Slovenská filharmonie v druhém úplném březnovém týdnu nabídne písňový recitál, studentský pořad, dvojici abonentních koncertů i vystoupení Slovenského komorního orchestru. Písně a písňové cykly byly příznačným fenoménem hudby 19. století. Po Franzi Schubertovi se písněmi zabývali i mnozí další skladatelé. V bratislavské Redutě, jejím Malém sále, v úterý 11. března vystoupí Slávka Zámečníková (soprán) a Matthias Sabmuil…
Úspěšný sedmnáctý ročník bratislavského festivalu Melos-Étos
„Festival súčasnej hudby sa v Bratislave koná z iniciatívy Ilju Zeljenku už od roku 1991.“
„Na festivale zazneli dva orchestrálne a päť komorných koncertov.“
„Po tridsiatich troch rokoch sa na festivale znova predstavil klavirista Pierre-Laurent Aimard.“
Koncertom Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu pod taktovkou dirigenta Konstantina Ilievského vyvrcholil vo štvrtok 14. novembra v Bratislave 17. ročník medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos, ktorý už dlhé roky dramaturgicky pripravuje a organizačne zastrešuje domáce Hudobné centrum.
Zlínské Talentinum opět představí mladé hudebníky. Přehlídku zahájí vítězové Virtuosos V4+
Bienální Mezinárodní hudební festival mladých koncertních umělců Talentinum má v historii Filharmonie Bohuslava Martinů své nesmazatelné místo již od roku 1972. Pravidelně dává mladým sólistům a dirigentům do pětadvaceti, respektive třiceti let příležitost ke koncertnímu vystoupení s orchestrem formou nesoutěžní přehlídky s mezinárodní účastí. Letos festival zahájí 18. dubna koncert vítězů loňského ročníku soutěže…
Bachovo Umění fugy. Moravská filharmonie se dotkla výsostného umění
„Maďarský dirigent Zsolt Hamar je mistrem svého oboru.“
„Těleso vyzařovalo klidnou a sebevědomou sílu, která si je vědoma svých kvalit a svého poslání.“
„V ten večer se odehrál výjimečný a náročný program. Ne každý posluchač je schopen takový nápor hudby unést, rozklíčovat a zažít.“
Moravská filharmonie Olomouc připravila svým posluchačům výjimečný večer. Velikonoční koncert, který se konal 28. března v Redutě, přinesl vrcholné hudební dílo Johanna Sebastiana Bacha: Ricercar a 6 z cyklu Hudební obětina v instrumentaci Antona Weberna a Umění fugy v orchestraci Ericha Bergela. Jedná se o složitá polyfonní díla hudební literatury a jejich přednes je prubířským kamenem interpretačního umění.
Bach neBach na Zelený čtvrtek s Moravskou filharmonií
Den před Velkým pátek nabídne velikonoční koncert také Moravská filharmonie Olomouc. Městskými spory zmítaná instituce se pokusí upnout pozornost ke gró své činnosti provedením úprav děl Johanna Sebastiana Bacha. V olomoucké Redutě od devatenácti hodin předvede svůj „leadership“ šéfdirigent orchestru Zsolt Hamar. Spolu s hudebníky připravuje pořad s díly Johanna Sebastiana Bacha,…
Definitivní Bachova Partita s Piotrem Anderszewským
„Pokud jde o provedení této Partity, tak ‚je vymalováno‘.“
„Jsou to jediné skladby, které měl i v původně ohlášeném programu, a protože je nikdy nenahrál, tipnul bych si, že je nastudoval nově.“
„Obecně se mi samotná interpretace Beethovena vstřebávala velmi těžce, byla zjemnělá, kouskovaná, prioritizovala detaily, které jsem nepokládal za podstatné.“
V pražském Rudolfinu se ve čtvrtek 9. listopadu uskutečnil závěrečný koncert Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Po pěti letech na něm opět vystoupil klavírista Piotr Anderszewski. Páteř jeho programu stejně jako posledně tvořila díla Johanna Sebastiana Bacha a Ludwiga van Beethovena, přičemž nejpravdivěji vyzněly Bachovy skladby. Ačkoliv posluchači byli koncentrovanější než obvykle, koncert se neobvykle obešel bez potlesku ve stoje.
Ďábelské a božské, začátek a konec. Závěr Firkušného festivalu až s metafyzickým podtextem
Klavírní festival Rudolfa Firkušného je po nabitém koncertním víkendu za svou polovinou. Zájemce čekají ještě dva koncerty v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Hned v úterý 7. listopadu vystoupí Denis Kožuchin a festival uzavře ve čtvrtek 9. listopadu Piotr Anderszewski. V úterý 7. listopadu se na prvním českém veřejném recitálu ruského pianisty Denise Kožuchina…
Jussenovi, Klánští, Kožuchin a Anderszewski. Lesklá jména Firkušného festivalu
Klavírní festival Rudolfa Firkušného v sobotu 4. listopadu vstupuje do druhé dekády; hudební svátek vznikl v roce 2013 pod hlavičkou festivalu Pražské jaro. V jednom týdnu nabídne pět hudebních setkání s mimořádnými klavíristy dneška. „Dirigovat tyhle dva je jako řídit naráz dvě formule,“ poznamenal dánský dirigent Michael Schønwandt na adresu klavíristů Lucase a Arthura Jussenových,…
Závěr letošního mahlerovského festivalu v Jihlavě
Dvě velká oratoria osmnáctého století zazní na festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců 3. a 6. září. O den později přijde řada na program Piš mi, Tvoje Alma… , jehož scénář vytvořil Zdeněk Geist a vychází z tragických osudů neteře Gustava Mahlera Almy Rosé. Posledním koncertem letošního dvaadvacátého ročníku festivalu bude 24. září vystoupení…
Barocco sempre giovane s Janem Talichem v Pardubicích
Hostem abonentního koncertu souboru Barocco sempre giovane ve Společenském sále zámku v Pardubicích bude houslista Jan Talich. Působí jako vyhledávaný sólista, komorní hráč, dirigent a pedagog téměř po celém světě. Se souborem tentokrát uvede zcela „nebarokní“ program. Koncert se koná ve čtvrtek 25. května v devatenáct hodin. Program se bude ubírat od hravé…
Legendární Balanchine premiérově v Brně
Dílo legendárního choreografa George Balanchina představí Balet Národního divadla Brno. Stane se tak prvním souborem v České republice, který provede choreografie z dílny této už zesnulé taneční osobnosti. Premiéra je na programu 5. května. Brněnský soubor uvede čtyři choreografie, mezi nimi i Čajkovského Pas de Deux na dosud nevyužívanou hudbu z Labutího jezera. Interprety…
Graffovo kvarteto slavilo 25 let na pódiu koncertem pro Spolek přátel hudby
„Soubor se vyznačuje neotřelostí a invencí, kterou prokazuje i v realizaci vlastního cyklu Vox imaginis v Moravské galerii, na kterém propojuje hudbu, poezii i percepci výtvarného umění.“
„Nástroje kvarteta jsou barevně i dynamicky vyrovnané a sladěné a tvoří kompaktní celek, který má svoji charakteristickou barvu.“
„Zazněla skladba pro kvartetní soubory ikonická, Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“ Leoše Janáčka. Poslední dílo autora, který nikdy nepřestal být mladý a zamilovaný a svoji dravou vášnivost vtělil právě do této skladby.“
Spolek přátel hudby připravuje pro příznivce komorní hudby koncertní sezónu již 25 let. Stejně tak dlouho hrají hudebníci Štěpán Graffe, Lukáš Bednařík, Leoš Černý a Michal Hreňo v uskupení, které si říká Graffovo kvarteto. Tohle výročí oslavili koncertem v úterý 25. dubna v Besedním domě a posluchačům zahráli skladby Antona Weberna Pomalá věta pro smyčcové kvarteto, Kvintet A dur „Pstruh“ pro klavír, housle, violu, violoncello a kontrabas Franze Schuberta a na závěr Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“ Leoše Janáčka. Předvedli svoje interpretační umění a obecenstvo je odměnilo dlouhotrvajícím potleskem.
Graffovo kvarteto slaví čtvrtstoletí existence
Spolek přátel hudby při Filharmonii Brno zařadil na program své pětadvacáté sezóny koncert Graffova kvarteta. Tento soubor se na koncertních pódiích objevuje také již rovné čtvrtstoletí a při této příležitosti vystoupí v úterý 25. dubna od sedmé hodiny večerní v Besedním domě v Brně. Na programu zazní díla Antona Weberna, Franze Schuberta a Leoše Janáčka.…
Velikonoční festival v Brně hlásal milost – a ze všech sil
„Poslední skladbou večera byla premiéra nového díla Slavomíra Hořínky s názvem Ze všech sil.“
„S názvem pořadu Hlásám milost, se představil soubor L´Armonia terrena, který založil jeho dirigent a umělecký šéf Zdeněk Klauda v roce 2014, zaměřující se především na hudbu 18. a 19. století.“
„Dřevěný Kristus. Dílo, které bylo původně instrumentováno pro velký orchestr, aranžoval Jaroslav Pelikán pro orchestr komorní. Tímto získalo intimitu a ponor do okouzlené a pokorné duše, přičemž život mu vdechla exkluzivní interpretace Jana Martiníka.“
Koncerty Velikonočního festivalu se v čase postním konaly tři dny po sobě. Po opulentním zahájení skladbou Františka Musila Stabat Mater v katedrále sv. Petra a Pavla zazněly v pondělí 3. dubna v kostele sv. Augustina vedle Postní meditace Marc-Antoine Charpentiera i skladby Henryho du Monte Allemande grais a Jesu dulceo cordium. Po skladbě O Jesu nomen dulce Heinricha Schütze se představil Slavomír Hořínka s premiérou skladby Ze všech sil. Interprety byli Cappella Mariana s pěvci Vojtěchem Semerádem, Ondřejem Holubem a Tomášem Králem. V úterý 4. dubna vystoupili v minoritském kostele sv. Janů L´Armoia Terrena s dirigentem Zdeňkem Klaudou a basistou Janem Martiníkem. Na programu byly skladby J. S. Bacha Ricercar a 6 z Hudební obětiny a Vor deinem Thron tret ich hiermit, dále cyklus písní Jana Hanuše Dřevěný Kristus pro nižší hlas a orchestr a Symfonie č. 2 pro trubku a smyčce Arthura Honeggera. Dva koncerty prodchnuté rozjímáním a niterným ponorem do rozjímání.
Až na konec světa (13)
Nadějný virtuóz z Libně.
Klavírista, recenzent a spisovatel Hermann Grabe
„Múzou štědře políbený Hermann se na prahu 20. století narodil do prostředí, které mu umožňovalo všestranná studia.“
„Ve druhé polovině 30. let se Grabe připravoval na evropské turné; měl hrát na klavír, na cembalo i na clavichord a mezi skladbami číst úryvky ze svých povídek.“
„Zemřel v New Yorku jako šestačtyřicetiletý, zdeptaný poznáním, že Praha jeho mládí, kde vedle sebe žili Češi, Němci a židé, už neexistuje.“
Příběh vzdělaného muže a nadaného interpreta, který se v Praze přátelil s Maxem Brodem a v New Yorku učil po boku Rudolfa Firkušného, se z galerie postav tohoto cyklu vymyká. Většina z našich opomenutých krajanů se sice v této zemi narodila, ale osud je brzy zavál do světa, odkud se k nám už nevraceli. Hermann Grabe, narozen 6. května 1903, zde naopak setrval tak dlouho, jak jen to bylo možné. Prožil tu, většině českého publika bohužel neznámá, zato však rozhodující léta svého vyzrávání.
Komorní večer s mnoha překvapeními
„Všechna čest Lukáši Pospíšilovi i Filipu Martinkovi, s jakým vhledem, citovou angažovaností a hráčským uměním Weinbergovu skladbu přednesli.“ „Je známo, že orchestrální hráči si rádi duševně odpočinou u komorní hry. Ten večer jistě přinesl Lukáši Pospíšilovi mnoho radosti!“ „Filip Martinka upoutal svou technickou suverénností, byl citlivým a ohleduplným komorním partnerem s velkým smyslem pro souhru.“ Zralost…
Proměna jako princip. Hudba v souvislostech ve Venuši ve Švehlovce
„Jan Rybář viedol súbor spoľahlivo, vecne, za pomoci neexpresívnych, no obdivuhodne zrozumiteľných gest.“ „Už v predošlých skladbách sa ukázalo, že hráči majú veľký zmysel pre detail, a u Weberna uplatnili túto dispozíciu bezo zvyšku.“ „Kopelentova dvojdielna skladba je podľa môjho názoru absolútne brilantne skomponovaným opusom.“ Morphing Harmony – tak bol pomenovaný októbrový,…
MHF Hudební současnost zahájí Štěpán Filípek a Sára Medková online
Šestačtyřicátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Hudební současnost Ostrava zahájí v pondělí 16. listopadu dva brněnští hudebníci – klavíristka Sára Medková a violoncellista Štěpán Filípek. Ti spolu představí komorní program, ve kterém přednesou skladby jednoho z otců expresionismu Antona Weberna, tatarské postmoderní autorky Sofie Gubajduliny a letos jubilujícího estonského skladatele Arvo Pärta. Jako kontrastní prvek…
Dílna pro nejmladší skladatele v Hradci nad Moravicí: místo, kde dětem rozumějí.
„Nenásilná, sokratovská metoda kladení otázek byla velmi inspirativní a díky ní mohly do „hry“ vstupovat i samy děti a další účastníci.“
„Rady mladým skladatelům se nikdy nenesly v duchu „já jsem starší a vím víc“, ale byly v každém ohledu podporou, pochopením a krásným dialogem.“
„Je zřejmé, že ať už se budou další generace profilovat jakkoli, budou v ní vždy figurovat zvláštní lidé, kteří mají bytostnou potřebu tvořit, psát a vyjadřovat se hudbou.“
Hradec nad Moravicí je v červnu tradičně místem setkávání hudebníků z celého světa. Mezinárodní interpretační soutěž a festival Beethovenův Hradec letos z pochopitelných důvodů proběhnout nemohl. Z celé série akcí svázaných s tímto kulturním podnikem nakonec byla realizována pouze Dílna pro nejmladší skladatele, jejímž organizátorem je Sdružení Q…
Štěpán Filípek: Hudbou se to nepřenáší… a jednou to pomine!
„Všichni doufáme, že od září už se pojede normálně.“
„Mnohokrát jsem sonátu provedl, a to i předtím, než pan Emmert zemřel, takže jsem nositelem autorizované zkušenosti.“
„Na Moravě žiju a asi by analytici nějaké vlivy dokázali i v tom, co píšu, najít.“
Tóny jeho nástroje tvoří jednu z osmi desítek zvukových stop ve společné písni, se kterou muzikanti z Janáčkovy opery lámou od dubna rekordy na sociálních sítích. Corona Song tvrdí, že „Hudbou se to nepřenáší“. Text napsala Jana Infeldová, hudbu Marko Ivanović, hudebníci natočili doma své party, další lidé v divadle video sestříhali. Violoncellista Štěpán Filípek vedle toho celou jednou polovinou stojí i za obdobně inspirovaným domácím videem zpěvačky Radůzy s její písní „Jednou to pomine“…
PKF-Prague Philharmonia s návratem Kaspara Zehndera
„Členové PKF – Prague Philharmonia prokázali, že jsou dobrými komorními hráči v čísle, kde doprovodili Kaspara Zehndera v náročné dvojroli dirigenta-sólisty.“ „Kaspar Zehnder je skvělý flétnista. Jeho hra zaujme především lahodným tónem, kterému nechybí nejjemnější barevné nuance.“ „Celý koncert měl postupně gradující tendenci, jak v dramaturgické, tak v interpretační rovině.“ Po jedenácti letech se…
PKF – Prague Philharmonia zahajuje v Rudolfinu abonmá pro děti
Dvěma programy ve Dvořákově síni Rudolfina otevře orchestr PKF-Prague Philharmonia v sobotu 26. října řadu koncertů pro děti. První se koná v deset a druhý ve dvanáct hodin dopoledne. Na nejmenší posluchače čekají v každé řadě čtyři setkání s malými hrdiny Šímou a Lupi, se kterými se postupně ocitnou ve snu, v pohádce, ve vesmíru a pomocí stroje času budou cestovat do…
Ištvan 90
„Zatímco Kvapil žil z pozdně romantických východisek, Ištvan již cítil, že vývoj se ubírá jiným směrem. Učil se tedy víceméně sám.“
„Z celosvětového hlediska je nejhranější Ištvanovou skladbou Sonáta pro klarinet a klavír.“
„Nechával si jedno místo přehrávat stále dokolečka. Pak přistoupil ke klavíru, škrtl asi tři noty a oznámil nám: Pánové, jsem spokojen – Bartók je pryč…“
Skladatel Miloslav Ištvan, jedna z legend české hudební avantgardy druhé poloviny dvacátého století, díky originálnímu přístupu ke kompozici a díky poctivé práci dokázal ve vývoji kvalitativně konkurovat generačním kolegům jak na západ, tak na východ od našich hranic. Letos v září jsme si připomněli jeho nedožité devadesátiny. Ištvanovu hudbu přibližuje violoncellista Štěpán Filípek.