KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dvakrát Třetí. Slovenská filharmonie se také věnuje Mahlerovi

Nejrozsáhlejší, Třetí symfonie Gustava Mahlera zněla v nedávné době v Rudolfinu, sídle prvního českého orchestru. Počin nyní napodobuje první slovenský orchestr při koncertech 29. února a 1. března. Slovenskou filharmonii diriguje hudební ředitel Houston Symphony a slovenský rodák Juraj Valčuha. Gustav Mahler své symfonie považoval za odraz či obraz „světa“. To platí obzvláště o jeho…

Číst dál…

Triumf Jakuba Hrůši s Českou filharmonií v Honeggerově Liturgické symfonii

„Barevná a pečlivě prokomponovaná Kukalova Symfonie č. 1 přinesla jasné okamžiky i varovné až výhružné tóny.“

„Christian Gerhaher přednesl Wo die Trompetten blasen jemným hlasem krásné barvy s precizní artikulací a plným výrazem.“

„Prožitá válečná léta s utrpením a miliony mrtvých byla Honeggerem v Liturgické symfonii vložena do syrové harmonické struktury.“

Hlavní hostující dirigent České filharmonie Jakub Hrůša vystoupil ve středu 14. února na svém prvním sezónním koncertu základní abonentní řady České filharmonie s programem reflektujícím současnou válku na Ukrajině a bohužel i nový konflikt v Izraeli. Válka, zkáza, krev, jak označila téma koncertu v programové brožuře Vlasta Reittererová, se prolínalo celým večerem až k proslulé Symfonii č. 3 „Liturgické“ Arthura Honeggera, dokončené v roce 1946.

Číst dál…

Kde by byli nebýt války? Úvaha nad osudy terezínských autorů na festivalu Věčná naděje

Sedmý ročník festivalu Věčná naděje zahájí 21. února orchestr PKF – Prague Philharmonia s klarinetistkou Annou Paulovou pod vedením dirigenta Roberta Kružíka v kostele sv. Šimona a Judy. Od února do dubna festivalová pódia přivítají Bennewitzovo kvarteto, Bellu Adamovou, Igora Ardaševa či Dětskou operu Praha. Rok 2024 je rokem české hudby. Festival Věčná…

Číst dál…

Česká filharmonie zahajuje výměnný projekt s Royal Academy of Music

Komorní program České filharmonie zpestří v únoru společný koncert studentů londýnské Royal Academy of Music společně se členy Orchestrální akademie České filharmonie. 15. února tak odstartuje dvouletý výměnný projekt, v jehož rámci se londýnští studenti představí v Rudolfinu, a naopak reprezentanti Orchestrální akademie prvního českého orchestru v příštím roce odjedou do Londýna. Studenti Royal Academy…

Číst dál…

Moravská filharmonie Olomouc představí Mahlerovy Písně a zpěvy z mládí

Rok české hudby je jedním ze stěžejních témat abonentních koncertů také v Olomouci. Tamní filharmonici uvedou ve čtvrtek 15. února v sále Reduty program složený z děl Leoše Janáčka a Gustava Mahlera. Sólistou koncertu s titulem Od písně k symfonii bude barytonista Tadeáš Hoza, Moravskou filharmonii Olomouc řídí její šéfdirigent Zsolt Hamar. Koncert začíná v sedm hodin…

Číst dál…

Kukalova a Honeggerova symfonie rámují Hrůšův neotřelý pořad s Českou filharmonií

Hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša pro koncerty České filharmonie od 14. do 16. února zvolil osobitý program. V první polovině je postavený na umění barytonisty Christiana Gerhahera v písních Gustava Mahlera. Nastudování Honeggerovy emocionální vypjaté Liturgické symfonie, navíc s prvním českým orchestrem, pak je Hrůšovým konečně splněným přáním. Trojice koncertů poloviny února pokaždé…

Číst dál…

Pátá Mahlerova symfonie ve Zlíně

Abonentní řada zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů bude pokračovat uvedením Mahlerovy Páté symfonie. Ve čtvrtek 8. února v Kongresovém centru ve Zlíně orchestr řídí jeho šéfdirigent Robert Kružík. Zlínští filharmonikové tak v Roce české hudby připomenou i kališťského rodáka, kterého nepřestalo s Čechami pojit silné osobní i pracovní pouto, ačkoli převážnou část svého života strávil v Rakousku…

Číst dál…

Lyrika a niterné drama Mahlerovy Sedmé symfonie s Kentem Naganem

„Pěvkyně responsorium Hildegard von Bingen interpretovaly s nadhledem a s akcentem na poetičnost vyznění církevního textu.“

„Kent Nagano řídil Sedmou Mahlerovu symfonii s vnitřním temperamentem, střídměji v okázalosti gest a s porozuměním hudbě skladatele.“

„Pátou větu zahrál orchestr velkolepě s krásou majestátnosti.“

Japonský maestro Kent Nagano, současný hudební ředitel a šéfdirigent Hamburské státní opery a Filharmonického státního orchestru Hamburg, se letos vrátil k Německému symfonickému orchestru Berlín, s nímž nastudoval a zpaměti provedl velkolepou Sedmou symfonii Gustava Mahlera. Koncert se uskutečnil 28. ledna ve Velkém sále Filharmonie, domovském sídle Berlínských filharmoniků. Kent Nagano sklidil před vyprodaným hledištěm velký úspěch.

 

Číst dál…

Jan Kyjovský: Zájezd s Českou filharmonií si Pueri gaudentes budou pamatovat

„Spolupráce se špičkovými tělesy nám otevírají další dveře.“

„V této době není snadné udržet velký chlapecký sbor. V republice máme méně chlapeckých sborů, než je památek UNESCO.“

„Myslím si, že sborové zpívání je jeden z nejkrásnějších způsobů, jak vstoupit do světa hudby a probudit v sobě muzikalitu.“

Jan Kyjovský je sbormistr pražského chlapeckého sboru Pueri gaudentes ze Základní umělecké školy Šimáčkova, přičemž co do činění má i s mnohými dalšími tělesy. Vedle role sborového vedoucího působí též pedagogicky, když na Pražské konzervatoři vyučuje předmět intonace; navíc v České filharmonii působí…

 

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (52)
Klasici aneb Kdo se tam dostane

„Klasikem je Smetana, i když zaznívají hlasy, že inscenovat jeho opery je kvůli jejich příběhům obtížné a že na ně lidé ani nechtějí moc chodit.“

„I když pro odezvu poměrně širokého publika nějaké silné podněty jejich hudba tak snadno nenabízí, tak třeba ještě jejich čas přijde…?“

„Kdo další vstoupí po slavné české skladatelské čtveřici a několika jejich souputnících s fanfárami na pomyslný Olymp, nebo se tam, což je pravděpodobnější, tak nějak nenápadně objeví?“

Debaty a úvahy o tom, kdo ze žijících nebo nedávno zesnulých skladatelů se jednou stane klasikem, kdo se dostane do kánonu uznávaných za ty nejvlivnější a nejdůležitější, tedy i nadále hrané, jsou ošemetné. Vzpomeňme na autory minulosti, objevené až mnohem později, ale i na oslavované…

Číst dál…

Catriona Morison nahradí indisponovanou Christu Mayer

Česká filharmonie, ženská část Pražského filharmonického sboru a chlapecký sbor Pueri gaudentes se připravují na trojici rudolfinských koncertů ve dnech 31. ledna až 2. února. Pokaždé zazní nejrozsáhlejší, Třetí symfonie Gustava Mahlera pod vedením šéfdirigenta a hudebního ředitele prvního českého orchestru Semjona Byčkova. V pozici sólistky měla vystoupit wagnerovská pěvkyně, renomovaná Christa Mayer.…

Číst dál…

Demonstrace pestrosti české hudby na 23. ročníku mahlerovského festivalu v Jihlavě

Festival Mahler Jihlava – Hudba tisíců nese v roce 2024 podtitul Gustav Mahler – české stopy a svým programem se připojuje k projektu Rok české hudby 2024. Vedle děl národních klasiků Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka a vedle vazby Gustava Mahlera a české hudby představí festival i další skladby od českých autorů, které si zaslouží uvedení a připomenutí,…

Číst dál…

Česká filharmonie přednese a následně nahraje Mahlerovu Třetí symfonii

První český orchestr se pod vedením šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova po čtvrtstoletí vrátil do německého lázeňského města Baden-Baden a v sobotu 20. ledna tam provedl Třetí symfonii Gustava Mahlera. Spolu s Českou filharmonií vystoupil i Pražský filharmonický sbor a chlapecký sbor Pueri gaudentes. Sólového partu v nejdelší Mahlerově symfonii se ujala americká mezzosopranistka Fleur…

Číst dál…

Claudio Abbado a Gustav Mahler

„Abbadovo pojetí působí jako barevné, diferencované, čitelné, možná až odměřenější. Mahler je pro něj symfonikem patřícím jednoznačně dvacátému století.“

„Stal se nejvšestrannější dirigentskou autoritou, v anketě byl zvolen nejvýznamnějším žijícím dirigentem světa.“

„Abbado a Mahler? Komplexní dlouhodobé spojení dvou jmen.“

Prvním jménem ve slovníku interpretů klasické hudby dvacátého století je Claudio Abbado. Příjmení začínající prvním písmenem abecedy, pojištěno ještě zdvojeným písmenem druhým, mu to zaručuje. Ale pozici na samé špičce mu ve společenství těch nejlepších zaručuje i jeho umění. Dirigent Abbado, rodák z Milána, zemřel v Bologni 20. ledna 2014, půl roku po svých osmdesátinách. Ani deset let po jeho odchodu není pochyb, že „…Itálie je teď menší“, jak zaznělo v nekrolozích. Jedním z hlavních příkladů toho, jakým způsobem oživoval partitury, jsou jeho nahrávky Mahlerových symfonií.

Číst dál…

Česká filharmonie jede do Baden-Badenu

První český orchestr se po 25 letech vrací do německého lázeňského města Baden-Baden – naposledy v tamním Festspielhausu Česká filharmonie vystoupila pod taktovkou Vladimira Ashkenazyho v roce 1999. Tentokrát přiveze 20. ledna monumentální Třetí symfonii Gustava Mahlera a společně se Semjonem Byčkovem se těší na spolupráci s vynikající mezzosopranistkou Fleur Barron. Dále účinkuje ženská část…

Číst dál…

Petr Popelka a premiéra Martinů v Pittsburghu

Petr Popelka se během několika málo sezon etabloval jako jeden z nejinspirativnějších mladých evropských dirigentů. Ve dnech 12. až 14. ledna jej čeká debut u Pittsburského symfonického orchestru. Na trojici koncertů s tělesem, jehož hudebním ředitelem je Manfred Honeck, provede díla Bohuslava Martinů, Sergeje Prokofjeva a Modesta Petroviče Musorgského. Vedle Obrázků z výstavy a Klavírního koncertu…

Číst dál…

Přehled hudebních akcí k oslavě Nového roku

Utiší se ohňostroje, nadměrné silvestrovské pití se vstřebá, bolehlav pomine a v mnoha případech bezprostředně poté – i když leckde si dávají raději trochu odstup – už mnohému hudbymilovnému člověku opět přijde chuť na o něco vyšší formu zábavy. Silvestrovské dění už přinesl, nyní portál KlasikaPlus.cz nabízí přehled novoročních koncertů po republice. 1.…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (59)
Festival, který se nechystá do důchodu.
Ohlédnutí za 60. ročníkem Zlaté Prahy

„V čem tkví smysl tohoto festivalu? Co nám říká o tom, kam směřuje televizní svět? A kudy v této oblasti kráčejí naši tvůrci?“

„Jestli má televizního diváka něco ‚informovat, vzdělávat a bavit‘, je to v oblasti hudby (a tance a baletu) na obrazovce ztvárnění současného díla, soudobé opery.“

„Máme se vydat stejným směrem, nebo být vděčni za náš konzervativní přístup, za náš středoevropský ‚selský rozum‘?“

Banální konstatování, že čím je člověk starší, tím mu čas rychleji ubíhá, se mi potvrdilo i v končícím roce 2023. Co bylo v lednu, mi připadá jako před půl rokem; co v létě, jako by se odehrálo včera. Prosinec přináší ankety na téma „zážitek roku“, při nichž si v hlavě přehrávám film. O událostech, akcích, projektech, jimiž jsem pracovně prosvištěl, aniž bych měl čas se ptát názvem Gauguinova plátna z Národní galerie: Odkud přicházíme? Co jsme? Kam jdeme? Nyní, když je venku tma od čtyř odpoledne do osmi ráno, přichází čas zklidnění a ohlížení. Například za festivalem, který proběhl ve znamení tří výročí. Jaký je? V čem tkví jeho smysl? Co nám říká o tom, kam směřuje ve ztvárnění hudby (plus tance a baletu) na obrazovce svět? A kudy v této oblasti kráčí naši televizní tvůrci?

Číst dál…

Klasika v souvislostech (60)
Novosvětská symfonie – newyorská, americká, česká

„Dvořák už tu nežije, hlásal v té době v pragmatickém duchu novinový úvodník.“

„Carnegie se projevil jako vizionář.“

„S ohledem na setrvalou mezinárodní popularitu bylo první uvedení Novosvětské symfonie určitě nejdůležitější světovou premiérou, která se v této síni kdy odehrála.“

Šestnáctého prosince roku 1893, před sto třiceti lety, zněla jen rok a půl starou newyorskou koncertní síní Carnegie Hall nová hudba. Symfonie e moll Antonína Dvořáka, toho času ředitele tamní konzervatoře. Premiéra vzbuzovala velké očekávání, a to i díky skladatelovým odvážným veřejným prohlášením o černošské a indiánské hudbě jako o potřebném základu a zdroji tamní nové národní hudby. Newyorskou filharmonii dirigoval Anton Seidl.

Číst dál…

ČRo D-dur: SOČR s Gidonem Kremerem a setkání s legendárním Jiřím Chválou

„Ve 14:59 ve středu se rozezní Mozartova Velká partita B dur, jedinečné dílo pro dechové nástroje.“ „Legenda mezi českými sbormistry, profesor Jiří Chvála, letos oslavil devadesátiny. V sobotu budeme vzpomínat na okamžiky, které pamatuje pravděpodobně už jenom on.“ „Na čtvrtou neděli adventní zařazuje stanice D-dur dvě pohádkové opery Engelberta Humperdincka, méně…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Franckovo Blahoslavenství a sobotní večer se Zdeňkem Šestákem

„Ve středu sáhneme do atraktivní nabídky Evropské vysílací unie. Nejprve zazní málo uváděné vrcholné dílo Césara Francka, jeho oratorium Blahoslavenství.“ „Víkendová dopoledne budou patřit varhanici a patronce hudby sv. Cecílii, pořad připravil Radek Menoušek se skladbami H. Purcella, B. Brittena, J. D. Zelenky a dalších.“ „A v sobotu v 15:11 vrcholná nahrávka Chopinova Klavírního…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Víkend s Mariou Callas v unikátním výběru nahrávek

„Můžete si připomenout velkolepé umění dirigenta Claudia Abbada, od jehož narození uplynulo letos devadesát let. V centru pozornosti bude Mahler – nejprve jeho Šestá symfonie s Berlínskou filharmonií.“ „Brilantní je nahrávka Haydnových symfonií s Berlínskými filharmoniky a Herbertem von Karajanem, poslechněte si Symfonii č. 103 Es dur.“ „Velké výročí Marii Callas zrcadlí také tradiční…

Číst dál…

ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu

„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…

Číst dál…

Filharmonie Hradec Králové si úchvatně poradila s Mahlerovým Vzkříšením

„Podařilo se vytvořit atmosféru a náladu natolik sváteční, že jsem dlouho vzpomínal, kdy jsem zažil něco podobného.“

„Předepisuje-li autor hudbu z pozadí, zní bicí i žestě opravdu jako z velké dálky, přesto naprosto srozumitelně.“

„Těžko teď hádat, co v Hradci Králové vymyslí po úspěšném zdolání hudebního Mount Everestu napříště.“

Filharmonie Hradec Králové má za sebou další olbřímí zkušenost. Dva dny před státním svátkem, ve středu 15. listopadu, uvedla v rámci svého Malého symfonického cyklu Mahlerovu Symfonii č. 2 c moll „Vzkříšení“ pro velký orchestr, soprán a alt sólo a smíšený sbor. Pod vedením šéfdirigenta královéhradeckého tělesa Kaspara Zehndera a za účasti empatických pěvkyň z USA a Německa a Českého filharmonického sboru Brno se návštěvníkům v Sále filharmonie dostalo precizního provedení velkolepého symfonického kolosu, s nímž se v regionech lze setkat naživo jen velmi vzácně. Mahlerův složitý a komplikovaný vnitřní svět vyjádřený hudbou nadpozemského dosahu a jedinečné krásy přinesl do východních Čech zřejmě nejsilnější posluchačský zážitek letošního roku.

