KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pomíjivost a terorismus na Dnech nové opery se dvěma pozoruhodnými díly mladých tvůrců

„Pomíjivý puls Iana Davise je podnětným dílem, které spojuje existencialistický námět s hypnoticky asociativní hudbou.“

„Režie našla prostor pro jisté anomálie, které v dobrém slova smyslu evokují filmovou poetiku Davida Lynche.“

„Opera ‚Až tu všichni budou‘ Haštala Hapky je nepochybně osvěžením a obohacením současné operní produkce, a to nejen svou bezprostřední kvalitou, ale také pro svou hravou a nenásilnou aktuálnost.“

Ostravské Dny nové opery v sobotu 29. června nabídly dvě silně kontrastní inscenace. Pomíjivý puls (Ephemeral pulse) amerického autora Iana Davise je jednoaktovou ambientní operou na verše Emily Dickinson. Opera Až tu všichni budou českého autora Haštala Hapky je originální retrospektivou teroristického činu spáchaného českým občanem na českém území. Obě opery byly inscenovány v Divadle Jiřího Myrona, provedení řídili Petr Kotík a Patrik Kako.

Číst dál…

Dny nové opery Ostrava. Sedmé bienále se sedmi premiérami 

Pět světových a dvě české premiéry, to je pozvánka Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského na sedmé bienále festivalu Dny nové opery Ostrava (NODO), který začíná 26. června. V pěti dnech na ostravských scénách Divadla Jiřího Myrona, Divadla Antonína Dvořáka, Divadla loutek a v hale Tatran představí různorodou současnou, převážně evropskou operní…

Číst dál…

Neotřelý náhled na Rok české hudby na koncertě v New Yorku

Ve Velkém sále České národní budovy v New Yorku se uskuteční další kulturní akce. Uskupení zvané The Orchestra of the S.E.M. Ensemble bude dirigovat Petr Kotík a podtitul koncertu je Rok české hudby v protisměru. Pořad organizovaný newyorským Českým centrem vznáší otázky nad tím, co vlastně spadá pod pojem „česká hudba“. Diváci se…

Číst dál…

Nová opera a sedm premiér v závěru června v Ostravě

Sérii světových a českých operních premiér nabídne publiku sedmé bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava, jediná kontinuální přehlídka nové opery v České republice. Díky úzké kooperaci obou pořadatelských institucí, Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského, se pod vedením mezinárodních inscenačních týmů uskuteční sedm inscenací, které demonstrují tvůrčí zvídavost…

Číst dál…

Jednota i záměrný chaos. Frederic Rzewski a jeho přátelé v DOXu

V pražském multifunkčním sále DOX+ zazní kompozice jednoho z nejvýznamnějších skladatelů 20. a 21. století a virtuózního klavíristy Frederica Rzewského (1938–2021). Výběr skladeb tohoto umělce a dalších tří autorů zasadí jejich hudbu do kontextu období od šedesátých let 20. století po současnost. Jedná se o další příspěvek Ostravského centra nové hudby pražské scéně současného umění.…

Číst dál…

Závěrečný koncert festivalu MusicOlomouc představil diverzifikovaný hudební profil Petra Kotíka

„Jemný, atonální úvodní motiv houslí střídá silný, kulometný, nepravidelný pattern bubnu, který je rozvíjen citlivou hrou vibrafonu.“

„I přesto, že jsou motivy v navzájem rozličných metrech i tóninách, vzájemně jsou v symbióze a utváří dokonale fungující celek.“

„Ve zvyšujícím se tempu i kadenci obou nástrojů ukazují Marek Keprt i Hana Kotková absolutní preciznost a sehranost.“

Závěrečný koncert patnáctého ročníku mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc přinesl v pondělí 13. listopadu do zaplněného Atria Uměleckého centra Univerzity Palackého mimořádný program skladeb jediného skladatele Petra Kotíka. Společně s Ostravskou bandou a hosty Irenou Troupovou (soprán), Hanou Kotkovou (housle), Markem Keprtem (klavír) a Martinem Opršálem (perkuse) autor hrající na flétnu představil své starší i ranější kompozice Antonio / Collage pro sólové perkuse se vstupem houslí a lesních rohů, Two in One pro sólový klavír a housle a Many Many Women Plus.

