Quasi Trio hrající ve složení David Šimeček (klarinet), Judita Škodová (violoncello) a Kateřina Ochmanová (klavír) zahraje na konci koncertní sezóny v kostele svatého Vavřince na Malé Straně v Praze. Koncert se koná v úterý 20. června. „Zahrajeme výběr našich nejmilejších skladeb. Po svěžím mladistvém Triu B dur Ludwiga van Beethovena zazní neotřelé Fantasy Trio…
Schubert a Brahms historicky poučeně
„Ivor Bolton zvolil verzi se všemi repeticemi, které ovšem varioval v různém vyznění, dynamice, plasticitě.“
„V klasicistním zvuku vynikly až netušené detaily, po jemných, precizně propracovaných úsecích vedl dirigent hráče k dynamickému i tempovému vzepětí.“
„Martin Helmchen se musel vyrovnat s nástrojem, který neumožňuje plnou barevnost, zato vynikly jiné kvality, především zřetelnost, průzračnost a křehkost tónu.“
Drážďanské hudební slavnosti se pyšní nejen zajímavými osobnostmi, které na festivalu vystupují, ale i vlastním orchestrem, hrajícím na dobové nástroje především romantický repertoár. Minulý týden předneslo těleso vedené Ivorem Boltonem v drážďanském Paláci kultury Schubertovu symfonii „Velkou“ a První klavírní koncert Johannesa Bramhse se sólistou Martinem Helmchenem.
Tělesa Slovenské filharmonie doma, v Rakousku, u nás a v Japonsku
Slovenská filharmonie s šéfdirigentem Danielem Raiskinem, Slovenský filharmonický sbor se sbormistrem Jozefem Chabroněm a Slovenský komorní orchestr s uměleckým vedoucím Ewaldem Danelem se vydají po závěrečných koncertech sezony na umělecké zájezdy. Slovenská filharmonie se představí ve vídeňském Musikvereinu. Sólistou večerů bude klavírista Alexei Volodin, který se ujme sólových partů v obou klavírních koncertech Johannesa…
ČRo D-dur: Magdalena Kožená v Edinburghu a Harmonie planet Antonia Caldary
„Večerní program je mimořádně sestaven z hudby ‚věčného modernisty‘ Arnolda Schönberga a připravila ho Wanda Dobrovská.“ „Středa večer patří nabídce z Eurorádia a čeká nás písňový recitál Magdaleny Kožené na festivalu v Edinburghu 2022 za doprovodu klavíristy Jefima Bronfmana.“ „Víkendová návštěva patří české klavíristce Barboře Krištofové Sejákové, takže očekávejte koncentrovaný vhled do klavírního repertoáru.“ Stanice…
PKF v závěru sezóny dvakrát s Emmanuelem Ceyssonem a komorně s rakouskými autory
Orchestr PKF – Prague Philharmonia nabídne v závěru své sezóny dvakrát setkání s mezinárodně uznávaným harfistou Emmanuelem Ceyssonem, a to ve středu 14. června v Lobkowiczkém paláci a v neděli 18. června v Rudolfinu. Oba koncerty povede šéfdirigent a hudební ředitel tělesa Emmanuel Villaume. Dále se v NoDu v Dlouhé ulici na Praze 1 koná závěrečný koncert cyklu soudobé…
Čro D-dur: Závěr sezóny rozhlasových symfoniků, výročí narození Edvarda Griega a Bludný Holanďan z MET
„Pondělní program poutá pozornost v 13:17 provedením Brahmsova Klavírního koncertu č. 1 d moll s Andrásem Schiffem, který je vyhlášeným znalcem staré hudby.“ „Připravena je vrcholná a vzorová nahrávka Koncertu pro klavír a orchestr č. 1 e moll Fryderyka Chopina s Krystianem Zimermanem. Ten ji natočil v roce 1999 u příležitosti chopinovského jubilea s vlastním Polským festivalovým orchestrem.“…
