KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Klavíristka Chloe Mun předvedla výjimečný cit pro zvuk a ukázala i lidskou tvář english

„Chloe Mun představila velmi chytře vystavěný program.“

„Glissanda hrála klavíristka s takovou lehkostí, že působila, jako by rukama namísto klaviatury jen zlehka čeřila vodní hladinu.“

„Posluchač si čas od času potřebuje připomenout, že i geniální hudebníci jsou ve skutečnosti lidé.“

Na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného se po zahajovacím koncertě Andráse Schiffa představila v neděli 3. listopadu v Sále Martinů na pražské HAMU také jeho nadějná studentka Chloe Jiyeong Mun. Korejská klavíristka nabídla posluchačům pestrý program, v němž ukázala své nesporné hráčské kvality a hluboký cit pro interpretaci. Při následné besedě si získala srdce pražského publika svým skromným a pokorným vystupováním s až roztomilou plachostí. 

Jméno korejské klavíristky není dosud v Česku příliš známé. Ačkoli má za sebou řadu úspěchů na mezinárodních soutěžích, například v Ženevě nebo v italské klavírní soutěži Ferrucia Busoniho, seznam hudebních soutěží a jejich laureátů se neustále tak rozšiřuje, že již téměř není v silách posluchačů vážné hudby jejich výsledky sledovat. 

Odpůrcem hudebních soutěží je ostatně i mentor interpretky a světově uznávaný klavírista András Schiff, který dlouhodobě poukazuje na jejich neobjektivnost. „Musím přiznat, že soutěže nesnáším, nikdo nesoutěží rád. Já jsem ostatně žádnou klavírní soutěž nikdy nevyhrál – a jsem tady,“ zavtipkoval během besedy po koncertě. Jelikož však chce sám podporovat mladé talenty, založil jako alternativu vlastní projekt Building Bridges, do nějž každý rok přijme tři nadané klavíristy k intenzivnímu studiu pod svým vedením (o svém poslání podporovat nadějné umělce hovořil také v předfestivalovém rozhovoru pro KlasikuPlus.cz). „Mám pocit, že jsem se naučila nejen hudbu, kterou jsem se chtěla naučit, ale že mi to zcela změnilo život, vnímání a můj přístup k tomuto světu,“ řekla Mun o pedagogickém působení svého učitele, který bývá rovněž nazýván hudebním myslitelem.

Své studentce zprostředkoval koncert v rámci Pražského jara, aby ji představil českému publiku. Jak píše v úvodu programu korejský velvyslanec Youngki Hong, jenž svou krajanku na recitál přišel osobně podpořit: „Praha představuje to nejlepší z kultury, historie a hudby. Mnoho našich umělců sní o tom, že bude vystupovat v tomto nádherném městě,“ uvedl. Praha je totiž v Jižní Koreji známá nejen v uměleckých kruzích, ale je takřka popkulturním pojmem, jímž jsou místní doslova posedlí. Objevuje se totiž jako kulisa několika K-dramat, což je korejská obdoba romantických seriálů, a po Paříži je korejskými turisty druhým nejnavštěvovanějším evropským městem. Na koncert tak dorazila klavíristku podpořit také řada jejích krajanů. Schiff zaujal strategické místo s dobrým výhledem na ruce své žačky a celý koncert pozorně sledoval její výkon.

Chloe Mun představila velmi chytře vystavěný program, v němž obsáhla Chopinovy Tři mazurky, op. 50, dvě knihy z Obrazů od Clauda Debussyho, Sonátu C dur Josepha HaydnaSonátu c moll Franze Schuberta. Ostatně, jak sama uvedla, nad programem prý vždy velmi pečlivě přemýšlí a zvažuje souvislosti nejen mezi autory, ale i jednotlivými skladbami. 

Chopinovy mazurky do programu zařadila, protože jde o dílo, které není na koncertních pódiích příliš hrané, a zvolila dobře. Na ploše tří drobnějších skladeb ukázala technickou preciznost a hravost v klavírním projevu.

Zahrnout do programu hudbu Clauda Debussyho poradil umělkyni před rokem právě její učitel, a nemohl pedagogicky zapůsobit lépe. Mun vybrala konkrétně Obrazy (knihu I a II), které ve výsledku patří mezi její oblíbené skladby, což bylo cítit doslova v každém tónu, a impresionistická hudba patřila k vrcholům koncertu. Pozornému čtenáři tištěného programu jistě také neunikla citace skladatele, jenž první knihu Obrazů považoval za důležitý milník své kariéry a prohlásil: „Bez falešné pýchy cítím, že se tyto tři skladby k sobě dobře hodí a že si najdou své místo v klavírní literatuře… nalevo od Schumanna nebo napravo od Chopina, jak chcete…“ Že zazněly v programu po Chopinově hudbě, tak jistě nebude náhoda.

Působivě zahrála Mun zejména první část s názvem Odrazy ve vodě. Jde sice o jednu z mnoha Debussyho „vodních“ skladeb, přináší v ní však nové zvukové barvy, které autor počátkem 20. století objevoval v klavírním zvuku a experimentoval s nimi. K zobrazení světla odrážejícího se od vodní hladiny a jejího vlnění zde slouží záplava arpeggií, tremol a glissand, která hrála klavíristka s takovou lehkostí, že působila, jako by rukama namísto klaviatury jen zlehka čeřila vodní hladinu. Drobná staccata pak evokují vodní kapky a pianistka je hrála způsobem, jako by jí tóny odkapávaly z prstů. 

Mezi devízy mladé klavíristky rozhodně patří cit pro zvukomalbu a její detaily, působivé tak byly i další skladby z obou cyklů, jimž vdechla precizní a citlivou dynamiku, ať už šlo o Pohyb, evokující kolo za jízdy, nebo další trojici skladeb z druhé knihy Zvony znějící listovím, kde opět předvedla neuvěřitelnou lehkost rukou, A luna sestupuje na bývalý chrám s Debussyho oblíbeným motivem měsíčních paprsků nebo mimořádně živé virtuozní scherzo Zlaté rybky, v níž umělkyně zachytila hravost i bolestnou naléhavost, až se posluchač obával, zda nejde o ryby v Bečvě.

První polovina koncertu tak představila něžnější a lyričtější polohu klavíristky, dala prostor pro pečlivou tvorbu zvuku každého tónu a umělkyně v ní působila uvolněněji a zasněněji. Druhá polovina koncertu patřila dramatičtějším a technicky náročnějším skladbám a Mun v ní vypadala ještě soustředěněji na preciznost, zároveň však ukázala obrovský cit pro gradaci, budování napětí a schopnost ve vteřině změnit náladu skladby. 

Působivě dokázala vystavět zejména kontrastní části Schubertovy Sonáty c moll: velmi dramatickou první větu Allegro, při Adagiu naopak působila, jako by se vpíjela do klavíru, aby následně dostála naléhavosti třetí a čtvrté věty s hravým menuetem v závěrečném Allegru. Její recitál jako celek byl opravdu výjimečný zejména citem pro detail. 

Pomyslným posledním krokem k odhalení komplexnosti osobnosti umělkyně byla právě závěrečná debata. Ačkoli na koncertních vizuálech působí v blyštivých černých šatech sebejistě, stejně jako při hře samotné, kdy se nechává pohltit jevištní úlohou či hudebními emocemi, debata s publikem odkryla v jejím vystupování roztomilou plachost, nervozitu a pokoru, s níž k umění přistupuje. Jako by měla problém sestoupit ze snového světa, do nějž se při hře dostala, zpátky na zem. Posluchač si čas od času potřebuje připomenout, že i geniální hudebníci jsou ve skutečnosti lidé. Chloe Mun tak svou kouzelnou rozpačitostí a skromností učinila, a o to větší sympatie si získala.

Foto: Pražské Jaro / Václav Hodina

Martina Marie Heroldová

novinářka, publicistka, zpěvačka

Vystudovala bohemistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde se jako literární historička specializovala na barokní hymnografii českých zemí. Poté absolvovala na Pražské konzervatoři v oboru klasický zpěv ve třídě Dany Burešové, z jejíchž rad a vedení nadále čerpá v soukromých hodinách zpěvu. Při studiu sbírala pracovní zkušenosti v PR v kultuře v rodné Kadani, pak si ale její srdce získala Praha. Pracovala v Aktuálně.cz jako zprávařka či redaktorka, v současné době je šéfeditorkou serveru a přispívá rovněž do kulturní sekce. Zároveň se zajímá o teologii a jako editorka a publicistka působí také v křesťanském magazínu Proboha. S kolegyní koncertně vystupují jako pěvecké Duo di Fiori. Většinu víkendů tráví na pódiu jako zpěvačka nebo jako posluchačka v divadle či na koncertech vážné hudby. Miluje zejména operu a další vokální žánry, jimž se coby autorka věnuje nejraději.



Příspěvky od Martina Marie Heroldová



Více z této rubriky