Číst dál…

Patnáctý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc

Dirigující skladatel, komponující dirigent, interpretující skladatel, komponující interpret… tvůrčí symbióza interpretačního a kompozičního světa. To je dramaturgická linka, která spojuje pětici letošních koncertů festivalu soudobé hudby MusicOlomouc. Festival se uskuteční ve dnech od 25. října do 13. listopadu v Uměleckém centru Univerzity Palackého v Olomouci. Nabídne koncerty pojmenované podle osobností, kterými jsou…

Číst dál…

Jana Vöröšová: Člověk nesmí čekat pointu, natožpak katarzi

„Soutěžení v jakýchkoli uměleckých disciplínách mi přijde zbytečné a na hlavu postavené.“

„Mám osobní vnitřní obdiv k národu, který dokázal přežít z toho mála, co mu bylo nabídnuto.“

„Vrzání skleničky pro spoustu lidí není hudba.“

Téměř dvacet let trvající spolupráce skladatelky a pedagožky Jany Vöröšové s orchestrem Berg, který se specializuje zejména na uvádění soudobých skladeb, vykrystalizovala v další jejich společný počin. Stále stejný příběh je název nového hudebně-tanečního či zvukově-pohybového představení v divadle pro tanec Ponec, ke kterému Vöröšová napsala hudbu, choreografka Mirka Eliášová je pak autorkou taneční složky…

Číst dál…

Sraz hudebních tvůrců předjímkou i součástí festivalu Ostravských dnů

Tři týdny ve společnosti etablovaných skladatelů tráví od 14. srpna do 2. září účastníci Institutu, který je součástí festivalu Ostravské dny – letos v prostorách nového uměleckého klastru Ostravské univerzity na Černé louce. Třicet pět mladých skladatelů ze šestnácti zemí čekají tři týdny intenzivního setkávání a komunikace, navazování kontaktů, odborné diskuse a hlavně…

Číst dál…

Pietní koncert Památníku ticha

Na pietním koncertě Památníku ticha ve čtvrtek 13. července v devatenáct hodin vystoupí Petr Kotík, přední český skladatel, dirigent a flétnista žijící v New Yorku. Koncert věnovaný obětem Terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Birkenau se koná ve Velké dvoraně pražského Veletržního paláce. Vyvraždění obyvatel lágrbaráku BIIb proběhlo v roce 1944 ve dvou vlnách, 8. března a 10. až 12.…

Číst dál…

Ostravská banda s Kotíkem a Rožněm v New Yorku

Ostravské centrum nové hudby pořádá tři koncerty Ostravské bandy v New Yorku s programem hudby českých a amerických skladatelů. Ve čtvrtek 20. dubna orchestr vystoupí v Buchwald Theater v Brooklyn College, jehož sál je součástí nového komplexu univerzitní konzervatoře Leonard & Claire Tow Center for the Performing Arts, a v pátek 21. dubna zahraje v Bohemian National…

Číst dál…

Musica viva Pragensis – FAMA Quartet a jubilanti Kopelent a Kotík

Orchestr PKF – Prague Philharmonia ve svém druhém koncertu Cyklu soudobé hudby v pražském NoDu v Dlouhé třídě v pátek 16. prosince od půl osmé uvede FAMA Quartet. Ten hraje ve složení David Danel a Roman Hranička – housle, Adam Pechočiak – viola a Balázs Adorján – violoncello a spolu se členy orchestru a sopranistkou Michaelou Palovou…

Číst dál…

Čas, zvuk, vnímání – základy hudby v rukou mladé generace

„Bolo zrejmé, že vybraní autori a autorky premýšľajú o forme, o tom, ako sa vysporiadať s tradičnými lineárnymi, teleologickými postupmi, a že viac či menej počítajú s vplyvom percepcie poslucháča.“

„V tomto prípade sa Mikyskovi naozaj podarilo štrukturovať priebeh skladby tak, aby poslucháčov vtiahol do svojej ‚hry‘, do svojho pojatia času.“

„Demoč je jedným z autorov, ktorý s striedmymi elementmi dokáže pracovať mimoriadne účinne a precízne.“

Zásadní mládí – takúto tému mal ďalší zo „zásadných“ koncertov, ktoré Ostravské centrum nové hudby každoročne organizuje v pražskom DOX-e. Zatiaľ čo v minulých rokoch sme mali možnosť počuť takpovediac monotematické koncerty (Zásadní Xenakis či Lang), tentokrát bol program o poznanie rozmanitejší. 15. novembra totiž zazneli orchestrálne skladby piatich mladých autorov a autoriek z rôznych krajín.

Číst dál…

Zásadní mládí / Essential Youth v pražském DOX+ s pěti světovými premiérami

V úterý 15. listopadu bude holešovický DOX+ od 19 hodin patřit nejmladší generaci evropských skladatelů. Na koncertě s příznačným názvem Zásadní mládí / Essential Youth zazní pět světových orchestrálních premiér děl pětice autorů z pěti evropských zemí, kterými jsou Liisa Hirsch, Adrián Demoč, Ian Mikyska, Christian Ferlaino a María de Grandi Ruzafa. Koncert…

Číst dál…

Brněnské Expozice nové hudby – Kotík a jeho Many Many Women Plus

Festival Expozice nové hudby, který pořádá Filharmonie Brno, připravil projekt Many Many Women Plus, který se bude konat zítra, v pátek 28. října, od 19 hodin v brněnském Besedním domě. Půjde o simultánní provedení výňatků tří kompozic Petra Kotíka. Účinkovat budou sopranistka Irena Troupová, barytonista Harald Hieronymus Hein, flétnisté Petr Kotík a Daniel Havel…

Číst dál…

Brněnský festival Expozice nové hudby. Podoby lidského hlasu a zvuková relaxační masáž

Od pátku 21. října se bude konat týdenní festival Expozice nové hudby v Brně. Jeho čtyřiatřicátý ročník nese podtitul VOX HUMANA [ex MACHINA]. Východiskem letošní koncepce má být lidský hlas v nejrozmanitějších podobách a konfrontacích – v akustickém, elektroakustickém či multimediálním prostředí. Pro návštěvníky je připraveno osm koncertů v Besedním domě, Divadle na Orlí, v Divadle…

Číst dál…

Příležitosti čekají na myšlenku. Dny nové opery v Ostravě uzavřel Nonův Prométheus

„Divák byl v Trojhalí konfrontován s velmi nezvyklým prostředím. Realizační tým byl rozmístěn nesouměrně prostorem na různých dopravních prostředcích a vyvýšených plošinách.“

„Obrovské nároky na koncentraci v podobě přesných nástupů a spolehlivé souhry zajistil perfektním způsobem připravený, iniciativní a nadšený dirigent Jiří Rožeň.“

„Provedení Nonova Prométhea se nepochybně může řadit k nejvýznamnějším operním realizacím současnosti.“

Dny nové opery 2022 jsou minulostí. Velké finále se konalo v Trojhalí Karolina 30. června, kde zazněla jedna z nejoriginálnějších oper 20. století. Prométheus italského skladatele Luigiho Nona nastudovali dirigenti Jiří Rožeň a Petr Kotík ve scénické realizaci Jiřího Nekvasila a Davida Baziky. Součástí Nonovy opery je živá elektronika, sbor, sólisté a orchestr. Nad provedením jedné z nejpozoruhodnějších oper minulého století se sešli Ostravská banda, Ostrava New Orchestra, Canticum Ostrava a četní sólisté. Prométheus v české premiéře byl uveden v italském originále.

