KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Co nám proved’ Mendelssohn?

„Do roku 1829 vládla kulturní Evropě soudobá hudba.“

„Mendelssohn svým epochálním provedením vrátil Bacha na koncertní pódia, o pár let později totéž udělal s Händelem, Lassem a Palestrinou. Otevřel tak cestu k nové tradici provádění historické hudby.“

„Zdá se, že hudební umění prochází jakousi křížovou cestou. Zvláště v této zemi zřejmě právě absolvujeme některé z těch bolestivějších zastavení.“

Dnes večer zazní v Rudolfinu Matoušovy pašije Johana Sebastiana Bacha v podání souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704, řídí Václav Luks. Představují jeden z vrcholů nejen německé barokní, ale evropské hudby vůbec. Dnes už je běžné, že se k nim můžeme vracet. Ještě před sto devadesáti lety bychom je ale neměli možnost nikde slyšet. Až legendárním uvedením těchto pašijí Mendelssohnem začala v roce 1829 renesance zájmu o hudbu nejen lipského kantora. Nad malým výročím návratu starší hudby na koncertní pódia se pro KlasikuPlus.cz zamýšlí LUKÁŠ HURNÍK, skladatel, šéfredaktor ČRo D-dur a také umělecký vedoucí sboru Gaudium Pragense. (Mimo jiné i ten brzy chystá koncert symbolicky složený z děl obou, tedy Bacha i Mendelssohna, včetně výběru z Matoušových pašijí – za týden 17. dubna v sále Husova sboru v Dejvicích.)

Číst dál…

Bach ve 3D – Johann Sebastian důstojně, dokonale, definitivně

„Jde o jeho poslední velké dílo. Jako kdyby zde podvědomě toužil to nejlepší ze svého umění a své tvorby uchovat pro budoucnost.“

„Gardinerovy soubory mají obsáhlou diskografii a Mše h moll v edici Archiv Produktion v ní patří k bestsellerům.“

„Gardinerovi instrumentalisté jsou vynikající, ale jeho sbor je přímo neuvěřitelný.“

Bachovy narozeniny si můžeme připomínat každý rok, i když nejsou kulaté. Ty letošní mají pořadové číslo 334 a připadají na dnešek. Dobrá příležitost k malé inventuře. Která nahrávka jeho Mše h moll by mohla aspirovat na označení referenční…?

Číst dál…

Koncert genderově velmi nevyrovnaný

„Heinrich Philip Johnsen psal nádhernou barokní hudbu, za kterou by se nemuseli stydět ani na dvoře krále Slunce. Stylem tak trošku Telemann, ale přesto svůj.“ „Johann Sebastian Bach zní skvěle i v úpravě pro marimbu.“ „Dva fagoty Dua Esperanza objevují nové témbry známých árií. Je zvláštní, jak krásně a naprosto nově mohou ukázat…

Číst dál…

S Bachem a Bachem – to pravé hudební dobrodružství

„Barbara Maria Willi svou zapálenou, živou a ryzí interpretací barokního repertoáru umělecky na nejvyšší úrovni boří mýty o barokní hudbě.“ „Už od prvních tónů Bachovy Suity h moll bylo na hře Collegia Marianum nápadné jejich vnitřní sepětí, které se projevilo naprostým souzněním v cítění hudební fráze i afektu dané části.“ „Když se na pódiu…

Číst dál…

Collegium Marianum: Přejeme požehnaný půst!

„Ozdobou večera byla nejen hra flétnistky Jany Semerádové, ale rozhodujícím způsobem také hlas belgické sopranistky Lore Binon.“ „Hudba Bachova vzdáleného bratrance Johanna Bernharda byla příjemně roztančená a v částech s flétnou mimořádně muzikální.“ „Ústředním bodem a také vrcholem programu měla být a také byla Bachova Kantáta o kávě.“ Popeleční středou, tedy dneškem, má začít v tradičním katolickém…

Číst dál…

FOK a Albrecht Mayer se postarali o vrcholný zážitek

„Albrecht Mayer boří ustálené normy a se zvukem přímo kouzlil.“ „Williamsův Koncert pro hoboj a orchestr je velmi působivý.“ „V žádné jiné symfonii není Beethoven tak lyrický a poetický jako v Pastorální.“ Pietari Inkinen, šéfdirigent Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK, se dlouhodobě snaží o vysokou uměleckou úroveň orchestru. K tomu patří i hra pod taktovkou významných dirigentů…

Číst dál…

Alfred Brendel třikrát v Rudolfinu

„Na začátku je dobré být jako tabula rasa, as naive as possible, a čekat, jak ke mně bude skladba promlouvat.“ „Klavírista má mít tolik podob a tváří, kolik hraje skladeb.“ „Alfred Brendel je i jedním z celoživotních vzorů našeho klavíristy Jana Bartoše.“ Třídenní festival Hommage à Alfred Brendel bude v posledních zimních dnech hostit pražské…

Číst dál…

U Rillinga nejde jen o hudbu, ale také o víru

„Helmuth Rilling si vysloužil titul ´bachovský papež´. Je nicméně, stejně jako Bach, luterán.“

„Za nejdůležitější vždy považoval zprostředkovat posluchači skladatelovo poselství, to, jak chápe text.“

„Bachovy skladby nejsou pro něj jen koncertními kusy, ale součástí bohoslužeb. Což je moment nikoli zanedbatelný.“

Bachovo Vánoční oratorium není na rozdíl od Matoušových a Janových pašijí jednolitým dílem. Je souborem šesti samostatných nedělních kantát pro svátky od Narození Páně po začátek nového roku. Jejich komplet existuje samozřejmě v řadě nahrávek. Ty nejstarší jsou pomalé a monumentální, ty nejnovější vesměs mnohem rychlejší, odlehčené a radostné. Střídmě uprostřed stojí se svými dvěma snímky stuttgartský dirigent Helmuth Rilling. Na té první z roku 1984 propojil tehdejší západní a východní Německo. Těžko by totiž našel lepšího Evangelistu než drážďanského tenoristu Petera Schreiera.

Číst dál…

Peter Dijkstra: Přidávat svůj otisk? Ne, ve staré hudbě se vracíme ke skladateli

„Tahle hudba i v Rudolfinu funguje, ale atmosféra v koncertním sále je trošku sekulárnější… – v kostele je to přece jen lepší.“

„Nejde přemýšlet o provozování hudby jenom jako o hraní dlouhých a krátkých not. Důležité je, co je mezi tóny – a proč.“

„Pro dirigenta je důležité vědět, kdy jako šéf skončit. Než práce vzájemně zkysne.“

Po pražském a drážďanském uvedení kompletního Bachova Vánočního oratoria v jednom večeru, společném projektu s Nizozemským komorním sborem, jede barokní orchestr Collegium 1704 ještě na šest dalších koncertů do Nizozemska. Sbormistr a dirigent Peter Dijkstra, letošní čtyřicátník, který s nimi dílo nastudoval a při všech koncertech řídí, hovořil v Praze s portálem KlasikaPlus.cz nejen o Bachovi a o svém sboru,…

Číst dál…

Pootevřená okna Radka Baboráka

„Charisma a aura Radka Baboráka dokáží stmelit muzikanty způsobem, který jinde nenajdeme.“

„S péčí vystavěné dialogy jednotlivých nástrojů a nástrojových skupin potěšily nejedno ucho.“

„Struny zkrátka zahrály na onu strunu a konalo se pohlazení ve své nejprostší podstatě.“

Muzikant, který měl tu možnost spolupracovat s Radkem Baborákem, ví, že když se s ním dělá muzika, koná se radost. A také poctivá řemeslná práce, bez které nic výjimečného nemůže vzniknout. Ať už s touto kreativní osobností tvoří kdokoli, koncerty pod jeho vedením mají svoji specifickou, živou atmosféru…

Číst dál…

Velká porce Bacha – Vánoční oratorium vcelku

„Peter Dijkstra vládl ze svých dvou metrů výšky komornímu ansámblu střízlivými a uměřenými gesty.“ „Nizozemský sbor, plný sólistů a přitom kompaktní a sezpívaný, vládne skvělou technikou i jemností souzvuků. „Hudbě se dostalo plné pozornosti interpretů, ale rovněž naprostého soustředění ze strany publika, přikovaného do sedadel.“ Bachovo Vánoční oratorium je ve skutečnosti kompletem šesti nedělních…

Číst dál…

Anderszewski se přiblížil k podstatě – hudby i vlastní osobnosti

„Portugalské občanství přijal proto, že ho silně přitahoval Lisabon jako útočiště před světem chaosu, hluku a chamtivosti.“ „Díky práci s časem udržel klavírista po celou první polovinu koncertu publikum v maximální pozornosti.“ „Umět posluchačům zprostředkovat díky Bachově a Beethovenově hudbě až existenciální zážitek, je výsada pouze velkých umělců.“ Byl to teprve druhý koncert letošního…

Číst dál…

Intimní benefice jednoho cembalisty s dvěma cembaly

„Tři skladby hrané dvě různá cembala byly v sále, kde jsou si všichni blízko, exkluzivní záležitostí.“

„Na trhu je už šest svazků souborného vydání díla Martinů. Hned první byl oceněn na frankfurtském veletrhu.“

„V šedesátých letech by měly jako poslední vyjít obě verze opery Řecké pašije.“

Institut Bohuslava Martinů s nakladatelstvím Bärenreiter už dodaly na trh šest svazků souborného notového vydání díla skladatele. Projekt je rozvržen na celé půlstoletí, rychlejší práci vědecké a nakladatelské možnosti, ale ani kapacita trhu nedovolují. K podpoře a zviditelnění kritické edice už se čtvrtým rokem uskutečnil benefiční koncert. Tentokrát své umění dal do služby této věci cembalista Mahan Esfahani…

Číst dál…

Mahan Esfahani pro Bohuslava Martinů

„Zahraji tři díla, která jsou pro mě důležitá.“ „Jsem nadšený, že mohu přispět čímkoliv, i svými skromnými schopnostmi.“ „Tradiční benefiční koncerty podporují přípravu Souborného vydání díla Bohuslava Martinů.“ Mahan Esfahani – světově proslulý íránsko-americký cembalista dnes zahraje na podporu vědecké činnosti Institutu Bohuslava Martinů. Jeho hlavním úkolem je vydávání díla Martinů…

Číst dál…

Bach versus Zelenka

„Václav Luks do Bachovy mše při prvních tónech přímo vtančil.“ „O něco šlo. O něco neběžného, nerutinního, vysoce muzikálního, nekomplikovaně prostého a zároveň svátečního.“ „Zelenkův styl je v první z jeho zralých mší už opravdu osobitě vyhraněný.“ Missa Sanctissimae Trinitatis, hodinová mešní kompozice Jana Dismase Zelenky, učinila z druhého koncertu sedmé sezóny barokního orchestru a sboru…

Číst dál…

Vlastenec ze zámoří
aneb Tomáš Kačo u Anežky

„Tomáš Kačo září a otvírá okolí svou otevřeností.“ „Těží z  originálního mixu, který je mu zjevně obří studnicí inspirace a osobního projevu.“ „Srdečnost jeho projevu upoutala od první noty.“ Klavírista Tomáš Kačo vzbudil nadšení svým koncertem v Anežském klášteře. Večer byl součástí série klavírních recitálů s názvem Hybatelé rezonance. Mladý hudebník původem z Nového Jičína,…

Číst dál…

Na začátku byl hoboj

„Můj učitel byl Čech – hobojista Jiří Tancibudek.“ „První zámořský orchestr, který jsem kdy slyšela, byla Česká filharmonie.“ „Jsem šťastná, že moje kniha byla přeložena do češtiny. Ale bude muset být v budoucnu přepsána. Výzkum jde dál.“ Australská muzikoložka Janice B. Stockigt, autorka monografie o Janu Dismasi Zelenkovi, knihy přeložené letos do…

Číst dál…

Výzvy a dobrodružství Václava Lukse

„Zelenka býval v povědomí drážďanského publika spíše jen jako Kleinmeister.“ „Vozit Bacha do Drážďan není nošení sov do Atén. Tradice může být i vězením.“ „Biberova Missa Salisburgensis není jen hřmotná masa.“ Bleskové turné začalo. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají za sebou sobotní koncert v Královské kapli ve Versailles. V pondělí Lullyho Te Deum…

Číst dál…

Rovný život i humor velké osobnosti.
Aleš Březina vzpomíná na profesorku Růžičkovou

„Ani holokaust, ani socialismus její osobnost ničím neobohatily.“

„Hrála vše od virginalistů přes Scarlattiho a Bacha po Martinů a současníky.“

 „Často citovala maminku: založit dobrý život je stejné, jako dělat citronovou polévku.“

Panoval mezi nimi ohromný vzájemný obdiv a úcta, říká předseda správní rady Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové, ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz uvažuje o životní a hudební orientaci a dlouholetém manželství interpretky a skladatele, o rodinném zázemí obou, o přístupu ke hře na cembalo i o vyzařování osobnosti. Přibližuje také, jak byla „Zuzanka“ pozorná k přátelům. Život profesorky Růžičkové se uzavřel přesně před rokem – 27. září 2017. V lednu toho roku předtím oslavila devadesátiny. 

Číst dál…

Camerata Salzburg oslnila Bernsteinem i Dvořákem

„Soubor hrál Dvořáka tak, jako by byl jeho kmenovým autorem.“ „Houslového partu v Bernsteinovi se ujala Hilary Hahn. V žádném případě nelze mluvit o záskoku, „Přestože interpretovaná s vřelostí, nutně to musela být trochu ´jiná´ serenáda, než jak ji máme v uchu.“  Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha přivítal na svém druhém koncertu v sobotu 8. září výborný…

Číst dál…

Bach a Fischer v Karlových Varech

„Hostování Vojtěcha Spurného znamenalo pro hráče intenzivní setkání s barokní hudbou.“ „Hudebníky vedl k odlehčené, stylové a výrazně muzikální hře, nezatěžkané, neustarané.“ „Kantáta měla dva vynikající sólisty – sopranistku s křišťálově mladým hlasem a stejně virtuózního trumpetistu.“ „Umístění koncertu do Císařských lázní bylo bezprecedentním krokem.“ „Moderně industriálně působící vysoký prostor, prázdný přes několik podlaží, zafungoval…

Číst dál…

Fischerův postupný návrat

„Fischer působil v Ostrově nad Ohří. Spousta lidí ho nezná.“

„Málokdo z lidí tam má hlubší kořeny, nejsou na svá města hrdí.“

„V Rastattu Fischera znají, cení si ho.“

„Jen o Fischerově hudbě festival být nemůže. Bach do kontextu patří.“

„Varhanní linie zůstává podstatnou částí festivalové dramaturgie.“

Oživování hudebního odkazu Johanna Caspara Ferdinanda Fischera a povědomí o něm je na západě Čech, odkud pocházel, pověstným během na dlouhou trať. Michaela Káčerková, která pořádá na Karlovarsku hudební festival nesoucí jméno tohoto barokního skladatele, by o tom mohla vyprávět své. Přestože dnešní koncert v Karlových Varech uzavírá již jeho čtvrtý ročník.

Číst dál…

Bach v Karlových Varech

„Hrávám na místech, kde je Bach ‚cítit ve vzduchu‘ víc.“

„První koncert celého Bachova díla byl na Pražském jaru.“

„Po neúspěchu s žádostí o dotaci se vše pozdrželo.“

„Kolegové vycházejí vstříc – a občas je to potřeba otočit.“

„Koncert podpoří hospice husitské diakonie.“ 

Třísté výročí návštěvy Johanna Sebastiana Bacha v Karlových Varech připomíná dnešní varhanní recitál Pavla Svobody uspořádaný v tamním kostele sv. Petra a Pavla. Výtěžek má pomoci podpořit hospice Diakonie Církve československé husitské.

Číst dál…