KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

FOK v pestré dubnové nabídce

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v příštích dvou týdnech nabídne slavné duo klavíristů v Rudolfinu, vystoupení svého rezidenčního tělesa u Šimona a Judy, pořad v Anežském klášteře zahrnující výtvarné umění, završení cyklu pro děti v Obecním domě a sólové violoncello znovu v kostele sv. Šimona a Judy. V rámci cyklu Světová klavírní tvorba FOK v Rudolfinu 13. dubna…

Číst dál…

ČRo D-dur: Čeští skladatelé 19. století ve víkendovém leporelu

„V pondělí večer vysílá D-dur živě ze Studia 1, hostem je dechový Alinde Quintet v čele s flétnistkou Annou Taláckovou.“

„Středeční večerní program nabídne Bamberské symfoniky s Jakubem Hrůšou, poté Staatskepelle Dresden s Christianem Thielemannem.“

„Víkendová dopoledne budou patřit originálnímu výběru z české hudby: Romantická orchestrální hudba českých skladatelů 19. století.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 8. do 14. dubna?

Číst dál…

Nevšední zážitek v Lobkowiczkém paláci

„Program večera byl sympatický svou přidanou hodnotou.“

„Sólista i orchestr udrželi vysokou kvalitu vyznění.“

„Pomyslným hudebním vrcholem koncertu se stalo následné provedení Rumunských tanců Bély Bartóka.“

Donátorská řada Lobkowicz abonmá orchestru PKF – Prague Philharmonia je svého druhu specifickým cyklem směřovaným zejména mecenášům. Pro letošní rok organizátoři připravili čtyři koncerty, přičemž celá řada má podtitul Setkání s příběhy umění. Zahajovací koncert nazvaný Bach. Popper. Rossini proběhl ve čtvrtek 4. dubna v reprezentativních prostorách Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě. Orchestr se představil bez dirigenta ve velmi komorní, pouze smyčcové sestavě, přičemž sólistou večera byl ázerbajdžánský violoncellista Jamal Aliyev.

 

Číst dál…

Krátký, ale vydatný večer s rozhlasovým orchestrem

„Orchestr hrál s chutí a radostně.“

„Christian Kluxen těleso vedl jasným a srozumitelným gestem a vřelé, cituplné provedení bylo na světě.“

„Andreas Brantelid podal vysoce muzikální a maximálně poctivý výkon, za který si květiny skutečně zasloužil.“

Závěrečný koncert cyklu, který se odehrává v prostorách národní kulturní památky Betlémské kaple, nabídli Rozhlasoví symfonikové. Komorně laděný orchestr řídil Christian Kluxen a v sólové roli se představil violoncellista Andreas Brantelid, který byl jednoznačnou ozdobou mimořádně stručného symfonického pořadu. Zněla díla Ericha Wolfganga Korngolda a Sergeje Prokofjeva.

Číst dál…

Barbara Maria Willi uvádí mladého violoncellistu Thomase Prechala

Cyklus koncertů staré hudby Barbara Maria Willi uvádí… se v roce 2024 těší zájmu diváků už 21. sezónu. Koncerty osobně uvádí dramaturgyně cyklu – inovativní interpretka, zejména cembalistka, uznávaná muzikoložka a děkanka Hudební fakulty JAMU. Nejbližší díl seriálu je v plánu v pondělí 8. dubna od devatenácti hodin v brněnském konventu Milosrdných bratří. Hlavní osobností…

Číst dál…

Svatojakubský velikonoční koncert

„Tradiční koncert na velikonoční Boží hod se konal v minoritské bazilice sv. Jakuba.“

„Irena Chřibková přizvala dva spoluúčinkující – mezzosopranistku Lenku Švehlíkovou a houslistku Věru Eretovou.“

„Koncert, trvající hodinu, se skládal ze třinácti kratších skladeb od doby barokní až po Bedřicha Antonína Wiedermanna.“

Společenství Svatojakubské Audite Organum 31. března uspořádalo velikonoční koncert v bazilice sv. Jakuba na pražském Starém Městě. Společně se představily titulární varhanice Irena Chřibková, houslistka Věra Eretová a mezzosopranistka Lenka Švehlíková.

Číst dál…

Bachovo Umění fugy. Moravská filharmonie se dotkla výsostného umění

„Maďarský dirigent Zsolt Hamar je mistrem svého oboru.“

 „Těleso vyzařovalo klidnou a sebevědomou sílu, která si je vědoma svých kvalit a svého poslání.“

„V ten večer se odehrál výjimečný a náročný program. Ne každý posluchač je schopen takový nápor hudby unést, rozklíčovat a zažít.“

Moravská filharmonie Olomouc připravila svým posluchačům výjimečný večer. Velikonoční koncert, který se konal 28. března v Redutě, přinesl vrcholné hudební dílo Johanna Sebastiana Bacha: Ricercar a 6 z cyklu Hudební obětina v instrumentaci Antona Weberna a Umění fugy v orchestraci Ericha Bergela. Jedná se o složitá polyfonní díla hudební literatury a jejich přednes je prubířským kamenem interpretačního umění.

Číst dál…

Jamal Aliyev hostem lobkowiczké řady PKF

Úvodní koncert PKF — Lobkowicz abonmá, které svým časovým určením kopíruje kalendářní rok, provede Evropou od pozdního baroka po konec 19. století. Ke slovu se 4. dubna v Lobkowickém paláci v pražské Jiřské ulici dostanou díla téměř nehraná i velice známá v interpretaci violoncellisty Jamala Aliyeva, kterého doprovodí orchestr PKF. Jako největší „hit“ večera…

Číst dál…

ČRo D-dur: Bohatý výběr skladeb s tématem jara

„Středeční večer začíná koncertem Orchestru Svaté Cecílie pod taktovkou pozoruhodné dirigentky Mirgy Gražinyte-Tyla.“

„Víkendová návštěva se skladatelem, filmařem, pedagogem a také amatérským archeologem Michalem Košutem.“

„Nedělní opera bude záznam římského představení opery Z mrtvého domu.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 31. března do 7. dubna?

 

Číst dál…

Markéta Schley Reindlová potěší posluchače u Salvátora

Farní sbor Českobratrské církve evangelické U Salvátora zve na 111. koncert řady Varhanních podvečerů. Ve středu 3. dubna od půl sedmé v pražské Salvátorské ulici vystoupí Markéta Schley Reindlová. Varhanice svůj pořad zahájí Chorální předehrou s velikonočním námětem Christ ist erstanden, BWV 627. Autorem je Johann Sebastian Bach, od něhož zazní také Preludium…

Číst dál…

Bach neBach na Zelený čtvrtek s Moravskou filharmonií

Den před Velkým pátek nabídne velikonoční koncert také Moravská filharmonie Olomouc. Městskými spory zmítaná instituce se pokusí upnout pozornost ke gró své činnosti provedením úprav děl Johanna Sebastiana Bacha. V olomoucké Redutě od devatenácti hodin předvede svůj „leadership“ šéfdirigent orchestru Zsolt Hamar. Spolu s hudebníky připravuje pořad s díly Johanna Sebastiana Bacha,…

Číst dál…

Maurizio Pollini (1942–2024)

Ve věku dvaaosmdesáti let se uzavřel život italského klavíristy Maurizia Polliniho, který proslul svou hudební kultivovaností, neochvějnou soustředěností a poctivostí a zaujal mezi významnými klavíristy své generace zvláštní místo. Časopis Gramophone jej označil za „vznešenou hudební osobnost“, což je popis podpořený šesti desetiletími uznání kritiky i publika, jež oceňovaly sílu a krásu jeho umění.…

Číst dál…

Svatý týden v FOK s obvyklým Stabat Mater a nevšedními Janovými pašijemi

Před Velikonocemi Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zažívá „hustý provoz“. Na Šedé úterý 26. března se v kostele sv. Šimona a Judy představí mužský pěvecký sbor Shvidkatsa z Gruzie se svými prastarými duchovními písněmi. K Velikonocům dále tradičně patří Dvořákovo oratorium Stabat Mater. Tradici ve Smetanově síni Obecního domu drží Symfonický orchestr hl.…

Číst dál…

Bachova Mše h moll v Brně. Co vytknout?

„Devatenáct částí znamená téměř dvě hodiny náročné hudební produkce. Mše byla rozdělena přestávkou.“

„Projev sólistek byl technicky i zvukově bezchybný.“

„Závěrečná sborová fuga ukončila večer plný majestátu.“

Abonentní cyklus Českého filharmonického sboru Brno se pomalu chýlí ke konci. V Besedním domě nabídl v neděli 17. března dílo, které se v tuzemsku příliš nehraje, totiž Mši h moll Johanna Sebastiana Bacha. Sbor k produkci přizval komorní orchestr Czech Virtuosi a sólisty; dirigoval Jakub Klecker, sbormistrem byl Joel Hána.

Číst dál…

Svěží závan baroka. Bach a Biber v podání violoncellisty Petra Skalky

„Petr Skalka uváděl každou z přednesených skladeb vlastním zasvěceným komentářem.“

„Už první tóny Preludia byly neklamným znamením, že Skalkovo pojetí bude důvěrně komorní, nikoliv pompézní, jak by se od široce rozkročené faktury dalo očekávat.“

„S Biberovou Passacaglií ve Skalkově podání jsme poznali jeden ze zdrojů, odkud Bach mohl čerpat.“

Kdo se nechal svést lákavým názvem koncertu Věčný Bach a 12. března vystoupal z Vršovického náměstí k budově Vzletu, vršovické kulturní křižovatce, aby se zaposlouchal do hudby jednoho z největších géniů světové hudby, prožil neopakovatelnou atmosféru vysoce intimního, ale zároveň transparentního poselství hudby vzdálené rovná tři staletí.

Číst dál…

V čem spočívá pódiové kouzlo Víkingura Ólafssona?

„Dovedu si představit, že to všechno okolo jeho osobnosti nemusí sednout každému.“

„Připadalo mi, jako by v určitém ohledu interpretoval skladbu společně s námi.“

„Z koncertu jsem odcházel naplněný po všech směrech.“

Dvořákova síň Rudolfina v neděli 10. března zažila fantastický recitál islandského klavíristy Víkingura Ólafssona, který tam v rámci svého celosvětového turné přednesl Goldbergovy variace Johanna Sebastiana Bacha. Kromě mnoha jiných uměleckých kvalit se jeho hra vyznačovala jakousi zvláštní sounáležitostí s posluchači, jako kdyby aktivně vytvořil dílo jen pro tento konkrétní večer, publikum a sál. Asi má lidi rád a oni určitě mají rádi jeho.

Číst dál…

Bach v Besedním domě a poté už Český filharmonický sbor cvičí operu v arabštině

Český filharmonický sbor Brno se sbor zúčastní velké kulturní události v saúdskoarabském Rijádu. Podílí se na vzniku inscenace první velké arabské opery. Ještě předtím však uspořádá pátý abonentní koncert v domovském Brně, který je věnován Johannu Sebastianu Bachovi. Velká Mše h moll zazní s přispěním komorního orchestru Czech Virtuosi a pod dirigentem Jakubem Kleckerem…

Číst dál…

Pianotéka se loučí recitálem Martina Hršela. Od dubna bude v nových prostorách

Pražská klavírní řada koncertů pořádaná v Pianotéce Zahradník v pražském Braníku pod titulem Blüthneriáda ve čtvrtek 14. března od sedmi hodin pokračuje dalším, na určitou dobu posledním recitálem. Protagonistou bude klavírista Martin Hršel, který si připravil průřezový program od baroka až po soudobou tvorbu. Koncert se uskuteční naposledy v původních prostorách Pianotéky, od dubna…

Číst dál…

Jan Talich, Kaspar Zehnder a Filharmonie Hradec Králové. Kolik podob má česká hudba?

„Kaspar Zehnder vedl orchestr se zřetelným uvolněním a opět s úsměvem na rtech; zdá se, že má svěřené těleso již do detailu přečtené.“

„Jan Talich je natolik zkušeným interpretem, že od něj očekáváme maximum. A dočkáme se ho.“

„Zaznamenal jsem, jak Janáčkova hudba mladé návštěvníky viditelně zasáhla. Tolik pocitů a nálad, tolik barev, tolik moudrosti…“

Hned čtyři skladby autorů, v jejichž letopočtech narození či úmrtí je na konci čtyřka nebo devítka, potěšily 7. března návštěvníky dalšího koncertu Filharmonie Hradec Králové k Roku české hudby 2024. Příjemně koncipovaný večer pod taktovkou Kaspara Zehndera se sólistou Janem Talichem představil čtyři výrazné podoby domácí hudební tvorby. A mohlo jich být klidně i pět…

Číst dál…

Večer suverénní i radostné virtuozity Massima Mercelliho a Komorní filharmonie Pardubice

„Ani pardubická Komorní filharmonie nehraje suitu Hudební galimatyáš často – pro mnohé návštěvníky šlo o milé překvapení.“

„Massimo Mercelli je se svým nástrojem natolik srostlý, až posluchač nabývá dojmu, že hrát je pro něj vlastně docela jednoduché.“

„Dirigent Vahan Mardirossian moudře ustoupil do pozadí, zároveň vše udržel pod kontrolou.“

Ital Massimo Mercelli je ve svém oboru předním světovým interpretem. Flétnista, s nímž spolupracovali autoři tak zvučných jmen, jako byli či jsou Michael Nyman, Krzysztof Penderecki, Philip Glass nebo Ennio Morricone, se ve dnech 4. až 6. března představil na abonentních koncertech Komorní filharmonie Pardubice a zahrál si s ní Mozarta a Poulenca pod taktovkou dirigenta arménského původu Vahana Mardirossiana.

Číst dál…

‚Islandský Glenn Gould‘, tedy Víkingur Ólafsson zahraje v Rudolfinu

Český spolek pro komorní hudbu nabídne další mimořádný večer. Po kontratenoristovi Jakubu Józefu Orlińském v Dvořákově síni Rudolfina totiž předvede své klavírní umění světoznámý Islanďan Víkingur Ólafsson. Pražští posluchači ho už ocenili při nedávném debutu s Českou filharmonií, nyní se umělec vrací a 10. března podá recitál ikonických Bachových Goldbergových variací, které jsou…

Číst dál…

Bedřich Smetana 200. Podivná oslava Filharmonie Brno

„Patnáctiminutová skladba, ne příliš typická pro oslavence, proběhla velmi rychle; i tak dokázala zaujmout příběhem, barvitostí i nasazením hudebníků.“

„Klavírista Marek Kozák nezklamal. Akordické pasáže byly úderné a opulentní, rychlé části běžely brilantně.“

„Tvrzení v programu, že Smetana byl český Wagner, si lze vysvětlovat různě.“

Abonentní koncert řady Oslavná ve Filharmonii Brno na termíny 29. února a 1. března avizoval oslavu dvoustých narozenin Bedřicha Smetany. Nicméně program tomu nenasvědčoval, přestože byl lákavý. Valdštýnův tábor Bedřicha Smetany následoval Klavírní koncert č. 2 Franze Liszta, který jako sólista přednesl Marek Kozák, a na závěr koncertu zazněl Parsifal, orchestrální suita Richarda Wagnera. Koncert dirigoval švýcarský dirigent Michel Tabachnik.

Číst dál…

Kryštof Mařatka v Hradci představí svůj klarinetový koncert a také syna-sólistu

Všechny březnové abonentní koncerty Filharmonie Hradec Králové se uskuteční už v první půlce měsíce – koncert varhanního cyklu 3. března, malého symfonického cyklu 7. března, představení z cyklu operera-muzikál je v plánu 8. března a velký symfonický cyklus přijde na řadu 14. března. Všechny koncerty se uskuteční v domovském sále filharmonie. Varhanní koncert v neděli 3.…

Číst dál…

Historický okamžik a pestrá škála vjemů s Janáčkovou filharmoniií

„Část byla zajímavá nejen díky výslednému zvukovému efektu, ale také po vizuální stránce.“

„Technicky a výrazově náročný kus Karvay interpretoval s ohromným citem.“

„Pocity síly a odhodlání střídaly momenty vážnosti a reflexe v lyrických pasážích, orchestr však neztratil na soustředěnosti a udržoval napětí.“

Emoce, hloubka a světová premiéra! Takový byl večer 15. února s Janáčkovou filharmonií Ostrava, která se prvně představila pod taktovkou francouzské dirigentky Lucie Leguay. Vedení filharmonie zároveň dalo příležitost mladým autorům a vůbec poprvé si objednalo skladbu na zakázku – orchestr uvedl ve světové premiéře skladbu Iana Mikysky. Se sólistou Daliborem Karvayem se posluchači ponořili do niterných emocí a Brahmsova „Pastorální“ symfonie jen podtrhla atmosféru celého večera.

