KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Týden v Carnegie Hall je chloubou Roku české hudby

Rok české hudby a související projekt Smetana 200 ve svých dramaturgických plánech na rok 2024 reflektují také příspěvkové organizace Ministerstva kultury České republiky. Dvousté výročí narození Bedřicha Smetany připomenou výstavy, operní premiéry i taneční soutěž. Plány všech velkých kulturních institucí zahrnují také řadu zahraničních aktivit. K těm patří i prosincový Týden české hudby v newyorské…

Číst dál…

V příští sezóně v Národním divadle a Státní opeře osm operních premiér

Opera Národního divadla a Státní opera chystá na příští sezónu novou inscenaci opery Šárka od Zdeňka Fibicha, díla, které se v Praze nedávalo bezmála celé půlstoletí. Celkem je v plánu uvádět 39 různých operních titulů ve 320 představeních, z toho osm nových projektů. Na repertoáru se tak jako novinky postupně objeví i Její pastorkyňa Leoše…

Číst dál…

Emanuel Graf a francouzská hudba v Košicích

Státní filharmonie Košice společně se svým šéfdirigentem Robertem Jindrou nabídne ve čtvrtek 8. února další z koncertů své abonentní řady zasazené do prostor košického Domu umění. Od sedmé hodiny večerní představí trojici děl, které pojí francouzský původ. Sólistou večera bude německo-švýcarský violoncellista Emanuel Graf, který je mimo jiné sólovioloncellistou Bavorské státní…

Číst dál…

Jiří Nekvasil: Ve Smetanovském cyklu hledám spojnici se současností

Českost ve Smetanově případě neznamená regionálnost či pouhý národovecký svéráz!“

„Každý příběh je potřeba uchopit z jiného úhlu, u každého je potřeba pro jeho scénickou interpretaci použít jiný výkladový klíč.“

„Dvě vdovy jsou unikum. Neznám ve světové operní literatuře té doby podobnou salónní konverzační operu!“

Rok 2024 je nejen Rokem české hudby, ale také rokem, ve kterém si připomínáme 200. výročí narození a 140. výročí úmrtí Bedřicha Smetany. Odkaz tohoto skladatele představí Národní divadlo Moravskoslezské opulentní akcí, Smetanovským operním cyklem, ve kterém uvede za sebou všech osm dokončených Smetanových oper. A to jak v březnu, tak následně v květnu roku 2024. Autor projektu, režisér a ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil portálu KlasikaPlus.cz poskytl rozhovor.

Číst dál…

Český a slovenský pěvecký výkvět a čtyři dirigenti. Smetanova oslava opulentně

Přesně za měsíc má Bedřich Smetana dvousté „narozeniny“. V sobotu 2. března se tak v pražském Národním divadle uskuteční večer s názvem Smetana Gala, kdy se za přítomnosti televizních kamer na pódiu vystřídají dokonce čtyři dirigenti a vzhledem k zásadnímu opernímu odkazu skladatele vystoupí plejáda předních operních pěvců z Čech a ze Slovenska. Pod taktovkou hudebního ředitele…

Číst dál…

Pocta české hudbě s elegantní taktovkou Roberta Jindry

„Robert Jindra Dvořákovu Polednici skutečně hýčkal.“

„Vodníkův pansky rozkazovačný tón byl v podání Myšičky excelentní.“

„V roce dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany bylo uvedení jeho švédských symfonických básní velice vítaným holdem géniovi.“

V pondělí 29. ledna 2024 uvedl Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Robertem Jindrou na svém abonentním koncertě symfonické básně Dvořáka a Smetany. A neslýchaně přitažlivý melodram Zdeňka Fibicha s recitačním extempore Martina Myšičky. Dramaturgický svátek v Dvořákově síni Rudolfina…

Číst dál…

Poetický večer se SOČRem i Martinem Myšičkou coby recitátorem

Plně v intencích Roku české hudby je nejbližší rudolfinské vystoupení Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Druhým nápadným principem daného večera je jeho programnost – vedle Dvořákova pozdního díla, symfonické básně Polednice zazní Fibichův K. J. Erbenem rovněž inspirovaný melodram Vodník a také Smetanovy tři po sobě jdoucí opusy (č. 14 – 16) z kategorie…

Číst dál…

Ariadna, Zerbinetta a utrpení mladého skladatele

„Hvězdou nového projektu Národního divadla je mladá islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir, už čtvrtou sezónu milá a skvělá posila operního souboru.“

„Sláva Daubnerová tohle všechno bezpečně a neotřele v režii vystihla.“

„Robert Jindra má hudební nastudování v orchestřišti i na jevišti vypracované do ochotně sdíleného entusiasmu a do velké intenzity.“

Pražské Národní divadlo se konečně zase obrátilo – těžko pochopitelně, že až po více než čtyřiceti letech – k Ariadně na Naxu, mistrovskému opernímu kousku Richarda Strausse a jeho libretisty Huga von Hofmannsthala. Nová inscenace, která měla v pátek premiéru v komorním prostředí Stavovského divadla, je neméně zdařilým kouskem režisérky Slávy Daubnerové, dirigenta Roberta Jindry a sedmnácti sólistů. Stala se pravým hudebním divadlem, zábavným i podnětným, a to na pohled i na poslech.

Číst dál…

Kateřina Kněžíková i Adam Plachetka na galakoncertě v Liberci

Zcela mimořádnou příležitostí pro liberecké milovníky opery bude koncert, na který přijali pozvání sólisté Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková. Hvězdnou dvojici pojí společná umělecká, ale též životní dráha. Libereckému publiku se oba pěvci představí 20. ledna v ryze mozartovském operním repertoáru. Divadelní orchestr diriguje hudební ředitel opery v Divadle F. X. Šaldy Zbyněk…

Číst dál…

Ariadna na Naxu v Národním divadle po 45 letech

Národní divadlo v Praze přichází operní premiérou. 19. ledna bude ve Stavovském divadle uvedena jednoaktová Ariadna na Naxu Richarda Strausse. Hlavním tématem je vzájemný despekt, který k sobě chovají „vysoké“ a „nízké“ umění. Orchestr Národního divadla řídí Robert Jindra; inscenaci režíruje Sláva Daubnerová. Druhá premiéra se uskuteční v neděli 21. ledna. Na počátku 20. století…

Číst dál…

Program pražského Národního divadla v závěru roku a výhled na příští měsíce

Národní divadlo v Praze čeká hektický a vánočně laděný závěr roku. Dnešním dnem začíná série baletních představení Louskáček – Vánoční příběh. Od devatenácti hodin se uskuteční rovněž pořad Vánoce s Choreou, od osmi také repríza Sternenhocha, opery Ivana Achera. V sobotu je na řadě Jeníček a Mařenka, představení pro celou rodinu, na první svátek vánoční…

Číst dál…

Operní večer v pohádkovém duchu s Robertem Jindrou v Košicích

Košický Dům umění se opět rozezvučí operními melodiemi. Příhody lišky Bystroušky, Čert a Káča či Perníková chaloupka zavedou návštěvníky zpět do dob dětství. Tématický koncert proto dostal název Z pohádky do pohádky. Je však určen pro dospělého diváka. Vedle orchestru Státní filharmonie Košice (ŠFK) se zaskvějí hlasy sopranistky Jany Sibery a mezzosopranistky…

Číst dál…

Novákova Bouře v Národním divadle. Symfonická báseň provedena po 73 letech

„Novákova Bouře byla a je v České republice i ve světě uváděna velmi zřídka, ačkoliv se jedná o dílo, které bylo už na premiéře veřejností i kritikou vřele přijato.“

„Na některých místech se mi zdálo, že v důsledku delších dynamických ploch zanikaly drobné nuance, které by Novákovu hudbu předvedly v ještě větší pestrosti, barevnosti a vrstevnatosti.“

„Monumentální durové sborové vstupy byly klidným, ale důrazným vyvrcholením kompozice jak po hudební, tak obsahové stránce.“

V sobotu 11. listopadu bylo v Národním divadle v Praze provedeno dílo Vítězslava Nováka z jeho vrcholného tvůrčího období – Bouře, mořská fantazie pro sóla, sbor a orchestr na text básně Svatopluka Čecha, op. 42. Od posledního uvedení této monumentální kompozice v Národním divadle uběhlo více než půl století, jednalo se tedy o výjimečnou událost.

Číst dál…

Vosečkova erotika, Brucknerova romantika. Rudolfinum prožilo nevšední večer

„V současnosti má Voseček v seznamu svých opusů opery čtyři, hudbu ke dvěma filmům a přes dvacítku dalších skladeb.“

„Tři hlavní editoři sbírky byli odsouzeni za rouhání a za veřejné pohoršení.“

„Bruckner ji stále přepracovával, poněvadž se snažil lépe a lépe zvukomalebně vyjádřit romantiku přírody.“

Stalo se dobrým zvykem, že naše přední symfonické orchestry podporují soudobé skladatele, ať už rezidenčními pobyty nebo přímými objednávkami děl. Tradicí se to stalo i u Symfonického orchestru Českého rozhlasu, který si na úvodní koncert letošní sezóny pod vedením hostujícího dirigenta Roberta Jindry objednal skladbu u česko-rakouského skladatele Šimona Vosečka. Světová premiéra zazněla za účasti skladatele v pondělí 6. listopadu v Rudolfinu.

Číst dál…

AudioPlus | Robert Jindra: Wagnerovi se nemohl vyhnout nikdo, ani Bruckner

Robert Jindra, šéf opery Národní divadla, připravil se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu jako jeho hlavní hostující dirigent premiéru skladby Šimona Vosečka a k tomu Čtvrtou symfonii zvanou Romantická od Antona Brucknera. K uvedení nejhranějšího díla rakouského skladatele, a to první listopadové pondělí roku 2023 v abonentní sezóně v pražském Rudolfinu, se dirigent Jindra v podcastu portálu KlasikaPlus.cz zamýšlí nad tím, jak Brucknerův hudební jazyk…

Číst dál…

ČRo D-dur: Záznam SOČRu s Robertem Jindrou a Síla osudu

„Nenechte si ujít Beethovenovu Sedmou symfonii s Vídeňskými filharmoniky a Leonardem Bernsteinem.“ „Dále je možné poslouchat Dvořákovy Biblické písně s Magdalenou Koženou, Berlínskými filharmoniky a Simonem Rattlem.“ „Víkendová návštěva bude patřit Radimu Dolanskému, který bude vybírat nahrávky v pestrém výběru autorů.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy nepřetržitě. Hudbu vybírají, ohlašují…

Číst dál…

Janáček Brno 2024 ve znamení Roku české hudby. Tedy nejen Janáček

Motto devátého ročníku bienále Janáček Brno v termínu 1. až 24. listopadu  2024 nese motto Bez hranic!… Inspirovala ho Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy, kde se s hlavním hrdinou divák vydá na Měsíc i na cestu časem do 15. století. Právě tímto dílem bude festival slavnostně zahájen. Režie se chopí Robert Carsen, tvůrce inscenací po celém světě ceněných pro jejich…

Číst dál…

Erotická poezie v podání SOČRu. Zhudebnil ji Šimon Voseček

Koncert Rozhlasových symfoniků pod vedením hlavního hostujícího dirigenta SOČRu Roberta Jindry zahájí světová premiéra nové skladby Šimona Vosečka na objednávku SOČRu, v níž zhudebnil erotickou poezii francouzských satirických básníků 17. století. Pěvecká sóla 6. listopadu přednesou Jana Kurucová a Daniel Luis de Vicente. Po přestávce v Rudolfinu zazní Brucknerova Symfonie č. 4 zvaná…

Číst dál…

Mahlerova Píseň o zemi na úvod sezony košické filharmonie

Košická filharmonie (ŠFK) nabídla svým návštěvníkům bohatý program ještě před oficiálním otevřením pětapadesáté sezóny. Mimořádný koncert Rusalka zaplnil Dům umění a v září se uskutečnil 52. ročník Mezinárodního varhanního festivalu Ivana Sokola a své mimohudební schopnosti předvedli orchestrální hráči v rámci 100. ročníku Mezinárodního maratonu míru. Co však čeká příznivce filharmonie v sezóně 2023/2024?…

Číst dál…

Adame, zahoď ten stojan! Kněžíková, Plachetka a česká opera průřezově na Dvořákově Praze

„Velmi důkladně vypracované slovo programu předestřelo hlavní dramaturgický záměr: Představit průřezově české operní autory, a to včetně těch, jejichž dílo snad upadlo v částečné zapomnění navzdory počáteční popularitě. Chvályhodný záměr.“

„Vystoupení Kněžíkové bylo svrchovaně vkusné a bezproblémové. V první půli večera jistě zaujala více než její choť.“

„Dechberoucí je Plachetkova schopnost rozrezonovat každý kousíček tělesné schrány.“

Mecenášským koncertem pokračoval v pondělí 18. září festival Dvořákova Praha. Rodinný podnik manželů a předních českých pěvců Kateřiny Kněžíkové a Adama Plachetky umožnil svou většinově doprovodnou rolí Orchestr Národního divadla v Praze pod vedením hudebního ředitele Opery Národního divadla Roberta Jindry.

Číst dál…

Nová sezona Pražského filharmonického sboru i s Berlínskými filharmoniky či Antoniem Pappanem

Pražský filharmonický sbor v sezoně 2023/2024 uspořádá stejně jako loni trojici koncertů ve vlastní režii. Zahajovací koncert 29. září, který se koná pod taktovkou německého dirigenta Dirka Kaftana, se věnuje stému výročí rozhlasového vysílání na českém území. Prosincový Adventní koncert se uskuteční ve dvou termínech na pražském Žofíně a zazní na něm…

Číst dál…

Úspěšné koncertní provedení Rusalky v Košicích

„Byl to právě Jindra, kdo během večera pevně a zřetelně vedl svůj košický orchestr k lyrice i dramatu – ke dvěma výrazným polohám či snad protipólům, bez kterých by Rusalka nebyla Rusalkou.“

„Kateřina Kněžíková coby představitelka titulní role nadchla košické publikum. Výborně oscilovala mezi dramatikou a lyrikou díky celé řadě hlasových dynamických proměn, akustice a rozvržení sálu navzdory.“

„Slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová pojala obě role opravdu expresivně a především jako Cizí kněžna předvedla svůj hravý a průrazný hlas v protikladu k lyrické poloze Kněžíkové.“

Státní filharmonie Košice pod vedením šéfdirigenta Roberta Jindry nabídla svým posluchačům lahůdku v podobě koncertního nastudování Rusalky Antonína Dvořáka. Ve vyprodaném sále košického Domu umění zazněla většina nejznámějších melodií z Dvořákovy nejslavnější opery, a to v podání sólistů více než reprezentativních: Kateřiny Kněžíkové coby Rusalky, Jany Kurucové ve dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny, Pavola Bršlíka jako Prince a Petera Kellnera v partu Vodníka.

Číst dál…

Koncertní výběr z Rusalky ve filharmonii v Košicích

První, byť mimořádný koncert Státní filharmonie Košice v 55. sezóně přinese do Domu umění netradičně koncertní uvedení opery, a to Dvořákovy Rusalky. Orchestr košické filharmonie povede jeho šéfdirigent Robert Jindra, nový hudební ředitel Opery Národního divadla v Praze. Sóla v úterý 12. září zastanou Kateřina Kněžíková, Jana Kurucová, Pavol Breslik a Peter Kellner. Hudba se…

Číst dál…

Skvělý večer rozhlasových symfoniků v Betlémské kapli

„Sólový part měl zpívat Pavel Breslik, ale došlo ke změně a na podiu místo něj exceloval Petr Nekoranec. Bezvadné pódiové vystupování, pozoruhodný témbr hlasu, skvělá výslovnost a empatie s dílem britského komponisty přinesly vzrušující účinek.“

„Filigránské vedení Jindrovo v průběhu skladby a energická gesta ve finále, to vše svědčilo o bezpečné známosti a propojení ansámblu s dirigentem.“

„Poměrně dlouhá symfonie s opakovaným jednotvárným tématem smrti byla obohacena výrazem, dynamikou, tempem a rozhodně vkusně realizovanou účastí bicích nástrojů.“

Rozhlasoví symfonikové připravili pro sezónu 2023/24 řadu koncertů v pěti kategoriích. Tři z nich jsou označeny písmeny, které stojí na začátku názvu koncertní síně. Jsou to řada B – Betlémská kaple, řada R – tedy Rudolfinum a řada S – to je Studio 1 v budově Českého rozhlasu na Vinohradské třídě. Tam se budou konat komorní koncerty. Další řada nese označení P – a to znamená sled tří koncertů v kategorii Premium. Koncerty se uskuteční na různých místech – v Betlémské kapli, Smetanově síni Obecního domu a v Riegrových sadech. Tam proběhne koncert rockových hitů na open-air scéně. Pátá řada koncertů, která je situována do galerie DOX, s výjimkou prvního, na který mohou posluchači přijít do Rudolfina, je označena písmenem N. Znamená to Nové horizonty, zde nabízí program koncerty s netradičními zážitky.

Číst dál…

AudioPlus | Petr Popelka: Do Betlémské kaple se vejde větší orchestr

Symfonický orchestr Českého rozhlasu přesunul od podzimu 2023 komorní orchestrální programy z Anežského kláštera do Betlémské kaple. Důvodem je touha oslovit širší publikum a nabídnout programy s větším obsazením tělesa. Betlémská kaple, ve které kázal na začátku patnáctého století Jan Hus, byla v osmnáctém století zbourána, ale v padesátých letech dvacátého století vznikla replika původní podoby…

Číst dál…

Rusalka v košické filharmonii

První koncert Státní filharmonie Košice (ŠFK) v připravované 55. sezóně přinese do Domu umění netradičně koncertní uvedení opery. Bude jí zástupce zlatého fondu české hudby, opera Rusalka skladatele Antonína Dvořáka. Orchestr košické filharmonie povede jeho šéfdirigent Robert Jindra, který je právě zároveň vyhledávaným operním dirigentem a nově také hudebním ředitelem Opery Národního…

Číst dál…

Českokrumlovská Francouzská noc jako spojení hudby a baletu

„Saint-Saënsovu hudbu, rovnoměrně rozprostřenou mezi póly lyriky a efektní virtuozity, zahrál Melnikov tak, že pomohl publiku rozměrnou skladbu, v tuzemsku slýchanou zřídkakdy, prožít jako podnětnou, poutavou a zajímavou.“

„Spojení hudby a baletu se tento večer ukázalo jako velmi dobrý nápad.“

„Ravelovo hypnotické Bolero, ve variacích stupňované nad opakovaným a zesilovaným rytmickým motivem, doplnil Bubeníček náznakem příběhu jedné ženy a postupně se přidávajících čtyř mužů.“

Festival Krumlov začal v pátek ve velkém stylu: open-air koncertem v Letní jízdárně a půl hodiny před půlnocí efektním ohňostrojem. Úvodní program nesl název Francouzská noc a byl v den, kdy země slaví významný svátek, sestaven výhradně z francouzské hudby. Do Českého Krumlova přijeli rozhlasoví symfonikové s dirigentem Robertem Jindrou a pianistou Alexanderem Melnikovem. Hudba se navíc na pódiu ve třech skladbách ze čtyř propojila s baletem – s choreografiemi Jiřího Bubeníčka.

Číst dál…

Zahájení Festivalu Krumlov ve francouzském duchu už tento pátek

Dvaatřicátý ročník festivalu s původním názvem Mezinárodní hudební festival Český Krumlov začíná už v pátek 14. července od devíti hodin vyprodaným open-air vystoupením v Letní jízdárně titulovaným Francouzská noc. Osmistovka diváků bude na začátek Festivalu Krumlov svědkem originálních choreografií Jiřího Bubeníčka v podání souboru Les Ballets Bubeníček na hudbu Henriho Duparca s názvem Poéme nocturne –…

Číst dál…

Jiří Nekvasil: Každé hudební číslo Prodané nevěsty je hitem

„Že jsme se shodli se Smetanovou Litomyšlí na Smetanovi a jeho operách jako na našem společném zájmu, potřebě a lásce, je pochopitelné!“ „Prodaná nevěsta je jednou z nejlepších komických oper světové operní literatury všech dob.“ „Smetana se obecně, s výjimkou Prodané nevěsty, hraje poslední tři dekády velmi málo. I to chce náš cyklus v roce 2024…

Číst dál…

Smetanův Dalibor v Ostravě v očekávání Roku české hudby 2024

„Dalibor není nic jiného, než plakátová hra. Velký marketingový baner, který prezentuje chrabrost české povahy, smysl pro hrdinskou čest a nezdolnou sílu přátelství až za hrob.“

„Z provaziště spouštěné silné stříbrné trubky jsou elegantní a evokují mříže vězení, které se ´Kým to kouzlem´ rozsvítí spolu s tyčkou, kterou má Dalibor v rukou jako pilku. Asi laser…“

„Orchestr hrál pod vedením dirigenta Roberta Jindry po celou dobu velmi silně a bez velkých dynamických změn. Ve výrazu se bohužel v návalu hrdinské euforie vytratila smetanovská vroucnost a melodičnost, kterou zcela přemohl silový a heroický charakter.“

Dalibor je snad nejdiskutovanější operou Bedřicha Smetany. V Ostravě měla premiéru již čtrnáctá podoba díla. Těšila se velkému zájmu i ohlasu publika. Je to poslední střípek do mozaiky cyklu Smetanových oper, které jsou připraveny v repertoáru divadla k Roku české hudby 2024. Režisérem byl Martin Otava, který přenesl již realizovanou podobu inscenace z Plzně, dirigentem představení byl Robert Jindra. V titulní roli vystoupil Luciano Mastro a Miladou mu byla Jolana Fogašová.

Číst dál…