Pohledem Petra Vebera (49)
Magdalena Kožená na cestách od Bacha k Bizetovi a z Brna do Berlína, tam a zpět
„Od té doby dokázala mnoho, vlastně jakoby už dávno téměř vše.“
„Do tuzemského koncertního dění dostává hudbu, kterou nikdo ze staré gardy kdysi slavných pěvců nikdy nezpíval. A nebo ji nezpíval tak, jak dnešní pohled a vkus umožňuje a žádá.“
„V roli Carmen a také v Mahlerových písních s orchestrem a pak i v několika soudobých kompozicích dospěla nejdál v rámci možností svého hlasu.“
Magdalena Kožená, mezzosopranistka světového renomé, má za sebou osmadvacet let na světových pódiích a před sebou jako nejbližší úkol Monteverdiho operu L’incoronazione di Poppea v Barceloně. Je však také zakladatelkou nadačního fondu cíleně podporujícího tuzemské základní umělecké školy a systematicky přispívajícího k dalšímu rozvíjení nadání a růstu uměleckých talentů, včetně dětí se zdravotním či sociálním znevýhodněním…
ČRo D-dur: Bernstein, Bělohlávek, Thielemann, Talich a návštěva u Leoše Svárovského
„Středeční večer připomíná, že 28. května uplynulo 140 let od narození Václava Talicha, největší osobnosti českého dirigentského umění.“ „V pátek večer se opakuje blok cele věnovaný geniálnímu francouzskému skladateli Henri Dutilleuxovi…“ „Puccini na Triptychu intenzivně pracoval v letech 1917-1918 a už 18. listopadu 1918 mělo dílo premiéru v newyorské Metropolitní opeře. Ohlas u publika…
Závěr Pražského jara tradičně s Beethovenem
Festival Pražské jaro vyvrcholí dnes, v pátek 2. června večer v Obecním domě, uvedením Symfonie č. 9 s „Ódou na radost“ Ludwiga van Beethovena, díla tradičně spjatého se závěrem festivalu. Slavnostní program, na kterém Českou filharmonii, Pražský filharmonický sbor a čtveřici mezinárodně uznávaných sólistů (Simona Šaturová, Lucie Hilscherová, Steve Davislim a Jan Martiník) povede německý…
Závěrečný týden Pražského jara
Mezinárodní hudební festival Pražské jaro vstupuje do svého finále. V týdnu od pondělí 29. května do pátku 2. června pořadatelé nabídnou již podruhé dokument o profesní dráze klavíristy Igora Levita, český debut proslulého francouzského barokního souboru Les Talens Lyriques s koncertním provedením oper Pygmalion a Almasis, jazzový projekt Uthando, tůmovský večer Czech Ensemble Baroque…
Igor Levit uvolněný, alternativní, a přece zodpovědný
„Vypadá to, že se schyluje k jakési generační výměně a až se bude ‚dělit koláč‘ zodpovědnosti, na Levita pravděpodobně také část připadne.“
„Pianista je velmi výrazný i ve vizuálním projevu, jeho hra je plná gest.“
„Patříte-li stejně jako já do té druhé kategorie, může pro vás být poslech Levitovy interpretace devastující.“
Pianista Igor Levit naposledy vystoupil v Praze teprve před dvěma lety, a přesto jej hned dva místní festivaly měly důvod angažovat znovu na tento rok. Jeho sólový recitál, který proběhl 25. května ve Dvořákově síni Rudolfina v rámci Pražského jara, zahrnoval mimo jiné méně známé transkripce nebo nový cyklus soudobého skladatele Freda Hersche. Byla to ale interpretace Lisztovy sonáty, ve které se přiblížil něčemu vzácnému.
ČRo D-dur: Kožená s komorním orchestrem a návštěva u ředitelky Filharmonie Brno
„V úterý stojí za pozornost v 8:29 skladba Petra Ebena Řecký slovník. Odkazuje na jeho mimořádné jazykové nadání, uslyšíme řecká slova pro Hrdost, Ctnost, Dychtivost boje, Lásku – přátelství, Hněv, Smrt, Spor, Bolest, Radost – štěstí.“ „Několik koncertních árií Wolfganga Amadea Mozarta v podání Edity Gruberové. Mimořádná slovenská sopranistka měla bezchybnou techniku…
Brahmsovo Německé requiem v Olomouci
Olomoucký chrám sv. Mořice bude místem Velkého chrámového koncertu. V interpretaci Českého filharmonického sboru Brno připraveném sbormistrem Petrem Fialou, se sopranistkou Pavlínou Švestkovou a barytonistou Jiřím Brücklerem zazní Německé requiem Johannesa Brahmse. V úvodu koncertu zazní skladba Pocta Antonínu Dvořákovi Petra Fialy. Večer Moravské filharmonie Olomouc hudebně povede Christian Knüsel. Koncert se koná…
Moravská filharmonie Olomouc dává v nové sezoně velký prostor ženám
Koncerty olomoucké filharmonie v nové sezoně nabídnou současné hudební trendy, novinky i tradiční díla a osvědčené velikány hudební klasiky. V Olomouci vystoupí známí umělci – nově nastupující hvězdy i zavedená jména. Šéfdirigentem zůstává Zsolt Hamar. Abonentní řada „A“ o čtyřech koncertech, tradičně ve čtvrtek od 19 hodin, bude vždy v režii šéfdirigenta. „Programovým leitmotivem této koncertní řady…
Barocco sempre giovane s Janem Talichem v Pardubicích
Hostem abonentního koncertu souboru Barocco sempre giovane ve Společenském sále zámku v Pardubicích bude houslista Jan Talich. Působí jako vyhledávaný sólista, komorní hráč, dirigent a pedagog téměř po celém světě. Se souborem tentokrát uvede zcela „nebarokní“ program. Koncert se koná ve čtvrtek 25. května v devatenáct hodin. Program se bude ubírat od hravé…
Ivan Klánský oslaví 75. narozeniny
Sál Martinů na pražské Hudební a taneční fakultě AMU bude dějištěm gratulačního koncertu k pětasedmdesátým narozeninám klavíristy Ivana Klánského, který vystoupí spolu se svými studenty a absolventy školy. Společně zahrají Slovanské tance Antonína Dvořáka a Uherské tance Johannesa Brahmse. Koncert se koná v pondělí 22. května od půl osmé večer. Hudební a taneční fakulta AMU pořádá…
Wiener Klavierquartett v Sále Martinů při festivalu EuroArt
Festival EuroArt Praha pozval rakouský soubor Wiener Klavierquartett. Ten v úterý 16. května od půl osmé večer v Sále Martinů zahraje Mozartův Druhý klavírní kvartet Es dur, K 493, Fantazii, H 94 Franka Bridge a Brahmsův Klavírní kvartet č. 1 g moll, op. 25. Wiener Klavierquarett, vítěz mezinárodních soutěží v Rakousku, Polsku a Itálii, zahájí pražský…
Moravská filharmonie Open – jak je neznáme
„Sólista, který hrál na starý český nástroj z konce 19. století, neznámého mistra, bral za srdce krásnými piany, klenutými legátovými frázemi a bezpečnou virtuozitou. Jeho nástroj ho však zvukově nepustil do takového forte, aby zvukově stačil orchestru v entusiasmu plného zvuku.“
„Zsoltu Hamarovi až postupně došlo, že by bylo zajímavé oba tyto velikány nějak lépe porovnat a postavit tak most mezi hudbou slovanskou a uherskou. A ukázat jejich vzájemné paralely a východiska. Zdá se, že k této myšlence dirigent dozrál až poté, co byl vytištěn program, a dokonce i poté, co začal koncert.“
„Opakoval se Brahmsův Uherský tanec č. 5 a tentokrát už bez zábran, s rubaty, s pomalou lassa nabitou vášnivostí a postupně se rozvíjející friskou, rychlou částí; rytmem, který přivedl publikum do varu. Dirigent zde mohl předvést samý prazáklad své národní kultury, což se mu zcela podařilo a nadšení publika i orchestru se přenášelo na obě strany sálu.“
Moravská filharmonie Olomouc připravila neobvyklý malý festival. Ve třech dnech, od pátku 12. května do neděle 14. května, představuje aktivity orchestru, které nejsou všeobecně známé. Pod patronací svého šéfdirigenta Zsolta Hamara uvádí nejen orchestrální program, ale i další zajímavosti. Na zahajovacím večeru 12. května se představil koncertní mistr violoncell, Vilém Petras, jako sólista v Koncertu pro violoncello a orchestr h moll Antonína Dvořáka a srovnání Slovanských a Uherských tanců a zvedl tím posluchače ze sedadel.
Třídenní MFOpen Moravské filharmonie
Od pátku 12. do neděle 14. května se v Olomouci, v prostorách Reduty a Mozartova sálu, uskuteční koncertní přehlídka pod názvem MFOpen, na které se představí Moravská filharmonie. Orchestr vystoupí v plném složení a jednotliví členové též sólově či v komorních souborech. Program nabídne klasickou hudbu, dostane se také na mluvené slovo či na nedělní matiné…
Klasika v souvislostech (51)
Johannes Brahms zamilovaný do hudby… a do Clary Schumannové
„Jeho tvorba všechny dobové bouře přestála a již více jak sto let patří k základnímu repertoáru evropské hudby. Stejně jako ta Wagnerova.“
Typově byl Brahms blízký Beethovenovi. A stejně jako Beethoven, i on začínal uměleckou kariéru jako úspěšný, po Evropě koncertující pianista.“
„Z řady důvodů, které jsou od té doby předmětem spekulací, se s Clarou nevzali. Oba dali přednost hudbě.“
Jsem zamilován do hudby, miluji hudbu, nemyslím na nic nežli na ni a snad ještě na to, co mi dělá hudbu krásnější, napsal v jednom dopise Johannes Brahms, skladatel a pianista považovaný za posledního velkého autora klasické německé hudební tradice. Pocházel z Hamburku, žil ve Vídni. Celoživotně ho hluboká platonická láska pojila s klavíristkou Clarou Schumannovou, celoživotně zůstal starým mládencem. Dnes se připomíná 190 let od jeho narození.
Robin Michael: Povinností hudebníků je být vždy historicky poučen
„Projekt Farinelli et son temps je portrétem jednoho z největších kontratenoristů své doby Farinelliho a hudby, která pěvce inspirovala.“
„S Johnem Eliotem Gardinerem hraji už dvacet let a jeho přesvědčení, vášeň i touha proniknout do emocionálních hlubin každého díla, ke kterému přistupuje, na mne stále mají obrovský vliv.“
„Jsem přesvědčen, že každý výkon by měl být historicky poučený bez ohledu na to, zda se jedná o díla Claudia Monteverdiho nebo Steva Reicha.“
Renomovaný skotský violoncellista Robin Michael zastává prestižní posty ve třech proslulých orchestrech. Je vedoucí violoncellové sekce a sólistou Les Musiciens du Prince-Monaco, prvním violoncellistou Orchestre Revolutionnaire et Romantique a sólovým hráčem Les Siècles. Věnuje se rád také hře komorní a natáčí sólová alba se svými kolegy, z pozice prvního hráče spolupracuje s řadou zahraničních těles. V Praze se představí v projektu Farinelli et son temps / Farinelli a jeho doba…
ČRo D-dur: Interpreti Pražského jara, hradecký koncert pro Ukrajinu i čeští skladatelé ve Vídni
„Hlavní blok věnovaný interpretům letošního Pražského jara ovšem začíná ve středu od 20:00.“ „Mladší dvojče Beethovenovy „Deváté“ zazní v pondělí v 22:41. Jedná se o Symfonii č. 2 „Chvalozpěv“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, která vznikla na zakázku v roce 1840 u příležitosti 400. výročí vynálezu knihtisku Johannem Gutenbergem.“ „Víkendové dopoledne s českými mistry, kteří dosáhli světového věhlasu: Leopold…
Letošní Hudební léto v kostele sv. Bartoloměje v Heřmanově Městci
Dramaturgie devatenáctého ročníku mezinárodního festivalu Hudební léto v kostele sv. Bartoloměje v Heřmanově Městci na Chrudimsku se opírá o významné výročí – v květnu 2023 se připomíná sto devadesát let od narození Johannesa Brahmse. Snahou organizátorů navíc je nepolevit ve snaze o oslovování mimořádných uměleckých osobností. Zahajovací koncert 11. června v kostele sv. Bartoloměje bude syntézou dvou…
Salón Celetná s Machem, Hamerským, Sekerou a Gallinem
Projekt Salón Celetná nabídne ve čtvrtek 4. května v Hrzánském paláci v Celetné ulici na Praze 1 od devatenácti hodin další z koncertů věnovaných mladým umělcům. Vystoupí na něm violista Daniel Macho, violoncellista Petr Hamerský a klavíristé Miroslav Sekera se Stanislavem Gallinem. Během večera zaznějí Brahmsova Sonáta f moll, op. 120 č. 1 pro…
Brahms a Sibelius Filharmonie Bohuslava Martinů
Ve čtvrtek 4. května v devatenáct hodin se ve Velkém sále Kongresového centra Zlín bude konat závěrečný koncert abonentního cyklu B. Návštěvníci uslyší Akademickou slavnostní předehru Johannesa Brahmse a Druhou symfonii Jeana Sibelia. V podání prvního trumpetisty Filharmonie Bohuslava Martinů Pavla Skopala ml. zazní ve zlínské premiéře jediný Koncert pro trubku a orchestr…
Písně k harfě spolku Lieder Company Prague
Druhý koncert letošní sezóny Lieder Company Prague vzdá v neděli 30. dubna hold ženským autorkám – skladatelkám i básnířkám. Ve světové premiéře zazní cyklus skladatelky Sylvy Smejkalové. Interprety tohoto hudebního setkání budou sopranistka Irena Troupová, tenorista Ondřej Holub a sóloharfistka Symfonického orchestru Českého rozhlasu Lydie Härtelová. Akce se bude konat v prostoru Clubu Salsita…
ČRo D-dur: Klavírní dokonalost a Návštěva v Národní knihovně
„Zimerman je pověstný perfekcionista a každé jeho provedení se dá považovat za vzorové, vládne neuvěřitelnou technikou, vkusem a smyslem pro styl. Rafał Blechacz se snaží jít v jeho stopách.“ „Připomeneme zlaté období houslisty Václava Hudečka a jeho podání Brahmsova Houslového koncertu s Orchestrem FOK a Jiřím Bělohlávkem coby šéfdirigentem.“ „Velmi zajímavý dramaturgický moment se objeví v úterý,…
FOK odtajnil program 89. koncertní sezóny a Roku české hudby
„Mezi události následující sezóny patří hned zahajovací koncert s vystoupením houslisty Maxima Vengerova.“ „Na jeden koncert se do Prahy vrátí bývalý šéfdirigent Pietari Inkinen.“ „Velkou událostí slibuje být zakončení sezóny open-air koncertem ve Vyšehradských sadech, kde zazní Smetanova Má vlast. Před závěrem sezóny uslyší publikum za rok rovněž Mahlerovu Druhou symfonii…
ČRo D-dur: Česká kvarteta a Gardinerovy osmdesátiny
„Dvořák na nové supraphonské nahrávce Pavel Haas Quartetu s Borisem Giltburgem.“ „Bude možné slyšet unikátní mladistvou nahrávku Magdaleny Kožené v oratoriu Jana Dismase Zelenky Kajícníci u hrobu Vykupitelova.“ „Víkendové dopolední programy budou patřit Gardinerovi. V sobotu se začíná připomínkou jeho operetních snímků, ale důležitější bude samozřejmě Bach.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku,…
Legendární Garrick Ohlsson v Rudolfinu
„Náladovou, lyricky vstřícnou introdukci, do které se vmísil orchestr, odvál Garrick Ohlsson vzrušivou virtuózní kadencí, kterou z úvodního vášnivého nasazení zmírnil do kontrastně poklidnějšího dění.“
„Finále pomalé věty, které mělo i bouřlivější okamžiky orchestrálních vstupů, patřilo opět violoncellovému extempore, které Villaume spojil s finální hybnou allegrovou větou.“
„Villaumeho pojetí Skotské symfonie ozvláštnilo partituru vitalitou v proměnách tempa a dynamiky.“
Výsostné umění amerického klavírního virtuosa Garricka Ohlssona se stalo magnetem koncertu PKF – Prague Philharmonia, který se konal 11. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina, jako sedmý abonentní koncert 29. sezony orchestru. Dramaturgické předznamenání sezóny, kterým je hudba Johannesa Brahmse, naplnil Koncert pro klavír a orchestr č. 2 B dur op. 83. Orchestr řídil jeho šéfdirigent a hudební ředitel Emmanuel Villaume.