KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ravelovské oslavy v Košicích

Jedním z dominantních výročí letošního roku je sté padesáté jubileum francouzského komponisty Maurice Ravela, které mnohé pořadatele přimělo k připomenutí skladatelových klavírních koncertů. Výjimkou není ani Státní filharmonie Košice. Ta ve čtvrtek 23. ledna v Domě umění uvede Ravelův Klavírní koncert G dur věnovaný Marguerite Long, francouzské pianistce a interpretce Ravelových děl. Košickou sólistkou…

Číst dál…

Adam Plachetka komorně

Píseň s doprovodem klavíru se stala jedním z hlavních artiklů romantismu. Autorům poskytovala dostatečně intimní prostor, aby sdělili i nejniternější citové pohnutky: čistě, koncentrovaně, autenticky. Adam Plachetka a David Švec 16. prosince v rámci sezóny Českého spolku pro komorní hudbu provedou světem večerních písní a nočního snění. Akce se koná v Dvořákově síni Rudolfina. Na programu budou…

Číst dál…

Předvánoční naladění s Novoměstskou filharmonií

Adventní koncert Novoměstské filharmonie se v Novém Městě nad Metují uskuteční 30. listopadu. Hostem u orchestru bude v novoměstské sokolovně smíšený pěvecký sbor řízený Michaelem Housou. Repríza pořadu se uskuteční první prosincový den v červenokosteleckém Divadle J. K. Tyla. Diriguje Tomáš Korbel. (Pod)zimní program Novoměstské filharmonie je v regionu už velkou tradicí. Letos mladí filharmonici…

Číst dál…

Zkrocený Adam Plachetka přednesl Večerní písně různých českých autorů

„Recitál slavného českého basbarytonisty byl v Brně očekávaný s velkými nadějemi a zvědavostí.“

„David Švec nechal vyznít barvy klavíru, hrál si s kvalitou tónu, s kontrastní dynamikou a výsledkem byl procítěný přednes, úderný i něžný.“

„Po přestávce se Adam Plachetka ujal mikrofonu a sdělil publiku, že písně byly nahrány na nové CD, které si návštěvníci koncertu mohou zakoupit jako první.“

Rok české hudby se propsal na program festivalu Janáček Brno i díky recitálu Adama Plachetky a klavíristy Davida Švece. Vybrali si písně čtyř českých autorů na básně Vítězslava Hálka. Zazněly v sobotu 9. listopadu v Mahenově divadle a rovněž bylo pokřtěno nové CD, kterému šel za kmotra umělecký šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman.

Číst dál…

Večerní písně s Adamem Plachetkou v Šumperku a Olomouci

Po prvním uvedení na festivalu Janáček Brno představí renomovaný český basbarytonista Adam Plachetka svůj příspěvek k Roku české hudby také na koncertech v Šumperku a Olomouci, které se uskuteční v polovině listopadu. O měsíc později malé turné s Večerními písněmi Plachetka završí v pražském Rudolfinu.  Písně Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Zdeňka Fibicha a Josefa Suka si basbarytonista Adam Plachetka…

Číst dál…

Poněkud nudná Fibichova Šárka v Národním divadle

„Dirigentu Jindrovi se podařilo vytvarovat mnoho hezkých hudebních míst a všechny nástrojové skupiny profiloval tak, aby se vzájemně nekryly.“

„V samopalech na jevišti problematika inscenace věru nevězí.“ 

„Zejména ve třetím dějství jsem měl pocit, že Fibich při komponování koukal Wagnerovi přes rameno.“

Opera Národního divadla vypustila 7. listopadu do světa nové nastudování nejznámější Fibichovy opery Šárka. Ta v podstatě začíná tam, kde Smetanova Libuše končí – dějově a dá se říci i hudebně. Libreto ve staročeštině napsala Anežka Schulzová, vycházela v něm ze čtyřdílné epické básně Šárka Jaroslava Vrchlického z roku 1874. Opera měla světovou premiéru 28. prosince 1897 v Národním divadle v Praze v režii Adolfa Krössinga a pod taktovkou Adolfa Čecha. Aktuální nastudování z dílny hudebního ředitele operního souboru Národního divadla, dirigenta Roberta Jindry, režíroval umělec německé národnosti Kay Link.

Číst dál…

Ester Pavlů: Šárka byla láska na druhý pohled

„I když je Vlasta obsahem menší role nežli třeba Carmen nebo Santuzza, mám pocit, že v ní dokážu ukázat vše, co umím.“

„Jen pěvec, který umí dokonale ovládat svůj hlas, zvládne správně interpretovat i písňový repertoár.“

„Charles Spencer má na Dvořáka svůj vlastní názor nezatěžkaný naší hudební tradicí.“

Ester Pavlů je jednou z našich předních dramatických mezzosopranistek. V této sezóně nově vystoupí na své domovské scéně v Národním divadle v Praze v roli Vlasty v novém nastudování Fibichovy Šárky, načež ji zde můžeme slyšet i jako Carmen, Santuzzu (Sedlák kavalír) a Cizí kněžnu (Rusalka). Mimo to často vystupuje v lotyšské Rize a častá je i její spolupráce s našimi orchestry. Se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK přednese na konci sezóny Berliozův mistrovský písňový cyklus Letní noci. Písním věnovala i své první profilové CD, které nedávno natočila s pianistou Charlesem Spencerem. O rozhovor jsme ji požádali po návratu z USA, kde vystoupila v Kennedyho centru ve Washingtonu na recitálu se slovenským pianistou Róbertem Pechancem.

Číst dál…

Národní divadlo na jeviště vrací Fibichovu Šárku. Přináší téma ženské emancipace

Po více než pětačtyřiceti letech uvádí Národní divadlo operu Zdeňka Fibicha Šárka. Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra, který ke spolupráci přizval německého režiséra Kaye Linka. Premiéry se uskuteční 7. a 9. listopadu 2024. „O Šárce a jejím uvedení v Národním divadle jsem dlouhá léta přemýšlel, proto jsem šťastný,…

Číst dál…

Tepličtí filharmonikové míří do Prahy

Severočeská filharmonie Teplice si v září dvakrát zahraje v Praze. V sobotu 21. září vystoupí v Obecním domě, ve čtvrtek 26. září v sále Pražské konzervatoře. Na prvním koncertu orchestr povede Paolo Biancalana, na druhém Jiří Petrdlík.  Teplická filharmonie zahájí svoji řádnou sezónu až začátkem října, v závěru září však vyrazí na dva tuzemské zájezdy. Destinací…

Číst dál…

Letní úloha Českého filharmonického sboru v Heidenheimu

Měsíc červenec Český filharmonický sbor Brno stráví v německém Heidenheimu. Podílí se tam zejména na sedminásobné produkci opery Madama Butterfly Giacoma Pucciniho. Druhým hlavním úkolem je spolupráce na vzniku Verdiho opery Alzira, terciárně se sbor představí i samostatně koncertně. Heidenheimský operní festival se koná v bavorském městě Heidenheim an der Brenz od roku…

Číst dál…

Rok české hudby tématem i při open-air koncertu České filharmonie

Závěr sezóny České filharmonie již tradičně patří volně přístupnému open-air koncertu. Ten letošní, věnovaný Roku české hudby, se uskuteční ve středu 26. června na pražském Hradčanském náměstí. V ukázkách z děl Dvořáka, Smetany, Fibicha a Nováka sólově vystoupí pěvecké trio Kateřina Kněžíková, Arnheiður Eiríksdóttir a Jiří Brückler a violoncellista Vilém Vlček. Taktovky se chopí Petr…

Číst dál…

Antonín Dvořák, Ester Pavlů a Miroslav Konvalina v Iowě

Národní české a slovenské muzeum a knihovna ve státě Iowa na americkém Středozápadě oslavuje padesát let. Ve stotřicetitisícovém městě Cedar Rapids patří k v turistické sezóně k nejvyhledávanějším atrakcím. Oslavy doprovází výstava děl Alfonse Muchy a tamní opera chystá ve spolupráci s muzeem pro podzimní uvedení Rusalku – nejslavnější z oper Antonína Dvořáka. Skladatel v roce 1893 v Iowě…

Číst dál…

Krev a med a Mozartovy árie. To vše příští týden v Plzni

Plzeňská filharmonie si pro polovinu máje nachystala dva koncertní programy. Ve středu 15. května bude od půl osmé večer v Domě hudby pokračovat komorní Kruh přátel hudby s Jefis duem, o den později zazní od devatenácté hodiny plzeňskou Měšťanskou besedou hudba Smetanova a Mozartovy árie v podání Plzeňské filharmonie se sopranistkou Karolínou Plickovou.  Krev a med,…

Číst dál…

Filharmonie Hradec Králové k Roku české hudby přispěla netradičně

„Orchestr hradecké filharmonie, vedený jasným gestem Petra Vronského, si tato ‚Weinbergerova šibalství‘ očividně užíval.“

„Ostrčilova hudba, v podstatě krátká symfonická báseň, by si vlastně vystačila i bez textu, přičemž její sdělení by bylo stejně přesvědčivé.“

„Ze všech tří uvedených melodramů je ten Jeremiášův nejvíce hudebně popisné, někdy až ke škodě věci.“

Je dobře, že Rok české hudby není připomínán pouze prostřednictvím našich světově nejproslulejších skladatelů, ale občas se dramaturgie zaměří i na ty méně známé, jejichž tvorba ovšem zaslouží pozornost. Když se k tomu připojí i neotřelý výběr zřídka uváděného hudebního oboru, jakým je melodram, výsledkem je doslova objevný a netradiční hudební zážitek – a takový připravila posluchačům Filharmonie Hradec Králové na svém předposledním koncertě velké abonentní řady 25. dubna 2024, tentokrát pod vedením Petra Vronského.

Číst dál…

Melodramy plzeňských Smetanovských dnů opět nezklamaly

„Klavírních partů se ujal jediný klavírista Miroslav Sekera.“ 

„V pojetí Zbigniewa Kaliny vyzněla Šrámkova protiválečná báseň jako naléhavá výpověď vojáka.“

„Hudba třiadvacetiletého Martinů posluchačům poskytla silný zážitek z jemné efemérní atmosféry.“

První české melodramy, uskutečněné jako další z komorních koncertů Smetanovských dnů 4. dubna v Domě hudby, plynule navázaly na pořad minulého týdne, na rozdíl od něj však nabídly retrospektivní pohled. Počínaje druhou polovinou 19. století až po první dekádu století následujícího zavedly posluchače do doby, kdy se melodram stal oblíbenou hudební formou jak českého, tak německého kulturního života. Jako fundovaná odbornice na melodram se průvodního slova opět ujala Věra Šustíková, předsedkyně Společnosti Zdeňka Fibicha a spoluorganizátorka Melodramfestu.

Číst dál…

Pestrý duben v královéhradecké filharmonii

Dubnový program Filharmonie Hradec Králové hýří hudebními barvami a je měnlivý jako aprílové počasí. Svým příznivcům těleso nabídne operetu, swing, vystoupení s populárním písničkářem, ale také benefiční koncert s mladými dirigenty nebo další příspěvek k oslavám Roku české hudby. Program ve čtvrtém měsíci letošního roku v Hradci Králové otevře 5. dubna kavárenský koncert, který představí…

Číst dál…

SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
První české melodramy na Smetanovských dnech

Letošní ročník plzeňské přehlídky Smetanovské dny, který se koná už po čtyřiačtyřicáté, reflektuje v plné šíři Rok české hudby. Jedním z mimořádných příspěvků je i večer věnovaný připomínce žánru melodram, který ve své tvorbě využila řada českých skladatelů včetně hlavního letošního oslavence Bedřicha Smetany. První české melodramy připomene festival 4. dubna od půl…

Číst dál…

Melodram žije. Matiné plzeňského divadla v neotřelé dramaturgii

„V provedení Veldové dosáhla Lisztova Lenora požadovaného účinku, stejně tak i Averkiev plně využil všech výrazových nuancí, které zde nabízí klavírní part.“

„Martin Otava se Vrchlického textu ve Foersterových Třech jezdcích ujal s příkladnou dikcí a hudební erudicí.“

„Sérii Rilkeho básní ve Foersterově melodramu Z třicetileté války vtiskl Pavel Pavlovský svůj osobitý projev.“

V rámci slavnostního koncertu 28. února věnovaného Roku české hudby se plzeňské divadlo kromě jiných žánrů vrátilo i k formě melodramu. Ve stejném duchu pokračovalo i v nadcházejícím nedělním matiné 3. března, které se odehrálo ve foyeru Velkého divadla…

