Ďábelské a božské, začátek a konec. Závěr Firkušného festivalu až s metafyzickým podtextem
Klavírní festival Rudolfa Firkušného je po nabitém koncertním víkendu za svou polovinou. Zájemce čekají ještě dva koncerty v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Hned v úterý 7. listopadu vystoupí Denis Kožuchin a festival uzavře ve čtvrtek 9. listopadu Piotr Anderszewski.
V úterý 7. listopadu se na prvním českém veřejném recitálu ruského pianisty Denise Kožuchina „otevřou nebesa i brány pekelné zároveň“: ve svém programu nazvaném Ďábelské a božské uvede skladby Franze Liszta a také proslulé Ďáblovo schodiště György Ligetiho. Kožuchin je znám i svými nekompromisními postoji, které jej vedly k přerušení koncertní činnosti ve své rodné zemi. Někteří diváci si jméno Denise Kožuchina mohou vybavovat i z covidové doby streamovaných koncertů: v roce 2021 vystoupil na Pražském jaru spolu s rezidenčním umělcem festivalu, klarinetistou a skladatelem Jörgem Widmannem.
Anderszewského hru popsal časopis Independent jako „dechberoucí a nezapomenutelnou“. Spojuje intelekt, sílu okamžiku, intuici a prožitek. „Rád rámuji své programy Bachem, protože Bach je jednoduše začátek a konec. Je to úžasná syntéza minulosti a budoucnosti,“ říká k programu svého koncertu 9. listopadu Piotr Anderszewski, který zahájí Bachovou Partitou č. 6. Tu doplní hudba Karola Szymanowského, za jejíž nahrávku Anderszewski získal prestižní cenu Gramophone. Druhá polovina večera bude patřit klasikům obou tzv. „vídeňských škol“. Otevře ji mysteriózní miniatura Antona Weberna a vyvrcholí provedením jednoho z nejhlubších děl Ludwiga van Beethovena, předposlední jednatřicátou klavírní sonátou.
Foto: Pražské jaro / Ivan Malý
Příspěvky redakce
- Český varhanní festival tento rok zavítá i do malých obcí
- Tepličtí filharmonikové na zájezdu v Praze
- Česká hudba v Podpalubí
- Teoreticko-praktický seminář o zarzuele
- Cesta pod zvukový povrch. Netradiční výchovný pořad v Rudolfinu