KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Filharmonie Brno jde do další sezóny bez kompromisů english

„Prodáváme plnou kapacitu.“

„Těšíme se na živé publikum, které je alfou a omegou našich snah.“

„Velmi pozorně se snažím pochopit zdejší janáčkovskou tradici… Nechci něco učit, spíš se sám nechám učit a poučit.“

Do čtvrté sezóny s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem vstoupí Filharmonie Brno letos na podzim v situaci, kdy se vzhledem k již více než roční koronakrizi dá jen těžko plánovat. Přesto se nenechala všeobecnou nejistotou ovlivnit a ohlásila 66. koncertní sezónu podle ředitelky Marie Kučerové jako plnohodnotnou nabídku „bez pandemických kompromisů“. Využije veškeré kapacity a uvede v Brně dokonce více koncertů než doposud, bude jich přes šedesát.

„Šli jsme do přípravy naplno. Pokud přijde na podzim katastrofa, nějaké restrikce…, tak zareagujeme; ale dopředu prodáváme plnou kapacitu,“ prohlásila na dnešní tiskové konferenci Marie Kučerová a dodala: „Jako všichni pořadatelé, i my čekáme, zda se publikum změnilo, jak se zachová… Na základě ohlasů a reakcí vidíme, že chuť po živé hudbě po více než půlročním půstu výrazně vzrostla, ale je nám současně jasné, že testy a další opatření mohou být pro někoho komplikací, znepříjemněním zážitku…“

Sezónu zahájí 17. září pod Daviesovou taktovkou Smetanova Má vlast. Filharmonie se vrátí k oslavám Beethovenova výročí, a to formou uvedení děl skladatelů Beethovenem inspirovaných – Liszta, HindemithaFrancka. Z klasiků zazní například hudba od Schumanna, Brahmse, Berlioza, MahleraMozarta, novější tvorba bude zastoupena například skladateli Pēterisem Vasksem, Gijou Kančelim nebo Leonardem Bernsteinem.

Na Moravském podzimu zahraje orchestr s Daviesem 12. symfonii od Philipa Glasse, kterou v české premiéře uvede teď 30. května na festivalu Pražské jaro. V programech se opakovaně objeví hudba Alfreda Schnittkeho, moderních autorů z Pobaltí a Jana Nováka, autora úzce spjatého s Brnem, jehož letošní sté výročí narození vyvrcholí právě na tomto festivalu, jehož je Filharmonie Brno pořadatelem.

Provedením faustovské kantáty „Seid nüchten und wachet…“ Alfreda Schnittkeho si orchestr v sezóně připomene, že právě v této skladbě se před čtyřmi lety poznal na Pražském jaru se svým budoucím americko-rakouským šéfdirigentem. „To bylo naše prví rande, pak jsme se vzali a máme šťastné manželství,“ žertoval Davies na online tiskové konferenci.

Do Brna se vrátí některé hvězdy, které už u tamního publika sklízely velké úspěchy – pianistka Elisabeth Leonskaja zahraje Brahmsovy klavírní koncerty, sopranistka Martina Janková zazpívá Mozarta a Mahlera a vystoupí s pěveckým recitálem za šéfdirigentova klavírního doprovodu. Vrátí se violoncellista Matt Haimovitz, klavírista Emanuele Arciuli i renomovaná pianistka Maki Namekawa, Daviesova manželka, spolu s ním hodně zaměřená na současnou hudbu. Plánují v Brně také společný recitál s hudbou pro dva klavíry. Naopak poprvé budou s Filharmonií Brno spolupracovat houslistka Arabella Steinbacher, japonský skladatel a dirigent Joe Hisaishi, sólohobojista Berlínských filharmoniků Dominik Wollenweber, fagotista Guilhaume Santana nebo legendární jazzový pianista Brad Mehldau.

Orchestr musel v uplynulých dvou sezónách zrušit či odložit řadu zajímavých projektů, část z nich zachová v budoucích programech. V příští sezóně tak publikum například přece jen uslyší Wagnerův Prsten beze slov spolu s Schubertovou Nedokončenou symfonií nebo Pátou symfonii Miloslava Kabeláče se sopránovým sólem Jany Šrejmy Kačírkové i světovou premiéru díla od Michala Nejtka. Zazní i program původně plánovaný k nedávným šedesátinám dirigenta Leoše Svárovského.

Turné po devíti britských městech, které pořadatelé museli kvůli opatřením proti pandemii zrušit, se podařilo přesunout na letošní podzim. Dennis Russell Davies bude v Anglii a ve Skotsku při zájezdu dirigovat zejména českou hudební tvorbu – Dvořáka, JanáčkaMartinů – ale také znovuobjevovanou hudbu Ericha Wolfganga Korngolda, který uspěl mezi válkami v Evropě a pak i v Americe; pocházel z Brna.

Vedle koncertní činnosti filharmonie také výrazně posiluje edukační aktivity pro děti, školy a mladé profesionály. Prázdninové workshopy doplňují společné akce pro děti a rodiče, programy a koncerty pro školky a školy nebo mistrovské kurzy a dokonce edukace pro dospělé. „Máme za sebou rok, kdy jsme se s dětmi potkávali pětkrát týdně v online prostoru, neskutečně se proto těšíme na setkávání živá,“ uvedla lektorka Kristýna Drášilová.

Filharmonie Brno dnes večer hraje Janáčkovu Sinfoniettu na zahájení Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka v Ostravě. „Dirigoval jsem ji poprvé, když mi bylo čtyřiadvacet, byl jsem tehdy jako mladý dirigent na Juilliard School v New Yorku…,“ vzpomíná šéfdirigent, který stejně tak rád diriguje Janáčkovu Glagolskou mši a Tarase Bulbu… „Brno je Janáčkovým domovem, nemám zrovna v úmyslu přinést za každou cenu něco nového,“ řekl Dennis Russell Davies portálu KlasikaPlus.cz. „Velmi pozorně se snažím pochopit zdejší tradici… Dirigovat Janáčka v tomto městě je mimořádná zkušenost. Takže je nechci něco učit, spíš se sám nechám učit a poučit,“ poznamenal.

Současné pocity shrnul šéfdirigent takto: „Těšíme se na živé publikum, které je alfou a omegou našich snah.“ A o brněnském publiku promluvil velmi uznale jako o posluchačích, kteří náročný programový záměr, s nímž Filharmonie Brno přichází, určitě ocení.

Foto:  Fb a archiv Filharmonie Brno, Sammy Hart

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky