KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Až na konec světa (30)
Franz Bendel, klavírní virtuos z Krásné Lípy, byl také skladatelem a pedagogem

„Rodiče svěřili Franze s důvěrou Josefu Prokschovi, aniž tušili, že jeho výukou prošel i tehdy budoucí velikán Bedřich Smetana.“

„Byv jako učitel hudby ve významné berlínské rodině finančně zajištěn, mohl se Bendl věnovat ve volných chvílích skládání.“

„Firma Steinway se rozhodla mu uspořádat americké turné, osud však virtuosovi toto vyvrcholení profesní dráhy nedopřál.

Když přišel roku 1833 na svět, pár stovek nadšenců zakládalo Chicago a Britský parlament zrušil otroctví; když o jednačtyřicet let později umíral, začala se v Paříži stavět bazilika Sacré-Cœur. Jak vzdálený se nám může tehdejší svět zdát… V čase ano, nikoli však v prostoru. Vždyť klavírní virtuos, ale taky skladatel a pedagog Franz Bendel byl naším krajanem. Narodil se v Krásné Lípě, hudbu studoval u Smetanova učitele Proksche, jedna z jeho mší měla premiéru v Praze. Ač v encyklopediích považován za Němce, patří k nám svými kořeny i hudebními počátky.

Číst dál…

Z říše divů. Kytarista Jorge Caballero předvedl nadpozemský výkon

„Jako by během obtížné skladby jen meditoval a vnitřně prožíval Lisztovu mysteriózní hudbu.“

„V samotném závěru se v jeho hře místy zračila únava, ale přesto se jednalo fenomenální výkon, který by patrně žádný kytarista nedokázal napodobit.“

„Umění není zahrát co nejtěžší skladbu, ale vystihnout maximum jejího významu“

Na Mezinárodním kytarovém festivalu Brno se odehrálo něco, co lze adekvátně vystihnout jen za použití superlativů. Peruánský kytarista Jorge Caballero je znám svou bezlimitní kytarovou technikou, pro kterou bývá řazen mezi nejvýraznější klasické kytaristy všech dob. Do Brna přijel už podruhé a jeho programu vévodila dvě kolosální díla: Sonáta pro klavír h moll Franze Liszta a Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského. Obě pochopitelně zazněla v úpravě pro sólovou kytaru.

Číst dál…

Mikroregion Nepomucko přispěl k Roku české hudby 

„Své sólové vystoupení zakončil Teruhisa Maruo Ježkovou temperamentní kompozicí Bugatti step, kterou přednesl se zjevnou chutí a energií.“ 

„Je chvályhodné, že Marco Angioloni do svého programu zařadil skladbu ratibořského rodáka Alberika Mazáka; skladatele, jehož dílo teprve posluchačsky objevujeme.“

„Mladému italskému tenoristovi byl ve všech skladbách velkou oporou zkušený theorbista Jan Krejča.“

Pod názvem Hudba napříč světadíly připravil předseda sdružení Mikroregion Nepomucko a zároveň i místostarosta Nepomuku Pavel Motejzík se svým týmem tři komorní koncerty. První se uskutečnil 6. července v nepomuckém kostele sv. Jakuba Většího. Na programu byla hudba italského baroka a představili se v něm italský zpěvák Marco Angioloni a theorbista Jan Krejča…

Číst dál…

Rozhovory s umělci festivalu Lípa Musica. Nikol Bóková a Franz Liszt

Jednou z hlavních tváří 23. ročníku podzimního festivalu Lípa Musica je pianistka Nikol Bóková, interpretka klasické hudby od baroka po současnost, současně však i autorka, která ve vlastních kompozicích kombinuje přístup klasického pianisty s prvky jazzu, popu, rocku a minimalismu. Pro večer v koncertním sále klavírní manufaktury Bechstein v lužickém Seifhennersdorfu, kousek od česko-německé hranice v sousedství…

Číst dál…

Skvěle promyšlený i živoucí konec třicáté sezony Prague Phiharmonia

„Za tvorbou tohoto programu nepochybně stojí člověk, který dobře rozumí koncertní praxi.“

„Klavírista pak navzdory své drobné postavě rozezněl nástroj až riskantně mohutným tónem.“

„Druhá věta byla hrána vzdušně, svižně, se hřejivými vlnami v melodiích smyčců, žádná klempererovská rozpínavost.“

Orchestr Prague Philharmonia v sobotu 15. června uzavřel svou jubilejní 30. sezonu koncertem v pražském Rudolfinu. Poutavý program obsahoval díla Bohuslava Martinů, Franze Liszta, Vítězslavy Kaprálové a Ludwiga van Beethovena. Šéfdirigent Emmanuel Villaume a sólista George Li svou vitalitou a snahou zprostředkovali svěží umělecký zážitek.

Číst dál…

Prague Philharmonia zakončí orchestrální řadu. S klavíristou Georgem Li

V Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 15. června vyvrcholí orchestrální řada Prague Philharmonia. Jubilejní třicátou sezonu uzavře již tradičně šéfdirigent a hudební ředitel orchestru Emmanuel Villaume. Čestné místo sólisty večera bude patřit mladému americkému klavíristovi Georgovi Li. „Letošní sezona byla pro Prague Philharmonia výjimečná, proto ani na závěrečném koncertu nebude chybět výjimečný…

Číst dál…

Ivo Kahánek: Místa ke mně někdy promlouvají jako lidé

„Můj silný a trvalý vztah k rodnému kraji je obecné známý a Janáčkův festival je jeho integrální součástí.“

„S koncertem ve frýdecko-místeckém sále, kam jsem mimochodem kdysi chodil do tanečních, mám spojený jeden zážitek.“

„Z třídenních kurzů si student může odnést pohled z odstupu na vlastní interpretaci; na to, kam jde a kde se na své cestě nachází.“

Snad se nedotknu věřících mezi čtenáři formulací, že podíl klavírního virtuosa Iva Kahánka na letošním ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka bude trojjediný. Kromě toho, že se 18. června zhostí úlohy protagonisty koncertu ve frýdecko-místeckém Národním domě, přispěje o jedenáct dní později svým umem hukvaldskému dni s názvem Všechno nejlepší, Leoši. A mezitím, ve dnech 21. až 23. června, povede spolu s někdejším festivalovým prezidentem, houslistou Ivanem Ženatým mistrovské kurzy.

Číst dál…

Klavíristka Eugenie Sánchez Durán se představila v bratislavské Redutě

„Dvadsaťročná španielska klaviristka disponuje všetkým, čo mladí klaviristi jej generácie majú mať.“

„Beethovenovu Sonátu Les Adieux odohrala Sánchez Durán so suverénnou mladíckou ľahkosťou.“

„Na záver ako prídavok odznela Transcendentálna etuda č. 10 ‚Appassionata‘ Franza Liszta.“

V rámci komorného cyklu Klavír a klaviristi vystúpila v utorok 4. júna v Malej sále Slovenskej filharmónie mladá španielska klaviristka Eugenia Sánchez Durán s programom, zostaveným z diel L. van Beethovena, F. Chopina, A. Skriabina a E. Granadosa…

Číst dál…

Bartókův Koncert pro orchestr jako bezvadné rozuzlení sezóny Filharmonie Hradec Králové

„Jestli je pro nějakou skladbu zapotřebí, aby se orchestr doslova ‚odvázal‘, pro Rumunskou rapsodii č.1 to platí bezezbytku.“

„Sólistův výkon přesvědčil, jak relativní je ustálené tvrzení, že druhý Lisztův klavírní koncert je méně virtuózní než jeho první.“

„Podstatný byl v tomto případě dokonale sehraný celek a jeho vzájemná komunikace s dirigentem Kasparem Zehnderem.“

Stalo se již pravidlem, že dramaturgický plán každého koncertu obou symfonických cyklů Filharmonie Hradec Králové obsahuje i jistý mimohudební koncept, vyjádřený vystihujícím motem. Nejinak tomu bylo na závěrečném koncertě 46. sezóny tohoto tělesa 30. května pod taktovkou jeho šéfdirigenta Kaspara Zehndera, tentokrát s motem „Koncert pro orchestr“, které by bylo možné doplnit podtitulem „Cesta na jihovýchod“.

Číst dál…

Monumentální varhany. Iveta Apkalna na Pražském jaru

„Po delší době Pražské jaro uspořádalo varhanní koncert.“

„Sólistkou byla titulární varhanice Labské filharmonie v Hamburku Iveta Apkalna.“

„Téměř dvouhodinový program s přestávkou nadšeně přijala vyprodaná Smetanova síň.“

Monumentální varhany z dílny Heinrich Voit und Söhne z Durlachu u Karlsruhe s doplňujícími velkými píšťalami varhanáře Jana Tučka z Kutné Hory a tehdejší novinkou, totiž posuvným hracím stolem, byly postaveny ve Smetanově síni Obecního domu v Praze roku 1912. Nástroj se k naší škodě sólově příliš nevyužívá, s výjimkou tří matiné v sezoně, pořádaných orchestrem FOK. Letos jej po delší době využil Mezinárodní hudební festival Pražské jaro a uspořádal varhanní koncert, když k recitálu pozval renomovanou sólistku Ivetu Apkalnu, v současné době titulární varhanici Labské filharmonie v Hamburku.

Číst dál…

Klavírista Seong-Jin Cho, hvězda letošního Pražského jara

„Vystudoval sice Pařížskou konzervatoř, kořeny však má v jihokorejském Soulu.“

„Ravelovská série pianistova programu měla jak kompozičně, tak i interpretačně logický gradační průběh.“

„Sedmidílný Lisztův cyklus ‚Léta putování, rok druhý: Itálie‘ je dílem náročným nejen technicky, ale i přednesově.“

Třicetiletý jihokorejský pianista Seong-Jin Cho není na Pražském jaru poprvé. České publikum jej zná již od roku 2016, kdy zde přednesl recitál z děl Fryderyka Chopina, Wolfganga Amadea Mozarta a Franze Schuberta. Letos jsme jej tedy přivítali podruhé. Provází jej pověst instrumentalisty první třídy, který nespoléhá jen na svoji virtuozitu, ale oslovuje publikum i vřelým a jemným přednesem, navíc je lidsky neokázalý a skromný.

Číst dál…

Hradecká filharmonie finišuje sezónu

Poslední koncert nabídne v rámci své bílé abonentní řady Filharmonie Hradec Králové. Koná se ve čtvrtek 30. května tradičně od půl osmé večer v Sále filharmonie. Program otevře George Enescu a jeho Rumunská rapsodie č. 1 A dur, uzavře ho Koncert pro orchestr Bély Bartóka a mezitím obohatí Klavírní koncert č. 2 A dur Franze Liszta,…

Číst dál…

Symfonie jako hlavní hvězda závěrečného koncertu sezóny Moravské filharmonie

„Zsolt Hamar snad ani nemůže jinak, musí dát zaznít dílům svých krajanů. A dělá to s citem, předvádí to nejlepší z možného.“

„Klavírního partu se ujala srbská klavíristka Tamara Stefanović.“

„Rychlé střídání nástrojových barev akcelerovalo do jiskřivého a divokého víru, který dirigent dokázal udržet jen s vypětím vůle.“

Moravská filharmonie Olomouc zakončila rušnou sezónu závěrečným koncertem 10. května. Koncertní sál Reduty byl plně obsazený a před hudebníky se postavil jejich šéfdirigent Zsolt Hamar. Byla to přehlídka hudebních skvostů, radost pro účinkující i pro posluchače. Nejprve zazněla Preludia Ference Liszta, následovala Koncertantní symfonie pro klavír a orchestr Karola Szymanowského, kterou přednesla srbská umělkyně Tamara Stefanović, a na závěr všechny potěšila Sedmá symfonie Antonína Dvořáka.

Číst dál…

Ivo Kahánek opět hybatelem rezonance

Ivo Kahánek sice zítra vystoupí až v dálném Peru, to mu ale nijak nebrání už tři dny poté 13. května podat recitál v Praze, v Anežském klášteře v rámci koncertního cyklu Hybatelé rezonance. Na už vyprodaném setkání přednese skladby D. Scarlattiho, Brahmse, Liszta a Bartóka. Cyklus Hybatelé rezonance pořádá největší evropský nástrojový výrobce a tradiční producent…

Číst dál…

Ivo Kahánek odehraje recitál v peruánské metropoli

V Limě, hlavním městě jihoamerického státu Peru, nabídne své umění přední český klavírista Ivo Kahánek. Vystoupí 10. května v Auditoriu Santa Úrsula. Akce – původně avizována na 8. května a posléze místně i časově přeložena – je pořádána ve spolupráci s Velvyslanectvím České republiky. Náročný program, který Ivo Kahánek přednese, zahrnuje díla Franze Liszta (Nokturno č.…

Číst dál…

Liszt, Szymanowski, Dvořák. Symfonicky s Moravskými filharmoniky

Závěrečný koncert sezony připravuje Moravská filharmonie Olomouc. Pod taktovkou šéfdirigenta Zsolta Hamara uvede díla, jež spojuje pojem „symfonie“. V sólovém klavírním partu se ukáže Tamara Stefanović. Koncert 10. května se v Redutě koná v rámci Roku české hudby 2024. Dramaturgie orchestru pořad nazvala V hlavní roli symfonie. Úvodem zazní Preludia. Symfonická báseň č.…

Číst dál…

David Kadouch v Ostravě zaujal v recitálu zaměřeném na díla ženských autorek

„Byla zvolena taková hudební čísla a v takovém pořadí, aby reflektovala výpravu románu Paní Bovaryová.“

„Klavír rozezněl na opravdu světové úrovni, hrál na zvukové efekty, obsáhnul všechny dynamické hladiny, barvil notový text drobnými rafinovanostmi.“

„Pokud tento druh svobody projevu pomáhá umělcům jeho typu a schopností cítit se na pódiu kreativněji, pak jsem s tím zajedno.“

Za zdravotně indisponovanou Alexandru Dovgan v ostravském Kině Vesmír toto pondělí na poslední chvíli zaskočil francouzský klavírista David Kadouch. Tradiční formát klavírního recitálu nahradil rozvolněným programem se vstupy mluveného slova. Přestože tím interpret z několika různých důvodů mohl v publiku nejprve vzbudit nedůvěru, sám v koncepci pevně věřil, hrál na velmi vysoké úrovni a událost 22. dubna se nakonec stala moc příjemným zážitkem.

Číst dál…

Ekstase na Břevnovských hudebních setkáních

Pražský komorní cyklus Břevnovská hudební setkání bude pokračovat v úterý 16. dubna v sedm hodin večer v kostele Církve československé husitské ve Wuchterlově ulici v Dejvicích. Na programu je projekt Ekstase interpretačního tria hobojisty Viléma Veverky, sopranistky Alžběty Poláčkové a harfistky Kateřiny Englichové. Po letošním uvedení pokračování projektu Ekstase, tedy Ekstase 2.0, který portál KlasikaPlus.cz…

Číst dál…

Lednicko-valtický hudební festival letos odhalí zednářskou hudební alchymii

Od 14. září do 12. října se Lednicko-valtický areál a města Mikulov, Břeclav a Moravský Krumlov rozezní koncerty devátého ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu. Ten se letos zaměří na zednářskou tematiku a připomene dvacáté výročí vstupu České republiky do Evropské unie. Koncertní program doplní edukační koncerty pro děti, výstava, hudebně výtvarné dílny i odborné přednášky.…

Číst dál…

Fazıl Say skladatel, Fazıl Say klavírista. Obojí v rychlém sledu s FOK

Turecký pianista a autor Fazıl Say napsal pro duo nejlepších světových trumpetistů Sergeie Nakariakova a Gábora Boldoczkého Koncert pro dvě trubky a orchestr. Toto dílo provedou 20. a 21. března v Obecním domě v české premiéře se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK pod taktovkou Andreje Borejka. A sám Fazıl Say vystoupí v sobotu 23. března s klavírním recitálem…

Číst dál…

Bedřich Smetana 200. Podivná oslava Filharmonie Brno

„Patnáctiminutová skladba, ne příliš typická pro oslavence, proběhla velmi rychle; i tak dokázala zaujmout příběhem, barvitostí i nasazením hudebníků.“

„Klavírista Marek Kozák nezklamal. Akordické pasáže byly úderné a opulentní, rychlé části běžely brilantně.“

„Tvrzení v programu, že Smetana byl český Wagner, si lze vysvětlovat různě.“

Abonentní koncert řady Oslavná ve Filharmonii Brno na termíny 29. února a 1. března avizoval oslavu dvoustých narozenin Bedřicha Smetany. Nicméně program tomu nenasvědčoval, přestože byl lákavý. Valdštýnův tábor Bedřicha Smetany následoval Klavírní koncert č. 2 Franze Liszta, který jako sólista přednesl Marek Kozák, a na závěr koncertu zazněl Parsifal, orchestrální suita Richarda Wagnera. Koncert dirigoval švýcarský dirigent Michel Tabachnik.

Číst dál…

Smetanova ‚předoslava‘ s Filharmonií Brno a Markem Kozákem

Na 2. března 2024 připadá dvousté výročí narození Bedřicha Smetany, pomyslného zakladatele české národní hudby. Koncerty Filharmonie Brno 29. února a 1. března, které tomuto výročí bezprostředně předcházejí, nabídnou nejen hudbu Smetanovu, ale i dvou skladatelů, kteří jeho tvorbu významně ovlivnili: Franze Liszta a Richarda Wagnera. Klavírním sólistou v prostorách Janáčkova divadla bude Marek…

Číst dál…

Jakub Hrůša řídí Newyorskou filharmonii. Sólo Hilary Hahn

Český dirigent Jakub Hrůša se vrací do USA. I tentokrát ho přizval exkluzivní hudební partner, orchestr Newyorské filharmonie. Jako sólistka všech koncertů vystoupí houslistka Hilary Hahn. Následně se Hrůša přesune do Německa k produkcím u Bamberských symfoniků a v hamburské Elbphilharmonie. „Newyorská filharmonie je můj hlavní a dnes již tradiční umělecký partner v této americké metropoli,“…

Číst dál…

Varhany jsou důležitou ingrediencí lednového programu hradecké filharmonie

V lednu Filharmonii Hradec Králové po novoročním koncertu v pražském Obecním domě čeká ještě čtveřice koncertů. Začne se poctou Josefu Sukovi ve smyslu začátku oslav Roku české hudby, v rámci varhanního cyklu se představí stěžejní články karlovarského orchestru, varhany se následně rozezní i v rámci malého symfonického cyklu a lednové dění uzavře mimořádný benefiční…

Číst dál…

Koncerty pro Prahu. Celoroční festival zahájí mezzosopranistka Veronika Hajnová

Festival Koncerty pro Berlín a Prahu s dodatkem „bez fraku“ zahájí 6. ledna česká pěvkyně Veronika Hajnová společně se švýcarským harfistou Joelem Philippem von Lerberem. Vystoupí v pražském kostele sv. Šimona a Judy, stejný program z děl Smetany, Myslivečka, Liszta, Händela a dalších provedou o devět dní později i v Berlíně. Druhý díl cyklu je pak v plánu 21.…

Číst dál…

Až na konec světa (22)
Čaroděj klaviatury, věčný ahasver.
Alexander Dreyschock, virtuos, skladatel a pedagog

„Roku 1831 byl chlapec vyslán do Prahy na studia medicíny, ale hrou se mu podařilo zaujmout Václava Jana Křtitele Tomáška.“

„Dreyschockovi bylo pětadvacet, když se vydal na první turné, kde zažil ovace jako ‚největší žijící klavírista‘.“