Číst dál…

Nominace na prestižní ceny ICMA i pro řadu českých hudebníků

Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí nominovali na ceny ICMA 2024 (International classical music awards). Mezi nominovanými jsou i Česká filharmonie, Pražský filharmonický sbor či Jakub Hrůša. Vítězové letošního ročníku budou oznámeni 18. ledna 2024. V kategorii Symfonická hudba byla Česká filharmonie společně s mahlerovským specialistou Semjonem Byčkovem nominována za album…

Číst dál…

ČRo D-dur: Nahrávky Pierra Bouleze a Straussova Láska Danaina

„A ve 14:10 je na programu jedna ze skvostných nahrávek mladého Krystiana Zimermana, Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur“ „Středeční večer pravidelně patří koncertům z nabídky Evropské vysílací unie. Tentokrát to bude Orchestr italského Švýcarska pod taktovkou nejvýznamnějšího polského dirigenta mladší generace Krzysztofa Urbanského“ „O víkendu budeme na návštěvě u Jana…

Číst dál…

ČRo D-dur: Záznam SOČRu s Robertem Jindrou a Síla osudu

„Nenechte si ujít Beethovenovu Sedmou symfonii s Vídeňskými filharmoniky a Leonardem Bernsteinem.“ „Dále je možné poslouchat Dvořákovy Biblické písně s Magdalenou Koženou, Berlínskými filharmoniky a Simonem Rattlem.“ „Víkendová návštěva bude patřit Radimu Dolanskému, který bude vybírat nahrávky v pestrém výběru autorů.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy nepřetržitě. Hudbu vybírají, ohlašují…

Číst dál…

Vilém Veverka, Pavel Šporcl i Český filharmonický sbor v rámci série Klasika Viva

Cyklus koncertů odehrávající se zejména v městech Šumperku a Jeseníku s názvem Klasika Viva očekává zahájení sezony. V šumperském klášterním kostele se 6. listopadu rozezní skladby velikánů hudební historie. Další koncerty cyklu se konají 4. a 22. prosince a poslední 2. ledna. První ze čtyř (pod)zimních zastavení řady se odehraje již v pondělí 6. listopadu v klášterním kostele…

Číst dál…

ČRo D-dur: Třetí přímý přenos z Hudebního fóra Hradec Králové

„Poslouchejte přímý přenos Živě ze Studia 1, tentokrát se souborem Clarinet Factory.“ „Na programu jsou tradičně dva záznamy koncertů z nabídky Eurorádia. Nejprve koncert královského orchestru Concertgebouw.“ „Víkendová dopoledne budou patřit Petru Iljiči Čajkovskému, od jehož úmrtí 6. listopadu uplyne 130 let.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7,…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (56)
Hrát ještě intenzivněji, krásněji, oddaněji.
Nechtěně jedinečný koncert Izraelské filharmonie

„Koncem místních svátků měla jako obvykle odstartovat v Izraeli koncertní sezóna; jenže po vpádu teroristů z Hamásu bylo náhle vše jinak.“

„Členky a členové Izraelské filharmonie se vydali v hloučcích do různých míst, kde lidé potřebovali útěchu; ke společnému dílu se sešli až 22. října.“

„Po hymně Hatikvah a Fanfárách pro Izrael vyvrcholila řeč Lahava Shaniho citátem výroku, který kdysi proslovil Leonard Bernstein při koncertu na památku zavražděného prezidenta Kennedyho.“

Psalo se 11. září, když na letošním ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha koncertovala Izraelská filharmonie. V rámci příprav na debatu po potlesku se třemi protagonisty mě nemohla minout symbolika tohoto data, provázející celý civilizovaný svět od roku 2001. Zvažoval jsem, zda se jej v hovoru dotknout. Koneckonců houslista Gil Shaham žije v New Yorku; cellista Kian Soltani i dirigent Lahav Shani sice tehdy navštěvovali teprve základní školu, ale přesto se jim ponurost zmíněného data mohla vštípit do paměti… Nakonec jsem usoudil, že by byť krátký odkaz na tehdejší inferno mohl uvolněné náladě na pódiu i v hledišti Dvořákovy síně uškodit. Mohl jsem tušit, co za peklo se otevře jen o tři a půl týdne později v Izraeli?

Číst dál…