Malý princ a varhany
„Exupéryho Malý princ zazněl s recitací, varhanními improvizacemi a skladbami Jehana Alaina.“
„Únorový varhanní podvečer u Salvátora byl věnován pouze Francii.“
„Jiřina Marešová velice nápaditě zpracovala půvabnou a moudrou Exupéryho pohádku do účinného tvaru.“
Evangelický Salvátor od postavení nových varhan německé firmy Eule pořádá vždy první středu v měsíci Varhanní podvečery. Jejich počet už přesáhl sto. Většinou se jedná o koncerty, které varhaníci repertoárově přizpůsobují nástroji, vhodnému spíš pro interpretaci barokní hudby a německé romantiky. Únorový podvečer však přinesl podstatnou změnu. Zazněla pohádka pro dospělé Antoina de Saint-Exupéryho Malý princ, v úvodu a závěru recitovaná, uprostřed pořadu dotvářená hudebně varhanními improvizacemi a varhanními skladbami Jehana Alaina.
Iniciátorkou u nás nezvyklé kombinace byla Jiřina Marešová. Vystudovala Pražskou konzervatoř a AMU a působí jako pedagožka na katedře hudební výchovy na pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a na Hudební fakultě AMU. Těžiště její hudební činnosti je v interpretaci barokní a soudobé hudby, ale věnuje se především výrazně oboru improvizace a zájemce vede i na kurzech.
Půvabný, poetický a moudrý Exupéryho text rozdělila na tři části s vloženým hudebním středem. Po úvodní varhanní improvizaci se pohádka otevřela setkáním s Malým princem a vyprávěním o princově planetě s minimálními improvizačními vstupy do textu. V chrámové prostoře s velkým dozvukem musel recitátor Petr Šmíd použít mikrofon a přes veškerou snahu se mu nepodařilo vždy Exupéryho myšlenky zcela srozumitelně přiblížit a vyslovit.
Další část Princova vyprávění o planetách byla pouze hudební. Jiřina Marešová měla šťastnou ruku a nápaditě kombinovala názvy vyprávění se skladbami Jehana Alaina. Alain byl velikou nadějí francouzské hudby. Varhaník a skladatel subtilních a poetických hudebních vizí byl velmi vhodným doplňkem Malého prince. I kombinace jejich osudů se nabízela. Alain padl jako devětadvacetiletý na začátku druhé světové války, Exupéry o čtyři roky později jako válečný pilot. Oba jsou obětmi válečného běsnění. Uprostřed programu bylo Exupéryho vyprávění o setkání prince na jiných planetách nahrazeno Alainovými skladbami. Setkání s králem – Choral dorien, s domýšlivcem a pijanem Dvěma tanci a Agni Yavishta. Vynikající improvizace s kaskádami manuálových skoků a překvapivými barevnými kombinacemi nahradila Planetu s byznysmenem. Planetu s lampářem Variace na Lucis Creator. Planetu Zemi zastoupily Alainovy Litanie, jeho nejznámější a nejhranější skladba. Byla provedena s velkou chutí, ale vzhledem k akustice kostela v tempu až příliš svižném a ne všechny detaily vyzněly zřetelně. I když salvátorský nástroj zvukově neodpovídá požadavkům francouzské varhanní hudby, Jiřina Marešová si při Alainových skladbách a improvizacích vedla velmi invenčně a dokázala ve varhaním zvuku najít překvapivé a pozoruhodně nové barevné kombinace.
Závěr podvečera byl věnován opět Exupéryho textu s improvizačními vstupy. Návrat Malého prince na jeho planetu byl proveden ztišeně a i závěrečná improvizace, která byla vystupňována k plenovému vrcholu, se nakonec smírně uzavřela. Podnětný podvečer vysoké úrovně.
Foto: ilustrační - archiv Jiřiny Marešové, Wikipedia / Bibliothèque nationale de France / volné dílo
Příspěvky od Jan Hora
- Karol Mossakowski je mistrem svého nástroje
- Pestrý pořad dánského varhaníka Jakoba Lorentzena u sv. Jakuba
- Brilantní Irena Chřibková
- Temperament a nebojácnost i subtilnost. Mladá varhanice Laura Schlappa u sv. Jakuba
- Svatojakubský varhanní festival zahájen
Více z této rubriky
- Balet, kouzelná flétna a šachová partie. To vše v jeden večer s Prague Philharmonia
- Dirigent Kaspar Zehnder se znovu uvedl na koncertech se Slovenskou filharmonií
- Novoroční koncert Janáčkovy filharmonie jako důkaz nezměrné síly hudby
- Tón jako korálek aneb Marimba Ladislava Bilana
- Pohodová vycházka porevoluční Paříží s Alenou Hönigovou
- Luminarium Kryštofa Mařatky ve vynikajícím provedení v Plzni
- Tvořivé dialogy a houževnatost umělecké zralosti
- Koncert k nedožitým 98. narozeninám Zuzany Růžičkové ve znamení pestrosti a mládí
- Docent Martin Hroch hrál na cembalo, doprovázely čtyři smyčce
- Luksova bezelstná demonstrace limitů SOČRu