Číst dál…

Dny nové opery v Ostravě – inspirativně prožitý čas

„Svým způsobem bylo každé dílo osvěžující, neboť přineslo naprosto svébytná řešení, která nelze považovat za povrchní, eklektická či konzumní.“

„Vzhledem k proměnným veličinám nepůsobí Many Many Women schematicky, spíše evokuje pozapomenutou, řemeslně poctivou práci dávných anonymních mistrů.“

„Ačkoli značná část dosavadní tvorby Laytona podléhala statickým útvarům, Saudade má naprosto odlišné atributy.“

Dva dny a čtyři opery. Dny nové opery v Ostravě jsou v plném proudu a jejich dramaturgie je podle očekávání plná zážitků a pozoruhodných realizací. Navštívili jsme představení, která se konala ve dnech 27. a 28. června. Během dvou dnů zazněly opery Many Many Women Petra Kotíka, Částečné vzpomínky Judith Berkson, Přiblížit se Lucie Páchové a Saudade Jamese Laytona. Kotíkova velkoplošná opera se odehrála v Divadle Jiřího Myrona 27. června. Tři jednoaktové opery zmíněných autorů byly inscenovány v Divadle Antonína Dvořáka o den později.

Číst dál…

Ostravský festival NODO 2022 od soboty do čtvrtka

Ostrava bude opět hostit opery minulého a současného století a jejich tvůrce. Národní divadlo moravskoslezské zve na další ročník festivalu NODO 2022 (New Opera Days Ostrava / Dny nové opery Ostrava). NDM ho pořádá s Ostravským centrem nové hudby (New Music Ostrava) a letos se bude konat ve dnech 25. až 30. června. Během…

Číst dál…

Festival současné opery NODO 2022 na konci června v Ostravě

Ostravské centrum nové hudby ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským od 25. do 30. června uvede jedinečnou kontinuální přehlídku nové opery v České republice Bienále NODO / Dny nové opery Ostrava. Pořadatelé letos v obou operních domech Národního divadla moravskoslezského, na krytém náměstí Trojhalí Karolina a lyžařské sjezdovce v Palkovicích nabídnou operní díla a vokální performance…

Číst dál…

Beethoven, Miles Davis a Janáček v úterý ve smyčkách Bernharda Langa

Současná klasická hudba, free jazz, djská kultura, rock, punk a techno – to je originální rukopis Rakušana Bernharda Langa. Tři velké orchestrální skladby – česká, pražská a světová premiéra, virtuózní výkony a naprosto zásadní Langova orchestrální díla plná ostrých střihů a nepředvídatelných náladových zvratů. Tento projekt je už druhým příspěvkem Ostravského centra nové hudby…

Číst dál…

Ostravské centrum nové hudby v listopadu v DOX+ se smyčkami Bernharda Langa

Ostravské centrum nové hudby se vrací s dalším příspěvkem do série Zásadních koncertů, a sice do Centra současného umění DOX+ v Praze v Holešovicích. Na orchestrální programy s hudbou Mortona Feldmana a Iannise Xenakise a letošního koncertu Zásadní změny navazuje dílo Bernharda Langa. Jeho orchestrální skladby se sólisty zaznějí v úterý 16. listopadu od 19 hodin. Ve třech…

Číst dál…

Miroslav Konvalina: Hudba nepotřebuje překlad. Ani v Českém centru v New Yorku

„Budu absolutně šťastný, když se teď po Filasově Requiem ještě podaří dva koncerty na závěr roku.“ „Musíme mít kontakty. Nesmíme sázet na to, že České centrum samo osloví širší publikum.“ „O interpretaci české hudby mají zájem i Asiaté, kterých je na amerických školách opravdu hodně. Neznají naše emoce, ale nahrazují je…

Číst dál…

Kotíkovy Dopisy Olze v úterý na Střeše Lucerny v Praze

V úterý se v Praze na Střeše Lucerny od 20:30 hodin uskuteční mimořádný koncert. Na programu bude hodinová skladba Petra Kotíka Dopisy Olze na text Václava Havla v podání Ostravské bandy a jejích hostů. Skladba Dopisy Olze byla napsaná v letech 1989 až 1991 na objednávku WDR v Kolíně nad Rýnem. Oba autoři, skladatel Petr…

Číst dál…

Orchestr ve 21. století. Orchestral Opening Ostravských dnů

„Počuť päť súčasných orchestrálnych skladieb v jeden večer sa inde než na Ostravských dňoch darí naozaj len sporadicky.“ „Ak hovoríme o hraniciach, respektíve zvyklostiach symfonických telies, asi najviditeľnejšie ich pokúšala práve Vítková.“ „Údernosť Chaloupkovej hudby mi niekedy pripomínala až hudbu filmovú, mnohé úseky sú skutočne sugestívne.“ „Vyvrcholenie zahájenia“ – tak tituloval koncert…

Číst dál…

Zítra začínají Ostravské dny: světové premiéry, elektro hudba, avantgarda a hudební maratony

Ostrava od zítřka ožije dvěma stovkami hudebníků, kteří se budou podílet na jedenáctém bienále jednoho z největších projektů se zaměřením na soudobou tvorbu: Ostravských dnech. Během festivalu, který se bude konat až do 28. srpna, zaznějí díla autorů, jako jsou Steve Reich, Peter Graham, Karlheinz Stockhausen, Roland Dahinden, Petr Kotík, Michal…

Číst dál…

Nevšední večer s nevšední hudbou v DOXu

„Petr Kotík má ve svých věcech naprosto jasno.“ „Klavírní part Cageova koncertu zahrál pianista Ivo Kahánek s velkou soustředěností a pozorností k barevnému zvukovému spektru a dynamickému odstínění.“ „Interpretace Ireny Troupové byla vynikající v příjemně vyvážené míře osobního prožitku a excelentního přednesu.“ V pondělí se odehrál v Centru současného umění DOX koncert s názvem Essential Changes. Ostravská banda…

Číst dál…

Petr Kotík: Když děláte to, co je správné, co si vyžaduje evoluce, tak se o vás pánbůh postará

„Když nemáte znalosti, kloužete bezmocně po povrchu.“ „Nejde o večer kontrastů. Asi jako když posloucháte Mozarta a Haydna. Je to jiná hudba, jde ale o totéž.“ „Ve vědě a v umění se rodí nová díla, protože na ně doba dozrála, protože nastal jejich čas. Z toho důvodu přichází někdy ve stejné době podobné nápady nebo…

Číst dál…

Irvin Venyš: Osobní vztah ke skladatelům, které interpret zrovna hraje, považuji za skvělou věc i přepych

„Nepatřím k těm, co by se nyní nutně vrhali střemhlav na hudební pódia.“ „I když jsme povětšinou spíše solitéry, máme společné hudební smýšlení, jistou míru interpretační otevřenosti a snad i nadhledu.“ „Byť je občas pracovní tempo na hraně, málokdy se stane, že by si někdo z interpretů výrazněji stěžoval.“ V pondělí 7. června se…

Číst dál…

Bienále Ostravské dny 2021 v srpnu pojedenácté

Mezinárodní hudební festival Ostravské dny představí ve dnech 19. až 28. srpna v plné šíři hudbu dneška a připomene si dvacet let od svého prvního bienále v roce 2001. Projekt pořadatelé postavili na osobní účasti skladatelů a interpretů z České republiky a zahraničí. Dále pak na neformální atmosféře mezi interprety, hostujícími skladateli a publikem, a to při účasti…

Číst dál…