Číst dál…

Masopustní večer u svatého Jakuba. K záchraně varhan

Nadační fond Sancti Jacobi Organum pořádá v pátek 9. února benefiční koncert v pražské bazilice sv. Jakuba na Starém Městě. Objektem zájmu jsou místní varhany, které patří k největším v České republice. V rámci Masopustního večera vystoupí varhanice Irena Chřibková, která u sv. Jakuba působí i jako ředitelka kůru, společně s trumpetistou Janem Vernerem. Na programu večera jsou…

Číst dál…

K malostranskému Vavřinci za kvalitní ‚komořinou‘

Svatovavřinecká sezóna je cyklus komorních koncertů pod hlavičkou Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Kostel sv. Vavřince na Malé Straně v únoru nabídne své prostory třikrát; do půlky dubna celkem sedmkrát. 8. února vystoupí Doležalovo kvarteto, o týden později trio Michaely Koudelkové (flétny), Moniky Knoblochové (cembalo) a Libora Maška (barokní violoncello) a přestupným rokem nabízený…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (52)
Klasici aneb Kdo se tam dostane

„Klasikem je Smetana, i když zaznívají hlasy, že inscenovat jeho opery je kvůli jejich příběhům obtížné a že na ně lidé ani nechtějí moc chodit.“

„I když pro odezvu poměrně širokého publika nějaké silné podněty jejich hudba tak snadno nenabízí, tak třeba ještě jejich čas přijde…?“

„Kdo další vstoupí po slavné české skladatelské čtveřici a několika jejich souputnících s fanfárami na pomyslný Olymp, nebo se tam, což je pravděpodobnější, tak nějak nenápadně objeví?“

Debaty a úvahy o tom, kdo ze žijících nebo nedávno zesnulých skladatelů se jednou stane klasikem, kdo se dostane do kánonu uznávaných za ty nejvlivnější a nejdůležitější, tedy i nadále hrané, jsou ošemetné. Vzpomeňme na autory minulosti, objevené až mnohem později, ale i na oslavované…

Číst dál…

Elixír iluzí. Nové taneční představení mladých s etablovanými

Nově komponované představení současného tanečního divadla s názvem Elixír iluzí, které vzniklo na půdě Domu tanečního umění, spojuje profesionální tanečníky Pražského komorního baletu s těmi nejtalentovanějšími studenty konzervatoře Taneční centrum Praha – členy souboru Balet Praha Junior. Představení se uskuteční v pátek 19. ledna od devatenácti hodin na Nové scéně Národního divadla. Počin…

Číst dál…

Soustředěný výkon Filharmonie Brno zkraje Roku české hudby

„První skladbou se stal Karneval, koncertní předehra op. 92 Antonína Dvořáka, oslavující život jako nespoutaný živel v době před masopustem.“

„Technické mistrovství prokázal Jan Mráček s klidným nadhledem a samozřejmostí.“

„Dirigent Robert Kružík dal dílu plasticitu a dramatičnost a dokázal vytvořit hutné, barevné hudební plochy, naplněné emocemi a duchovním poselstvím.“

Druhý abonentní koncert Filharmonie Brno v Janáčkově divadle ve dnech 11. a 12. ledna nabídl publiku stěžejní české skladatele. Zazněla koncertní předehra Karneval od Antonína Dvořáka, Fantasie pro housle a orchestr g moll Josefa Suka v podání houslisty Jana Mráčka a Symfonie č. 1 Bohuslava Martinů – vše pod taktovkou Roberta Kružíka.

Číst dál…

Jeden z vrcholů sezony. Pianista Jan Lisiecki po boku Janáčkovy filharmonie

Janáčkova filharmonie Ostrava a zejména její ředitel a klavírista Jan Žemla kladou v jubilejní sedmdesáté sezoně velký důraz na nástroj klavíru. A snahy vyústí v druhé polovině ledna vystoupením patrně největšího pianistického jména sezony. 22. ledna se totiž představí Kanaďan Jan Lisiecki. Ještě před ním však dvakrát 18. a 19. ledna zahraje ostravskému publiku dobře známý Federico Colli, naopak…

Číst dál…