KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Česká hudba od romantismu po dnešek v podání dua Horáková-Zukal

Rok české hudby je inspirací i pro mladé interprety. Svůj projekt si u této příležitosti připravila houslistka Tereza Horáková s klavíristou Matoušem Zukalem. Na dvojici koncertů v Praze a Brně nabídnou dialog české hudby různých stylových období včetně soudobých kompozic. Představí i novinku Jana Ryanta Dřízala, kterou dvojici autor věnoval. Pro spojení klasických děl české hudební…

Číst dál…

Dny soudobé hudby nabídnou skoro čtyři desítky premiér

Pražský festival Dny soudobé hudby letos prožije jubilejní 35. ročník. V termínu od 15. listopadu do konce měsíce zazní na šedesát skladeb od dvaapadesáti autorů a k slyšení bude celkem 37 premiér, z toho jednadvacet světových. Přehlídku pořádá Společnost českých skladatelů, členská organizace Asociace hudebních umělců a vědců. Vstup na koncerty je volný. První koncert…

Číst dál…

Kahánkovi studenti postavili Rudolfinum

„Mohli jsme pozorovat, jak umělec dokonale splynul s akustikou sálu.“

„Nemuseli jsme se všemi interpretačními rozhodnutími souhlasit, ale věřili jsme mu.“

„Zvláště zaujala schopnost se v onom perpetuálním vření poslouchat a vzájemně na sebe reagovat – s lehkostí a radostí.“

Předposlední koncert letošního ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného patřil Ivu Kahánkovi. V Dvořákově síni pražského Rudolfina se však 7. listopadu nepředstavil sám, druhá polovina tohoto ryze smetanovského večera byla příležitostí jeho žákům Anně Gaálové, Pavlu Praženicovi a Matouši Zukalovi, kteří spolu s Kahánkem vystřihli úpravy Smetanových symfonických básní pro dva klavíry. Vrcholem virtuozitou prodchnutého večera se stala turbulentní předehra k Prodané nevěstě, pro niž počet klavírů vzrostl na čtyři.

Číst dál…

Precizní Martinů Voices malým drahokamem festivalu Janáček Brno

„Dramaturgicky byl koncert uspořádán retrospektivně.“

„Nafouknutý praskl, stejně jako ta žába.“

„Sbor Martinů Voices prezentoval skladby s precizací jak dikce, tak intonace, hlasy jsou skvěle sezpívány, hlasové skupiny vyvážené a barevně dokonale sladěné.“

Festival Janáček Brno už svůj druhý den odpoledne nabídl sborový koncert. V Mozartově sále brněnské Reduty 2. listopadu zněla sborová tvorba nejen Leoše Janáčka, ale i jeho současníků a následovníků. Vystoupil komorní pěvecký sbor Martinů Voices pod vedením svého zakladatele a sbormistra Lukáše Vasilka.

Číst dál…

Concentus Moraviae zvolna v druhé polovině. Chystá se festivalový debut na Velehradě

Kurátorsky připravovaný Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae se v letošním roce koná po devětadvacáté, a to v hudební režii Aleše Březiny a s leitmotivem české hudby a zvláště novým pohledem na smetanovský odkaz. Přehlídka naplňující převážně červnový měsíc s těžištěm v jihomoravském regionu se zvolna překlápí do své druhé poloviny. Sérii komorních projektů zdobí v druhé polovině festivalový debut…

Číst dál…

Metamorfózy: Czech Smetana! Concentus Moraviae podevětadvacáté

Mezinárodní hudební festival třinácti měst nazvaný Concentus Moraviae se letos v termínu od 31. května do 10. července uskuteční podevětadvacáté. Popáté s Alešem Březinou v roli dramaturga. Téma festivalu je nabíledni – Rok české hudby a dvousté smetanovské výročí. Úhel pohledu ale pořadatelé slibují jiný… Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae je unikátní kurátorským konceptem…

Číst dál…

Pestrý květen na pražské HAMU

Měsíc květen není v Praze jen ve znamení pražskojarních koncertů, barvitou nabídku připravuje setrvale také Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze. A zdaleka se nejedná „jen“ o ročníkové či absolventské koncerty posluchačů fakulty, v druhé polovině května uvede světové premiéry skladeb mladých českých komponistů studujících na HAMU Severočeská filharmonie Teplice, ale za povšimnutí…

Číst dál…

Klavírní festival Rudolfa Firkušného 2024 aneb Na co jsem se nejvíce těšil?

Za tři dny naplno začíná festival Pražské jaro a současně pořadatelé odtajnili i plány na podzimní Klavírní festival Rudolfa Firkušného, který mezi 2. a 9. listopadem nabídne pražskému publiku pět klavírních recitálů. Kromě jmen významných virtuosů přehlídka láká i na netradiční koncertní formáty.  „Na co jsem se nejvíc těšil? Na všechno! Vždyť jsem se…

Číst dál…

Spolehlivá technika i krása tónu. Matouš Zukal s Plzeňskou filharmonií

„Richard III. nebyl prvním ani jediným Smetanovým pokusem o ztvárnění literární předlohy.“

„Tomáš Brauner měl v Sibeliově první symfonii dobře promyšlený tempový a dynamický plán.“

„Kalabisův Koncert pro klavír a orchestr vyzněl v podání Matouše Zukala jako gejzír čisté třpytivé vody, napájený tradicí české a francouzské hudby 20. století.“

Také poslední abonentní koncert Plzeňské filharmonie uskutečněný 22. února ve Velkém sále Měšťanské besedy a předcházející tak Smetanovským dnům (od 7. března) nabídl Smetanovu hudbu. Spolu se symfonickou básní Richard III. zazněla pod taktovkou Tomáše Braunera i Sibeliova První symfonie a se sólistou Matoušem Zukalem také Kalabisův Koncert pro klavír a orchestr.

Číst dál…

Kalabisův klavírní koncert v Plzni. Sólo Matouš Zukal

Před Plzeňskou filharmonii 22. února jako dirigent předstoupí dosluhující šéfdirigent Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Tomáš Brauner. Jako sólista s ním v Měšťanské besedě vystoupí klavírista Matouš Zukal. Zazní skladby Bedřicha Smetany, Viktora Kalabise a Jeana Sibelia. Od prvního zmíněného orchestr provede symfonickou báseň Richard III., op. 11. Matouš Zukal se představí…

Číst dál…

Smetanovské dny v Plzni dostojí svému jménu

„Nejen atmosféru salonů, kde Bedřich Smetana rád hrál na klavír a tančil přiblíží česko-německý komponovaný večer s názvem Vzpomínka na Plzeň.“

„Nad ostatními koncerty ční svým megalomanstvím projekt Smetanománie, který slibuje souborné provedení Smetanova klavírního díla.“

„Kuriózní jsou dva plánované koncerty melodramu.“

Význam 44. plzeňského festivalu Smetanovské dny bude znásoben jak oslavami Roku české hudby, tak i výročím Janáčkova (1854) či Smetanova (1824) narození, které se k němu váže. Účast přislíbili nejen přední zahraniční umělci, ale též klavíristé Ivo Kahánek, Jan Jiraský, Igor Ardašev, kteří společně s dalšími kolegy-klavíristy realizují ambiciózní projekt Smetanománie…

Číst dál…

Světová premiéra u Vavřince pod Petřínem

Kvartet pro konec času Oliviera Messiaena patří ke stěžejním dílům komorní hudby 20. století. Obstojí ve srovnání s ním Kvartet mladého komponisty Jonáše Starého Messiaenovým dílem inspirovaný? Pro koncert, který se uskuteční 5. prosince v pražském kostele sv. Vavřince, oslovila Tereza Horáková, jež je jakožto vystupující houslistka zároveň dramaturgyní koncertu, oceňované interprety…

Číst dál…

Sedláčkovo kvarteto s klavíristou Matoušem Zukalem představilo hodnoty nové a neznámé

„Z Jirákovy početné a kvalitou významné tvorby toho v současném koncertním dění mnoho nezaznívá. O to záslužnější je vřelý vztah Sedláčkovců k jeho komornímu odkazu.“

„Jako klavírní kvintet – stylově ovšem radikálně vzdálený tradičním představám – je založena kompozice současného skladatele Jana Ryanta Dřízala Lesní scény.“

„Shodou okolností teprve tady, při provedení původního kvartetního díla, jsme mohli v celku i v detailech bezezbytku poznat, prožít a vstřebat interpretační svébytnost, vyspělost a neutuchající elán Sedláčkova kvarteta.“

O tom, že mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha jako skutečná událost roku na domácí hudební scéně soustavně přináší hodnoty nové a dosud nepoznané, jsme se znovu přesvědčili na druhém koncertě Komorní řady 12. září v Anežském klášteře, vyhrazeném Sedláčkovu kvartetu. V podmanivé interpretaci byl připomenut odkaz dnešnímu publiku blíže neznámého, avšak významného skladatele, interpreta a pedagoga Karla Boleslava Jiráka, světovou premiéru tu absolvovala skladba současného autora Jana Ryanta Dřízala a program byl korunován jen šťastnou okolností dochovaným kvartetem ani ne třicetiletého Antonína Dvořáka.

Číst dál…

Plzeňská filharmonie se v nové sezóně připojí k oslavám Smetanova výročí

Pět abonentních koncertních řad, k tomu mimořádnou koncertní řadu nazvanou Historické reflexe a komorní řadu Kruh přátel hudby – to vše nabídne v příští sezoňě Plzeňská filharmonie. Novinky budou v podobě mecenášského klubu nebo studentského last minute „Na fildu za stovku“. Ty mají cílit na všechny posluchačské generace. Šéfdirigentem zůstává Chuhei Iwasaki. Klasické abonentní…

Číst dál…

Začal rok Viktora Kalabise

„Dramatické akordy, kontrasty plného zvuku a jemných ozvěn, dialog pravé a levé ruky, který se v leckterých místech stáčí až do půtek, snivost a křehkost, jež se však záhy vyjevují jako zdánlivé, to vše Matouš Zukal přednesl s nadhledem a naprostou jistotou.“

„De Falla sedí jejímu naturelu i hlasu, Kůstková byla oslnivá i oslňující, niterná, její hlas zněl jemněji, citověji, s temperamentem ztvárnila jednotlivé písně, kterým však dodala veškerou tíhu života.“

„Z klaviatury se stále neslo něco zajímavého, překvapivého. Za takového Schumanna by se nemusel stydět ani zralý maestro!“

Koncert v Sále Martinů na pražské HAMU, který se konal v pondělí 16. ledna a na němž vystoupili sopranistka Kristýna Kůstková a klavírista Matouš Zukal, nesl sice podtitul „k nedožitým 96. narozeninám Zuzany Růžičkové“, ale de facto oficiálně zahájil řadu koncertů, které se v průběhu letošního roku uskuteční u příležitosti 100. výročí narození jejího manžela Viktora Kalabise, významného hudebního skladatele.

Číst dál…

Vzpomínkový koncert pro Zuzanu Růžičkovou v Sále Martinů

Světově uznávaná cembalistka Zuzana Růžičková by 14. ledna, oslavila své šestadevadesáté narozeniny. Na vzpomínkovém koncertu k nedožitým narozeninám naší „první dámy cembala“ vystoupí v pondělí 16. ledna v Sále Martinů klavírista Matouš Zukal, laureát soutěže Pražského jara a držitel ceny Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové za mimořádné výsledky při studiu na pražské HAMU.…

Číst dál…

Novoroční vykročení Filharmonie Brno bylo efektní a před vyprodaným sálem

„Pro mnohé rodiny je Novoroční koncert příležitost, jak jít na kulturu společně a pro mnohé je to dokonce nezrušitelná tradice. Už to ale dávno není jen přehlídka obou řad Slovanských tanců Antonína Dvořáka, jak tomu bylo kdysi.“

„Varšavský koncert pro klavír a orchestr, jehož autorem je britský skladatel Richard Addinsell (1904 – 1977), hrál čtyřiadvacetiletý klavírista Matouš Zukal. Druhá cena loňské soutěže Pražského jara a cena Nadace Gideona Kleina pro nejlepšího českého účastníka dává jasně najevo, že je tu vycházející klavírní hvězda.“

„Dirigent Robert Kružík měl zvukovou plochu Bolera Maurice Ravela přesně dynamicky vystavěnou, postupoval velmi pomalu s neustále se zvyšujícím napětím a neomylně drženým rytmem se stále se opakujícím motivem, který občas ozvláštnily vkusně přibarvené glizy, na kterých se v závěru ”pochutnaly” trombony.“

Filharmonie Brno pořádá novoroční koncerty od svého založení v roce 1956 a od té doby vynechala jen jednou, kdy tuto tradici přerušila covidová pandemie. Pod taktovkou Roberta Kružíka zaznělo 1. ledna 2023 Italské capriccio Petra Iljiče Čajkovského, symfonická báseň Richard III. Bedřicha Smetany a Varšavský koncert pro klavír a orchestr Richarda Addinsella, který přednesl Matouš Zukal. Po přestávce slyšelo publikum Rumunský koncert György Ligetiho a večer ukončilo efektní Bolero Maurice Ravela nabité energií, která zvedla celý sál ze sedadel.

Číst dál…

Novoroční koncerty v Brně, Olomouci, Karlových Varech a v Praze

Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, Karlovarský symfonický orchestr i Česká filharmonie na Nový rok přichystaly koncerty. Od 20 hodin se 1. ledna bude konat vystoupení brněnské filharmonie v Janáčkově divadle. Orchestr povede Robert Kružík a sólistou bude klavírista Matouš Zukal. Zaznějí díla Čajkovského, Smetany, Addinsella (Varšavský koncert pro klavír), Ligetiho a Ravela. Nový rok…

Číst dál…

Objevování bohatosti kreativity na mistrovských kurzech Borise Giltburga a Alfreda Brendela

„Oba umělci mají více společných vlastností – absolutní oddanost hudbě, skromnost a pokoru, lásku k práci s mladými lidmi.“

„Pro diváky bylo nesmírně poutavé, jak sólisté a tělesa pod dohledem obou světoznámých osobností proměňovali do hloubky svou kreativitu.“

„Alfred Brendel, který dával své pokyny ke hře interpretů od stolku v první řadě, i Boris Gildburg, který stál po boku klavírních sólistů, upozorňovali na nebezpečí plošného zvuku hry.“

Na pozvání vedení Akademie Ivana Moravce přijeli do Prahy světoznámí klavíristé, Alfred Brendel a Boris Giltburg, kteří v Sukově síni Rudolfina se zcela mimořádnou profesionalitou, bystrostí a citlivostí vedli od 30. září do 2. října 2022 mistrovské kurzy. Jejich výuka s českými vybranými interprety a soubory byla obohacena recitálem spojeným s přednáškou Borise Giltburga o hudbě Ludwiga van Beethovenova, televizním dokumentem o Ivanu Moravcovi režiséra Jana Mudry a archívními záznamy Moravcových rozhlasových pořadů. O možnost zhlédnutí vynikajících inspirativních lekcí projevila zájem odborná i laická veřejnost. Návštěvníci s velkým zaujetím přihlíželi výuce světoznámých osobností.

