KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

František Macek má dirigentský debut na Pražském jaru english

„Doposud působil především ve Skandinávii a v Polsku.“

„Jeho otec a čtyři sourozenci jsou spojeni s chrámovou hudbou na Velehradě a v Kroměříži.“

„Vítězství v mezinárodní dirigentské soutěži mu vyneslo místo asistenta u Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu v Katovicích.“

Debut Pražského jara patří dnes večer mladému dirigentu Františku Mackovi. Ve Smetanově síni Obecního domu bude řídit Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Na programu je mimo jiné Píseň bohatýrská od Antonína Dvořáka a Violoncellový koncert Roberta Schumanna. Vystoupení se uskuteční s obecenstvem v sále. Bude také v přímém přenosu vysíláno na festivalovém webu a na sociálních sítích, včetně facebooku portálu KlasikaPlus.cz.

František Macek doposud působil především ve Skandinávii a v Polsku. Zúročí to v programu, ve kterém figurují i u nás méně známá díla Jeana Sibelia a Witolda Lutosławského. Dramaturg festivalu Josef Třeštík věří, že se Macek díky debutovému koncertu etabluje u českých orchestrů a že si svou energií a intenzitou, s jakou se každému dílu věnuje, získá i pražské publikum.

Je tomu několik let, kdy festival Pražské jaro spustil projekt takzvaných Debutů, ve kterých představuje výrazné mladé dirigentské osobnosti z tuzemska i ze zahraničí. Podobný koncert je pro každého interpreta výzvou, zvlášť pokud se ocitá před domácím publikem. František Macek patří k nejtalentovanějším mladým českým dirigentům, konstatují pořadatelé.

Sólistou v Schumannově Violoncellovém koncertu je Johannes Moser, držitel prestižní Brahmsovy ceny a nositel druhé ceny z Čajkovského soutěže. Dvaačtyřicetiletý německo-kanadský umělec s bohatými mezinárodními zkušenostmi je na Pražském jaru rovněž debutantem.

František Macek dojíždí ze svého současného domova ve Vídni do Katovic, kde mu absolutní vítězství v mezinárodní dirigentské soutěži vyneslo místo asistenta dirigenta u Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu.

Pochází z rodiny varhaníků a sbormistrů, jeho otec a čtyři sourozenci jsou spojeni s chrámovou hudbou na moravském katolickém poutním místě Velehradě a v Kroměříži. Vystudoval hru na varhany na konzervatoři v Kroměříži a starou hudbu na pražské Týnské škole. Studium dirigování absolvoval na Akademii múzických umění v Praze a poté na Královské hudební akademii ve Stockholmu. Zúčastnil se mistrovských kurzů Davida Zinmana, Bernarda Haitinka a Daniela Gattiho, jeho významnými mentory byli také Tomáš Netopil, Alexander LiebreichManfred Honeck. Po nějakou dobu působil jako varhaník a sbormistr kostela sv. Filipa a Jakuba ve Zlíně a vedl zlínský Filharmonický sbor Dvořák.

Intenzivně se věnuje soudobé hudbě, řadu nových skladeb uvedl zejména se švédskými komorními soubory Norrbotten NEO a KammarensembleN-KeN. Dirigoval už Orchestr curyšské Tonhalle, Moskevskou filharmonii, festivalové orchestry ve Gstaadu, Aspenu a Lucernu, Nizozemský symfonický orchestr, Norrköpingský symfonický orchestr a další, ve vlasti tělesa v Praze a v Plzni.

Jako operní dirigent debutoval František Macek v roce 2016 v NorrlandsOperan ve švédském městě Umeå s Janáčkovou operou Příhody lišky Bystroušky. Ve Stockholmu dirigoval Mozartovu operu Così fan tutte, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě Gluckovu operu Ifigenie na Aulidě, v Severočeském divadle v Ústí nad Labem Leoncavallovy Komedianty, Purcellovu operu Dido a Aeneas s komorním orchestrem Far Musica a Mozartův Únos ze serailu ve Wheeler Opera v Aspenu. Působil také jaké asistent dirigenta v Královské opeře ve Stockholmu a v Nizozemské národní opeře v Amsterdamu.  

Foto: Pražské jaro, Manfred Esser Haenssler Classic, NOSPR 

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky