KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Anna Kondrashina: Po celém světě jsou dobří hudebníci, nezáleží na národnosti

“Neřekla bych, že dnes existuje typická ´ruská škola´ na dechové nástroje.” “Někteří lidé si myslí, že Rusové zvládnou zahrát cokoliv.” „Nikdo nemůže čekat, že budete stejně velcí jako vaši předci.“ V pátek se konala druhá část prvního kola flétnové soutěže Pražského jara. Jako druhá v pořadí ten den hrála svůj program…

Číst dál…

Michal Kaňka: Soutěž jako sport, jako součást studia, jako start

„Některé výkony jsou jasné od prvních taktů. Ty skvělé i ty nepřijatelné. Ovšem nejvíc je bohužel těch ostatních.“ „Vítěz houslové soutěže může pomýšlet na sólovou kariéru, vítěz hobojové soutěže v uvozovkách ´jen´ na dobrý post komorního či orchestrálního hráče.“  „Pokud korejský muzikant vyhraje mezinárodní soutěž, je osvobozen z vojenské služby.“ Violoncellista Michal Kaňka…

Číst dál…

Monika Knoblochová: Nejde úplně o nástroj, spíš o muzikanta

„Devětadevadesát procent každodenního chleba každého cembalisty je hraní bassa continua.“ „Zkraje studia jsem samozřejmě skřípala zubama, když jsem se učila generálbas, díky tomu pak ale soucítím s každým svým studentem, protože vím, jak je to těžké.“ „Při doprovázení sólisty je důležité být na společné muzikantské vlně a pro mě osobně je hodně…

Číst dál…

Sylvie Schelingerová: Důležitý je profesor, ne škola

„Letos se sešla opravdu úžasná porota. Jsem ráda, že mi tak výjimečná porota věnovala dvacet pět minut svého času.“ „V letošní soutěži jsme tady čtyři Češky z Ostravské univerzity.“ „Miluji baroko, čemuž odpovídá i mé studium barokní příčné flétny.“ Dnešním čtvrtečním ránem se v rámci mezinárodní soutěže Pražské jaro rozbíhá interpretace v dalším oboru…

Číst dál…

Dominik Wollenweber a Vilém Veverka v salonu Goethe-Institutu

„Takové hudební večery již v Goethe-Institutu probíhaly a podle pořadatelů je nejvyšší čas je obnovit.“ „Spíše uměřený Dominik Wollenweber jako by nechával prostor pro dramatičnost a vzrušenost Veverkovu partu.“ „Brittenových Šest metamorfóz je hudební skvost, ve kterém hobojista může předvést jak všechny barevné odstíny nástroje, tak své umění.“ V předvečer prvního soutěžního dne…

Číst dál…

Martin Daněk: Na hraní před komisí jsem celkem zvyklý

„První z českých soutěžících se jmenuje Martin Daněk. Vylosoval si číslo čtyři.“ „Asi tak tři čtvrtiny soutěžících znám – od vidění, ze soutěží.“ „Byl jsem vděčný, že mi dnes strojek fungoval.“ Úderem deváté hodiny ranní v Sále Martinů už nic nebrání tomu, aby vypuklo první kolo 71. mezinárodní soutěže Pražské jaro v oboru…

Číst dál…

Michal Vencl: Při soutěži Pražského jara jsou dva obory ročně až dost

„V Praze není tolik vhodných sálů, které bychom mohli využít v jednom období současně pro ještě víc soutěžních oborů.“ „Jde nám o to, aby soutěžící měli největší komfort a aby také dostávali zpětnou vazbu.“ „Žádoucí jasnou kontinuitou je i případ nynějšího šéfa umělecké rady soutěže violoncellisty Michala Kaňky, který ji vyhrál v osmdesátých letech.“ Mezinárodní…

Číst dál…

Marcus Axt: Po Pražském jaru Bamberští s Mou vlastí ještě objedou Evropu

„Potom přišel Jakub – a náhle jsem pochopil, jak to s Mou vlastí je.“ „Náš orchestr má sto jedenáct členů… Newyorští filharmonikové mají členů sto devět…“ „V Českém rozhlase se našly magnetofonové pásy Pražských německých filharmoniků natočené dirigentem Josephem Keilberthem.“ Poprvé přijeli na Pražské jaro v roce 1991. Bamberské symfoniky jsme vnímali s překvapením jako…

Číst dál…

Trojan a Trojan: Největší skladatelská výzva? Umět vyjádřit radost

„Nikdo by neměl říkat, že hudba, která hledá třeba „jen“ radost nebo sdělnost, není legitimním proudem.“ „Během let jsem přišel na to, že když chci představit skladbu, aby si jí veřejnost všimla, je produktivnější osobně nebo s malým týmem uspořádat koncert.“ „Musel jsem je vyvést z omylu – to ne já, to…

