Svátek práce naplní hudební prací renomované české smyčcové kvarteto Pavel Haas Quartet. Bude hostem rakouského festivalu věnovaného odkazu Franze Schuberta, zvaného Schubertiade. Koná se ve městech Schwarzenberg a Hohenems v regionu Vorarlbersko a čeští umělci vystoupí v druhém zmíněném. Tamní objekt Markus Sittikus Hall naplní tóny děl dvou skladatelů; kupodivu ani jedním…
Nový festival v italském Terstu přiveze Vídeňské symfoniky v čele s Petrem Popelkou
Nově založeným jarním festivalem Primavera da Vienna (Jaro z Vídně) se italský Terst stává dějištěm klasickohudební akce. Vídeňští symfonikové pod vedením svého šéfdirigenta Petra Popelky odehrají od 11. do 13. dubna tři koncerty v divadle Politeama Rossetti. Festival však začíná už 10. dubna koncertem Aperitivo Musicale, při němž soubory orchestru promění historické…
Tichá síla. Když hudba dýchá ženskou energií…
„Zatímco v minulosti dominovali hudebnímu světu muži, tento večer ukázal, že dnes stále výrazněji zaznívá ženský hudební projev – a to i na dirigentském stupínku.“
„Lenka Titzová na pódium přinesla esenci hravosti a spontaneity.“
„Skalková se soustředila na vnitřní vývoj hudební struktury, nechala melodie dýchat a pracovala s kontrasty mezi monumentalitou a lyrickou jemností.“
Kolik vnitřní síly, hodin samoty, odříkání a tiché zarputilosti je třeba, aby se mladý interpret postavil na pódium a proměnil notový zápis v dechberoucí zážitek? Právě tato otázka se mi vracela během koncertu z cyklu Janáčkovy filharmonie Ostrava zvaného Mladí sólisté, který ve čtvrtek 3. dubna přivedl na pódium sálu Vesmíru trojici talentovaných mladých umělkyň. Klasická hudba zde nebyla jen aktem precizní interpretace, ale i svědectvím o cestě – o odvaze, trpělivosti a houževnatosti.
Ukrajinské dobrodružství s hradeckou filharmonií a Markem Kozákem
„Pokud jde o ukrajinské autory, člověk je překvapen, kolik zajímavých a invencí oplývajících skladatelů a jejich kompozic nám z nejrůznějších důvodů zůstalo utajeno.“
„Marek Kozák vnějškově nepůsobí jako rozmáchlý a ničím nespoutaný romantik, naopak překvapuje klidem a rozvahou, rozsah jeho interpretačního mistrovství je však olbřímí.“
„Gesta dirigenta Muellera vyzněla energicky a sebevědomě, ke konkrétním hráčům je vždy směroval s precizností.“
Filharmonie Hradec Králové, před níž tentokrát stanul švýcarský dirigent Christoph-Mathias Mueller, zavedla první dubnový čtvrtek své posluchače na Ukrajinu. Samozřejmě jen obrazně, ale s velkou intenzitou. Koncert představil u nás téměř neznámého skladatele Alexandera Veprika a akcentoval ukrajinské písně v dílech Petra Iljiče Čajkovského. Sólistou večera byl klavírista Marek Kozák.
Český závěr března v Bratislavě
V posledním březnovém týdnu navštíví slovenskou metropoli nebývale českých hudebníků. V komorním cyklu Slovenské filharmonie se představí harfistka Kateřina Englichová s hobojistou Vilémem Veverkou, v populárním cyklu tělesa se taktovky ujme Petr Altrichter a ke klavíru usedne Marek Kozák. Poslední dva jmenovaní s orchestrem absolvují také trojici edukativně zaměřených programů v rámci řady Hudební akademie s podtitulem „Ako…
Novákův famózní Bruch
„Jako začátek programu měla Hroznatovská předehra velký dramaturgický účinek.“
„Sólo měl mladoboleslavský odchovanec Jan Novák, dosud student Pražské konzervatoře ve třídě Jiřího Fišera.“
„Náročný úkol pojal Baborák odhodlaně a velmi zaujatě.“
Výstavní plocha se sérií originálních automobilů značky Škoda je v mladoboleslavském muzeu volně propojena s multifunkčním sálem Laurin & Klement Fórum. Ve středu 5. března tam koncertovala Česká sinfonietta s dirigentem Radkem Baborákem a houslistou Janem Novákem. Na programu koncertu, který se konal v cyklu Rok na čtyři doby, byly skladby Miloše Boka, Gioacchina Rossiniho, Maxe Brucha a Petra Iljiče Čajkovského.
Radim Dolanský: Střední východ se otevírá západní kultuře
„Paolo Petrocelli je úspěšný kulturní manažer, univerzitní profesor a novinář vedený přesvědčením, že kultura, umění a vzdělávání jsou hlavní silou rozvoje a globální změny.“
„Od 14. do 21. února se odehrálo se celkem osm představení. Pětkrát balet Bajadéra, dvakrát opera Evžen Oněgin a jeden koncert, na kterém jsme uvedli Requiem W. A. Mozarta a jeho První symfonii.“
„Z Londýna přijel významný kritik Graham Watt, který se specializuje na balet a který konstatoval, že společnost je ve skvělé formě. Dalším přítomným kritikem byl pan John Allison, šéfredaktor londýnského operního časopisu Opera.“
Dva soubory Národního divadla Brno se vrátily ze Spojených arabských emirátů, kde měly obrovský úspěch. Jak k zájezdu došlo a co se v jeho průběhu dělo dalšího, přibližuje ředitel zahraničních vztahů divadla Radim Dolanský.
Milovník opery plesá. Operní rarity uvedeny ve Frankfurtu nad Mohanem
„Inscenace Magnardovy opery Guercœur bylo představením, kdy si divák povzdechl, proč se tato opera nehraje?“
„Maškaráda se ukázala jako velice vtipnou komickou operou.“
„Čajkovskij považoval Čarodějku za svou nejlepší operu.“
Trojici u nás v podstatě nehraných oper – dvě z nich dokonce nikdy – uvedl operní dům ve Frankfurtu nad Mohanem ve třech po sobě jdoucích dnech 13. až 15. února. Volba padla na Magnardova Guercœura, Nielsenovu Maškarádu a Čajkovského Čarodějku. Přes nejednotnou kvalitu provedení lze hovořit o počinu, který přináší čerstvý vzduch do světového operního dění.
ČRo D-dur: Prokofjevův Hráč a Mahlerova Osmá s Byčkovem
„Večer poslouchejte program Živě ze Studia 1 s inspirací lidovou písní, hrát bude Petr Popelka a Čarotaj, jehož členy jsou například basklarinetista Petr Valášek nebo fagotista Ondřej Roskovec.“
„Od 22:06 ve středu si nenechte ujít Mahlerovu Osmou se severoněmeckými sbory a Labskou filharmonií a Semjonem Byčkovem, mezi sólisty je Camilla Tilling a Adam Plachetka.“
„Víkend bude v dopoledních hodinách patřit nikoli hudebníkovi, ale hudebnímu nadšenci Michalu Bednářovi.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 24. února do 2. března?
