KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Klavírní festival Rudolfa Firkušného 2024 aneb Na co jsem se nejvíce těšil? english

Za tři dny naplno začíná festival Pražské jaro a současně pořadatelé odtajnili i plány na podzimní Klavírní festival Rudolfa Firkušného, který mezi 2. a 9. listopadem nabídne pražskému publiku pět klavírních recitálů. Kromě jmen významných virtuosů přehlídka láká i na netradiční koncertní formáty. 

„Na co jsem se nejvíc těšil? Na všechno! Vždyť jsem se načekal. Je krásné být zase Čechem.“ Slova Rudolfa Firkušného, která klavírista pronesl po svém návratu domů po dlouhých čtyřiačtyřiceti letech v emigraci, jsou mottem letošního 12. ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Ten pořádá společnost Pražské jaro na počest výrazné osobnosti české klavírní školy, jež stála u zrodu Pražského jara v roce 1946. Po sametové revoluci byl Firkušný v letech 1993 a 1994 i prezidentem festivalu.

Letošní ročník klavírní přehlídky zahájí Sir András Schiff. Do Prahy zavítá s programem, ve kterém nebudou chybět čeští autoři, nicméně jaké skladby zahraje, zůstává překvapením, které klavírista odhalí až na samotném recitálu. „Je pro mě mnohem spontánnější program oznámit na místě a díla osobně představit. Tím vzniká spojení s publikem. Jsme spolu v sále proto, abychom společně něco prožili. Musíme si vzájemně důvěřovat a respektovat se. Posluchači by mi měli věřit, že uvedu jen ta nejlepší díla, připravená tak dobře, jak jen to je možné. Já na oplátku spoléhám na citlivost a důvtip svého publika. Takto – a existují i jiné cesty – můžeme zažívat koncerty nově a nekonvenčně,“ upřesnil záměr svého počínání Sir András.

V rámci svého mentorského programu Schiff druhý festivalový den představí publiku v pražském Sále Martinů jihokorejskou klavíristku Chloe Jiyeong Mun. Ta je vítězkou mezinárodních soutěží a svými koncerty nadchla posluchače v londýnské Wigmore Hall či lipském Gewandhausu i debutovým albem u labelu Deutsche Grammophon. Mun je zařazena do Schiffova mentorského programu Building Bridges, kterým proslulý pianista podporuje mladé klavírní talenty na počátku umělecké dráhy; v Praze uvede díla Fryderyka Chopina, Clauda Debussyho, Josepha Haydna a Franze Schuberta.

Třetí festivalový večer bude náležet vystoupení klavíristy Alexandra Melnikova, který své posluchače vezme na netradiční cestu hudebním či spíše klavírním časem. Na pódiu Dvořákovy síně Rudolfina zahraje na pět nástrojů – od cembala přes hammerklavier po moderní klavír – díla od příslušníků rodu Bachů přes Mendelssohna-Bartholdyho, Chopina až po Alexandra Skrjabina a Alfreda Schnittkeho

Jediným českým zástupcem programu letošního ročníku Firkušného festivalu bude Ivo Kahánek, který svým recitálem vzdá poctu letos jubilujícímu Bedřichu Smetanovi. V první polovině večera provede Kahánek dramatickou skicu Macbeth a čarodějnice a poetický cyklus Sny. V druhé polovině večera přednese Smetanova populární orchestrální díla v aranžích pro dvě až osm rukou, a to společně se svými žáky Annou Gaálovou, Pavolem Praženicou a Matoušem Zukalem. Iva Kahánka nedávno zpovídal Petr Veber v rubrice RozhovorPlus.

Festival uzavře v sobotu 9. listopadu ve Dvořákově síni večer, jemuž francouzský šarm vetkne klavírista Jean-Efflam Bavouzet. Ten bude v České republice recitálově debutovat. Program závěrečného večera přinese spojení impresionistické hudby Clauda DebussyhoDětskými scénami Roberta Schumanna a s ukázkou z klavírní tvorby představitele poválečné avantgardy Karlheinze Stockhausena. Bavouzet se v České republice naposledy představil před rokem za doprovodu rozhlasových symfoniků, portál KlasikaPlus.cz koncert reflektoval ZDE.

Foto: Nadja Sjöström, archivy interpretů, Dušan Martinček, Paul Mitchell

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky