Svatojakubský velikonoční koncert
„Tradiční koncert na velikonoční Boží hod se konal v minoritské bazilice sv. Jakuba.“
„Irena Chřibková přizvala dva spoluúčinkující – mezzosopranistku Lenku Švehlíkovou a houslistku Věru Eretovou.“
„Koncert, trvající hodinu, se skládal ze třinácti kratších skladeb od doby barokní až po Bedřicha Antonína Wiedermanna.“
Společenství Svatojakubské Audite Organum 31. března uspořádalo velikonoční koncert v bazilice sv. Jakuba na pražském Starém Městě. Společně se představily titulární varhanice Irena Chřibková, houslistka Věra Eretová a mezzosopranistka Lenka Švehlíková.
Pestrý program obsahoval třináct krátkých skladeb, trval šedesát minut a nezaznělo v něm žádné rozsáhlejší a závažnější dílo. Prvních osm skladeb bylo interpretačně drženo v tiché dynamice od pianissima do mezzoforte a postrádaly větší kontrasty slohové i výrazové. Irena Chřibková je zkušená koncertní hráčka, výborně doprovázela a přispěla několika sólovými vstupy. Škoda, že nepřevzala větší iniciativu a neuplatnila své zralé umění ve větším rozsahu. Omezovala se také značně v dynamice a svatojakubské varhany zněly spíš jako varhany střední velikosti a ne jako mohutný čtyřmanuálový nástroj. Určitá část programu se dotýkala bezprostředně velikonočních svátků jako Bachova chorálová předehra Vstal z mrtvých Kristus Spasitel, Surrexit Christus hodie Václava Karla Holana Rovenského a velikonoční Offertoire pour le jour de Pâques Alexandra Pierra-Françoise Boëlyho.
Lenka Švehlíková vládne krásným hlasem temnější barvy. Zaujala především duchovní árií Jesu dulcissime Františka Xavera Brixiho a jásavým Oslavujte Pána Bedřicha Antonína Wiedermanna, výrazově znamenitě vystupňovaným.
Houslistka Věra Eretová byla v chrámové akustice svým komorním projevem na hranici slyšitelnosti (málo znělý nástroj?) a ani proti zvukově velmi zredukovanému varhannímu doprovodu se neprosadila. Zvlášť v Koncertu a moll Antonia Vivaldiho, kde sólový part měl být hlavní kompoziční linií, housle zanikaly a zvukově se zcela ztrácely. V úpravě známého Panis angelicus Césara Francka ve třetí částí v přísném kánonu nebyly housle zpěvní lince rovnocenným partnerem a provedení proto postrádalo potřebnou plasticitu.
Irena Chřibková v závěru uvedla dva autory francouzské provenience 19. století. Ve velice stylovém zvuku s použitím mnoha jazykových rejstříků provedla Offertoire Alexandra Pierra-Françoise Boëlyho. Závěr koncertu patřil Belgičanovi Jacquesu-Nicolasu Lemmensovi, zakladateli francouzské varhanní školy 19. století, učiteli Guilmanta a Widora a jeho známé skladbě Fanfare, jejíž četná staccata byla milosrdně přikryta chrámovou akustikou s krásným dozvukem.
Návštěva koncertu byla nepříliš početná a odezva publika zdvořilá.
Foto: ilustrační - Facebook / Audite organum
Příspěvky od Jan Hora
- Karol Mossakowski je mistrem svého nástroje
- Pestrý pořad dánského varhaníka Jakoba Lorentzena u sv. Jakuba
- Brilantní Irena Chřibková
- Temperament a nebojácnost i subtilnost. Mladá varhanice Laura Schlappa u sv. Jakuba
- Svatojakubský varhanní festival zahájen
Více z této rubriky
- Renaud Capuçon s houslemi a bez houslí
- Symfonie vína měla jiskru, chuť i vůni Moravy a Čech
- Pinocchio aneb Opera 21. století na scéně Jihočeského divadla
- Václav Petr tradičně i moderně
- Pokus o zvěcnění opery. Evžen Oněgin v Liberci
- Sólistické zmnožení na závěr Dnů Bohuslava Martinů
- Hradecká Symfonie radosti aneb Jak jsem chtěl sedět čelem k dirigentovi
- Za dunění newyorského metra aneb S Pražským filharmonickým sborem v podzemí Carnegie Hall
- Trochu punkové, zcela uhrančivé. Orchestr Berg uzavřel sezónu s básněmi Egona Bondyho
- Premiéra Petra Wajsara v obležení klasiků