Číst dál…

Olivier Latry netradiční

„Už dlouho jsme v Praze neslyšeli tak fantastický výkon na varhanním koncertě.“ „Veškerá nástrojová ekvilibristika působila samozřejmě při naprosté zřetelnosti jednotlivých hlasů.“ „Čistota vedení hlasů Bachova originálu byla Lisztovi značně cizí a posunula skladbu do série jeho virtuózních klavírních transkripcí.“ Varhaníci z Francie, kteří u nás vystupují, se většinou přidržují osvědčeného schématu pro vystoupení…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (8)
Má vlast a Smetanova výročí

„Doufejme, že se objeví i nějaká nová opera s ambicí stát se v budoucnu českou klasikou.“ „Přijede Jakub Hrůša s Bamberskými symfoniky. Příběh budou s sebou mít. Orchestr totiž vznikl v Bavorsku z hudebníků odsunutých z Československa.“ „Kubelíkovu nahrávku mnohý posluchač vnímá jako tu jednu jedinou nezaměnitelnou a neopakovatelnou. Kéž by jí zůstala. Tak silný příběh jako on snad…

Číst dál…

České duo dnes připomene v Berlíně oběti holocaustu

„Duo Troupová-Dušek jako první v České republice nahrálo komplet písní pro soprán a klavír Viktora Ullmanna.“ „Zaujala mě mimořádná síla a výmluvnost interpretace, kterou čeští hudebníci v nahrávce nabídli.“ „Na našich koncertech se snažíme představovat také autory i díla dosud prakticky nehraná.“ Dnešní Mezinárodní den památky obětí holocaustu připomenou v Berlíně sopranistka Irena Troupová a její klavírní…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (3)
Rok 2018: Janáček, noví šéfdirigenti… a dlouhá řada dalších zážitků

„Hlavním hnacím motorem vitálního seniora nebyla v té době radost ze získané svobody a samostatnosti.“ „S kosmopolitou ruského původu bude ČF žádaná a zajímavá se skladbami evropského a světového repertoáru.“ „Veverka a Gemrotův Hobojový koncert – invence, kompoziční um a interpretační mistrovství.“ Rok, za nímž se v lednu ještě stále v duchu ohlížíme, byl rokem stého výročí Československa, rokem…

Číst dál…

Paul Lewis ukázal sílu jemného hraní

„Použila bych pojmy jemnost, hravost, něha.“ „Co přijde? Hra plná kontrastů, barev, jedinečných úhozů, křehkosti a zároveň síly bez jediného ostrého tónu.“ „Program večera nebyl sestaven na efekt. Pianista je založením introvert, který se nepředvádí, a jeho hra má daleko k okázalosti.“ „Potřebuji klid a ticho,“ prohlašuje britský pianista Paul Lewis, který v neděli 2.…

Číst dál…

V sále tma a z pódia vše prosvětluje hudba
Sokolov znovu v Praze

„Pocit, že hraje umělec z jiné doby, však zůstává.“ „Světla v sále jsou ztlumena. Sokolovova hra ale celý prostor nesmírně prosvětluje.“ „Impromptus Franze Schuberta byly potom okouzlujícím momentem hudební čistoty a tisíců emocí zároveň.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného nabídl po třech letech recitál Grigorije Sokolova. V Praze ho, stejně jako kdekoliv jinde, doprovází aura…

Číst dál…

Brilantní Yekwon Sunwoo

„Korejci prokázali, že Dvořákovi rozumí.“ „Yekwonovo provedení Rachmaninova koncertu doslova bralo dech.“ „Sóla v Čajkovského koncertu byla skvělá.“ Rudolf Firkušný, klavírista světového renomé, byl jedním z těch, kdo stáli v roce 1946 u zrodu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Po své emigraci v roce 1948 se mohl vrátit na pódium v Rudolfinu až za dlouhých 42…

Číst dál…

Grigorij Sokolov v Praze
Festival Rudolfa Firkušného představí pianistu, který zná všechna tajemství svého nástroje

„Když hraje, pohrouží se do skladeb takovým způsobem, že se zdá skoro nepatřičné spojovat tento intimní obřad s veřejným vystoupením.“ „Někteří lidé ho vidí jako posledního představitele ruské školy dvacátého století.“ „Nehraje povrchně, nedělá show, ale nabízí pohled do nitra hudby, do duchovních významů.“ Návštěva koncertu Grigorije Sokolova vám vynahradí jakýkoli…

Číst dál…

Anderszewski se přiblížil k podstatě – hudby i vlastní osobnosti

„Portugalské občanství přijal proto, že ho silně přitahoval Lisabon jako útočiště před světem chaosu, hluku a chamtivosti.“ „Díky práci s časem udržel klavírista po celou první polovinu koncertu publikum v maximální pozornosti.“ „Umět posluchačům zprostředkovat díky Bachově a Beethovenově hudbě až existenciální zážitek, je výsada pouze velkých umělců.“ Byl to teprve druhý koncert letošního…

Číst dál…

Yekwon Sunwoo v Praze
Festival Rudolfa Firkušného představí vítěze Van Cliburnovy soutěže

„Je to jediný symfonický program letošního ročníku.“

„Do dvou týdnů po vítězství měl novou položku v diskografii.“

„Americké noviny ho označují jako schopného a nadaného, výrazně virtuózního interpreta.“

Pianista Van Cliburn byl první Američan, který vyhrál Čajkovského soutěž v Moskvě. Psal se rok 1958, bylo mu čtyřiadvacet. Yekwon Sunwoo byl první Korejec, který vyhrál Van Cliburnovu mezinárodní soutěž v Texasu. Psal se rok 2017, bylo mu osmadvacet. V neděli se představí na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného v Praze.

Číst dál…

Miroslav Sekera: Miluji autory 19. století

„Rudolf Firkušný bylo jméno, které jsem do revoluce neslyšel.“ „Vždy se mi víc líbila bohatší harmonie klavíru a jeho samostatnější role.“ „Debussy je podle mého názoru skladatel, který velmi svědčí Dvořákově síni.“ Ve čtvrtek 22. listopadu začíná Festival Rudolfa Firkušného, tradiční podzimní přehlídka nejlepších klavíristů. Potrvá necelé dva týdny. Jediným českým…

Číst dál…

Jakub Hrůša: S Berlínskými filharmoniky se cítím doma a uvolněně

„Nemůžu se zbavit hlubokého napojení na české tradice, po prvních tónech Mé vlasti jsem měl pocit absolutního domova.“ „Hudební prožitek každého člena orchestru je stejně tak důležitý jako můj.“ „Jeden z nejhezčích způsobů, jak se k orchestru dostat, je mít při všech nárocích klíček k humoru a potěšení.“ JAKUB HRŮŠA se dnes poprvé představí…

Číst dál…

Zachránci planety

„Ančerlova typologie koncertních návštěvníků obstojí i po padesáti letech.“

„Jeho mobil svítil do tmy, z balkonu to musel být úchvatný pohled.“

„Nagelovaní muži nečekali na přídavek a vyrazili do salonku určeného pro zachránce planety.“

Není daleko doba, kdy si místo papírového programu koupíme licenci k online verzi obohacené o videa, rozhovory a bůhví co ještě. Zdaleka už výjimkou není, že na mobilech můžeme pomocí speciální aplikace sledovat např. titulky k opeře. Nepříjemnou daní moderních technologií jsou ovšem ti, co si chodí na koncerty psát maily či smsky nebo surfovat po netu. Právě nad nimi se zamýšlí ombudsman Českého rozhlasu Milan Pokorný.

Číst dál…

Petr Nouzovský: Do Martinů jsem se zamiloval

„Největší síla Martinů není v rytmu, v synkopách, ale v poetičnosti a v melodičnosti.“ „Myslím, že čeští interpreti mohou Bohuslavu Martinů i škodit.“ „Lidský přesah a přátelství v hudbě mi dává mnohem víc než slavná jména a rádoby pozlátka.“ Právě dotočil violoncellové sonáty Bohuslava Martinů s legendárním Gérardem Wyssem a předtím komplet jeho orchestrálních děl. Hudba rodáka z Poličky mu změnila život,…

Číst dál…

Návraty Martiny Jankové. Do světa, domů, k pramenům

„Janáček byl určitě člověk s velkým egem, ale jednoduchost písní uměl ocenit.“ „U Janáčka se s překladem ztrácí virtuozita.“ „Mahlerova Druhá a před ní Ravelův Kadiš… Když na to myslím, mám husí kůži.“ Sopranistka Martina Janková od devadesátých let žije a pracuje ve Švýcarsku. Vrací se tam z cest domů. Současně se občas vrací jako…

Číst dál…

Stříbrná Olga Šroubková: V Šanghaji se mi líbilo!

„Atmosféru na všech soutežích jsem zatím vnímala jako jednoznačně přátelskou.“

„Nový koncert čínského soudobého skladatele dělat na dvě zkoušky není až tak jednoduché.“

„Dovolená bude nutná.“

Spojené státy, Česká republika a Ukrajina, to je pořadí vítězů letošní mezinárodní houslové soutěže Isaaca Sterna v Šanghaji. Se stříbrnou „medailí“ přijela domů pětadvacetiletá Olga Šroubková. Na jaře vystoupila jako sólistka Brahmsova houslového koncertu na festivalu Pražské jaro, o rok dříve vyhrála i jeho interpretační soutěž a ceny sbírala i na mnoha dalších soutěžích. S KlasikouPlus.cz se podělila o čerstvé dojmy těsně poté, co získala druhé místo.

Číst dál…