KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Překvapivé spojení Haydna a Berlioze ve vršovickém Vzletu

Pod hlavičkou pražského barokního orchestru Collegium 1704 se uskuteční další z projektů situovaných do prostor vršovické „kulturní křižovky“ Vzlet. Tentokrát bude v režii pouze dvou umělců, přesněji umělkyň Dagmar Šaškové (mezzosoprán) a Moniky Knoblochové (kladívkový klavír). 19. června nabídnou neotřelé skladatelské spojení Josepha Haydna a Hectora Berlioze. Přestože Joseph Haydn a Hector Berlioz patří ke…

Číst dál…

Matoušovy pašije s Collegiem 1704 v místě jejich premiéry

Po Bachfestu ve Švýcarsku se Collegium 1704 účastní i Bachfestu v německém Lipsku. Instrumentální a vokální část souboru se sejde k provedení centrálního díla Bachova odkazu, totiž Matoušových pašijí. Koncert se koná 8. června v kostele sv. Tomáše. Part Evangelisty v Matoušových pašijích zastane Robin Tritschler (tenor), Ježíše zpívá Matthias Winckhler (bas), další sóla mají Céline…

Číst dál…

Collegium 1704 uvede operu Les Boréades. V Madridu a Versailles

Dlouho zapomenutý monument francouzské opery, Rameauovu operu Les Boréades, oživí soubor Collegium 1704 za řízení Václava Lukse s plejádou mezinárodních sólistů. Koncertně ji uvede ve Španělsku a Francii. První provedení se uskuteční 26. května od osmnácti hodin v madridském Auditorio Nacional, druhé 31. května ve dvacet hodin v Královské opeře na zámku ve Versailles. K…

Číst dál…

Collegium 1704 jako zlatý hřeb švýcarského Bachfestu

Závěrečný koncert mezinárodního festivalu Bachfest ve švýcarském městě Schaffhausen v kostele sv. Jana 12. května obstará pražský barokní soubor Collegium 1704. Pod vedením svého zakladatele Václava Lukse provede rozsáhlou Mši h moll, BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha. Ve Švýcarsku přirozeně vystoupí oba soubory Collegia 1704 – instrumentální i vokální, přičemž pěveckými sólisty…

Číst dál…

Luigi De Donato: S Václavem Luksem jsme našli krásnou společnou chemii

„Hudby by bylo určitě na dva nebo tři disky.“

„Polyfémos není jenom nějaká obluda. Je zamilovaný. Není to kdovíjak dobrý chlapík, ale zkouším být k němu spravedlivý…“

„Snadnější je publikum rozplakat než rozesmát. Dělám, co umím, abych dokázal obojí.“

Italský basbarytonista Luigi De Donato už poněkolikáté spolupracoval s pražským barokním orchestrem Collegium 1704 a jeho uměleckým vedoucím Václavem Luksem. Naposledy letos v dubnu při koncertním provedení árií bájného kyklopa Polyféma z různých děl zkomponovaných na italská libreta. Stejný projekt už společně natočili na CD s názvem Polifemo. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz De Donato popisuje přístup k různým operám, serenádám a kantátám, v nichž je tato postava pokaždé jiná, uvažuje nad svým hlasem a vyzdvihuje, co mu imponuje na spolupráci s Václavem Luksem.

Číst dál…

Talenti Vulcanici ve Vzletu

Collegium 1704 pořádá další koncert ve vršovické kulturní křižovatce Vzlet. Božská Neapol je název večera, během kterého vystoupí 30. dubna soubor Talenti Vulcanici a sopranistka Naomi Rivieccio. Program reflektuje unikátní hudební produkci Neapole a jejího kraje (Scarlatti, Mancini, Supriani), která je v Praze velmi zřídka ke slyšení. Právě těmito hudebními poklady se zabývá…

Číst dál…

Akademie komorní hudby ve vlašimské velkokapacitní prádelně

Akademie komorní hudby věnující se podpoře mladých talentů a jejich vzdělávání v oboru komorní hry připravila na druhou polovinu dubna dva koncerty. Stipendisté české akademie i partnerské německé nadace Villa Musica Rheinland-Pfalz se společně s violoncellistou Tomášem Jamníkem a za řízení Václava Lukse představí v neděli 21. dubna od sedmnácti hodin v prostorách Prádelny Kyselý ve Vlašimi…

Číst dál…

Katalog Kyklopů aneb Barokní výlet do řecké mytologie

„Zajímavého hlasu i pódiového charismatu využil Luigi De Donato k potěšení publika zřetelně a výrazně.“

„Kyklop je typ. Polyfémové se přesto v katalogu, který pro posluchače bezděky vytvořil výběr z italských operních děl, lišili.“

„Koncert byl ukázkou pěkné dramaturgické práce, neotřelým nahlédnutím do zapomenutých koutů staré hudby i krásnou oslavou mezinárodní kooperace.“

Collegium 1704 pozvalo do své pražské a drážďanské koncertní řady italského basistu Luigiho De Donata jako interpreta árií z barokních oper. Společným jmenovatelem jejich výběru byla postava Polyféma, jednookého Kyklopa z řeckých bájí a pověstí. Vyskytuje se v řadě děl, běžně známých i nově objevených. Pondělní koncert v Rudolfinu byl přehlídkou hlasové virtuozity i schopnosti předat emoce v širokém spektru výrazu.

Číst dál…

Luigi De Donato jako kyklop s Collegiem 1704

Jednooký a tříprstý kyklop Polyfémos ze starořeckých pověstí se stal ústřední postavou mnoha mýtických příběhů a také jejich zhudebnění z pera barokních autorů. Postava Poseidónova syna a obra nepřekonatelné síly se objevuje v řadě bájí, z nichž nejznámější jsou souboje s Odysseem při jeho návratu do vlasti a Théseem, který Polyféma zabije. Italský basista Luigi De Donato charakterem…

Číst dál…

Collegium 1704 v Janáčkově opeře jedním z bodů příští sezony Národního divadla Brno

Národní divadlo Brno spustilo předprodej na příští sezonu. Spolu s tím jsou zveřejněny opěrné body připravovaného programu, portál KlasikaPlus.cz tedy informuje o plánech souborů operního a baletního. Janáčkova opera chystá čtyři premiéry, z toho jednu janáčkovskou a jednu ve spolupráci s barokním orchestrem Collegium 1704 Václava Lukse. Součástí příští sezony operního souboru divadla je v podzimní části…

Číst dál…

ČRo D-dur: Velikonoce s českou duchovní hudbou

„Ve středu si nenechte ujít mimořádný abonentní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu s Petrem Popelkou, na kterém zazní celé druhé dějství Wagnerovy opery Tristan a Isolda.“

„Velkopáteční večerní program připravil Radek Menoušek a má název Velkopáteční hudba na drážďanském dvoře.“

„Velikonoční víkend dopoledne nabídne velkorysý průřez českou duchovní hudbou.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 25. do 31. března?

Číst dál…

Bravo Händelovu Mesiáši

„Luksovo nastudování oratoria Mesiáš vychází z autografu dublinské verze z roku 1741.“

„Polský tenorista Kristian Adam uchvátil už při svém prvním výstupu.“

„Zvláštním potěšením byl zpěv altistky Avery Amereau, který byl na scéně v každé části oratoria nepřeslechnutelný.“

Dvořákova síň Rudolfina byla v úterý 18. března beznadějně vyprodána. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse vzdaly hold věčné slávě oratoria Mesiáš Georga Friedricha Händela. Sóla zpívaly mezinárodně renomované hlasy, které se v následujících sezónách připojí ke Collegiu 1704 na evropském turné právě s tímto Händelovým oratoriem. Ohlas provedení byl velkolepý.

Číst dál…

Mesiáš v Rudolfinu s Collegiem 1704

Barokní orchestr Collegium 1704 nabídne v rámci své pražské koncertní řady proslulé oratorium Mesiáš, HWV 56 Georga Friedricha Händela. V Rudolfinu, jeho Dvořákově síni, 19. března samozřejmě vystoupí i přidružený vokální soubor Collegium Vocale 1704. Diriguje Václav Luks. Celý soubor následně vystupuje v zahraničí. Těžko najít v oratorním repertoáru dílo, které se svou proslulostí může…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Koloratury namísto konfliktů. Do Poslanecké sněmovny se vrátila opera

„Dnešním žargonem bychom řekli, že Šaturová zpívala Myslivečka dřív, než to bylo cool.“

„Dokonalý soulad s Collegiem 1704 jako by stíral hranice, kde končí zpěv a kde začíná orchestrální zvuk.“

„Velikým otazníkem zůstalo účinkování Vojtěcha Dyka.“

Po více než 250 letech – tehdy v Thunovském paláci sídlila italské operní společnost –, se do tohoto místa, dnes hlavního jednacího sálu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, vrátila opera. Na mimořádném koncertu nazvaném Veřejné slyšení Mozarta a Myslivečka pořádaném spolkem Piana na ulici zde vystoupilo Collegium 1704 se svým šéfem Václavem Luksem a sólisty Simonou Houda Šaturovou a Vojtěchem Dykem.

Číst dál…

Orfeus a Eurydika v Královské opeře ve Versailles s Collegiem 1704

Od 7. do 10. března ožije v Královské opeře na zámku ve Versailles koprodukční projekt Orfeus a Eurydika, na němž se podílí šest evropských operních domů. Gluckovu operu v Berliozově úpravě hudebně nastudoval soubor Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse. V titulních úlohách se představí Marie-Claude Chappuis jako Orfeus a Mirella Hagen v roli Eurydiky. Gluck…

Číst dál…

Smetanova Litomyšl letos v létě nejobsáhlejší a nejdelší

„Hudba bude znít česká i světová, v širokém spektru od Bedřicha Smetany po Jiřího Šlitra, od baroka po jazz.“

„Vedle všech osmi Smetanových oper zazní i další opery – Janáčkova Její pastorkyňa a Quo vadis od Sylvie Bodorové.“

„Program doplní také odlehčená představení, například hudební kabaret Jonáš a tingl-tangl či brněnská novinka s názvem Hurvínek prodává nevěstu.“

Všech osm oper Bedřicha Smetany uvede letos v létě Národní festival Smetanova Litomyšl. Ve své historii tak učiní podobně kompaktně poprvé. Šestašedesátý ročník je navíc s padesáti koncertními a operními programy a desítkami dalších akcí a s měsíčním rozvrhem nejrozsáhlejším od vzniku přehlídky. Ta se ve skladatelově rodišti koná od roku 1946 a v Roce české hudby 2024 zaujímá klíčové místo v oslavách jeho dvoustého jubilea.

Číst dál…

Pro jednou Collegium 1804

„Předehra k Mozartově opeře La clemenza di Tito je pragensie. Zazněla v emocionálně stylové, rázné, přesně a detailně artikulované podobě.“

„Symfonie La Tempesta od Pavla Vranického zazněla jako hodnotný příklad toho, že Češi ve Vídni nezaháleli a že byli umělecky na výši.“

„Dokonale sestavený program vyvrcholil Eroicou, třetí z Beethovenových symfonií, mající v názvu hrdinství. Tak i vyznívá – a tak ji Václav Luks publiku suverénně předestřel.“

Barokní orchestr Collegium 1704 Václava Lukse má v Praze zavedenou sezónu. Povětšině v ní zaznívá barokní hudba, od počátků, sahajících na začátek druhého desetiletí našeho století, v širokém spektru od duchovní po operní, od instrumentální po převažující vokální. V té letošní sezóně už se orchestr jednou představil v hudbě z počátku devatenáctého století. Nyní, v předposlední únorový večer, to bylo podruhé. Koncert vyvrcholil Beethovenovu Eroicou z roku 1804.

Číst dál…

Veřejné slyšení Mozarta a Myslivečka v českém parlamentu

Vláda hudby. Baroko v parlamentu. Tak zní podtitul koncertu, který se uskuteční v rámci Roku české hudby v pondělí 4. března v jednacím sále Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v Praze. Jeho protagonisty budou sopranistka Simona Šaturová, zpěvák Vojtěch Dyk a soubor Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse.  Před dvěma sty čtyřiceti pěti lety sídlilo v Thunovském…

Číst dál…

Beethovenova a Vranického symfonie v podání Collegia 1704

Pěvecká část souboru Collegium 1704 dnes vystupuje v Berlíně, ta instrumentální se naproti tomu připravuje na koncert v pražském Rudolfinu. Pojítkem obou pořadů je osoba Ludwiga van Beethovena. V Praze 28. února totiž zazní jeho Třetí symfonie zvaná „Eroica“. Navíc diváci uslyší i Symfonii d moll „La tempesta“ Pavla Vranického, Beethovenova staršího současníka. Stejný…

Číst dál…

Noční bdění v náručí Drei Engel

 „S potěšením jsem vnímal zvuk theorby, který se mi při předchozích koncertních setkáních pravidelně ztrácel v orchestrálním zvuku.“

„Kolem sedmdesáti minut komorní hudby bylo zpestřeno dvěma sólovými varhanními exhibicemi.“

„Harmonie vokálního tria byla v závěru takřka hmatatelná.“

Barokní orchestr Collegium 1704 uvedl, jako koncertní pořadatel, ve středu 14. února soubor Drei Engel ve vršovické kulturní křižovatce Vzlet. Program souboru s názvem Temné hodinky, který představoval výběr ze zhudebnění Lamentace proroka Jeremiáše v Leçons de ténèbres od několika skladatelů, dostál svému názvu alespoň ve své scénické podobě. Sál tonul v tmách a osvětleny byly jen party souboru.

Číst dál…

V příští sezóně v Národním divadle a Státní opeře osm operních premiér

Opera Národního divadla a Státní opera chystá na příští sezónu novou inscenaci opery Šárka od Zdeňka Fibicha, díla, které se v Praze nedávalo bezmála celé půlstoletí. Celkem je v plánu uvádět 39 různých operních titulů ve 320 představeních, z toho osm nových projektů. Na repertoáru se tak jako novinky postupně objeví i Její pastorkyňa Leoše…

Číst dál…

Collegium 1704 završí festival ve Vídni

Závěr vídeňského festivalu Resonanzen obstará pražský barokní soubor Collegium 1704. Pod vedením renomovaného dirigenta Václava Lukse vystoupí rovněž čtveřice sólistů Roberta Mameli (soprán), Lucile Richardot (alt), Krystian Adam (tenor) a Andreas Wolf (bas). Na programu je serenata Le nozze di Nettuno e di Teti, S 203 německého barokního skladatele Johanna Davida Heinichena…

Číst dál…

Oba soubory Collegia 1704 se zaskvěly v Rudolfinu

„Mše byla hrána s obvyklou precizností nástupů obou těles a sólistů.“

„V hybném tempu na pozadí orchestru a sboru splývali pěvci v prosebné litanii s duchem aklamace.“

„Orchestr posílily tři trubky a kotle a viditelně vygradovaly náladu hudby, která se stala vitální, dynamickou a pulzující koncertní událostí.“

V úterý 19. prosince večer patřila Dvořákova síň Rudolfina duchovním kompozicím dvou barokních velikánů. Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 uvedl mši Missa Corporis Domini Jana Dismase Zelenky a Magnificat in D Johanna Sebastiana Bacha. Dvě díla komponovaná pravděpodobně v rozmezí několika málo let, dvě díla rozdílné stavební sevřenosti sblížená interpretací.

Číst dál…

ČRo D-dur: Vánoční hudba všech epoch, stylů, hlasů a nástrojů

„V pondělí v 10:25 naváže tradice fenomenálních hornistů; uslyšíme Radka Baboráka, jak nahrál Bachovu původně violoncellovou suitu na lesní roh.“ „Ve středečních 20:00 poslouchejte záznam ze sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou dirigentky Evy Ollikainen. Nejprve uvede Brahmův slavný Dvojkoncert a moll.“ „Ovšem ve 12:10 v sobotu je možné poslouchat Bachovo zhudebnění…

Číst dál…

ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu

„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…

Číst dál…

Písně střední Evropy ve vršovickém Vzletu

Produkce pražského barokního orchestru Collegium 1704 připravuje večer písňové tvorby českých, polských a rakouských mistrů – Fryderyka Chopina, Franciszka Maklakiewicze, Mieczysława Karłowicze, Ignace Paderewského, Antonína Dvořáka, Ericha Wolfganga Korngolda a Leoše Janáčka. V kulturním centru Vzlet v pražských Vršovicích 16. listopadu od půl osmé vystoupí dva polští pěvci, sopranistka Natalia Rubiś a tenorista Krystian Adam. Klavírní doprovod zajistí Karel…

Číst dál…

Monumentální Monteverdi v Rudolfinu

„Tenorista Ondřej Holub, jehož soustředěný a znělý hlas potěšil chvalitebnou dikcí, s nadhledem zahájil responsorium veršem předzpěváka.“

„Mimořádně působivé bylo provedení moteta Audi coelum (Slyš nebe, má slova) pro dva tenory s continuem.“

„Trojice cinků a pozounů hrály vesměs v lahodném humánním zvuku, který se přátelsky vinul k sólových hlasům.“

Dvořákova síň Rudolfina byla 10. listopadu večer obsazena do posledního místa. Na podiu povznášely mysl publika instrumentální soubor Collegium 1704 a sesterský ansámbl Collegium Vocale pod vedením Václava Lukse. Renomovaný orchestr, činný doma i na festivalech po celé Evropě bezmála už dvacet let, opět nadchl publikum.

Číst dál…

ČRo D-dur: Třetí přímý přenos z Hudebního fóra Hradec Králové

„Poslouchejte přímý přenos Živě ze Studia 1, tentokrát se souborem Clarinet Factory.“ „Na programu jsou tradičně dva záznamy koncertů z nabídky Eurorádia. Nejprve koncert královského orchestru Concertgebouw.“ „Víkendová dopoledne budou patřit Petru Iljiči Čajkovskému, od jehož úmrtí 6. listopadu uplyne 130 let.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7,…

Číst dál…

Z Vídně do Varšavy aneb Chopin aktuálně i dobově

„Přes danosti rovných tónů a celkově o něco asketičtějšího výsledku hry dobových nástrojů dostal Beethovenův Egmont vzrušující dynamické poměry a v nich potřebné závažné důrazy.“

„Jedinou symfonii Jana Václava Huga Voříška, Čecha působícího ve Vídni, zesnulého v pouhých čtyřiatřiceti, představili jako opravdu velké dílo mezinárodního repertoáru.“

„Posluchače zvedl Eric Guo ze sedadel právem. Program ovšem zdaleka nekončil. Sólista postupně marnotratně přidával.“

Collegium 1704 s Václavem Luksem otevřelo další sezónu vykročením do devatenáctého století. Vypravilo se ve čtvrtek v pražském Rudolfinu „z Vídně do Varšavy“, tedy od Beethovena a Voříška k Chopinovi. Ještě zajímavější než repertoár byl však sólista. Skvělý jedenadvacetiletý Kanaďan Eric Guo, čerstvý vítěz Chopinovy soutěže na dobové nástroje. Klavírní koncert e moll tak na kopii Pleyelova klavíru z roku 1830 a s adekvátně hrajícím orchestrem zazněl zároveň historicky i aktuálně.

Číst dál…

Collegium 1704 zahájí sezónu s vítězem Chopinovy soutěže na dobové nástroje

Nevšední výpravou do éry romantismu zahájí ve čtvrtek 19. října pražský orchestr Collegium 1704 svou novou koncertní sezónu. Večer ve Dvořákově síni Rudolfina nabídne První klavírní koncert Fryderyka Chopina v podání čerstvého laureáta Chopinovy mezinárodní soutěže na dobové nástroje, Kanaďana Erica Gua. Collegium 1704 tak navazuje na svou dlouholetou spolupráci s festivalem…

Číst dál…