KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Svatojakubský velikonoční koncert english

„Tradiční koncert na velikonoční Boží hod se konal v minoritské bazilice sv. Jakuba.“

„Irena Chřibková přizvala dva spoluúčinkující – mezzosopranistku Lenku Švehlíkovou a houslistku Věru Eretovou.“

„Koncert, trvající hodinu, se skládal ze třinácti kratších skladeb od doby barokní až po Bedřicha Antonína Wiedermanna.“

Společenství Svatojakubské Audite Organum 31. března uspořádalo velikonoční koncert v bazilice sv. Jakuba na pražském Starém Městě. Společně se představily titulární varhanice Irena Chřibková, houslistka Věra Eretová a mezzosopranistka Lenka Švehlíková.

Pestrý program obsahoval třináct krátkých skladeb, trval šedesát minut a nezaznělo v něm žádné rozsáhlejší a závažnější dílo. Prvních osm skladeb bylo interpretačně drženo v tiché dynamice od pianissima do mezzoforte a postrádaly větší kontrasty slohové i výrazové. Irena Chřibková je zkušená koncertní hráčka, výborně doprovázela a přispěla několika sólovými vstupy. Škoda, že nepřevzala větší iniciativu a neuplatnila své zralé umění ve větším rozsahu. Omezovala se také značně v dynamice a svatojakubské varhany zněly spíš jako varhany střední velikosti a ne jako mohutný čtyřmanuálový nástroj. Určitá část programu se dotýkala bezprostředně velikonočních svátků jako Bachova chorálová předehra Vstal z mrtvých Kristus Spasitel, Surrexit Christus hodie Václava Karla Holana Rovenského a velikonoční Offertoire pour le jour de Pâques Alexandra Pierra-Françoise Boëlyho.

Lenka Švehlíková vládne krásným hlasem temnější barvy. Zaujala především duchovní árií Jesu dulcissime Františka Xavera Brixiho a jásavým Oslavujte Pána Bedřicha Antonína Wiedermanna, výrazově znamenitě vystupňovaným.

Lenka Švehlíková

Houslistka Věra Eretová byla v chrámové akustice svým komorním projevem na hranici slyšitelnosti (málo znělý nástroj?) a ani proti zvukově velmi zredukovanému varhannímu doprovodu se neprosadila. Zvlášť v Koncertu a moll Antonia Vivaldiho, kde sólový part měl být hlavní kompoziční linií, housle zanikaly a zvukově se zcela ztrácely. V úpravě známého Panis angelicus Césara Francka ve třetí částí v přísném kánonu nebyly housle zpěvní lince rovnocenným partnerem a provedení proto postrádalo potřebnou plasticitu.

Irena Chřibková v závěru uvedla dva autory francouzské provenience 19. století. Ve velice stylovém zvuku s použitím mnoha jazykových rejstříků provedla Offertoire Alexandra Pierra-Françoise Boëlyho. Závěr koncertu patřil Belgičanovi Jacquesu-Nicolasu Lemmensovi, zakladateli francouzské varhanní školy 19. století, učiteli Guilmanta a Widora a jeho známé skladbě Fanfare, jejíž četná staccata byla milosrdně přikryta chrámovou akustikou s krásným dozvukem.

Návštěva koncertu byla nepříliš početná a odezva publika zdvořilá.

Irena Chřibková

Foto: ilustrační - Facebook / Audite organum

Jan Hora

Varhaník a hudební pedagog

Vystudoval Pražskou konzervatoř, hudební fakultu AMU ve třídě Jiřího Reinbergera a vzdělání si rozšířil ještě na Franz-Liszt-Hochschule ve Výmaru. Je laureátem bachovských soutěží v Gentu (1958) a v Lipsku (1964). Koncertoval ve všech zemích Evropy, v USA a Japonsku, spolupracoval s mnoha špičkovými orchestry, podílel se mimo jiné na řadě nahrávek Janáčkovy Glagolské mše. Vyučoval v letech 1965 – 2016 na Pražské konzervatoři, v letech 1977-2014 zároveň na AMU, od 1995 jako profesor varhanní hry. V současné době působí na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity v Hradci Králové. Často je zván do porot mezinárodních varhanních soutěží. Jeho repertoár zasahuje do všech stylových epoch se zvláštním zaměřením na českou varhanní tvorbu. Pro firmu Vixem nahrál varhanní skladby A. Dvořáka, J. B. Foerstera, L. Janáčka, B. Martinů, M. Kabeláče a A. Háby a staré české mistry J. Zacha, K. B. Kopřivu a J. K. Kuchaře.



Příspěvky od Jan Hora



Více z této rubriky