KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zítra začínají Ostravské dny, bienále nové a experimentální hudby english

Festival Ostravské dny rozezní mezi 22. a 31. srpnem unikátní postindustriální prostory moravskoslezské metropole, koncertní sály či katedrálu. „Jsem rád, že můžeme nabídnout rozsáhlé spektrum nové a experimentální hudby, rozkročené přes nespočet způsobů hudebního sdělení ve stylu i přes několik desetiletí v čase,” uvádí zakladatel a klíčová osobnost světové scény nové hudby Petr Kotík. Festival začne zítra na Dole Hlubina, programové bloky The PastThe Coming poskytnou vhledy do historie i současnosti experimentální hudby. Následující páteční a sobotní maratony nabídnou dvě desítky hodin současné hudby.

Mezi nejzajímavější a nejpřitažlivější položky programu letošního festivalu bude patřit unikátní projekt Dlouhá noc: 18 hodin – 1080 minut, tedy noční maraton ikonických skladeb převážně 2. poloviny 20. století. Odehraje se v Divadle Jiřího Myrona v noci z pátku 23. srpna na sobotu 24. srpna. „Akci zahájí v prostoru mezi divadlem a katedrálou skladba významného německého skladatele Dietera Schnebela Harley Davidson, s devíti jezdci na ikonických motocyklech a hudebním doprovodem. Závěr Dlouhé noci se koná opět pod širým nebem, na břehu řeky Ostravice, kde zazní skladba Super-Ostrawitza Theo Finkela, studenta kompozice z konzervatoře Trinity Laban v Londýně,“ doplňují pořadatelé.

V sobotu odpoledne naváže na maraton Minimaraton elektronické hudby, připravený kurátorem Petrem Vrbou pro prostory Dolu Michal. Během sedmi koncertů nabídne širokou škálu tvůrčích přístupů k elektronickým prostředkům, tak jak s nimi pracují například abstraktní vokalistka Agnes Hvizdalek, skladatelka a manipulátorka kazetových pásků Angélica Castelló, zvukový umělec Jonáš Gruska, nebo na hranicích performance a body artu s improvizací a noisem tvořící Joke Lanz.

Nedělní koncert v Trojhalí Karolina je určen velkému orchestru se sólisty. Jeho program bude nabitý skladbami pro 85 hudebníků i virtuózními sólovými výkony. Zazní hudba vídeňského autora Bernharda Langa, americko-izraelské profesorky Harvardské univerzity Chayi Czernowin (poprvé na Ostravských dnech), mikrotonální hudba kanadského skladatele Marca Sabata z Berlína, i dvě světové premiéry pražských skladatelů – Koncert pro lesní roh Petra CígleraKlavírní koncert Michala Rataje (obě skladby s doprovodem velkého orchestru). Orchestr ONO / Ostrava New Orchestra budou dirigovat Johannes Kalitzke, Bruno Ferrandis a Petr Kotík. Jako sólisté se představí violoncellistka Séverine Ballon z Paříže ve skladbě Chayi Czernowin a klavírista z Gentu Daan Vandewalle. Hornové sólo skladby Petra Cíglera zahraje Ondřej Vrabec a kompozici Bernharda Langa pro velký orchestr a basklarinet bude hrát londýnský virtuóz Gareth L. Davis. Oběma interpretům autoři tyto skladby dedikovali.

V Trojhalí Karolina zazní v pondělí 26. srpna tradičně skladby mladých rezidentů Ostravských dnů s hudbou stěžejních skladatelů naší doby. Půjde o první samostatný program orchestru, spjatého dlouhodobě s Ostravou, novou hudbou a jeho zakladatelem Petrem Kotíkem – Ostravskou bandou.

V katedrále Božského Spasitele zazní příští úterý ve dvou programových blocích namátkou skladby Györgye Ligetiho, Petera Grahama, Klause Langa či česká premiéra Symphonie – „Monotone-Silence” Yvese Kleina, jednoho z prvních konceptuálních umělců. Ve středu dvakrát ožijí prostory Dolu Hlubina – z Vídně přijede poprvé Studio Dan s uměleckým vedoucím Danielem Rieglerem, poté se pod titulem Piano Piano Kudu představí hudba Frederica Rzewského, Alvina Currana, Petra Kotíka a Petra Bakly. S Ostravskou bandou vystoupí klavíristé Frederic Rzewski, Daan Vandewalle a Miroslav Beinhauer a na závěr večera zazní nová skladba pro jemenský šofar z rohu antilopy kudu a elektroniku v podání autora Alvina Currana.

Čtvrtek v Dolu Hlubina bude patřit renomovanému ansámblu Quatuor Bozzini z kanadského Montréalu a páteční večer v Trojhalí Karolina s hudbou rezidentů Ostravských dnů i již známých autorů Frederica Rzewského, Petra Kotíka a Miroslava Srnky bude patřit opět Ostravské bandě.

„Koncert Poslední výzva v sobotu 31. srpna odpoledne se koná na ostravské Janáčkově konzervatoři, v místě, které poskytuje po dobu třech týdnů konání Institutu a Festivalu Ostravských dnů všem jeho účastníkům pohostinné zázemí. Na programu jsou komorní kompozice rezidentů Institutu, z nichž polovina zazní ve světové premiéře,“ uvádějí pořadatelé a k závěrečnému koncertu festivalu informují: „Závěr celého festivalu bude patřit 31. srpna večer v Trojhalí Karolina Večeru v opeře. Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Petera Rundela, režisér Jiří Nekvasil, scénograf David Bazika a operní diva, sopranistka Claudia Barainsky připravili v obřím prostoru bývalé elektrárny dílo Mortona Feldmana Neither, ve kterém není konvenčně vystavěný dramatický děj a jedinou vystupující „postavou“ je sólová sopranistka. Libretem je několik řádků textu, které na pohlednici napsal Samuel Beckett. V rámci koncertu zazní rovněž světová premiéra orchestrální skladby There Is An Island Above The City pražského solitéra Petra Bakly.“ Ostravské dny probíhají ve spolupráci s Trojhalí Karolina, Národním divadlem moravskoslezským, Janáčkovou konzervatoří v Ostravě, Provozem Hlubina a spolkem Bludný kámen. Pořadatelem festivalu je Ostravské centrum nové hudby.

Foto: Archiv festivalu

Josef Zedník

Zpěvák, publicista

Rodák z Prahy, který vyrůstal v Mladé Boleslavi. Zájem o hudbu ho však přilákal zpět do rodného města. Studoval zpěv na Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění (u Prof. Magdalény Hajóssyové). Hrál také na housle a na kontrabas. V mládí o Vánocích při hledání stanic v rádiu namátkou zaslechl krásnou hudbu, která ho doslova fascinovala. Byl to přímý přenos Pucciniho Bohémy z Metropolitní opery s Richardem Leechem a Angelou Gheorghiu. Od té doby je klasická zpívaná hudba jeho největším zájmem. Sólově zpíval v několika českých divadlech, ale jeho vkus se přiblížil zejména k velkým vokálně-symfonickým dílům. Má za sebou tenorové party např. v Mahlerově Písni o zemi, Dvořákově Stabat mater, ale s největším úspěchem se setkal v Brazílii, kde se v Riu představil v Janáčkově Věci Makropulos jako Albert Gregor (dir. Isaac Karabtchevsky) a následně v Sao Paulu v tenorovém partu z Glagolské mše (dir. Osmo Vänskä). Pracoval jako produkční na stanici Vltava (na té mimochodem od té vánoční Bohémy vyrůstal). Také pracoval několik let pro Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Má rád své nejbližší a pejska Endyho. A jeho koníčkem je dobré víno a s ním spojené cestování.



Příspěvky od Josef Zedník



Více z této rubriky