Patnáctý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc
Dirigující skladatel, komponující dirigent, interpretující skladatel, komponující interpret… tvůrčí symbióza interpretačního a kompozičního světa. To je dramaturgická linka, která spojuje pětici letošních koncertů festivalu soudobé hudby MusicOlomouc.
Festival se uskuteční ve dnech od 25. října do 13. listopadu v Uměleckém centru Univerzity Palackého v Olomouci. Nabídne koncerty pojmenované podle osobností, kterými jsou skladatelé a zároveň významní interpreti či dirigenti: D. O. Moser, A. Yazdani, G. Díaz-Jerez, O. Štochl/J. Lukeš, P. Kotík. Jejich skladby i jiná díla přednesou umělci z České republiky, Slovenska, Rakouska, Španělska, Estonska a USA. V rámci doprovodného programu se uskuteční skladatelské workshopy Ondřeje Štochla (ČR) a G. Díaz-Jereze (Španělsko).
Rakouský skladatel a violista Daniel Oliver Moser zahájí festival koncertem 25. října, na němž vystoupí společně se slovenským Quasars ensemble. Program je složen převážně z Moserových kompozic včetně světové premiéry El jardin de senderos que se bifurcan.
Dne 29. října se představí olomouckému publiku již známý Arash Yazdani, tentokrát jako skladatel, dirigent i hráč na otamaton. Zazní česká premiéra nové komorní (ne)opery Marka Keprta Hibiki aneb Nekulmuj zajíce v pikli, jejíž světová premiéra se konala v září v estonském Tallinnu na festivalu Sound Plasma v podání Ensemble for New Music Tallinn, který bude společně s několika hosty interpretem tohoto večera. Na koncertě bude také ve světové premiéře provedena skladba The Blurry Silhouettes Iva Medka a kompozice Instruction Manual of How to Learn Stop Worrying and Love the Bomb in 5 minutes Arashe Yazdaniho.
Španělský klavírista a skladatel Gustavo Díaz-Jerez nazývá svůj kompoziční jazyk „algoritmickým spektralismem“, v jehož rámci kombinuje spektralistický přístup, elektroakustickou kompozici a matematické procesy. Výběr ze svého rozsáhlého klavírního cyklu Metaludios provede dne 1. listopadu. Skladba Long Short-Term Memory zazní ve světové premiéře.
Předposlední koncert 6. listopadu je zaměřený na tvorbu dvou autorů z okruhu skladatelského sdružení Konvergence – Ondřeje Štochla a Jiřího Lukeše, kteří na koncertě rovněž vystoupí jako instrumentalisté (viola a akordeon). Program večera je doplněn o tvorbu myšlenkově spřízněných skladatelů – Pavla Zemka Nováka a Sofie Gubajduliny.
Závěrečný koncert festivalu bude dne 13. listopadu patřit tvorbě Petra Kotíka. Kromě Kotíkova stěžejního díla Many Many Women Plus, zazní taktéž skladatelova zbrusu nová skladba Antonio / Collage a kompozice Two in One. Kromě samotného autora a členů Ostravské bandy vystoupí také řada hostů: Irena Troupová, Zuzana Barochová (soprán), Hana Kotková (housle), Marek Keprt (klavír) a Martin Opršál (perkuse).
Foto: archiv ENMT, archiv D. O. Mosera, Noah Shaye, Tomáš Vodňanský
Příspěvky redakce
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře
- Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě
- Rossinim protkaný program v Českých Budějovicích
- Gershwinova opera Porgy a Bess rozezní Betlémskou kapli
Více z této rubriky
- ČRo D-dur: Na návštěvě u Roberta Huga
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře
- Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě
- Rossinim protkaný program v Českých Budějovicích
- Gershwinova opera Porgy a Bess rozezní Betlémskou kapli
- Hana Fleková a Libor Mašek uvádějí Il basso mondo
- Sheku Kanneh-Mason debutuje u České filharmonie
- Harfa, zpěv a četba. Dvořákovský program ve Frýdku-Místku
- Česká hudba zazní v Budapešti. Káčerková a Vrabec vystoupí s orchestrem Budafok Dohnányi