Pražští symfonikové přivítají advent romantickým programem. Pod vedením dirigentského hosta Tomáše Hanuse zahrají 4. a 5. prosince ve Smetanově síni Obecního domu Symfonii č. 4 Roberta Schumanna, Weberův Klarinetový koncert se sólistkou Sharon Kam, předehru k opeře Tristan a Isolda Richarda Wagnera a slavnou závěrečnou scénu Isoldiny smrti z lásky. A v rámci cyklu Světová klavírní…
Nově zinscenované Zlato Rýna v Mnichově
„Dílo se dá vykládat na mnoho způsobů.“
„Do Mnichova se Prsten Nibelungův vrátil zhruba po deseti letech.“
„Hudební nastudování každé opery v Mnichově je na vysoké úrovni.“
Prsten Nibelungův Richarda Wagnera je snad nejgigantičtějším dílem v celé operní historii. Uvedení tetralogie, resp. celovečerní předehry (Zlato Rýna) a tří samostatných částí (Valkýra, Siegfried, Soumrak bohů), je pro každé divadlo prestižní záležitostí. Tak náročné dílo bývá v současné době inscenováno nejen na největších operních scénách světa, kdy je výzvou pro celý inscenační tým, ale dnes se stále častěji objevuje i na středních, zejména německých, operních scénách, kde její uvedení dává možnost zpěvákům, kteří se dosud s jejími náročnými party nesetkali, aby si je zazpívali dříve, než pro ně budou angažování do velkých divadel. První část Zlato Rýna je aktuálně v nabídce Bavorské státní opery v hudebním vedení Vladimira Jurowského a režii Tobiase Kratzera.
Popelka v berlínské Deutsche Oper jen drobně opráší Tristana
Na pokračování nabízené a s Rozhlasovými symfoniky nedávno završené pražské koncertní provedení opery Tristan a Isolda čerstvý šéfdirigent Vídeňských symfoniků Petr Popelka zužitkuje při blížící se německé produkci. Deutsche Oper Berlin uvádí třináct let starou inscenaci Wagnerovy opery a první z repríz je v plánu 27. října. 18. ledna 2025 se posléze uskuteční derniéra. Zrada, ztracená…
Skvělé finále Tristana a Isoldy na počátku 98. sezóny SOČRu
„Děj třetího dějství Wagnerovy opery Tristan a Isolda ztvárnil orchestr s ideálně vypracovaným a vzrušujícím ponorem do autorovy vize.“
„Tenorista Michael Weinius ztvárnil Tristana se vší úctou k jeho úloze.“
„Bernhard Hansky zpíval roli Kurwenala, jako by to byl jeho nejoblíbenější part.“
Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou svého šéfdirigenta a uměleckého ředitele Petra Popelky uzavřel koncertní provádění opery Tristan a Isolda. Stalo se tak v pondělí 7. října ve Dvořákově síni Rudolfina, které slyšelo třetí akt opery. Na pódium se vrátili Michael Weinius a Elisabeth Teige, pěvci hlavních rolí z provedení prvního jednání v roce 2023…
Rozhlasoví symfonikové uvádějí finále Tristana a Isoldy
Éra Petra Popelky v roli šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu je spjata s třídílným projektem kompletního koncertního provedení Wagnerovy opery Tristan a Isolda. V pondělí 7. října od půl osmé večer je na programu závěrečná část, ve Dvořákově síni Rudolfina bude uvedeno třetí dějství opery za účasti mezinárodního pěveckého kolegia. Šéfdirigent Petr Popelka, s nímž…
Albert Dohmen: Opera není jen pro elity
„Vizuální prezentace pěvců s leskem hvězdné osobnosti může působit velmi povrchně.“
„Na školách bývá problém prezentace vážné hudby zakotven bohužel často již v systému výuky.
„U Strausse i Wagnera je nejdůležitější, aby člověk spojil hlas účinně s orchestrem.“
Proslulý německý pěvec Albert Dohmen má na svém kontě mnoho úspěchů na nejprestižnějších scénách světa. Ve své kariéře spolupracoval s řadou slavných dirigentů a v oboru opery se stal vysoce žádaným interpretem basbarytonových či basových rolí. Při pražském setkání jsme hovořili nejen o české hudbě, ale i o Bayreuthském festivalu, problémech mladých pěvců a režisérismu…
Příběhy zlomených srdcí na úvod Podzimního festivalu duchovní hudby
„Chci bojovat každý den o to, abych měl lásku.“
„Hymna zamilovaných, tak znělo hlavní téma třetí věty, kdy harfa s flétnou vedou láskyplný dialog.“
„Marlene Lichtenberg prokázala, že je opravdovou operní královnou, svým hlasem vládla stejně mocně jako královna Dido.“
Olomoučtí filharmonici pod taktovkou Tomáše Netopila vdechli život třem tragickým příběhům lásky. Spolu s mužskou sekcí Českého filharmonického sboru Brno, italsko-německou mezzosopranistkou Marlene Lichtenberg a operní legendou Richardem Novákem v roli recitátora zahájili letošní ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby. Zaznělo Preludium z Wagnerova Tristana a Isoldy, Faurého orchestrální suita Pelléas a Mélisanda a nakonec velkolepá kantáta Dido od Jana Nováka.
Jedinečná Martha Argerich
„Obě dámy se vrhly do kláves s velkou energií a jejich Mozart nepostrádal potřebnou brilantní perlivost rychlých pasáží ani zvukovou křehkost v lyrických úsecích.“
„V Lisztových Consolations ukázala Pacini svůj smysl pro niterný a zpěvný projev, který nepostrádal hloubku a oduševnělost.“
„Strhující muzikalita a fascinující virtuozita působící tak samozřejmě, že by posluchače ani nenapadlo, že právě poslouchají jednu z nejobtížnějších klavírních kompozic všech dob.“
Světová klavírní legenda Martha Argerich opět zavítala do Prahy. 17. září se v rámci festivalu Dvořákova Praha uskutečnil ve Dvořákově síni pražského Rudolfina výjimečný koncert, a to dokonce s dvojím zastoupením nástroje klavíru. Fenomenální argentinská klavíristka totiž přizvala mladou kolegyni Sophii Pacini, pianistku s německo-italskými kořeny.
Ludovic Tézier: K Verdimu se musí dozrát. Chce to trpělivost
„Wagner se dostal hudebně i psychologicky na samu dřeň postav, které nejsou nijak jednoduché; upřímně řečeno jsou i trochu divné.“
„Do Verdiho je možné se ponořit tak, že se hudbou stanete vy. Na jevišti je to pak konfrontace toho, co máte v hrdle a co se hraje v orchestřišti. Dvě hudby splynou v jednu.“
„Don Giovanni sváděl celý svůj život, v každém věku jinak. A hudebně je ta role stavěná stejně: dá se zpívat v každém věku, protože pokaždé ji lze uchopit jinak.“
Ludovic Tézier je uznáván jako nejlepší verdiovský barytonista. Studoval na Centre National d’Artistes Lyriques v Marseille a na École d’Art lyrique při Pařížské opeře a v roce 1998 vyhrál Operalii Plácida Dominga. Kariéru zahájil v operních domech v Lucernu a Lyonu, kde se věnoval především mozartovskému a belcantovému repertoáru, od roku 2010 postupně buduje pověst vynikajícího verdiovského pěvce. Jako Rigoletto, Simon Boccanegra, Macbeth, Don Carlo di Vargas, Amonasro, Posa či Luna hostuje ve všech světových operních domech a 30. zaří debutuje v Praze. Koncert bude průřezem jeho dosavadní kariérou a vystoupí na něm se svou uměleckou i životní partnerkou, sopranistkou Cassandre Berthon.
Štěpánka Pučálková androidem na úvod drážďanské sezony
„Příběh o tajuplném kapitánovi pojala režisérka Florentine Klepper z perspektivy Senty, kterou ztělesňují Senty hned dvě.“
„Role Ascania se skvěle zhostila Štěpánka Pučálková. Pouze označení ‚kalhotová‘ je v tomto případě nepřesná, protože je oblečená jako robot.“
„Barbora Horáková Joly připravila nápaditou a vtipnou inscenaci.“
Rtuť teploměru se v centru Florencie na Labi, jak se Drážďanům přezdívá, vyšplhala na pětatřicet stupňů Celsia. V okolí Semperovy opery je navíc hodně dusno kvůli horkým hlavám účastníků jednoho z posledních předvolebních mítinků. V podvečer se sice vzduch už netetelí, vzrušením a radostí se ale nejspíš chvěje nejeden návštěvník mířící přes Divadelní náměstí do jednoho z nejkrásnějších divadel v Německu. Semperova opera totiž společně s orchestrem a sborem Staatskapelle zahajuje novou sezónu 2024/2025, navíc s novým uměleckým vedením a ještě před prvními koncerty pod taktovkou Daniela Gattiho uvedla dvě atraktivní operní představení.
Tristan a Isolda, novinka letošního Bayreuthu, působí nebývale tradičně
„Tentýž orchestr dva dny po sobě a máte pocit, jako když den střídá noc.“
„Opouští nadpřirozené elementy světa kouzel a oproti výkladu Gottfrieda von Straβburga zde absentuje prvek čarovného nápoje jakožto prostředku k zamilování.“
„Těleso promlouvalo jako freudovské podvědomí, zachycovalo hloubku bolesti lidské duše a boj o vlastní bytí tak niterně, jak je to jenom možné.“
Bayreuther Festspiele 26. srpna uvedly nové nastudování Wagnerovy opery Tristan a Isolda. V kontextu bayreuthských poměrů lze novou produkci pod hudebním vedením šéfdirigenta České filharmonie Semjona Byčkova řadit do ranku konzervativních.
Soumrak bohů se nachýlil, aby mohl zas nový život počít
„Co se týče pěveckého obsazení, není tajemstvím, že vedení Festspiele sází každoročně na ‚své koně‘.“
„Bohužel příliš jásotu výkon orchestru a Simone Young samotné u diváctva nezasluhoval.“
„Letošní Soumrak Bohů nepatřil hudebně ani pěvecky mezi nejlepší provedení, ale svoji nespornou kvalitu si festivalová produkce stále drží.“
Mnoho kladů, některé zápory. V neděli 25. srpna byla v rámci Bayreuther Festspiele k vidění inscenace Soumraku bohů, poslední opery Wagnerova cyklu Prsten Nibelungův.
Má vlast i za hranicemi domoviny. Výjezd Plzeňské filharmonie
Plzeňskou filharmonii čeká krátké švýcarsko-německé turné. Nejdříve se sólisty obstará 27. července zahájení tradičního Festivalu Engadin, o den později se orchestr u bavorského Passau představí samostatně s kompletním ikonickým dílem Bedřicha Smetany Má vlast. Engadinský festival zahájí podle tradice slavnostní orchestrální koncert pod vedením ředitele festivalu Jana Schultsze. Plzeňská filharmonie, která Jana Schultsze…
Semjon Byčkov řídí hudební nastudování nové bayreuthské inscenace Tristana a Isoldy
Operní festival Richarda Wagnera se koná každoročně od 25. července do 28. srpna v bayreuthském festivalovém operním divadle na zeleném kopci. Bayreuth se tak stává kulturním centrem uměleckého poznávání hudby Richarda Wagnera a mezinárodní publikum se tam sjíždí už od roku 1872. Každou sezónu je připraveno přibližně třicet představení s Wagnerovou operní tvorbou.…
Rémy Ballot řídí Plzeňskou filharmonii u ní doma i na festivalu v Německu
Plzeňská filharmonie se chystá na Festival Richarda Strausse do německého Garmisch-Partenkirchenu. Ještě předtím však v domácích podmínkách Měšťanské besedy a s dirigentem Rémy Ballotem 6. června zahraje poslední abonentní koncert řady Diamant. V Ga-Pa Plzeňskou filharmonii čeká dvojice koncertů. První z nich (8. června) kromě Straussova díla zahrnuje také skladbu Kaleidoskop Heinricha Gottlieba Norena, komponisty…
Tradiční koncert Vídeňských filharmoniků vzpomene na Bedřicha Smetanu
Vídeňští filharmonikové zvou v pátek 7. června na 21. ročník svého tradičního Koncertu letní noci v kulisách parku barokního zámku Schönbrunn. Program, který třemi kusy připomene i dvousté výročí narození českého skladatele Bedřicha Smetany, začne v půl deváté. I letos se příznivci vážné hudby mohou těšit na Koncert letní noci Vídeňských filharmoniků. Organizátoři se…
Lieder Society uvádí Jarní koncert Mladého salónu
Spolek Lieder Society věnující se uvádění zejména písňového repertoáru realizuje druhým rokem koncertně-vzdělávací platformu s názvem Mladý salón. Jeho loňské frekventantky se veřejnosti představí na Jarním koncertu, který se uskuteční 29. května od devatenácti hodin v Praze, ve vršovickém divadle Mana. Mladý salón, který zaštiťuje spolek Lieder Society, vytváří prostor pro mladé…
Příští labuť přijede v další sezóně aneb Lohengrin ve Vídeňské státní opeře
„Dirigent Christian Thielemann volil maximálně možné dynamické kontrasty a využil všechen potenciál partitury.“
„Pěvci byli vedeni k téměř činoherním výkonům, což bylo efektní a povedené zejména u dvojice Telramund a Ortrud.“
„Na pěvce jsou kladeny výjimečné nároky, party potřebují dokonale znělé, kulaté a otevřené hlasy, naplněné barevným potenciálem.“
Opera Lohengrin Richarda Wagnera je operou kultovní. Patří neodmyslitelně do repertoáru velkých operních divadel, Vídeňskou státní operu nevyjímaje. Poprvé tam byla inscenace uvedena 19. srpna 1858. Současná podoba inscenace měla premiéru 29. dubna 2024. Režie se ujali Jossi Wieler a Sergio Morabito a hudebního nastudování dirigent Christian Thielemann. Recenze je psána z pátého provedení dne 11. května, posledního v této sezóně.
Hudba tisíců zněla v Jihlavě. Eliška Weissová zahájila Festival Gustava Mahlera
„Program byl věnován především Gustavu Mahlerovi a také Richardu Wagnerovi, autorovi, jehož skladby Gustav Mahler uváděl nejraději.“
„Mistrovství světa v hokeji mělo v ten večer na programu zápas Česka s Velkou Británií. Gustav Mahler tomuto lákadlu nemohl konkurovat.“
„Eliška Weissová je uhrančivou majitelkou velkého, hutného a tmavě zabarveného sopránu, kterému Wagnerova hudba svědčí.“
Jihlava má slavnou hudební osobnost, kterou zná celý svět. Prožil tam prvních patnáct let Gustav Mahler, rodák z Kališť u Humpolce. Působil jako šéf operních divadel v Budapešti, Hamburku a Vídni, dokonce i v Metropolitní opeře v New Yorku. Do Jihlavy se nyní vrací prostřednictvím Mezinárodního hudebního festivalu Hudba tisíců. Už třiadvacátým rokem.
Debata o ženskosti i koncertní Valkýra. Drážďany vracejí Wagnerovo dílo k jeho kořenům
„V první části večera se uznávané muzikoložky zabývaly fungováním Wagnerovy strategie, kdy je ženskost současně diskreditována i zveličována.“
„Krátká přestávka byla vítanou příležitostí obdivovat klavíry a pianina slavné značky, jejíž tradice sahá do roku 1853.“
„Pětihodinový večer se dvěma pauzami přinesl hluboký prožitek i požitek ze strhujícího dramatu.“
Šest desítek koncertů a dalších akcí na jednadvaceti místech v Drážďanech a okolí nabízejí letošní 47. Drážďanské hudební slavnosti (Dresdner Musikfestspiele), které jsou už v plném proudu. Až do 9. června, kdy festival vyvrcholí koncertem České filharmonie s Jakubem Hrůšou, nabídne etablovaná kulturní událost v podání špičkových interpretů a ansámblů hudbu v jejích nejrůznějších podobách a žánrech.
Drážďanský hudební festival navštíví Česká filharmonie s Jakubem Hrůšou
Ve čtvrtek 9. května začíná sedmačtyřicátý ročník drážďanského hudebního festivalu nazvaného prostě Dresdner Musikfestspiele. S leitmotivem Horizonty se v saské perle na Labi a jejím okolí až do 9. června uskuteční pod uměleckým kormidlem Jana Voglera na šest desítek hudebních akcí, jejichž dvěma třetinám bude dominovat klasická hudba. Českou stopu v Drážďanech zanechá Česká…
Kam za operou? Do Vídně
„Vídeňská státní opera v sezóně 2024/25 uvede šest nových premiér.“
„Na repertoáru je dalších devětatřicet oper, což řadí Vídeňskou státní operu k divadlům s největším repertoárem na světě.“
„V tak velkém repertoáru samozřejmě vystupují desítky renomovaných operních pěvců současnosti.“
Intendant Vídeňské státní opery Bogdan Rožčič veřejnost v neděli 28. dubna seznámil s příští operní a baletní sezónou. Prezentace to byla velkolepá, však také vstupenky byly velice rychle vyprodány. Celé více než dvouhodinové matiné doprovázel orchestr Vídeňské státní opery pod taktovkou Ashera Fische.
Jakub Hrůša debutuje v Carnegie Hall
Úspěšný český dirigent Jakub Hrůša aktuálně koncertuje společně s Bamberskými symfoniky na turné, které se z Německa přesunulo přes Island do Spojených států amerických. Ve středu 24. dubna Hrůšu čeká další z profesních přelomů, debut v newyorské Carnegie Hall. Portál KlasikaPlus.cz o současné Hrůšově koncertní šňůře už informoval. Program koncertu tvoří trojice děl. Na úvod zazní…
Debut Jiřího Habarta a Sophie Dervaux ve Slovenské filharmonii a další dění u sousedů
Slovenská filharmonie vystoupí ve čtvrtek 25. dubna pod taktovkou Jiřího Habarta, který patří k nejmladší generaci českých dirigentů a jehož už brzy čeká debut na festivalu Pražské jaro. Sólistkou večera bude mladá francouzská umělkyně Sophie Dervaux, první fagotistka Vídeňských filharmoniků. Na programu, reprízovaném 27. dubna v Žilině, budou díla Johanna Nepomuka Hummela a Sergeje…
Kent Nagano: Messiaenovi vzdávala úctu politická elita Francie
„Mám pocit, že se koncertní premiéra Wagnerovy Valkýry ve slavném pražském operním divadle hluboce dotkla všech interpretů.“
„Zubin Mehta patří k velkým umělcům. Jeho přínos kultuře je v celosvětovém měřítku obrovský.“
„Olivier Messiaen byl skromný, zdrženlivý a velmi si chránil své soukromí. Mezi skladateli své doby byl hvězdou.“
Americký maestro Kent Nagano je současný hudební ředitel a šéfdirigent Hamburské státní opery a Filharmonického státního orchestru Hamburg. Z postu uměleckého vedoucího Wagnerovského projektu The Wagner Cycles Drážďanského hudebního festivalu dirigoval v březnu ve Státní opeře v Praze koncertní premiéru opery Valkýra s Drážďanským festivalovým orchestrem a souborem Concerto Köln, a to s přístupem historicky poučené interpretace. Portálu KlasikaPlus.cz nyní poskytl exkluzivní rozhovor – nejen o tvorbě Richarda Wagnera, ale i české hudbě, své kariéře a přátelství se slavným francouzským skladatelem Olivierem Messiaenem.
Jakub Hrůša a Lukáš Vondráček společně na turné
Dnes Jakuba Hrůšu čeká poslední z trojice pražských koncertních uvedení Příhod lišky Bystroušky a pak už se současný nejlepší český dirigent vydá do „svého“ Bamberku. A to společně s klavíristou Lukášem Vondráčkem. Čeká je turné po Německu, které se následně stočí přes Island až do Spojených států a na kterém se podílí také klavíristka Hélène…
Oslava stovky let Krušnohorského divadla v Teplicích
Týden po sobě se v teplickém Krušnohorském divadle uskuteční dva orchestrální koncerty tamní Severočeské filharmonie. Na tom prvním 11. dubna se pod taktovkou Chuheie Iwasakiho představí sólisté, flétnista Petr Pomkla a harfistka Kateřina Englichová. Na druhém, mimořadném vystoupí pod Norbertem Baxou sólově trojice pěvců Jennifer Davis (soprán), Ester Pavlů (mezzosoprán) a Štefan Margita…
Symfonický orchestr Českého rozhlasu v osmadevadesáté sezoně. Nově i v Obecním domě
Pražští Rozhlasoví symfonikové představili své plány na příští osmadevadesátou sezónu, která bude třetí v pořadí pod vedením šéfdirigenta Petra Popelky. Největší novinkou inspirovanou evropskými rozhlasovými tělesy je rozšíření koncertní činnosti do všech hlavních koncertních síní v Praze. Nově se příznivci Symfonického orchestru Českého rozhlasu budou moci na koncerty vypravit nejen do Rudolfina,…
Mladý houslista Jan Novák sólistou u Západočeských symfoniků
Společenský dům Casino v Mariánských Lázních bude v dubnu třikrát svědkem koncertního dění. Západočeský symfonický orchestr nabídne programy pod názvy Kouzlo klasiky, Rumstadt & Rumstadt a Hudba tří epoch. Nejbližší koncert se koná už 5. dubna. Před mariánskolázeňským orchestrem zítra jako sólista stane poslední vítěz luhačovické Akademie Václava Hudečka Jan Novák. Své umění…
Pietari Inkinen: Miluji díla Antonína Dvořáka
„Deutsche Radio Philharmonie hraje jak s přístupem historicky poučené interpretace, s velmi jasnou texturou i strukturou.“
„Clevelandský orchestr je excelentní a jeho koncertní síň Severance Music Center je akusticky vynikající.“
„Interpretace oper Richarda Wagnera jsou pro mne velkou výzvou. Při jejich provedení vždy usiluji o vnitřní tah a dramatickou přitažlivost.“
Významný finský umělec Pietari Inkinen, někdejší šéfdirigent Pražských symfoniků a nyní šéfdirigent Deutsche Radio Philharmonie a hudební ředitel KBS Symphony Orchestra v Soulu, vydal letos v Německu nahrávku dvou symfonií Antonína Dvořáka. V letošní sezóně debutoval s Clevelandským orchestrem v USA a v březnu oslavil s jihokorejským orchestrem…