Číst dál…

Týden v Carnegie Hall je chloubou Roku české hudby

Rok české hudby a související projekt Smetana 200 ve svých dramaturgických plánech na rok 2024 reflektují také příspěvkové organizace Ministerstva kultury České republiky. Dvousté výročí narození Bedřicha Smetany připomenou výstavy, operní premiéry i taneční soutěž. Plány všech velkých kulturních institucí zahrnují také řadu zahraničních aktivit. K těm patří i prosincový Týden české hudby v newyorské…

Číst dál…

V příští sezóně v Národním divadle a Státní opeře osm operních premiér

Opera Národního divadla a Státní opera chystá na příští sezónu novou inscenaci opery Šárka od Zdeňka Fibicha, díla, které se v Praze nedávalo bezmála celé půlstoletí. Celkem je v plánu uvádět 39 různých operních titulů ve 320 představeních, z toho osm nových projektů. Na repertoáru se tak jako novinky postupně objeví i Její pastorkyňa Leoše…

Číst dál…

Pocta české hudbě s elegantní taktovkou Roberta Jindry

„Robert Jindra Dvořákovu Polednici skutečně hýčkal.“

„Vodníkův pansky rozkazovačný tón byl v podání Myšičky excelentní.“

„V roce dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany bylo uvedení jeho švédských symfonických básní velice vítaným holdem géniovi.“

V pondělí 29. ledna 2024 uvedl Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Robertem Jindrou na svém abonentním koncertě symfonické básně Dvořáka a Smetany. A neslýchaně přitažlivý melodram Zdeňka Fibicha s recitačním extempore Martina Myšičky. Dramaturgický svátek v Dvořákově síni Rudolfina…

Číst dál…

Poetický večer se SOČRem i Martinem Myšičkou coby recitátorem

Plně v intencích Roku české hudby je nejbližší rudolfinské vystoupení Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Druhým nápadným principem daného večera je jeho programnost – vedle Dvořákova pozdního díla, symfonické básně Polednice zazní Fibichův K. J. Erbenem rovněž inspirovaný melodram Vodník a také Smetanovy tři po sobě jdoucí opusy (č. 14 – 16) z kategorie…

Číst dál…

Slyšte, pastuškové…, jak zpívá Q Vox

„Jaroslav Krček stojí za celým tuctem, tedy téměř polovinou aranží alba. Byl také hudebním režisérem při natáčení v kostele v Olomučanech.“

„Souzvuk ve větší části ze tří desítek písní korunuje profesionálním, jasným, čistým a příjemným způsobem soprán Lenky Cafourkové.“

„Q Vox je silný ve vyladěném čtyřhlasu. To, co je aranžováno, je zpracováno na tělo čtyřčlennému souboru vkusně a stejně vkusně zazpíváno.“

Gruberova Tichá noc, dvě století stará píseň z rakouského katolického prostředí, nesmí chybět na žádném vánočním hudebním albu. Nevyhnulo se jí ani mužské vokální kvarteto Q Vox, které na podzim roku 2022 natočilo a hned vydalo CD s názvem „Slyšte, slyšte…“. Deska soustřeďuje v pěkných aranžmá řadu známých vánočních písní a koled, ale zařazeno na ní je také několik překvapení.

Číst dál…

Eva Garajová zachránila Vánoční gala Českých doteků hudby

„Wojciech Rodek orchestr velice striktně vedl přesným a čitelným dirigentským gestem, což zajistilo (až na výjimky) dost přesnou souhru tělesa a intonační přesnost.

„Má smysl s tímto tělesem provádět hudbu, která je zaměřená na hudební fajnšmekry, když nezbývá energie/síly/schopnosti na dotažení těchto děl k detailnímu vypracování?“

„Bylo zřejmé, že Eva Garajová výraz nepředstírá, ale že jde skutečně o vnitřní, hluboký prožitek.“

Vánoční gala – Mladé hvězdy Visegrádu vánočně. Tak zněl název koncertu, který se jako součást festivalu České doteky hudby odehrál 19. prosince v Sále Martinů na pražské HAMU. Program se sice vánoční atmosféře, na kterou láká titul hned dvojnásobně, výrazně nepřibližoval a místo slibovaných vycházejících hvězd byli obsazeni na hudební scéně již etablovaní umělci, slibovaný netradiční repertoár se však opravdu konal. Slovenskou mezzosopranistku Evu Garajovou a maďarskou harfistku Kláru Bábel na pódiu hudebně „podpořila“ Severočeská filharmonie Teplice pod vedením polského dirigenta Wojciecha Rodeka.

Číst dál…

Mnoho neokoukaných tváří na festivalu České doteky hudby

Trojice koncertů v adventním a vánočním čase čeká mezinárodní hudební festival České doteky hudby. Každý z koncertů 24. ročníku akce se koná na jiném místě: Severočeská filharmonie Teplice se zahraničními sólisty a polským dirigentem vystoupí 19. prosince v Sále Martinů na HAMU, 21. prosince se v kostele sv. Vavřince na Malé Straně ukáže Sedláčkovo kvarteto a 8.…

Číst dál…

Teplická filharmonie uzavírá trilogii Hippodamie

Severočeská filharmonie Teplice zařadila na poslední listopadový večer uvedení třetího dílu trilogie Hippodamie Jaroslava Vrchlického a Zdeňka Fibicha. Scénický melodram Smrt Hippodamie nastudovali dirigent Jiří Petrdlík a režisérka slova Věra Šustíková. V Krušnohorském divadle spojili síly herci Dita Hořínková, Filip Sychra, Petr Stach, Zbigniew Kalina, Ondřej Novák, Viktor Dvořák, Tereza Engelová, Jaroslav…

Číst dál…

Filharmonie Hradec Králové připomněla sté výročí narození Radima Drejsla

„Že je naprosto nespravedlivé vnímat Radima Drejsla pouze jako autora budovatelských písní dokázalo při příležitosti výročí jeho stých narozenin uvedení jeho Klavírního koncertu.“

„Těžko hledat vhodnějšího interpreta pro toto dílo než je Karel Košárek, ve kterém se snoubí bohatá zkušenost s interpretační jistotou.“

„Pestrá a nápaditá dramaturgie celého večera s akcentem na připomínku díla Radima Drejsla přinesla publiku skvělý zážitek, tak jak jsme ostatně v případě Filharmonie Hradec Králové zvyklí.“

Mimo své tradiční abonentní řady uvedla Filharmonie Hradec Králové 24. listopadu závěrečný koncert Festivalu F. L. Věka, jehož těžiště je v Dobrušce, Opočně a okolí. Zároveň byl koncert součástí Hradeckého memoriálu, kulturně-politického projektu, připomínajícího různými formami hodnoty demokracie a svobody. Festival F. L. Věka představil v letošním 13. ročníku celkem devět koncertů, z nichž tohoto závěrečného se poprvé v jeho historii ujala Filharmonie Hradec Králové pod vedením Tomáše Židka, pedagoga a zástupce ředitele Konzervatoře v Pardubicích, mimochodem pokračovatele známého hudebnického rodu Východních Čech.

Číst dál…

Pocta Radimu Drejslovi s Filharmonií Hradec Králové

Festival F. L. Věka čeká letošní poslední, devátý koncert. Historicky poprvé se jeden z koncertů přehlídky uskutečňuje v krajské metropoli, kde se 24. listopadu v sále Filharmonie Hradec Králové vzdá hold dobrušskému rodákovi, hudebními skladateli Radimu Drejslovi, od jehož narození na jaře uplynulo sto let, od úmrtí sedmdesát. Radim Drejsl do velkého světa hudby…

Číst dál…

Hudební připomínky 17. listopadu. Přehled dění po republice

Události 17. listopadu 1989 připomínají mnohé hudební instituce po České republice. Nejvýrazněji pak Česká filharmonie debutem dirigenta Antonia Pappana za sólové hry houslistky Janine Jansen při dvou Koncertech pro svobodu a demokracii. I další počiny po české zemi však stojí za zmínku. Už 15. listopadu se historickému milníku věnuje Komorní filharmonie Pardubice…

Číst dál…

Český filharmonický sbor poprvé na Festivalu F. L. Věka

Třináctý ročník Festivalu F. L. Věka pokračuje v neděli 8. října koncertem Českého filharmonického sboru Brno. Koná se v kostele Nejsvětější Trojice v Novém Městě nad Metují od 17 hodin. Těleso přijíždí na festival poprvé, navíc v roce životního jubilea jeho zakladatele a sbormistra Petra Fialy. Program nabídne skladby českých klasických autorů Fibicha a Dvořáka a …

Číst dál…