Číst dál…

My se věku nebojíme. Epoque Quartet odstartoval koncerty na Bořislavce

„Epoque Quartet není mladý. Přesto do tohoto konceptu Dvořákovy Prahy zapadl výborně.“

„Je jasné, že Bořislavka jen o kancelářích a ochodech nebude.“

„Nechyběl ani Večerníček na závěr, kterým pánové jasně dali najevo, že se jedná o poslední přídavek.“

V netradičním místě i čase pro koncert klasické hudby vystoupil v úterý 13. září Epoque Quartet. Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha stále rozšiřuje své aktivity zaměřené na mladé umělce i publikum a proto vyzkoušel nový prostor, který nabízí atrium obchodního centra Bořislavka. A bylo plno. Nová podvečerní festivalová řada, kterou tento koncert zahájil, nalákala hned napoprvé víc diváků, než stačilo připravené hlediště pojmout. V nabídce jsou ještě tři další koncerty. Vstup je zdarma.

Číst dál…

Festivalová novinka – Dvořákova Praha na Bořislavce

Dvořákova Praha na Bořislavce – to je premiérová programová řada festivalu, která se odehraje v prostorách nového sídla nadace Karel Komárek Family Foundation. Program čtyř koncertů vyjadřuje sounáležitost festivalu s nadační filozofií – je dominantně věnován mladým interpretům a jistým způsobem navazuje na programovou řadu Pro budoucnost. Na prvním koncertu vystoupí v úterý 13.…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Pochovávání světla – úchvatná premiéra na Smetanově Litomyšli

„Nebyl to Martinů sám, ale duch jeho tvorby byl v zachován.“

„Nádherný opus, který nebyl poplatný Otvírání studánek jako neoddiskutovatelnému vzoru, ale přesto v tom nejlepším slova smyslu hovořil jejich jazykem.“

„Kantáta Mikeš z hor přítomné vrátila na začátek, k touze, aby špatné odešlo a zůstalo to dobré, stálé…“

Komorní sbor Martinů Voices na Smetanově Litomyšli uvedl v premiéře komorní kantátu Pochovávání světla skladatele Jiřího Gemrota. Vznikla na libreto Vojtěcha Stříteského, který vyšel z odkazu básníka Miloslava Bureše, spoluautora Otvírání studánek Bohuslava Martinů. Ke koncertu se vrací pravidelný návštěvník festivalových programů Jaromír Kašpar.

Číst dál…

„Pátý díl“ Zpěvů Vysočiny

„Básnické obrazy a osobní úvahy nesené klidnou hudbou, jednoduše znějící, intenzivně jadrné a snadno přístupné vyprávění.“

„Lukáš Vasilek nesmlouvavými gesty vedl interprety k elementárně zřetelným a působivým pasážím, lyricky poetickým i zaujatě vyprávějícím.“

„Výsledek byl zajímavý, krásný a bez váhání lze říci, že i skvělý.“

Sbor Martinů Voices má v repertoáru novou skladbu. Bohuslav Martinů páté vokální dílo na text Miloslava Bureše už nestihl napsat a námět čekal šest desetiletí. Zhudebnil ho až Jiří Gemrot, kterému libreto komorní kantáty sestavil a dotvořil Vojtěch Stříteský. Krásnou kultivovanou skladbu Pochovávání světla je tak možné vnímat jako volné pokračování Otvírání studánek a tří dalších poetických opusů tematicky spjatých s Vysočinou. V premiéře zaznělo v sobotu na festivalu Smetanova Litomyšl.

Číst dál…

Listopadová Soutěž Nadace Bohuslava Martinů bude pro houslisty a komorní soubory s klavírem

Interpretační Soutěže Nadace Bohuslava Martinů se letos 25. a 26. listopadu zúčastní mladí hudebníci v kategoriích housle a komorní soubory od tria po sexteto s klavírem. Povinným repertoárem jsou skladby Bohuslava Martinů, díla světové literatury a čeští autoři druhé poloviny dvacátého století. Výkony mladých hudebníků do osmadvaceti let bude hodnotit porota složená z předních českých interpretů.…

Číst dál…

Mladí interpreti v Sukově síni kouzlili. A okouzlili

„Daniel Matejča zahrál Sonátu pro sólové housle č. 1 g moll, op. 27 Eugèna Ysaÿe s naprostou pokorou, zaníceností a schopností vtáhnout posluchače do hry.“

„Hra Tria Incendio je přes věk interpretů vyzrálá a současně ozdobená mladistvým nadšením.“

„Prokofjevova Sonáta a moll č. 3, op. 28 byla stvrzením Zukalova klavírního umu – výborné techniky, smyslu pro přehlednou výstavbu, rytmickou přesnost.“

Na koncertě Českého spolku pro komorní hudbu se v úterý 11. ledna představili mladí hudebníci, kteří si již na prahu kariéry vydobyli skvělé jméno. Vesměs jsou laureáty významných soutěží a jejich jména jsou zárukou kvalitních výkonů. V Sukově síni Rudolfina vystoupili houslista Daniel Matejča, Trio Incendio a klavírista Matouš Zukal.

Číst dál…

Koncert proti totalitě dnes večer na HAMU

Už osmý ročník Koncertu proti totalitě k připomínce Dne boje za svobodu a demokracii a Mezinárodního dne studentstva se dnes uskuteční opět v sále Martinů na pražské HAMU. Začíná v 19 hodin. Vystoupí mimo jiné pět laureátů či vítězů soutěže Pražské jaro, například Tomáš Jamník, Ivo Kahánek, Irvin Venyš nebo letošní laureát v oboru klavír Matouš Zukal. Na programu…

Číst dál…

Matouš Zukal: Jsem soutěživý typ

„Kdyby mi někdo před rokem řekl, že ve finále skončím druhý, sotva bych mu uvěřil.“

„Slukova sonáta je tak krásná muzika, že člověk její technické obtíže vždycky nějak vyřeší. Ta hudba vás v tom nenechá.“

„Líbí se mi, že v horách jsou hranice neomezené.“

Klavírista Matouš Zukal se ve třiadvaceti letech stal laureátem letošní Mezinárodní soutěže Pražské jaro 2021, v celkovém pořadí druhý. Je studentem druhého ročníku HAMU ve třídě Iva Kahánka. Ve své hře nestaví na odiv virtuozitu, ta je samozřejmým prvkem jeho interpretace, zaujme především pochopením skladby a hlubokou přemýšlivostí…

Číst dál…

Finále klavírní soutěže Pražského jara ovládnul Beethoven

„Zukal ponímal dielo, aj v brilantných pasážach, neokázalo a veľmi prirodzene.“ „Leeho interpretácia bola nesmierne energická a klavirista si svoje vystúpenie evidentne vychutnával.“ „Vystúpenie Dongha Leeho bolo pre mňa po všetkých stránkach zrelým, komplexným interpretačným počinom.“ Finále súťaže Pražského jara v odbore klavír prebehlo večer 14. mája v Dvořákovej sále Rudolfina. Porote sa predstavili traja…

Číst dál…

Víkend s interpretační soutěží Nadace Bohuslava Martinů

Loňský ročník interpretační soutěže Nadace Bohuslava Martinů se nemohl v rámci festivalu Dny Bohuslava Martinů konat a byl přesunut na nadcházející víkend, 12.–14. února. Pořadatelé soutěž uskuteční za zvláštních prostorových a hygienických opatření. Soutěžit budou hráči na flétnu, klarinet, trubku a cembalo a povinným repertoárem jsou skladby Martinů pro tyto nástroje. Koncert vítězů v neděli 14.…

Číst dál…

Matouš Zukal a Duo Bohémo hráli (nejen) Martinů

„Zukalova hra je technicky i výrazově velice pestrá, je v ní slyšet mužnost a zároveň křehkost, koncentrovanost, ukázněnost i uvolněnost.“ „Slukovu skladbu zahrál se silnou naléhavostí a citem pro gradaci (a pauzy), přehledně ji vystavěl a jednotlivým pasážím dodal patřičné barvy.“ „Posluchač uvěří Kristině Vocetkové a Matouši Pěruškovi každý tón.“ Nadace Bohuslava Martinů zpřístupnila na svých internetových…

Číst dál…