KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Klavírní festival Rudolfa Firkušného 2024 aneb Na co jsem se nejvíce těšil?

Za tři dny naplno začíná festival Pražské jaro a současně pořadatelé odtajnili i plány na podzimní Klavírní festival Rudolfa Firkušného, který mezi 2. a 9. listopadem nabídne pražskému publiku pět klavírních recitálů. Kromě jmen významných virtuosů přehlídka láká i na netradiční koncertní formáty.  „Na co jsem se nejvíc těšil? Na všechno! Vždyť jsem se…

Číst dál…

Definitivní Bachova Partita s Piotrem Anderszewským

„Pokud jde o provedení této Partity, tak ‚je vymalováno‘.“

„Jsou to jediné skladby, které měl i v původně ohlášeném programu, a protože je nikdy nenahrál, tipnul bych si, že je nastudoval nově.“

„Obecně se mi samotná interpretace Beethovena vstřebávala velmi těžce, byla zjemnělá, kouskovaná, prioritizovala detaily, které jsem nepokládal za podstatné.“

V pražském Rudolfinu se ve čtvrtek 9. listopadu uskutečnil závěrečný koncert Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Po pěti letech na něm opět vystoupil klavírista Piotr Anderszewski. Páteř jeho programu stejně jako posledně tvořila díla Johanna Sebastiana Bacha a Ludwiga van Beethovena, přičemž nejpravdivěji vyzněly Bachovy skladby. Ačkoliv posluchači byli koncentrovanější než obvykle, koncert se neobvykle obešel bez potlesku ve stoje.

Číst dál…

Véronique Firkusny: Tatínek neusiloval být velkým jménem. Sloužil skladatelům

„Jeho archiv je na Juilliard School, mají v tom úžasný pořádek.“

„Doma byla čeština samozřejmostí. A díky prarodičům jsme měli pohádky a české dětství.“

„Když byl doma u klavíru, věděli jsme, že nemůžeme rušit. Ani se u nás nepouštěla hlasitě hudba.“

V Praze se 9. listopadu uzavírá program jedenáctého Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Od roku 2013 ho pořádá každý podzim tým festivalu Pražské jaro, aby připomínal světově proslulého českého virtuosa, jehož život ohraničují letopočty 1912 a 1994. Pianistova dcera Véronique Firkusny, žijící v New Yorku, je výkonnou ředitelkou Avery Fisher Artist Program…

Číst dál…

Ďábelský a božský Liszt Denise Kožuchina

„Přijde mi hluboce atraktivní, jakým způsobem klavírista tělesně vyjadřoval svoji pódiovou svrchovanost.“

„Kožuchinovo frázování bylo lidské a povědomé, podřizovalo se výpravě, měl jsem pocit, že osobně bych chtěl vést melodie úplně stejně.“

„Myslím si, že pochopení pro ten jevištní prvek je hlavní příčinou, proč v dobách Franze Liszta vznikla tradice hry zpaměti.“

Na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného v úterý 7. listopadu vystoupil pianista Denis Kožuchin s díly Franze Liszta a György Ligetiho. Jeho interpretace byla vkusná, povznášející, pokorná i troufalá, vzbuzovala emoce. Jen hra vysokého romantického repertoáru z not mu zbytečně ubrala na prvku nebezpečí nebo zázraku.

Číst dál…

Živá hra Anny Geniušene v nepříjemném programu a čase

„Ve tři hodiny odpoledne mi ještě nestihl vytrávit těžký oběd, naopak během druhé poloviny koncertu už z důvodu nedávného posunu času byla příliš brzy tma.“

„Z Geniušene jsem obecně měl dobrý pocit, v její povaze opravdu je něco osobitě energického a umí jít s kůží na trh.“

„Možná jsem nedokázal strávit program, ve kterém mi chyběla nějaká pořádná ‚odměna‘, něco, co by mě dokázalo pomyslně víc roztancovat nebo rozezpívat.“

V neděli 5. listopadu v rámci Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného proběhl jediný odpolední koncert, který se zároveň jako jediný konal mimo Dvořákovu síň Rudolfina. Schopná klavíristka Anna Geniušene vystoupila v Sále Martinů na pražské HAMU s myšlenkově podnětným programem, který však v koncertní praxi možná příliš nefunguje.

Číst dál…

Ivan a Lukáš Klánští hráli v Rudolfinu

„Měla jsem dojem, jako bych byla na návštěvě u pana profesora Klánského v obýváku a jen tak mimochodem poslouchala Beethovenova díla z různých tvůrčích období.“

„Čas plynul napříč variacemi tak přirozeně, vše se dělo tak nějak samo, agogika i hudební struktura se vynořovala tak, jak jí bylo vlastní.“

„Oproti Ivanově ‚zenovému klidu‘ první poloviny koncertu přišel Lukáš s velkou energií, kterou dal do své interpretace dal od první noty.“

V neděli 5. listopadu se v rámci festivalu Rudolfa Firkušného uskutečnil koncert v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Vystoupil na něm renomovaný klavírista Ivan Klánský s díly Ludwiga van Beethovena a pro druhou polovinu koncertu si přizval svého syna Lukáše, společně provedli čtyřručně druhou řadu Dvořákových Slovanských tanců. Večer, kdy na některých místech v České republice bylo možné pozorovat polární záři, se v Rudolfinu nesl také v duchu něčeho nebeského.

Číst dál…

Ďábelské a božské, začátek a konec. Závěr Firkušného festivalu až s metafyzickým podtextem

Klavírní festival Rudolfa Firkušného je po nabitém koncertním víkendu za svou polovinou. Zájemce čekají ještě dva koncerty v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Hned v úterý 7. listopadu vystoupí Denis Kožuchin a festival uzavře ve čtvrtek 9. listopadu Piotr Anderszewski. V úterý 7. listopadu se na prvním českém veřejném recitálu ruského pianisty Denise Kožuchina…

Číst dál…

Jussenovi. Jedinečné klavírní duo

„První festivalový večer stanovil laťku kvality neobyčejně vysoko.“

„Interpreti Mozarta hráli naprosto přesně, s lehkostí, noblesou a zpaměti, jako ostatně celý svůj pražský program.“

„Pro posluchače, kteří Svěcení jara znají z orchestrální verze, je nepředstavitelné, že by toto dílo mohlo existovat jen v jednom témbru. Jussenovi nás však přesvědčili o tom, že i v této restriktivní verzi může dílo fungovat.“

Klavírní festival Rudolfa Firkušného vstoupil letos již do druhého desetiletí své historie. V Praze se koná v návaznosti na Pražské jaro každoročně na podzim. Současný ročník je sestaven z pěti koncertů ve Dvořákově síni Rudolfína a v Sále Martinů HAMU.

Číst dál…

Jussenovi, Klánští, Kožuchin a Anderszewski. Lesklá jména Firkušného festivalu

Klavírní festival Rudolfa Firkušného v sobotu 4. listopadu vstupuje do druhé dekády; hudební svátek vznikl v roce 2013 pod hlavičkou festivalu Pražské jaro. V jednom týdnu nabídne pět hudebních setkání s mimořádnými klavíristy dneška. „Dirigovat tyhle dva je jako řídit naráz dvě formule,“ poznamenal dánský dirigent Michael Schønwandt na adresu klavíristů Lucase a Arthura Jussenových,…

Číst dál…

Debut bratrů Jussenových a další lákadla na Firkušného festivalu

Klavírní festival Rudolfa Firkušného v sobotu 4. listopadu vstupuje do druhé dekády; hudební svátek vznikl v roce 2013 pod hlavičkou festivalu Pražské jaro. V jednom týdnu nabídne pět hudebních setkání s mimořádnými klavíristy dneška. V pražském debutu se představí hvězdné duo bratrů Jussenových a Anna Geniušene, laureátka posledního ročníku slavné Van Cliburnovy klavírní soutěže v Texasu.…

Číst dál…

Ivan Klánský: Velmi nadaní jsou po zeměkouli rozesetí poměrně pravidelně

„Taková jména, jako Dvořák, Smetana, Janáček, Martinů nám pořád dělají čest a slávu ve světě, byť ne všichni vědí, že jsou to Češi.“

„Dnes se někdy stane, že čínský Brahms je Brahmsovi bližší než leckterý evropský.“

„Když hraju se svými potomky, tak jsou to většinou akce, které nemusíme moc připravovat; když jeden udělá rubato, druhý udělá stejné.“

Rozhovor s Ivanem Klánským vznikal na akademii v pátek 19. května před koncertem, kterým pan profesor mimo jiné oslavil své pětasedmdesáté narozeniny. Povídání s děkanem Hudební fakulty AMU, koncertním pianistou, pedagogem a členem Guarneri tria bylo nejen o tomto koncertu, ale třeba také o aktuální pozici mladých hudebníků ve světě, srovnání asijských a evropských interpretů a o knize s názvem Klavírní myšlení Ivana Klánského Eugenie Koblížkové.

Číst dál…

Festival Rudolfa Firkušného se sedmi klavíristy

Jedenáctý ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného konaný od 4. do 9. listopadu přivítá sedm klavíristů, z toho dva naše. Koncerty se odehrají ve Dvořákově síni Rudolfina kromě jednoho v Sále Bohuslava Martinů na HAMU. Festival otevřou nizozemští bratři Lucas a Arthur Jussenovi s programem od Mozarta, Schuberta, Ravela a Stravinského, pokaždé s repertoárem pro dva klavíry.…

Číst dál…

Grigorij Sokolov – Nic než hudba

„V kombinaci s mistrovskou pedalizací, dechberoucí úhozovou barevností a naprosto dokonalými ozdobami se posluchač ocitá v klavírní extázi.“ „Beethovena i Brahmse Sokolov neinterpretuje, ale tvoří. Osobně jsem měl dojem, že hudba vznikala tady a teď.“ „Sokolov dokáže vyvolat dojem, že hraje jen pro vás. Ostatní posluchači v sále mizí a jste jen vy dva a klavír.“ Závěrečný koncert…

Číst dál…

Spolehlivost, pokora, samozřejmost. Igor Ardašev už podruhé na Firkušného festivalu

„Kritik Ivan Žáček se dnes o tomto díle vyjádřil jako o jednom z těch konvenčnějších a méně vynalézavých.“ „Koncert mě zatím ani v tklivějších místech (například odtahy na malých sekundách ve druhé větě) nedokázal emocionálně příliš rozpohybovat.“ „Kromě toho je ale i jakýsi poutavý divadelní prvek na Ardaševově pružné, mefistovské virtuozitě v kombinaci s mírem a dobrými mravy, se…

Číst dál…

Elegance, podmanivost, technika. Anna Vinnickaja na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného

„Vinnickaja vládne bezchybnou technikou, ktorá jej umožnila suverénne sa pohybovať aj vo veľmi rozmanitom programe.“ „V niektorých momentoch akoby sa zdráhala s poslucháčmi zdieľať všetko hneď a bezprostredne.“ „Vinnickaja má podľa mňa neobyčajný cit pre kontrasty.“ „Lvice klavíru“ – i takový titul si od kritiky vysloužila vítězka Soutěže královny Alžběty, klavíristka Anna Vinnickaja. Jedinečná umělkyně zavítala v rámci Klavírního…

Číst dál…

Leif Ove Andsnes, autorita v interpretaci Dvořákova klavírního díla

„Z dramaturgického hlediska mi přijde moc zajímavá povaha Janáčkovy Sonáty v tom smyslu, že nabízí mnoho možností párování s jinými skladbami.“ „Na Čecha zkrátka působí čarovně, když přijede světový klavírista a zahraje zásadní dílo české klavírní literatury v absolutní čistotě, s jasnou koncepcí a dynamickým bohatstvím, bez kompromisů v tempech a bez očí zabořených do tabletu.“ „Upřímně doufám,…

Číst dál…

Klavírní festival Rudolfa Firkušného podesáté – Andsnes, Vinnickaja, Ardašev a Sokolov

Mezinárodní Klavírní festival Rudolfa Firkušného pořádaný Pražským jarem je věnovaný oslavě klavíru a postavě významného českého klavíristy dvacátého století. Jubilejní, desátý ročník v termínu od soboty 5. do soboty 12. listopadu nabídne ve Dvořákově síni Rudolfina od 19:30 hodin čtyři recitály. Letos pozvání přijali klavíristé Leif Ove Andsnes z Norska, Anna Vinnickaja, Ruska…

Číst dál…

Držitel ceny Gramophone Leif Ove Andsnes vystoupí v Praze

Norský klavírista Leif Ove Andsnes, který v sobotu 5. listopadu vystoupí na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného v Praze, získal cenu prestižního magazínu Gramophone v kategorii Zvláštní počin. Nositel jedenácti nominací na Grammy představí v Rudolfinu program složený z děl Janáčka, Vustina, Schuberta a Dvořáka. „Právě Dvořákův cyklus Poetické nálady má na repertoáru jen opravdu několik světových…

Číst dál…

Výsledek soutěže o podobu Vltavské filharmonie bude ohlášen na Pražském jaru

Vyhlášení vítěze architektonické soutěže o podobu Vltavské filharmonie se stane exkluzivní součástí Pražského jara. Festivalový program nově také obsahuje koncert Kyjevských sólistů: souboru, který se po ruské invazi stal jedním z vyslanců ukrajinské kultury v Evropě. Pražské jaro zároveň zveřejnilo program Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, který je plánován na začátek listopadu. O rozhodnutí…

Číst dál…

Martinů v souvislostech (10)
Pianista Rudolf Firkušný, výborný přítel a fenomenální interpret

„V době života ve Francii se pianista napojil na skupinu českých umělců, s nimiž jej po dlouhá léta pojilo pevné přátelství.“

„Cestoval doslova po celém světě v rámci hojných koncertních turné, ve zbytku času vyučoval klavír na newyorské Juilliard School, jedné z nejprestižnějších světových vysokých uměleckých škol na světě.“

„Bez vzdělanosti nelze si dnes představit ani jakoukoliv tvůrčí činnost, včetně tvorby umělecké. Potvrzuje mi to veškerá má životní a umělecká zkušenost.“

Světově proslulý pianista Rudolf Firkušný (1912–1994) se narodil před rovnými 110 lety v moravských Napajedlech jako nejmladší ze tří dětí do rodiny místního notáře. Otec bohužel předčasně zemřel, když byly Rudolfovi pouhé tři roky, a maminka byla nucena se o rodinu sama postarat. Přestěhovala se za větší možností obživy do Brna, kde malý Rudolf, u nějž byl rozpoznán mimořádný hudební talent, získal možnost hudebního vzdělání…

Číst dál…

Angela Hewitt: S Bachem jsme dobří přátelé

„Být vychován v chrámové hudbě vám dává ten správný základ pro hraní Bacha, protože i když nejste věřící, pochopíte, že je to hudba psaná k oslavě Boha a že ta síla z toho hodně pramení.“ „Opravdu nemůžete hrát Bacha a být přilepený k zemi. Ta hudba vás musí nutit vstát a tančit!“ „Myslím, že je důležité kultivovat toto…

Číst dál…

Být Volodosovým posluchačem

„Bol vždy vysielač medzi estetikou starého a estetikou nového, čo je rozhodne niečo hodné obrovského obdivu.“ „Pre mnohých klaviristov môže byť značne frustrujúce vedieť, aký zvuk sa dá pri rôznorodom materiáli dosiahnuť, a zároveň vedomie, že na úrovni Volodosa je to až neviditeľne vzdialené schopnostiam väčšiny klaviristov.“ „Donútil ma všetku pozornosť nasmerovať…

Číst dál…

Angela Hewitt si získala pražské publikum

„Hewitt je ve svém pojetí velmi precizní a věrná originálním požadavkům.“ „Nalezla svůj vlastní přístup, který je velmi oddaný původnímu textu, ale pracuje s dynamikou, artikulací a plasticitou hlasů, které by na původním nástroji možné nebyly.“ „Volba repertoáru jejích koncertů rozhodně nevychází z idey zalíbit se posluchačům. To ji staví do nelehké situace, a i…

Číst dál…

Kontrasty Igora Levita

„Levit, ako klavirista zameraný skôr na detail, si nenechal ujsť žiadnu možnosť vyostriť dynamické, tempové, výrazové či artikulačné zmeny a kontrasty.“ „To všetko si môže dovoliť vďaka perfektnej technike, obzvlášť jeho brilantná prstová zbehlosť je naozaj obdivuhodná.“ „Levit napriek potlesku v stoji nepridával, akoby už jednoducho povedal všetko.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného…

Číst dál…

Fenomén Vondráček

„Skladby mu často vycházejí s náhlými a prudkými kontrasty a nárazy.“ „U Josefa Suka se třeba v případě Smyčcové serenády nechce ani věřit, že jde o dílo mladíka sotva plnoletého. Platí to i o Klavírních kusech op. 7 ze stejné doby…“ „Klavírista nacházel v Schumannovi nové a nové drobné podněty a detaily a nenechal ani na chvíli opadnout pozornost.“ Třetí…

Číst dál…

Klavírní festival Rudolfa Firkušného dnes s Igorem Levitem

Klavírní festival Rudolfa Firkušného dnes chystá recitál, na kterém vystoupí Igor Levit. Půjde zároveň o vůbec první vystoupení tohoto ve světě oslavovaného hudebníka u nás. Levit je celkově zajímavou osobností s přesahy ke společenským tématům a politice, který dalece překračuje hranice klasické hudby. V německy mluvících zemích často vystupuje v televizních pořadech, kde se vyjadřuje k současným…

Číst dál…

Lukáš Vondráček ve středu na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného

Klavírista Lukáš Vondráček byl prvním Čechem, který v roce 2013 vystoupil na úvodním ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Po osmi letech se na festivalové pódium vrací jako vyzrálý umělec mezinárodního renomé. Pro svůj recitál ve středu 3. listopadu v pražském Rudolfinu zvolil kombinaci německé a slovanské klasicko-romantické hudby skladatelů, kteří jsou jeho uměleckému…

Číst dál…

Díky kavárníku Zimmermannovi a Davidu Frayovi

„Koncertování v Zimmermannově kavárně dalo Bachovi možnost psát kromě liturgické hudby i hudbu ryze světskou.“ „Výsledkem skvělé party bylo natočení Bachových koncertů pro dva, tři a čtyři klavíry s doprovodem smyčců v roce 2018.“ „Co říci k interpretaci? Fantastická.“ Nestává se často, aby pražské, mnoha festivaly a koncerty zmlsané publikum klasické hudby zažilo koncert, který se dává…

Číst dál…

David Fray: Romantismus nemá monopol na expresivnost

„Nemáme v úmyslu používat klavír jako bicí nástroj. Častý způsob hraní Bacha skutečně je mechanický. Ale to není úplně přesně to, co se mi líbí.“ „Bachova hudba je mnohem, mnohem větší než kterýkoliv z instrumentů, které užil. Jde o hudbu, která existuje sama o sobě, v jakési dokonalé podobě.“ „Smetanova Vltava pro nás doma byla…

Číst dál…

Angela Hewitt zastoupí nemocnou Marii João Pires

Klavírní festival Rudolfa Firkušného má změnu programu. Klavíristka Maria João Pires byla ze zdravotních důvodů nucena odříct svůj listopadový recitál. Namísto ní vystoupí kanadská klavíristka Angela Hewitt. „Velmi si vážíme toho, že paní Hewitt v této nelehké situaci obratem přijala naši nabídku,“ dodává ředitel festivalu Roman Bělor. V jejím podání zazní Osmnáctá suita z Třetí knihy Skladeb pro cembalo Françoise Couperina, Sonáta…

Číst dál…