Balet Národního divadla uvede nového Louskáčka i avantgardu
Čtyři premiéry čekají baletní soubor Národního divadla v sezóně 2025/26. Představí například novou inscenaci Čajkovského Louskáčka nebo syntézu tří současných choreografií v projektu Avant-Garde: Cutting Edge včetně kusu od světově proslulého Jiřího Kyliána. Šéf baletu Filip Barankiewicz plány oznámil na tiskové konferenci 18. února, věnující se programu nové sezóny. „Příští rok se v tanečním…
Historicky největší turné Národního divadla Brno
Soubory baletu a opery brněnského Národního divadla odlétají za dva dny na zatím největší zahraniční turné. Po celý týden, od 14. do 22. února, budou účinkovat na scéně Opery v Dubaji ve Spojených arabských emirátech. V monumentální skleněné budově ve tvaru arabské plachetnice, stojící v srdci města, mezi největší budovou světa Burj Khalifa a Dubajskou…
Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu
Únorová koncertní nabídka Státního komorního orchestru Žilina sestává ze tří dvojic orchestrálních koncertů, které doplní houslový workshop Dalibora Karvaye a rodinné odpoledne s tematikou masopustu. K žilinskému orchestru zavítají zahraniční dirigenti i sólisté a program druhého měsíce letošního roku vyvrcholí masopustními operními galakoncerty pod taktovkou českého šéfdirigenta Františka Macka. Ve čtvrtek 6. února se žilinský…
Martinů, Dvořák, Hrůša. Ti všichni v Kolíně nad Rýnem a v Bamberku
Svého oblíbeného Bohuslava Martinů Jakub Hrůša opět zařadil na pořad koncertů Bamberských symfoniků, raritně uváděné dílo neméně oceňovaného Antonína Dvořáka přihodil také. Šéfdirigent svůj soubor vede na nadcházejících koncertech v Kolíně nad Rýnem a v domovském Bamberku. V obou případech se k tělesu připojí houslista Ray Chen, který se chopí sólového partu v Čajkovského houslovém koncertu.…
Únor ve zlínské filharmonii s harfou i jazzem
Filharmonie Bohuslava Martinů si pro druhý měsíc letošního roku přichystala pro své příznivce dvojici koncertů. Ve čtvrtek 6. února se zlínským Kongresovým centrem ponesou Tóny harfy v podání Kateřiny Englichové, v úterý 11. února se jazz potká komorně s klasikou. Sólovým hostem zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů bude šestý únorový den přední česká harfistka…
Vilém Vlček má sólo ve Zlíně
Koncem ledna zavítá do Zlína americký dirigent Maurice Cohn, aby společně se zlínskými filharmoniky realizoval pestrý program sestavený z děl tří předních ruských skladatelů a jednoho italského hudebního malíře. Sólistou večera bude violoncellista Vilém Vlček, mimo jiné vítěz Mezinárodní soutěže Krzysztofa Pendereckého a laureát Ceny Jiřího Bělohlávka. Akce zvaná Dialog v čase se koná…
To nejlepší z Čajkovského při švýcarském miniturné olomouckých filharmoniků
Moravská filharmonie Olomouc jede do Švýcarska. Nabídne tam to nejlepší z Čajkovského, tedy výňatek z opery Evžen Oněgin, klavírní koncert b moll a části z baletu Louskáček. Diriguje Christian Knüsel, sólující pianistkou bude Irina Georgieva, kterou pro poslední koncert turné vystřídá Uladzislau Khandohi. Koncerty se konají celkem tři ve dnech od 24. do 26. ledna. Program koncertů…
Novoroční koncert Janáčkovy filharmonie jako důkaz nezměrné síly hudby
„Trojnásobně vyprodaný koncert je důkazem, že živá klasická hudba stále rezonuje s lidskými srdci.“
„Na rozdíl od mnoha interpretů, kteří vnímají hudbu jako platformu pro vlastní ego, Vondráček přistupuje k dílu s neobyčejnou pokorou.“
„Vondráčkova hra, Raiskinovo vedení orchestru a dramaturgická volba skladeb vytvořily jedinečnou symbiózu, která nejen oslavila hudbu, ale také připomněla její schopnost proměňovat naše vnímání světa.“
V sále Kina Vesmír, dočasném zázemí Janáčkovy filharmonie Ostrava, se v pátek 17. ledna uskutečnilo třetí provedení jejího programu Novoročního koncertu. Tento večer pod taktovkou Daniela Raiskina a s klíčovou ingrediencí klavírního umu Lukáše Vondráčka byl nejen hudební oslavou začátku nového roku, ale také hlubokou reflexí nad lidskou tvořivostí a přesahem hudby, která nás může vést k transcendenci.
Čajkovského hity v podání olomouckých filharmoniků
Moravská filharmonie Olomouc nabídne To nejlepší z Čajkovského. Výňatek z opery Evžen Oněgin, klavírní koncert b moll a části z baletu Louskáček v Redutě diriguje Christian Knüsel, sólující pianistkou bude Irina Georgieva. Přístupná veřejná generální zkouška koncertu se koná týž den, tedy 16. ledna, od půl desáté dopoledne, ale koncert i zkouška jsou vyprodané. Program koncertu…
Vondráček s Čajkovským třikrát v Ostravě
Trojici Novoročních koncertů si Janáčkova filharmonie Ostrava schovala až do druhé půle měsíce ledna. Posluchačský zážitek nabídne 15., 16. a 17. ledna Čajkovského První klavírní koncert, jeden z nejpopulárnějších a nejznámějších romantických klavírních koncertů, v podání Lukáše Vondráčka. V dočasném působišti Kina Vesmír orchestr i v dalších dílech Sibelia a Ravela diriguje jeho designovaný šéfdirigent Daniel Raiskin.…
Silvestrovský koncert Plzeňské filharmonie
„Plzeňská filharmonie si může za rok 2024 připsat mnohá plus.“
„David Niederle zaujal v Piazzolových skladbách vřelým tónem, intonační jistotou a smyslem pro stylovost.“
„Kompozice Barvy belgického skladatele Berta Appermonta se sólistou Fedelem Di Mucci posluchače evidentně zaujala.“
Uplynulý rok zakončila Plzeňská filharmonie odpoledním silvestrovským koncertem ve Velkém sále plzeňské Besedy a jako vždy tento nádherný secesní sál zaplnila do posledního místa. Místo zvaní sólistů vsadila na spolehlivý hráčský potenciál vedoucích nástrojových skupin – violoncellisty Davida Neiderleho a trombonisty Fedeleho Di Mucci, kteří se tentokrát pravidelným abonentům a návštěvníkům koncertů mohli představit v sólových partiích. Takto filharmonie pod taktovkou svého šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho navázala na tradici, nejednou uplatňovanou již v předchozím tělese Plzeňského rozhlasového orchestru.
Pokus o zvěcnění opery. Evžen Oněgin v Liberci
„Režisér se snažil dělat vše pro to, aby jevištní dění bylo věcné, bez emocí.“
„Paradoxně lze říci, že mu v jeho záměru vyhověl i dirigent.“
„Romantickou operu hrát neromanticky nelze.“
Liberecké Divadlo F. X. Šaldy uvedlo novou inscenaci Čajkovského Evžena Oněgina. Příběh tohoto mladého ruského šlechtice režie Ivana Krejčího posunula blíže k současnosti, hudební nastudování Zbyňka Müllera je s režijním pojetím v souladu. Přes některé skvělé výkony pěvců produkce zůstala za očekáváním. Premiéra se uskutečnila 6. listopadu.
Pražský komorní balet prezentuje českou kulturu v Soulu. Za hranice míří i ostravský Louskáček
Pražský komorní balet vystoupí jako jediný evropský soubor na letošním jihokorejském Seongnam Dance Festivalu. S choreografií Petra Zuzky Ej lásko inspirovanou tvorbou Jiřího Pavlici a souboru Hradišťan se soubor představí 8. prosince v Barun Art Hall v Soulu. Za hranice zamíří i baletní soubor Národního divadla moravskoslezského. V Bonnu uvede pět představení Louskáčka – Vánoční koledy…
Tatiana Hajzušová: Nečekala jsem, že Taťánu budu zpívat tak brzy
„V Karlových Varech jsem najednou nasála tu živoucí atmosféru operního umění a došlo mi, že zpěv chci dělat víc než klavír.“
„Bohužel je dnes běžné, že ředitelé některých operních domů nabízí mladým zpěvákům těžké role, protože je to stojí méně peněz.“
„Mou předností je barevný soprán ve spodní a střední poloze, tam se cítím jako doma.“
Čajkovského hudební mistrovství umocnilo Puškinův beznadějně romantický a nakonec zničující příběh. Vývoj postav je jedním z nejpřesvědčivějších na operní scéně vůbec. Evžen Oněgin je dílo plné intenzivních emocí a zvratů. Opera měla premiéru v Moskvě 29. března 1879, česká se uskutečnila 6. prosince 1888 v pražském Národním divadle a řídil ji sám skladatel. Nejnověji operu nastudovalo Divadlo F. X. Šaldy v Liberci v režii Ivana Krejčího a v hudebním nastudováním Zbyňka Müllera, premiéry jsou přichystány na 6. a 8. prosince. Liberecká opera je známa tím, že dává šanci mladým zpěvákům a nejinak je tomu i v jejich novém Oněginovi. V roli Taťány totiž coby alternantka Lívie Obručník Vénosové vystoupí mladičká slovenská sopranistka Tatiana Hajzušová.
Pětkrát Louskáček v Bonnu a další prosincové snahy teplických
Severočeská filharmonie Teplice se v posledním měsíci roku pustí do nejednoho ambiciózního projektu. Už zítra mají příznivci orchestru možnost slyšet základní kámen světové hudební literatury, totiž Mahlerovu První symfonii, zajímavostí je také účast severočeských hudebníků v německém Bonnu na tamním nastudování Čajkovského Louskáčka. Lázeňské město láká i na další prosincové akce, většinou do…
Příběh mladého ruského šlechtice Oněgina rozehrají v Liberci
Čajkovského operu Evžen Oněgin podle stejnojmenného Puškinova románu inscenují v libereckém Divadle F. X. Šaldy. Hudební příprava je v rukou tamního hudebního ředitele Zbyňka Müllera, scénické ztvárnění je dílem režiséra Ivana Krejčího. Premiéra se uskuteční 6. prosince, druhé obsazení zpívá o dva dny později. Evžen Oněgin je jedním z nejhodnotnějších klenotů ruské hudební pokladnice…
Důkladná žilinská příprava na Vánoce
Téměř celý prosinec bude u Státního komorního orchestru Žilina, jehož šéfdirigentem je umělec české národnosti František Macek, ve znamení Vánoc. A i na Slovensku zjevně je „tahákem“ Rybova česká mše vánoční. Nejbližší koncert v produkci žilinského orchestru se uskuteční 5. prosince, kdy se představí Symfonický orchestr žilinské konzervatoře. Tradiční předvánoční koncert orchestru a sboru…
Čtyři operní premiéry Lipské opery v příští sezoně. Olga Jelínková v hlavních rolích
Lipská opera, členkou jejíhož ansámblu je také česká sopranistka Olga Jelínková, na příští sezonu chystá čtveřici operních premiér. Jako první přijde na řadu dílo Johanna Christiana Bacha, nejmladšího ze synů Johanna Sebastiana Bacha, a to Rytíř Amadis. Druhou premiérou se stane Belliniho belcantová Norma, Cesta do Remeše Gioacchina Rossiniho nese pořadové…
Další rakouský úkol Filharmonie Brno
Filharmonii Brno čeká hostování na festivalu v rakouském Grafeneggu. Open-air koncert v sobotu 20. července řídí šéfdirigent brněnského orchestru Dennis Russell Davies. Program respektuje Rok české hudby, navíc nabídne jedno dílo Petra Iljiče Čajkovského. Orchestr doprovází violoncellistka Julia Hagen. Konkrétně obecenstvo uslyší na úvod Smetanovu Vltavu z cyklu Má vlast, dále Dvořákův Klid,…
Když publikum rozhodne o vítězi. Epilog pražskojarní soutěže
„Pokud uvažujeme, že každého špičkového umělce dělá kombinace talentu a píle, pak u Juliena-Laferrièra má posluchač intenzivní pocit vrchovatého obdaření předpoklady.“
„Úvodní unisoso všech sólistů bylo až neskutečně intonačně jednotné.“
„Wajsar se projevil jako starý praktik, který ví, co ‚bude fungovat‘.“
Mezinárodní hudební soutěž Pražského jara oslavila půlkulaté jubileum – pětasedmdesátiny –, a to nejen prvotřídními výkony letošních soutěžících, ale také těch, co se klání s úspěchem zúčastnili v minulých letech. Slavnostní koncert 15. května řídil v Rudolfinu Jakub Klecker stoje před Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, přičemž zazněly rovněž dvě světové premiéry na objednávku festivalu.
Obraceč labutí v Karlových Varech
Karlovarská symfonická sezóna má v tomto týdnu na programu koncert, v němž bude hlavní roli hrát viola. V Hindemithově koncertu pro tento nástroj a malý orchestr s poněkud bizarním titulem Obraceč labutí neboli Der Schwanendreher se jako sólista představí Pavel Ciprys. Orchestr bude ve čtvrtek 25. dubna od půl osmé večer v Císařských lázních řídit šéfdirigent…