„V roce 1862 byl pozván samotným Antonem Rubinsteinem, aby se zařadil mezi pedagogy na čerstvě vzniklé konzervatoři v Sankt Petěrburgu.“

Počátkem dubna bývá v Benátkách vlídné počasí. Sem tam sice skropí laguny vlahý deštík, ale jinak se slunce pohupuje nad mořem až třináct hodin denně. Nic z toho si na apríla 1869 nevychutnal padesátiletý muž, jehož toulavý život se onoho dne v Benátkách uzavřel. Alexander Dreyschock – klavírní virtuos, svým interpretačním uměním přinejmenším srovnatelný s veličinami jako Ferenc Liszt nebo Fryderyk Chopin. Podobně jako oni také skladatelem, a pilným. Jen pro klavír zkomponoval na sto padesát „kousků“.

Číst dál…

Až na konec světa (21)
Na pomezí dvou světů.
Skladatel a ředitel konzervatoře J. F. Kittl

„Nenajde se u nás nikdo jiný, kdo zkomponoval operu na libreto, které mu daroval sám velký Richard Wagner.“

„V pětatřiceti byl vybrán za ředitele Pražské konzervatoře, což pobaveně glosoval Hector Berlioz: ‚Jistě byli členové výboru posedlí chvilkovým šílenstvím.‘“

„Pražská premiéra Kittlovy nejznámější opery se roku 1848 odehrála jen tři dny před vypuknutím revoluce v Paříži.“

Zpola či zcela zapomenut může být umělec z různých důvodů. Například proto, že se z vlasti přemístí do jiných zemí, kde se sice uplatní, ale neproslaví natolik, aby se jeho pověst donesla zpátky domů. Vyskytují se ovšem i odlišné případy. Osobitý jedinec se doma ocitne ve vnitřní emigraci, protože se neumí ani nechce přizpůsobit panujícím poměrům. Anebo se z národnostních příčin ocitne na pomezí svou světů. A dříve či později se dopracuje poznání, že ani v jednom z nich nebyl přijat bezezbytku; že vlastně nepatří nikam.

Číst dál…

Ďábelský a božský Liszt Denise Kožuchina

„Přijde mi hluboce atraktivní, jakým způsobem klavírista tělesně vyjadřoval svoji pódiovou svrchovanost.“

„Kožuchinovo frázování bylo lidské a povědomé, podřizovalo se výpravě, měl jsem pocit, že osobně bych chtěl vést melodie úplně stejně.“

„Myslím si, že pochopení pro ten jevištní prvek je hlavní příčinou, proč v dobách Franze Liszta vznikla tradice hry zpaměti.“

Na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného v úterý 7. listopadu vystoupil pianista Denis Kožuchin s díly Franze Liszta a György Ligetiho. Jeho interpretace byla vkusná, povznášející, pokorná i troufalá, vzbuzovala emoce. Jen hra vysokého romantického repertoáru z not mu zbytečně ubrala na prvku nebezpečí nebo zázraku.

Číst dál…

Ďábelské a božské, začátek a konec. Závěr Firkušného festivalu až s metafyzickým podtextem

Klavírní festival Rudolfa Firkušného je po nabitém koncertním víkendu za svou polovinou. Zájemce čekají ještě dva koncerty v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Hned v úterý 7. listopadu vystoupí Denis Kožuchin a festival uzavře ve čtvrtek 9. listopadu Piotr Anderszewski. V úterý 7. listopadu se na prvním českém veřejném recitálu ruského pianisty Denise Kožuchina…

Číst dál…

Koncert Jitky Čechové na Hybatelích rezonance patří českým autorům 20. století

Cyklus sólových recitálů Hybatelé rezonance zve již 6. listopadu na koncert Jitky Čechové. V pečlivě sestavené dramaturgii nabídne v inspirativním prostředí Anežského kláštera skladby Vítězslava Nováka, Josefa Páleníčka, Leoše Janáčka, Jaroslava Ježka a také Josefa Suka. Hybatelé rezonance již šestým rokem uvádějí sólové koncerty výrazných osobností, které na mistrovském koncertním křídle C. Bechstein…

Číst dál…