Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025 pořádaného Jednotou hudebního divadla se uskuteční od 29. ledna do 19. dubna příštího roku. Na scéně Stavovského divadla přehlídku zahájí Janáčkova Káťa Kabanová v nastudování Slezského divadla Opava v titulní roli s Terezou Kaveckou, která za tuto roli získala nominaci na Cenu Thálie. V inscenaci Jany Andělové…
Káťa Kabanová pětkrát v Británii
Grange Park Opera je profesionální operní soubor a charitativní organizace se sídlem ve West Horsley Place v anglickém hrabství Surrey. Společnost byla založena v roce 1998, každoročně pořádá operní festival v The Grange v hrabství Hampshire a v letech 2016/17 postavila nové divadle Theatre in the Woods. Tam se uskuteční pětice uvedení Janáčkovy opery Káťa Kabanová,…
Moravské klavírní trio představí filmové melodie, od října opět abonentní Muzikobraní
Moravské klavírní trio působí na české koncertní scéně téměř tři dekády. Za tu dobu se publiku představilo nejen v klasickém triovém repertoáru, ale také v transkripcích symfonické, operní i filmové hudby. A ta bude středobodem programu nedělního koncertu, který se 16. června od páté hodiny podvečerní uskuteční v Blahoslavově domě v Brně. Na příští sezónu trio…
Káťa expresionistická a expresivní. Drážďanský Janáček podle Calixta Bieita
„Režisér jde na dřeň a empatii nechává stranou – respektive poměrně cynicky nechává na divákovi, jestli k ní sám dospěje.“
„Dirigent Alejo Pérez vyhmátl Janáčkovu vyhrocenou, emocí plnou estetiku s naprostou jistotou. Samozřejmě i díky skvělému orchestru.“
„Jedinou Češkou v drážďanském projektu je Štěpánka Pučálková v roli Varvary. Mladá pěvkyně hlasově krásně zraje.“
Plakát k nové drážďanské inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové má sice podobu poetické lesní scény, ale divadelní realita je takové kráse na hony vzdálena. Režisér Calixto Bieito nachází v příběhu především syrovost a tělesnost, scénografka Aida Leonor Guardia chlad a dirigent Alejo Pérez expresi. Až překvapivě jim to však funguje a nedělní premiéra měla v ne zcela zaplněné Semperově opeře právem velmi vstřícný ohlas.
Káťa Kabanová v Drážďanech. Zpívá i Štěpánka Pučálková
V neděli 28. dubna bude mít v Drážďanech premiéru nová inscenace tříaktové opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová v koprodukci s pražským Národním divadlem. Španělský režisér Calixto Bieito, jehož drážďanské inscenace Schönbergova Mojžíše a Arona a Ligetiho Le Grand Macabre jsou úzce spjaty s režijním pojetím Petera Theilera, zde dále rozvinul svou oceňovanou pražskou inscenaci. Třetí Bieitovou…
Jakub Hrůša finalistou hudebních cen ICMA
Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí vybrali z letošních nahrávek do nejužšího finále v kategorii Operní video i nahrávku, která vznikla ve spolupráci Jakuba Hrůši a Vídeňských filharmoniků na Salcburském festivalu. Vítězové letošního ročníku budou oznámeni 18. ledna 2024. Záznam produkce opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová je nominován do nejužšího finále cen…
ČRo D-Dur: Shakespearovské úterý a Káťa Kabanová s Hrůšou
„Celé úterý bude na stanici D dur ve znamení Shakespeara, zazní originální a bohatý výběr skladeb tímto autorem inspirovaný.“ „A nakonec skvělé provedení posledních tří Mozartových symfonií. Na něm se ukáže, jak vynikajícím Mozartovským dirigentem Kubelík byl v závěru své šéfovské éry u Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu.“ „Pravidelnou návštěvu připravila Wanda Dobrovská se…
Dnešní premiéra Káti Kabanové u sousedů ve Štýrském Hradci
Opera Graz (Štýrský Hradec) uvede na svou scénu Janáčkovu Káťu Kabanovou. Premiéra se bude konat v sobotu 18. března od devatenácti hodin. V režii Aniky Rutkofsky pod taktovkou Rolanda Kluttiga své role nastudovali pěvci Marjukka Tepponen jako Káťa a Arnold Rutkowsky coby Boris. Anna Brull a Mareike Jankowski se budou alternovat v roli Varvary,…
Káťa vroucná i odhodlaná
Ženevští s Corinne Winters na festivalu Janáček Brno
„Některé momenty příběhu ve svém současném divadelním pojetí, vyhýbajícím se romantismu a až na výjimky i realismu, aranžovala Tatjana Gürbaca nápaditě a působivě, ale jiné podpořila odtažitou poetikou.“
„Corinne Winters zpívá a hraje Janáčkovu hrdinku Káťu jako velmi mladou moderní ženu. Působí v roli nesmírně přirozeně.“
„Tomáš Netopil podpořil vroucnost a láskyplnou citovost i dramatické nárazy, vedl těleso náruživě a neúnavně, ve velkoryse krásném spektru tempových a výrazových odstínů.“
Ženevské Velké divadlo bylo v neděli hostem festivalu Janáček Brno. Soubor přivezl čerstvou inscenaci Káti Kabanové, kterou s ním v minulých týdnech společně s režisérkou Tatjanou Gürbacou připravil a v nedávných dnech šestkrát uvedl dirigent Tomáš Netopil. Hvězdou večera v Janáčkově divadle byla v titulní roli americká sopranistka Corinne Winters. Káťu zpívala už v létě na Salcburském festivalu a na jaře v Ženevě předtím ztvárnila Jenůfu. Působila pokaždé mladistvě, zaujatě a nestrojeně.
Káťa Kabanová přijela z Prahy, aby dojala Brno na prázdné scéně
„Calixto Bieito se v operním světě uvedl jako kontroverzní tvůrce, schopný přinést na jeviště jakékoli šokující scény. Kdo čekal, že bude šokovat i zde, byl zklamán.“
„Jaroslav Kyzlink dal Janáčkově hudbě razantnost i něhu, jímavé pasáže byly klenuté a sladká piana se chvěla v prostoru.“
„Brněnské obecenstvo bylo nadšené a aplaudovalo vestoje, včetně anglicky mluvících diváků, jejichž počet byl nepřehlédnutelný.“
Druhá z přehlídky operních titulů Leoše Janáčka na letošním Festivalu Janáček Brno byla Káťa Kabanová. Intimní a dojemný příběh Bouře z pera Alexandra Ostrovského zkomponoval Leoš Janáček a světová premiéra se odehrála v Brně v listopadu roku 1921. Od té doby prošla Káťa Kabanová mnoha světovými scénami. Pražská opera Národního divadla v Praze uvedla její poslední premiéru 28. ledna roku 2022, aby ji 9. listopadu předvedla na brněnském Festivalu Janáček.
Káťa Kabanová v Národním divadle s novými tvářemi. Opera se také představí na festivalu Janáček Brno
Janáčkovu operu Káťu Kabanovou v pražském Národním divadle ztvární v některých hlavních rolích noví pěvci. Opera se také představí 9. listopadu na festivalu Janáček Brno. Káťou Kabanovou zůstává Alžběta Poláčková, postavu Tichona vytvoří Jaroslav Březina, který se v této roli představil v létě také na Salcburském festivalu, Eva Urbanová bude Kabanichou, Borise ztvární Magnus…
Zdeněk Klauda: Salcburská Káťa vznikala ve vzácné umělecké shodě
„Z každé inscenace, která je takto produktivní, kde se sejde tým, který si rozumí a který má společné cíle, odcházím obohacen.“
„Corinne Winters, představitelku titulní role Káti, bych podtrhl jako jednu z nejlepších ze všech lidí, se kterými jsem už kdy spolupracoval.“
„Nevím o žádném mezzosopránu, který by zvládl tak náročnou režii a přitom podal natolik precizní pěvecký výkon jako Jarmila Balážová.“
Zdeněk Klauda, klavírista, korepetitor, dirigent a skladatel, je ve stálém angažmá Národního divadla v Praze jako asistent dirigenta a vedoucí hudební přípravy. V roce 2014 založil komorní orchestr L’Armonia Terrena, specializující se na uvádění nově objevených skladeb českého klasicismu, angažuje se při pořádání Festivalu Jakuba Jana Ryby…
Salcburský festivalový kaleidoskop 2022
Kouzelná flétna – Wiener Philharmoniker a Daniel Barenboim – Káťa Kabanová – Triptych
„Kouzelná flétna, koncert Vídeňských filharmoniků, Káťa Kabanová, Triptych. Čtyři rozdílné zážitky z pouhých dvou festivalových dnů.“
„Na inscenaci Káti Kabanové může být Salcburský festival opravdu hrdý.“
„Jakkoliv jsou tři ženské charaktery odlišné a původně určené pro různé typy hlasů, Asmik Grigorian dostála své pověsti a se všemi si poradila naprosto obdivuhodně.“
Co všechno se letos vešlo na program Salzburger Festspiele ve dnech 18. července až 31. srpna? Během šesti týdnů se na různých místech na obou březích řeky Salzach uskutečnilo tolik kulturních akcí, že by se o ně v průběhu celé sezóny mohly s úspěchem podělit špičkový operní dům, činoherní divadlo a určitě hned několik koncertních sálů, které si mohou dovolit zvát na svá pódia ty nejrenomovanější umělce. V řeči čísel to vypadalo následovně: na letošním Salcburském festivalu se v blocích odehrálo šest operních inscenací, dvě koncertní provedení oper, pět činoherních produkcí, dvanáct koncertních řad, které čítaly téměř šedesát různých programů, plus nespočet doprovodných akcí a kurzů pro studenty či pro děti… A co všechno bylo na programu 20. a 21. srpna?
Jarmila Balážová: Varvara i já se nerady nudíme
„Před několika lety jsem byla tuto roli předzpívat Jakubu Hrůšovi pro připravované koncertní uvedení Káti Kabanové s Českou filharmonií. Když potom Jakub přijal nabídku dirigovat Káťu v Salcburku, vzpomněl si na mě.“
„Zkoušky na Káťu byly velmi intenzivní. Z mého hlediska byly obvyklé i neobvyklé zároveň, protože jsme měli na proces nastudování devadesátiminutové opery s jedním obsazením celých šest týdnů!“
„Vědomí, že jste v kolektivu, kde si všichni navzájem drží palce, je víc než příjemné.“
Slovenská mezzosopranistka Jarmila Balážová v těchto dnech účinkuje v roli Varvary v Janáčkově opeře Káťa Kabanová, a to na Salcburském festivalu – Salzburger Festspiele, s Vídeňskými filharmoniky a pod taktovkou Jakuba Hrůši. Především o této unikátní zkušenosti je rozhovor, který poskytla portálu KlasikaPlus.cz.
Janáček expresivní, minimalistický, intenzivní, nadšeně přijatý.
Hrůšův debut na Salcburském festivalu
„Jakub Hrůša za pultem Vídeňských filharmoniků propracoval Janáčkovu partituru do obdivuhodných detailů na obě strany výrazového, tempového a dynamického spektra.“
„Režisér Barrie Kosky je se scénografem Rufusem Didwiszusem věcnější, expresivnější, živočišnější.“
„České interprety v inscenaci vedle Jaroslava Březiny skvěle reprezentuje i mladá mezzosopranistka Jarmila Balážová.“
Režisér Barrie Kosky přišel pro Salcburský festival s nevšední podobou Janáčkovy Káti Kabanové. Inscenace, která měla premiéru v neděli, je moderně náznaková, bez kulis a rekvizit, nesmírně intenzivní. Má ideální pěvecké obsazení. A Jakub Hrůša, na Salzburger Festspiele debutující, jí s Vídeňskými filharmoniky přidává symfonický základ z říše snů.
Jakub Hrůša s Káťou Kabanovou na Salcburském festivalu s Vídeňskými filharmoniky
Dirigent Jakub Hrůša na Salcburském festivalu, který je spojen s největšími dirigentskými legendami jako Toscanini nebo Karajan, vystoupí poprvé. Premiéra opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová se pod jeho vedením bude konat v neděli 7. srpna. Reprízy následují 11., 14., 21., 26. a 29. srpna v sále Felsenreitschule, který pojme až čtrnáct set diváků. Spolu…
Na festivalu v Salcburku zazní Mysliveček, Janáček a Smetana
„Collegium 1704 až doposud uvádělo české autory v kontextu s nějakým velkým jménem světového repertoáru. Až nyní stojí na programu jedno jediné jméno – Josef Mysliveček.“ „Spolu s Jakubem Hrůšou je tvůrcem inscenace Janáčkovy Káti Kabanové mezinárodně proslulý australský režisér Barrie Kosky.“ „West-Eastern Divan Orchestra s dirigentem Danielem Barenboimem zahrají Smetanovu Mou vlast.“ Na…
Jakub Hrůša uvede v Salcburku Janáčkovu Káťu
Jakub Hrůša nastuduje na letošním Salcburském festivalu Janáčkovu Káťu Kabanovou. Spolu se sopranistkou Corrine Winters, která ztvární titulní roli, mají účinkovat Evelyn Herlitzius, David Butt Philip, Jaroslav Březina, Benjamin Hulett, Jarmila Balážová a Jens Larsen. Hrát budou Vídeňští filharmonikové, režii bude mít Barrie Kosky. Premiéra je naplánovaná na 7. srpna. Káťa…
Opera 2022 s nedělní změnou a páteční Káťou Kabanovou
Novinkou v repertoáru opery Národního divadla v Praze, Janáčkovou Káťou Kabanovou, pokračuje dnes večer festival Opera 2022. Inscenace, pod kterou jsou podepsáni dirigent Jaroslav Kyzlink a režisér Calixto Bieito, měla premiéru na konci ledna letošního roku a připomenout si ji můžete v ReflexiPlus. Tradiční operní přehlídka jinak pokračuje v téměř nezměněné podobě, zatím musela být zrušena jen…
Devadesát minut Janáčka
„Básnění, bouři a vábivé hlasy řeky Volhy nechává režisér na dirigentovi.“ „Skvělou pěvecko-hereckou studii vytvořil při premiéře Jaroslav Březina.“ „Je to málo proměnlivé, hodně strohé, ale divadelně přece jen docela působivé. Velká kouzla se tu však nedějí.“ Bez přestávky, jako devadesátiminutové lyrické drama. Tak hraje od pátku pražské Národní divadlo Janáčkovu…
Lednové premiéry Opery Národního divadla – Mozart, Wagner a Janáček
Pražské Národní divadlo přichystalo na první měsíc nového roku tři operní premiéry. V sobotu 8. ledna to bude Mozartova Così fan tutte ve Stavovském divadle, Wagnerův Bludný Holanďan připluje do Státní opery ve čtvrtek 20. a v neděli 23. ledna a nová inscenace Janáčkovy Káti Kabanové se v Národním divadle chystá na pátek 28.…
Pohledem Petra Vebera (41)
I opery slaví narozeniny
„Šlo vlastně v tom druhém poválečném roce ještě stále o málem soudobou hudbu.“
„Sedmdesát let je v případě obou děl dost na to, aby bylo jasné, že jejich autoři jsou klasici dvacátého století.“
„Ani sto let nemusí být pro umělecké dílo dostatečnou legitimací k definitivnímu spočinutí v přihrádce s názvem Bezvýhradně přijímáno.“
Sté jubileum Janáčkovy Káti Kabanové, které připadlo na 23. listopad, stejně jako sedmdesát let od prvního uvedení Brittenova Billyho Budda náležející k datu 1. prosince nebo stejné výročí Stravinského opery Život prostopášníka, umístěné v kalendáři k letošnímu 11. září, neupozorňují na nic menšího, než že se řada uměleckých děl, nedávno ještě moderních, ba současných, stává pomalu ale jistě klasikou…
„Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne (10)
Víš, co mě napadlo? Proč lidé nelétají…
„Po posledním potlesku jsme se navzdory našemu dobře známému dvoumetrovému odstupu semkli a objali…“
„Když jsem vyjížděla z tunelu ve Francii, spadl mi obrovský kámen ze srdce. A v tu ránu jsem zjistila, že musím jet vpravo.“
„Vrátila jsem se domů – a přece jsem v Anglii něco zapomněla. Vlastně záměrně nechala. Kus života, kus srdce, kus sebe sama.“
Sopranistka Kateřina Kněžíková byla od dubna do června v Glyndebourne na jihu Británie, v místě proslaveném mezinárodním operním festivalem. Zpívala tam v desítce představení titulní roli v nově připravené inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové. Režii měl Damiano Michieletto, dirigentem byl Robin Ticciati, hrál London Philharmonic Orchestra…
„Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne (9)
Už se mi to krátí…
„Kde je psáno, že premiérou práce na představení končí…?“
„Prvních pět týdnu jsem byla ráda, když jsem se stihla zregenerovat, vyspat a najíst. Na stýskání nebyl čas.“
„Často si kladu otázku, jestli budu schopná se s Káťou opravdu rozloučit.“
Sopranistka Kateřina Kněžíková je v Glyndebourne na jihu Británie, v místě proslaveném mezinárodním operním festivalem. Zpívá tam od květnové premiéry opakovaně Janáčkovu Káťu Kabanovou. V devátém dílu seriálu, který exkluzivně píše pro portál KlasikaPlus.cz, přibližuje trochu nostalgické pocity, které má s blížícím se koncem projektu. Dává nahlédnout do provozu v Glyndebourne, kde před každou reprízou přijde asistentka režie a probírá se sólisty postřehy z předešlého představení. Popisuje publikum s piknikovými koši a přibližuje vzácné volno, které strávila v nedalekém Londýně. A zamýšlí se nad tím, kam ji příště osud zavane.
„Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne (8)
Přes překážky ke hvězdám
„Intendant vítal diváky. Silně jsem si uvědomila to, že jsme zase kompletní.“
„Já jsem zpívala taková piana, o kterých jsem ani nevěděla, že je dokážu.“
„Došlo mi, že to Káťou nekončí. Posunula jsem si svou laťku zase o kousek výš.“
Sopranistka Kateřina Kněžíková je v Glyndebourne na jihu Británie, v místě proslaveném mezinárodním operním festivalem. Zpívá tam na přelomu května a června opakovaně Janáčkovu Káťu Kabanovou. V osmém dílu seriálu, který exkluzivně píše pro portál KlasikaPlus.cz, přibližuje poslední dny mnohatýdenních příprav nové inscenace a své pocity z procesu zkoušek a po čtvrteční premiéře se zamýšlí nad další etapou cesty, kterou urazila…
Káťa Kabanová a Kateřina Kněžíková poprvé na festivalu v Glyndebourne
V Glyndebourne, na mezinárodně uznávaném operním festivalu ve Východním Sussexu na jihu Anglie, má dnes vpodvečer premiéru nová inscenace Janáčkovy Káti Kabanové. Titulní roli v ní a v devíti navazujících představeních ztvárňuje do 19. června česká sopranistka Kateřina Kněžíková. Lyrické hudební drama, komponované podle ruské klasiky, Ostrovského hry Bouře z poloviny 19. století,…
„Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne (5)
Lázně a olympijské výkony
„Pak se nestane, že je z vás najednou pingpongový míček, který skáče od dirigenta k režisérovi, jejichž požadavky se navzájem neshodují.“
„Ač mám naše divadla ráda a už jsem uvykla jejich akustice, mám často dojem, že se nechtěně ocitám na zápasu sumo.“
„Tady je tráva tak zelená a vzduch tak čerstvý, že i kdybych se náhodou cítila pod psa, stačí vystrčit hlavu z okna a nadechnout se.“
Sopranistka Kateřina Kněžíková je v Glyndebourne na jihu Británie, v místě proslaveném mezinárodním operním festivalem. Bude tam na přelomu května a června zpívat Janáčkovu Káťu Kabanovou. V pátém dílu seriálu, který exkluzivně píše pro portál KlasikaPlus.cz, se zamýšlí nad způsobem práce staggionového divadla a nad akustikou divadelních budov, které zná. Vzhledem k tomu, že tady máme tak akusticky dokonalé divadlo, je možné skoro cokoli, píše…
„Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne (3)
Modřiny stojí za tu krásu
„Najednou mě vzbudí Káťa a říká: ´Musíme domů, čeká tam práce…´ Poslechnu ji a jdu. Je to přísná holka.“
„Tak si říkám, jestli ten koncertní provoz přeci není lepší… Alespoň s ohledem na mé ubohé, otlučené tělo…?“
„Máme geniálního režiséra, který nás provází libretem tak, jak ho Janáček napsal. Žádné jiné výklady, žádné patvary, žádné ego.“
Sopranistka Kateřina Kněžíková je v Glyndebourne na jihu Británie, v místě proslaveném mezinárodním operním festivalem. Bude tam na přelomu května a června zpívat Janáčkovu Káťu Kabanovou. Ve třetím dílu seriálu, který exkluzivně píše pro portál KlasikaPlus.cz, zachycuje pocity po sedmi dnech zkoušek a po prvním volném dnu. Ten rok nepřítomnosti na jevišti je prý sakra znát. Tělo samá modřina… každý večer padá za vlast… – ale šťastná a naplněná.
Kateřina Kněžíková jako Janáčkova Káťa v Glyndebourne
„Káťu Kabanovou měla Kněžíková zpívat už loni, a to při koncertním provedení opery s Česku filharmonií a Jakubem Hrůšou v Praze a Hamburku.“
„Vedle Káti Kabanové je v plánu uvedení oper Turek v Itálii, Così fan tutte a Luisa Millerová a také poloscénické provedení Tristana a Isoldy. K tomu se přidává několik koncertů.“
„Pořadatelé letošní program trochu revidovali; věří v jeho uskutečnění, stejně jako v konání podzimní série představení po britských městech Glyndebourne on Tour.“
Sopranistka Kateřina Kněžíková se bude podílet na nové inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové v Glyndebourne. Na mezinárodně uznávaném operním festivalu ve Východním Sussexu na jihu Anglie se má od 20. května do 19. června odehrát desítka představení. Česká pěvkyně v nich ztvární titulní roli.
Janáček v souvislostech (2)
Sto let Káti Kabanové
„Leoš Janáček patřil ke skladatelům takzvaným všetečným a nedůtklivým, kteří v divadle nevynechají ani jednu zkoušku na své dílo.“
„Je nutné chápat Neumannovo nastudování do jisté míry jako vzorové a nepodceňovat důležitost jeho poznámek a doplňků v partituře.“
„Premiéra, jak předurčila divadelní pranostika, měla mimořádný (kanónový) úspěch.“
V tomto roce uplyne rovné století od premiéry Janáčkovy opery Káťa Kabanová. Dílo si prorazilo cestu na divadelní prkna záhy po svém dokončení. První provedení, které zaznamenalo dle dobových ohlasů mimořádný úspěch, nastudoval v tehdejším brněnském Městském divadle za přítomnosti a spolupráce autora František Neumann v režii Vladimíra Marka a výpravě Vladimíra Hrsky.