Filharmonie Brno jde do další sezóny bez kompromisů
„Prodáváme plnou kapacitu.“
„Těšíme se na živé publikum, které je alfou a omegou našich snah.“
„Velmi pozorně se snažím pochopit zdejší janáčkovskou tradici… Nechci něco učit, spíš se sám nechám učit a poučit.“
Do čtvrté sezóny s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem vstoupí Filharmonie Brno letos na podzim v situaci, kdy se vzhledem k již více než roční koronakrizi dá jen těžko plánovat. Přesto se nenechala všeobecnou nejistotou ovlivnit a ohlásila 66. koncertní sezónu podle ředitelky Marie Kučerové jako plnohodnotnou nabídku „bez pandemických kompromisů“. Využije veškeré kapacity a uvede v Brně dokonce více koncertů než doposud, bude jich přes šedesát.
„Šli jsme do přípravy naplno. Pokud přijde na podzim katastrofa, nějaké restrikce…, tak zareagujeme; ale dopředu prodáváme plnou kapacitu,“ prohlásila na dnešní tiskové konferenci Marie Kučerová a dodala: „Jako všichni pořadatelé, i my čekáme, zda se publikum změnilo, jak se zachová… Na základě ohlasů a reakcí vidíme, že chuť po živé hudbě po více než půlročním půstu výrazně vzrostla, ale je nám současně jasné, že testy a další opatření mohou být pro někoho komplikací, znepříjemněním zážitku…“
Sezónu zahájí 17. září pod Daviesovou taktovkou Smetanova Má vlast. Filharmonie se vrátí k oslavám Beethovenova výročí, a to formou uvedení děl skladatelů Beethovenem inspirovaných – Liszta, Hindemitha a Francka. Z klasiků zazní například hudba od Schumanna, Brahmse, Berlioza, Mahlera a Mozarta, novější tvorba bude zastoupena například skladateli Pēterisem Vasksem, Gijou Kančelim nebo Leonardem Bernsteinem.
Na Moravském podzimu zahraje orchestr s Daviesem 12. symfonii od Philipa Glasse, kterou v české premiéře uvede teď 30. května na festivalu Pražské jaro. V programech se opakovaně objeví hudba Alfreda Schnittkeho, moderních autorů z Pobaltí a Jana Nováka, autora úzce spjatého s Brnem, jehož letošní sté výročí narození vyvrcholí právě na tomto festivalu, jehož je Filharmonie Brno pořadatelem.
Provedením faustovské kantáty „Seid nüchten und wachet…“ Alfreda Schnittkeho si orchestr v sezóně připomene, že právě v této skladbě se před čtyřmi lety poznal na Pražském jaru se svým budoucím americko-rakouským šéfdirigentem. „To bylo naše prví rande, pak jsme se vzali a máme šťastné manželství,“ žertoval Davies na online tiskové konferenci.
Do Brna se vrátí některé hvězdy, které už u tamního publika sklízely velké úspěchy – pianistka Elisabeth Leonskaja zahraje Brahmsovy klavírní koncerty, sopranistka Martina Janková zazpívá Mozarta a Mahlera a vystoupí s pěveckým recitálem za šéfdirigentova klavírního doprovodu. Vrátí se violoncellista Matt Haimovitz, klavírista Emanuele Arciuli i renomovaná pianistka Maki Namekawa, Daviesova manželka, spolu s ním hodně zaměřená na současnou hudbu. Plánují v Brně také společný recitál s hudbou pro dva klavíry. Naopak poprvé budou s Filharmonií Brno spolupracovat houslistka Arabella Steinbacher, japonský skladatel a dirigent Joe Hisaishi, sólohobojista Berlínských filharmoniků Dominik Wollenweber, fagotista Guilhaume Santana nebo legendární jazzový pianista Brad Mehldau.
Orchestr musel v uplynulých dvou sezónách zrušit či odložit řadu zajímavých projektů, část z nich zachová v budoucích programech. V příští sezóně tak publikum například přece jen uslyší Wagnerův Prsten beze slov spolu s Schubertovou Nedokončenou symfonií nebo Pátou symfonii Miloslava Kabeláče se sopránovým sólem Jany Šrejmy Kačírkové i světovou premiéru díla od Michala Nejtka. Zazní i program původně plánovaný k nedávným šedesátinám dirigenta Leoše Svárovského.
Turné po devíti britských městech, které pořadatelé museli kvůli opatřením proti pandemii zrušit, se podařilo přesunout na letošní podzim. Dennis Russell Davies bude v Anglii a ve Skotsku při zájezdu dirigovat zejména českou hudební tvorbu – Dvořáka, Janáčka a Martinů – ale také znovuobjevovanou hudbu Ericha Wolfganga Korngolda, který uspěl mezi válkami v Evropě a pak i v Americe; pocházel z Brna.
Vedle koncertní činnosti filharmonie také výrazně posiluje edukační aktivity pro děti, školy a mladé profesionály. Prázdninové workshopy doplňují společné akce pro děti a rodiče, programy a koncerty pro školky a školy nebo mistrovské kurzy a dokonce edukace pro dospělé. „Máme za sebou rok, kdy jsme se s dětmi potkávali pětkrát týdně v online prostoru, neskutečně se proto těšíme na setkávání živá,“ uvedla lektorka Kristýna Drášilová.
Filharmonie Brno dnes večer hraje Janáčkovu Sinfoniettu na zahájení Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka v Ostravě. „Dirigoval jsem ji poprvé, když mi bylo čtyřiadvacet, byl jsem tehdy jako mladý dirigent na Juilliard School v New Yorku…,“ vzpomíná šéfdirigent, který stejně tak rád diriguje Janáčkovu Glagolskou mši a Tarase Bulbu… „Brno je Janáčkovým domovem, nemám zrovna v úmyslu přinést za každou cenu něco nového,“ řekl Dennis Russell Davies portálu KlasikaPlus.cz. „Velmi pozorně se snažím pochopit zdejší tradici… Dirigovat Janáčka v tomto městě je mimořádná zkušenost. Takže je nechci něco učit, spíš se sám nechám učit a poučit,“ poznamenal.
Současné pocity shrnul šéfdirigent takto: „Těšíme se na živé publikum, které je alfou a omegou našich snah.“ A o brněnském publiku promluvil velmi uznale jako o posluchačích, kteří náročný programový záměr, s nímž Filharmonie Brno přichází, určitě ocení.
Foto: Fb a archiv Filharmonie Brno, Sammy Hart
Příspěvky od Petr Veber
- Johannes Brahms dvakrát jinak
- Vokální kvinteto z Lipska jako eso festivalu Lípa Musica
- Smetana v souvislostech (7)
Rok 1874.
Od Dvou vdov k Vyšehradu - Verdiho Otello v Praze čitelný, uvěřitelný a působivý
- Exaltovaný Trifonov, excentrický Berlioz a excelentní filharmonici