Jednota i záměrný chaos. Frederic Rzewski a jeho přátelé v DOXu
V pražském multifunkčním sále DOX+ zazní kompozice jednoho z nejvýznamnějších skladatelů 20. a 21. století a virtuózního klavíristy Frederica Rzewského (1938–2021). Výběr skladeb tohoto umělce a dalších tří autorů zasadí jejich hudbu do kontextu období od šedesátých let 20. století po současnost. Jedná se o další příspěvek Ostravského centra nové hudby pražské scéně současného umění. Vedle skladeb Frederica Rzewského zazní také díla Alvina Currana, Christiana Wolffa a Petra Kotíka; skladatelů, kteří s Fredericem celý život úzce spolupracovali.
Tento i svou délkou mimořádný večer představí širokou škálu interpretů – členy mezinárodních orchestrů Ostravská banda a ONO – Ostrava New Orchestra. Z Říma dorazí skladatel a klavírista Alvin Curran, z New Yorku Petr Kotík. Největší prostor dostane belgický klavírista Daan Vandewalle, který s Fredericem Rzewským posledních dvacet let jeho života úzce spolupracoval (Rzewski žil od roku 1976 převážně v Belgii). Koncert je rozdělen do tří částí: první dvě, orchestrální, diriguje Petr Kotík, v závěrečné zazní Rzewského legendární dílo De Profundis v podání Daana Vandewalla.
Program pražského koncertu reflektuje jak Rzewského komplexnost, tak i širší umělecký kontext, v němž tvořil. Skladba Les Moutons de Panurge z konce 60. let reprezentuje kolektivně-improvizační přístup ke kompozici; instrukce k jejímu provedení jsou velmi konkrétní, ale zároveň umožňují obrovskou míru volnosti. Přelom 70. a 80. let pak zastupuje skladba A Long Time Man pro orchestr a klavír, která představuje sérii čtyřiadvaceti variací na pracovní píseň z texaských věznic. Poslední skladbou Rzewského, která celý večer uzavře, je sólový klavírní opus, melodramatické oratorium De Profundis (1994) na text Oscara Wildea. Sólista Daan Vandewalle se zde stává také narátorem, který přednáší vybrané úryvky Wildeova dopisu ze žaláře, kam byl umístěn na základě obvinění z „homosexuálního jednání“.
Další tři skladby večera patří Rzewského přátelům a kolegům. Nejstarší je Spontano Petra Kotíka z roku 1964, skladba s partem sólového klavíru je Rzewskému věnovaná. Spontano bylo původně komponované pro plánovaný koncert v Praze, ten se ale neuskutečnil. Rzewski měl možnost poprvé hrát Spontano až v roce 2019 na festivalu Ostravské dny. Why is this night different from other nights (1992) Alvina Currana vznikla pro taneční skupinu Trisha Brown Dance Company. Základní myšlenkou kompozice bylo vytvořit hudbu „téměř z ničeho“. Nejnovější skladbou večera je For 38 Players (2023) Christiana Wolffa, kterou legendární americký avantgardista zkomponoval pro Petra Kotíka a jeho projekt: koncert High Noon spojený s Ostravským manifestem v rámci festivalu Ostravské dny 2023.
Foto: Martin Popelář
Příspěvky redakce
- Liberecké Divadlo F. X. Šaldy zahajuje spolupráci s Pamětí národa
- Rok české hudby pohledem Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů
- Trio Bohémo brázdí Spojené státy
- Když nenávist přemůže lásku… Cherubiniho Médea ve Stavovském
- Olga Jelínková jako Violetta a Woglinde v Lipsku
Více z této rubriky
- Trio Bohémo brázdí Spojené státy
- Když nenávist přemůže lásku… Cherubiniho Médea ve Stavovském
- Olga Jelínková jako Violetta a Woglinde v Lipsku
- Neobvyklé spojení České filharmonie a Collegia Vocale 1704
- Další slovenský dvojboj Radka Baboráka
- Tři klavíristé a jediný houslista na lednových Svátcích hudby v Praze
- Svátky písní Olomouc letos podvaapadesáté
- Mladí laureáti vážených soutěží stanou na rudolfinském pódiu
- Pianista Mao Fujita vystoupí v Ostravě
- Hladoví Jeníček a Mařenka hrají squash. Humperdinckova klasika moderně v Olomouci