V příští sezóně v Národním divadle a Státní opeře osm operních premiér
Opera Národního divadla a Státní opera chystá na příští sezónu novou inscenaci opery Šárka od Zdeňka Fibicha, díla, které se v Praze nedávalo bezmála celé půlstoletí. Celkem je v plánu uvádět 39 různých operních titulů ve 320 představeních, z toho osm nových projektů. Na repertoáru se tak jako novinky postupně objeví i Její pastorkyňa Leoše Janáčka a vedle toho opery barokního mistra Jeana-Philippa Rameaua, italsko-francouzského mistra Luigiho Cherubiniho, romantika Charlese Gounoda, italských klasiků Guiseppe Verdiho a Giacoma Pucciniho a žijícího německého skladatele Ariberta Reimanna.
Pro novou podobu Fibichovy Šárky hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra pozval do Prahy německého režiséra Kaye Linka. Nejznámější a nejúspěšnější z operních děl bytostně romantického skladatele, napsaná na libreto jeho žačky a milenky Anežky Schulzové, měla premiéru v Národním divadle v roce 1897 a dočkala se pak desítky dalších nastudování, ale naposledy se v Praze hrála v sedmdesátých letech. V rámci Roku české hudby 2024 budou soubory Národního divadla a Státní opery uvádět v následující sezóně vedle Šárky, naplánované na letošní podzim, i Tajemství, Prodanou nevěstu a Libuši od Bedřicha Smetany, Rusalku a Čerta a Káču Antonína Dvořáka a Příhody lišky Bystroušky od Leoše Janáčka. Stejné myšlence, tedy Roku české hudby, bude věnován i cyklus pořadů pro děti a jejich rodiče Opera nás baví či cyklus koncertů z písňové a komorní tvorby ve Stavovském divadle v podání tuzemských sólistů. Premiéra Její pastorkyně v režii kontroverzního Calixta Bieita je zařazena na květen 2025.
Dramaturgie pro nadcházející sezonu zahrnuje novou inscenaci opery Platée Jeana-Philippa Rameaua, která zazní v Praze v novodobé historii poprvé, a českou premiéru opery Lear od Ariberta Reimanna, dílo napsané na shakespearovský námět na objednávku Bavorské státní opery v Mnichově, které se hraje po Evropě od roku 1978. Na nastudování první z obou oper se bude v Praze už v listopadu podílet dirigent Václav Luks se svým barokním orchestrem Collegium 1704 a režisérským tandemem Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského (SKUTR). V případě druhé opery je pozvána režisérka Barbora Horáková Joly, která v současnosti působí ve Švýcarsku, a německý dirigent Hermann Bäumer. Leara ztvární islandský basbarytonista Tómas Tómasson.
Médea Luigiho Cherubiniho, jedno z nejvýznamnějších děl období po Mozartovi, je naplánována na leden 2025. Titulní postavu ztvární sopranistka Světlana Aksenova. Hudebního nastudování se ujme Robert Jindra, který bude spolupracovat s renomovaným německým režisérem Rolandem Schwabem. V březnu má následovat inscenace opery Faust od Charlese Gounoda v režii Jana Philippa Glogera a pod taktovkou francouzského dirigenta Sébastiena Roulanda. Titulní postavu ztvární mexický tenorista Alejandro del Angel.
Italskou tvorbu zastoupí v příští sezóně nová scénická zpracování Otella od Guiseppe Verdiho s ukrajinským tenoristou Denysem Pivnickým v hlavní roli a Manon Lescaut od Giacoma Pucciniho. Deset nejoblíbenějších mistrovských děl těchto dvou skladatelů bude součástí rozsáhlého festivalu italské opery – na konci listopadu v rámci připomínky stého výročí úmrtí Pucciniho zazní Bohéma, Madama Butterfly, Tosca a Turandot a pak v lednu a únoru Státní opera opakovaně uvede Verdiho opery Rigoletto, Otello, Traviata, Macbeth, Aida a Nabucco. V řadě pěveckých hostů má být i vycházející švédská operní hvězda Christina Nilsson, která v Praze ztvární Aidu krátce před svým debutem v této roli v Metropolitní opeře v New Yorku.
Na 15. února 2025 připravuje Robert Jindra jedinečný koncert, na němž zazní dva písňové cykly s orchestrem – Píseň o zemi Gustava Mahlera a Kouzelné noci Bohuslava Martinů, dvě skladby inspirované čínskou poezií. Ke spolupráci přizval pěvkyně Kateřinu Kněžíkovou a Štěpánku Pučálkovou.
Celé Národní divadlo připraví pro divadelní sezonu 2024/25 celkem 21 premiér, v repertoáru bude mít i dalších 66 inscenací. Baletní soubor do toho přispěje třemi celovečerními premiérovými tituly a jedním večerem složeným ze tří choreografií. Jako první uvede v říjnu světovou premiéru v choreografii Viktora Konvalinky, původní balet s názvem Slunečník, Měsíčník a Větrník – Příběh tří princezen. Libretista Štěpán Benyovszký a hudební skladatel Ivan Acher zpracovali pohádkové motivy Boženy Němcové. Titul je určený nejen dětskému divákovi, ale i dospělým; inscenace bude multimediální, výrazově současná.
Foto: Národní divadlo Praha, Arthur Bauer, Lzuis Marin, Hilda Stahl, Ilona Sochorová
Příspěvky redakce
- Liberecké Divadlo F. X. Šaldy zahajuje spolupráci s Pamětí národa
- Rok české hudby pohledem Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů
- Trio Bohémo brázdí Spojené státy
- Když nenávist přemůže lásku… Cherubiniho Médea ve Stavovském
- Olga Jelínková jako Violetta a Woglinde v Lipsku
Více z této rubriky
- Trio Bohémo brázdí Spojené státy
- Když nenávist přemůže lásku… Cherubiniho Médea ve Stavovském
- Olga Jelínková jako Violetta a Woglinde v Lipsku
- Neobvyklé spojení České filharmonie a Collegia Vocale 1704
- Další slovenský dvojboj Radka Baboráka
- Tři klavíristé a jediný houslista na lednových Svátcích hudby v Praze
- Svátky písní Olomouc letos podvaapadesáté
- Mladí laureáti vážených soutěží stanou na rudolfinském pódiu
- Pianista Mao Fujita vystoupí v Ostravě
- Hladoví Jeníček a Mařenka hrají squash. Humperdinckova klasika moderně v Olomouci