Firkušného festival zahájí András Schiff. Program svého koncertu záměrně tají
První listopadový týden se ponese již tradičně ve znamení přehlídky světového klavírního umění v pražském Rudolfinu v rámci Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Dvanáctý ročník přehlídky pod hlavičkou Pražského jara se koná v termínu od 2. do 9. listopadu a nabídne pětici koncertních zastavení. To první patří siru Andrásu Schiffovi.
Letošních pět koncertů by se dalo charakterizovat slovem netradiční. Takové bude již samotné zahájení festivalu 2. listopadu jedním z největších umělců současnosti sirem Andrásem Schiffem (KlasikaPlus.cz připravuje rozhovor), který se tentokrát rozhodl prozradit program až na koncertě. „Víme, že to bude česká hudba, konkrétní skladby však zůstanou tajemstvím až do poslední chvíle,“ sděluje festivalová produkce. „Jeho koncert bych si nenechal ujít, ať hraje cokoliv, protože Schiff je nekonečně zajímavá osobnost. Jeho hra je pro mě námětem k přemýšlení, kam až sahají možnosti individuální interpretace,“ prohlásil o něm český klavírní virtuos Ivo Kahánek.
Klavírista Alexander Melnikov přednese 5. listopadu svou poctu žánru fantazie nejen na moderní rudolfinský Steinway, ale rovněž na historické nástroje z let 1710, 1795, 1826 a na originál romantického klavíru, který v revolučním roce 1848 postavil v Paříži jeden z nejslavnějších stavitelů nástrojů své doby Ignaz Pleyel (několik z nich vlastnil také Fryderyk Chopin).
Zážitek slibuje rovněž recitál zmíněného Iva Kahánka a jeho žáků Anny Gaálové a Pavola Praženici, laureátů Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže v Plzni, a Matouše Zukala, držitele druhé ceny z Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro. Společně zahrají 7. listopadu efektní úpravy Smetanových orchestrálních děl v aranžmá pro čtyři ruce a slavnou předehru z Prodané nevěsty pro čtyři klavíry.
Závěr festivalu 9. listopadu bude patřit jednomu z největších expertů na hudbu Clauda Debussyho, francouzskému klavíristovi Jeanu-Efflamu Bavouzetovi. Umělec, jehož diskografii vévodí kompletní nahrávka Debussyho klavírního díla, představí pražskému publiku mimo jiné působivou druhou knihu Études, v nichž si tento mistr hudebního impresionismu pohrává se zvukovými obrazy.
Přehlídku Debussyho děl doplní ve svém recitálu na pražské HAMU 3. listopadu korejská klavíristka Chloe Jiyeong Mun, jež do svého recitálu zařadila působivé Images (Obrazy).
Foto: Nadja Sjostrom, Julien Mignot, Anna Kovačič, Aurélien Bergot, Grzedzinski
Příspěvky redakce
- Listopadové Hudební výlety SHF a náhradní termín vystoupení Jana Mráčka
- Všechny cesty vedou do Říma. Soudobá česká a italská hudba v Praze a Hradci Králové
- Pražské Národní divadlo připomíná sto let Giacoma Pucciniho
- Národní muzeum otevírá výstavu Má vlast k poctě Bedřicha Smetany
- Směr Hongkong. Pražský filharmonický sbor vyveze Dvořáka
Více z této rubriky
- Listopadové Hudební výlety SHF a náhradní termín vystoupení Jana Mráčka
- Všechny cesty vedou do Říma. Soudobá česká a italská hudba v Praze a Hradci Králové
- Pražské Národní divadlo připomíná sto let Giacoma Pucciniho
- Směr Hongkong. Pražský filharmonický sbor vyveze Dvořáka
- Od prvního koncertu žilinského komorního orchestru uplynulo padesát let