KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dny nové opery Ostrava. Sedmé bienále se sedmi premiérami  english

Pět světových a dvě české premiéry, to je pozvánka Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského na sedmé bienále festivalu Dny nové opery Ostrava (NODO), který začíná 26. června. V pěti dnech na ostravských scénách Divadla Jiřího Myrona, Divadla Antonína Dvořáka, Divadla loutek a v hale Tatran představí různorodou současnou, převážně evropskou operní tvorbu. Jednotící téma festival nenabízí, k Roku české hudby přistupují pořadatelé z protisměru. Sedmero původních inscenací však spojuje snaha nastavit zrcadlo dnešní době.

V pěti posledních letošních červnových dnech se Ostrava stane skutečným centrem nové hudby, respektive opery. Vedle pěti světových premiér uvede festival Dny nové opery Ostrava také na zahájení a závěr opery známých osobností současné evropské hudby v českých premiérách, v koprodukci se zahraničními týmy. Rok české hudby není v případě této akce jediným tématem, pořadatelé k němu přistupují z protisměru, přehlídka dává příležitost těm, pro které tvořit v Čechách nebo pro české prostředí je klíčové, a to bez ohledu na národnost tvůrců. „Identifikovat tvorbu umělce z hlediska národnosti není samozřejmostí a je otázkou, co vše lze pod pojem česká hudba zahrnout a co zdánlivě české přináleží též kultuře jiného národa,“ uvedl k Roku české hudby Petr Kotík, umělecký ředitel Ostravského centra nové hudby. Česká tvorba však na festivalu své místo má a bude zastoupena dvěma tvůrci Františkem Chaloupkou a Haštalem Hapkou a premiérami děl vzniklých na objednávku festivalu, které v Ostravě nastuduje mimo jiné mezinárodní inscenační tým z Vídně nebo Berlína. 

Letošní program dále představí operní a hudebně-scénická díla Pascala Dusapina, Amira Shpilmana, Iana Davise, Ann ClearePetra Rezka za účasti futuristických hlukových nástrojů zvaných intonarumori. Mezi účinkujícími budou sóloví pěvci a dirigenti z Evropy a USA, inscenační týmy z České republiky, Rakouska a Izraele, rezidenčními soubory jsou mezinárodní Ostravská banda, členové ONO – Ostrava New Orchestra a sbor Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka.

Sérii operních premiér zahájí ve středu 26. června v Divadle Jiřího Myrona česká premiéra opery Passion uznávaného francouzského skladatele Pascala Dusapina (*1955). Jeho uměleckou tvorbu inspirovala studia u Iannise Xenakise na pařížské Sorbonně. Poznamenán tímto řeckým skladatelem a také Edgarem VarèsemFrancem Donatonim si vybudoval vlastní kompoziční styl opřený o silnou vnitřní energií zaobalenou do jemného a uspořádaného zvukového hávu. Opera Passion je moderní reinterpretací klasického tématu lásky a utrpení. Bezejmenná ústřední dvojice příběhu se vydává na metaforickou cestu za nedosažitelným cílem. Inscenace vzniká v koprodukci operní společností Neue Oper Wien, která se od svého vzniku v roce 1994 zasazuje o provádění světových premiér i znovuobjevování méně známých děl posledních dvou století. Hudební ředitel Neue Oper Wien, dirigent Walter Kobéra bude ostravskou inscenaci řídit, režisérkou je Ursula Horner. Dále vystoupí komorní orchestr Ostravská banda společně se zpěváky souboru PPCM Vocal Ensemble Graz. V hlavních rolích se představí sopranistka Melis Demiray a barytonista Wolfgang Resch

Druhý festivalový večer bude zmíněným festivalovým příspěvkem k Roku české hudby, představí čtvrté operní dílo skladatele Františka Chaloupky (*1981) zkomponované na festivalovou objednávku. Zaprodanec je volně inspirován osobností pedagoga a myslitele Jana Ámose Komenského, věnuje se organizaci, umělé inteligenci a konkrétně samořídícímu a navigačnímu systému zvanému AMOS (Aircraft Maintenance Operational System). Vystupovat v ní budou sólisté, sbor, orchestr, součástí bude také live cinema. Režisérem a scénografem inscenace je Rocc, v sólových rolích se představí barytonista Felix Heuser, sopranistka Markéta Schaffartzik a tenorista Martin Javorský. Rezidenční ostravská tělesa bude dirigovat Bruno Ferrandis

Výjimečné postavení v programu zaujímá opera Hořký konec Russolův, pocta futuristickému umělci Luigimu Russolovi na libreto filozofa a operního znalce Petra Rezka v režii Petra Odo Macháčka. Opera je poctou jedné z nejvýznamnějších postav futuristického hnutí a jeho revolučnímu manifestu Umění hluku. V něm v roce 1913 Russolo představil své hudební vize, odmítal tradiční formy a akademické postupy a volal po otevření hudebního světa novým, dosud neslyšeným zvukům moderních strojů a měst reflektujícím společenský a technický pokrok. Russolo vytvořil také nové nástroje, tzv. intonarumori neboli hlučníky či vřeštníky, které měly obohatit svět hudby o zvuky spalovacích motorů, průmyslových provozů i extrémních přírodních jevů. Opera je příběhem Russolovy cesty za božským hlukem, na níž se setkává s moderní technikou, nápodobou zvuků v Rossiniho opeře i bitevní vřavou Beethovenovy skladby. Jeho průvodci budou kocour Giacomo (Petr Ferenc) a hospodyně Georgette (Lucie Zachovalová). Poslední z postav bude Anděl v podání jediné účinkující pěvkyně Pavly Radostové. Hudební realizace se ujmou zkušení hráči na intonarumori, Luciano Chessa, zakladatel Orchestra of Futurist Noise Intoners, Anna ClementiWerner Durand, ve spolupráci s konstruktérem futuristických nástrojů Janem Kolářem a klavíristou Miroslavem Beinhauerem

