád boří konvence a rozšiřuje repertoár
„Radek Baborák si vždycky rád zahraje něco, co ještě nehrál, a hraje tak dobře, že si to pořád může dovolit.“
„Připomněl, že hudební svět v letošním roce připomíná především Brucknera.“
„K uvedení díla Obrázky z Bulharska od Vassila Kazandjieva, který letos slaví devadesáté narozeniny, přispěla nejspíš zajímavá shoda okolností.“
V sobotu se v kostele svatých Šimona a Judy konal další koncert sezóny Pražských komorních sólistů. A Radek Baborák v něm nabídl pestrý program jako dirigent, hornista a vlastně i jako dramaturg a pódiový řečník. Hrál se jubilant Bruckner, vrcholný komorní Brahms a u nás zcela neznámý bulharský skladatel Vassil Kazandjiev, který doma nejspíš patří k žijícím klasikům.