Ve stejný den je na NODO na programu i operně-kaskadérská performance Impact izraelského tvůrčího tandemu Amir Shpilman a Shiran Eliaserov, která představuje mimořádnou fúzi hudby a pohybu odhalující křehkost lidského těla i duše. Zásadním tématem je zpracovávání a překonávání traumatu, které může být důsledkem celé řady životních situací. Tato představení budou uvedena v pátek 28. června, a to mimo tradiční operní divadla.

V sobotu dostane na NODO prostor nejmladší skladatelská generace z domácí i zámořské scény. Svá nová díla představí newyorský skladatel Ian Davis (*1989) a Pražan Haštal Hapka (*1997), rezidenti Institutu Ostravských dnů. Davis, který vyučuje hudební teorii a skladbu na Brooklynské hudební konzervatoři a v rámci programu Newyorské filharmonie Very Young Composers, se do Ostravy opakovaně vrací. Jeho tvorba je ovlivněna folkovou hudbou, kánonickými postupy, kontrapunktem, náhodou, dětskými díly i low-fidelity hudbou. Pro letošní NODO připravil krátkou operní skladbu Ephemeral Pulse pro komorní orchestr, zpěváky a elektroniku. Libreto je převzato z básně Věčnost od Emily Dickinson, hudební materiál vznikl volně strukturovanou, zaznamenanou improvizací. Obsah i proces reflektují koncept času, jeho plynutí, dělení a pomíjivost i trvalost spontánních rozhodnutí. Kromě festivalových rezidenčních souborů v ambientní opeře svou roli hraje elektronika. Dílo nastudoval Petr Kotík, scénická realizace vznikla v tandemu Jiří NekvasilDavid Bazika

Haštal Hapka, jehož premiéra bude druhou částí nedělního festivalového programu, k výběru operního tématu uvedl: „…  posledních letech jsem na žádné opeře nebyl, na rozdíl od ostatní vážné hudby se tak u opery skoro vůbec neorientuji v soudobé tvorbě. I přesto jsem ale na tuhle příležitost bez většího přemýšlení okamžitě kývnul. Třeba abych zjistil, co to ta opera vůbec je.“  Pro NODO vytvořil komorní dílo Až tu všichni budou s netradičním obsazení, zpěváky a herce doplní smyčcové kvarteto a soubor jazzových instrumentalistů z jazzové katedry HAMU. Dirigentem bude studující skladatel Patrik Kako. Děj opery se odehrává během nedělního rodinného oběda, jehož líná atmosféra je soustavně narušována zprávami z policejního vyšetřování jistého trestného činu. Ačkoliv identita pachatele není známá, detaily onoho vyšetřování prosakují do mysli všech členů rodiny a vzbuzují otázky, co znamená být v dnešní době hrdinou a kde leží prvopočátky takzvaných hrdinských činů. Režisérkou opery bude Vilma Bořkovec, absolventka HAMU a autorka řady site-specific projektů.

Závěr festivalu v neděli 30. června v Divadle Antonína Dvořáka bude patřit českému debutu irské umělkyně Ann Cleare (*1983), laureátky skladatelské ceny Nadace Ernsta von Siemense, z jejíž tvorby bude v Ostravě uvedeno druhé nastudování opery The Little Lives premiérované v roce 2022 na Mnichovském bienále. Ta se odehrává v parku malého skotského města, kde je uvězněna pětice postav. Vyhrocená situace odhaluje řadu frustrací, tužeb i bolestí. V takřka „kafkovské“ situaci se naléhavě nabízí i otázka, jestli jsou přítomní lidé vězni onoho parku, nebo sami sebe. Dílo se věnuje vlivu silné propagandy na domácí i národní úrovni, napětí mezi pohlavími a genderovými rolemi, základní stabilitě lidských potřeb i roli národní identity. Režie nové inscenace pro NODO se ujal Jiří Nekvasil, v hlavních rolích se představí převážně premiérové mnichovské obsazení, kontratenorista Christopher Robson, sopranistka Peyee Chen, barytonista Peter Brathwaite, mezzosopranistka Truike van der Poel a tenorista John Humphrey. Ostravskou bandu bude řídit Bruno Ferrandis.

U příležitosti letošního festivalu zavítá do Ostravy na sto dvacet umělců a interpretů, festival je tak největší tuzemskou kontinuální přehlídkou současné opery.

Foto: Johan Planefeldt, Mark Duggan, Martin Popelář, z minulých ročníků festivalu

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky