KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Národní divadlo na jeviště vrací Fibichovu Šárku. Přináší téma ženské emancipace

Po více než pětačtyřiceti letech uvádí Národní divadlo operu Zdeňka Fibicha Šárka. Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra, který ke spolupráci přizval německého režiséra Kaye Linka. Premiéry se uskuteční 7. a 9. listopadu 2024. „O Šárce a jejím uvedení v Národním divadle jsem dlouhá léta přemýšlel, proto jsem šťastný,…

Číst dál…

Otello. První operní premiéra sezony Národního divadla

Do Státní opery se po téměř deseti letech vrací nejslavnější italská operní tragédie – Verdiho Otello. V režii Martina Čičváka a v hudebním nastudování Andrije Jurkevyče na diváky čeká drama plné lásky, žárlivosti a intrik s hvězdným mezinárodním obsazením. Premiéry se uskuteční 26. a 29. září.  Slavné operní drama vzniklo spojením Verdiho hudby a Shakespearovy tragédie. Pro…

Číst dál…

Sezona Opery Národního divadla a Státní opery vyvrcholí festivalem Opera Nova

Interaktivní a moderní, český i světový – takový bude letošní ročník festivalu Opera Nova, který se uskuteční mezi 14. a 22. červnem v Praze. První dva ročníky festivalu se uskutečnily v letech 2018 a 2019. Letos přináší Opera Nova do Prahy nejen řadu operních novinek, ale i inovativní festivalový koncept, který propojuje operní tvorbu s dalšími druhy moderního…

Číst dál…

Zakončení projektu Musica non grata

Ve dnech 5. až 7. dubna 2024 se Závěrečným víkendem Musica non grata uzavře čtyřletý projekt Opery Národního divadla a Státní opery věnovaný hudebnímu odkazu skladatelů a skladatelek se vztahem k hudebnímu prostředí první Československé republiky, pronásledovaných nacistickým režimem. Během čtyř let nabídl cyklus Musica non grata více než sto padesát operních a operetních…

Číst dál…

Valkýra koncertně pod taktovkou Kenta Nagana ve Státní opeře

Projekt Wagnerových cyklů Drážďanského hudebního festivalu v roce 2024 pokračuje. Tentokrát je na programu Valkýra, druhý díl tetralogie Prsten Nibelungův. Premiérové historicky poučené koncertní uvedení se uskuteční v Praze ve Státní opeře 9. března, následují reprízy v dalších evropských městech. Diriguje Kent Nagano. Kent Nagano, hudební ředitel Hamburské státní opery, pokračuje ve speciální…

Číst dál…

Arnheiður Eiríksdóttir: Publikum musí pocítit, co je pravdivé

„Soustředím se na to, abych divákům zprostředkovala něco autentického“

„Líbí se mi, když se moje postavy mohou učit jedna od druhé.“

„Part Skladatele musíte znát opravdu velmi dobře a najít způsob, jak ho zpívat, aby to neznělo jako rytmické cvičení.“

Původem islandská mezzosopranistka, sólistka Opery Národního divadla Arnheiður Eiríksdóttir si za pár let v Zlaté kapličce stihla získat přízeň pražského publika i kritiky. Ona sama říká, že se v Praze cítí jako doma a že Češi a Islanďané toho mají hodně společného. Držitelka Ceny Thálie (2023) za roli Oktaviána (Růžový kavalír) je na jevišti nepřehlédnutelná, a to jak pěvecky, tak svým mimořádně přirozeným hereckým projevem. Na diváky se přitom snaží přenést co nejpřesvědčivější emoci a nepolevit z hudební kvality – i když je operní provoz často plný kompromisů.

 

Číst dál…

Per Boye Hansen zůstává v Národním divadle do roku 2028

Umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen zůstává ve funkci do 31. 7. 2028. Rozhodl tak generální ředitel Národního divadla Jan Burian se zdůvodněním, že soubory mají výborné umělecké výsledky, na které kontinuálně navazují předložené další konkrétní plány. Burian oceňuje zejména proměnu sólistického souboru, včetně angažování řady mladých…

Číst dál…

Světová premiéra opery Don Buoso Jana Kučery spolu s Pucciniho jednoaktovkou Gianni Schicchi

Vznik opery Don Buoso českého skladatele a dirigenta Jana Kučery inspiroval režisér David Radok, který se nyní do Opery Národního divadla vrací jako tvůrce po dvaadvaceti letech. Roli Dona Buosa ztvární Štefan Margita, kterému byla role napsána „na míru“. V hlavní roli Pucciniho komické opery Gianni Schicchi, která dějově na Dona Buosa bezprostředně navazuje, vystoupí Svatopluk Sem.…

Číst dál…

Figarova svatba ve Stavovském divadle v podání dámského tandemu

Premiérou nového nastudování Mozartovy Figarovy svatby 9. a 11. června se ve Stavovském divadle pomyslně dovršuje „Da Ponteho cyklus“ (Don Giovanni, Così fan tutte, Figarova svatba) nových mozartovských inscenací. Představení v režii Barbory Horákové Joly diriguje Julia Jones. Na vzniku opery se podílí ženský tandem – mezinárodně uznávaná anglická dirigentka Julia Jones…

Číst dál…

Gabriel Feltz: Orchestr Státní opery má silný potenciál

„Straussova komická opera Růžový kavalír patří k mým oblíbeným, často jsem ji dirigoval, což bylo pro jednání důležité.“

„Orchestr Státní opery mne opravdu překvapil, velmi se mi líbí. V tělese je silný potenciál.“

„Nejhezčí společný projekt, který jsme na sklonku sezóny zrealizovali s Bělehradskou a Dortmundskou filharmonií, byl ‚Beethoven maraton‘.“

Ve Státní opeře debutuje významný německý dirigent Gabriel Feltz, který hudebně nastudoval komickou operu Růžový kavalír Richarda Strausse. Pražské divadlo uvádí proslulé dílo jako remake původní úspěšné inscenace berlínské Komické opery režiséra Andrease Homokiho, současného intendanta Opery v Curychu, se scénou Franka Philippa Schlößmanna a kostýmy Gideona Daveyho. Premiéra se koná 24. listopadu 2022. Gabriel Feltz, který je v současnosti generálním hudebním ředitelem Dortmundské opery a šéfdirigentem Dortmundské a Bělehradské filharmonie, poskytl u příležitosti svého pražského hostování pro portál KlasikaPlus.cz rozhovor.

Číst dál…

Remake Růžového kavalíra z Berlína pro Prahu

Národní divadlo připravilo na konec listopadu premiéru opery Růžový kavalír od Richarda Strausse. Operní ředitel Per Boye Hansen se rozhodl přinést do Prahy úspěšné zpracování, které už léta těší berlínské milovníky opery. Inscenaci v režii Andrease Homokiho a v hudebním nastudování Gabriela Feltze návštěvníci pražské Státní opery poprvé uvidí 24. listopadu. Kdo by chtěl v Berlíně navštívit…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (35)
Pocta televizní veřejnoprávnosti.
MTF Zlatá Praha podevětapadesáté

„Osmaosmdesát snímků, přihlášených do soutěže, je velmi slušným číslem; nejde však o kvantitu, ale o kvalitu snímků, a ta byla i tentokrát vysoká.“

„Grand Prix si odváží vynikající dílo režiséra Maria Martoneho pro RAI; syrovost a něha jako by byly neplánovanou poctou francouzské nové vlně a Jean-Lucu Godardovi.“

„Pořadatel Zlaté Prahy, jímž je Česká televize, odvádí tímto festivalem každoročně neocenitelnou službu, ne-li poctu televizní veřejnoprávnosti.“

Proč se – od kanadského Banffu ve stínu Skalistých hor po Montreux na břehu Ženevského jezera – konají festivaly zaměřené především či mimo jiné na televizní tvorbu? A jaké svým obsahem, svou náplní jsou? V čem se shodují, v čem se liší? Jakkoli se jejich tvář postupem doby vyvíjí a proměňuje, některé z klíčových rysů lze považovat za konstantní…

Číst dál…

Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha

Letošní Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha nabídne filmové premiéry, hudební představení i bohatý doprovodný program včetně hudebně-tanečního večera v latinskoamerických rytmech. Devětapadesátý ročník obsáhne osmaosmdesát soutěžních a dva nesoutěžní snímky o hudbě a tanci z celého světa, díky nimž diváci kromě tradičních operních či tanečních domů a koncertních sálů navštíví třeba vrcholky švýcarských Alp, řecký ostrov Délos…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Fandím všem – skladatelům, libretistům, účinkujícím… Už nejsem rozhněvaný mladý muž

„Violetta je náročná role a Lucie Kaňková se jí zhostila výborně. Její dynamický rejstřík ve mně maximálně rezonoval ve druhém a třetím dějství jak v dojemných pianissimech, tak i úpěnlivých fortissimech.“

„Představení je minimalisticky koncipované a kéž by si z toho vzali příklad ti, kdo ´obohacují´ podobně slavná díla o novátorské přístupy až základní ´revoluční´ pojetí.“

„Bruckner je stejně tak milovaný velkými a náhlými kontrasty božských pianissim, jako i majestátnými katedrálními plochami fortissimo – a alespoň ze čtrnácté řady bych si byl přál, aby celková zvuková úroveň orchestru byla povětšinou o stupeň nižší.“

Se dvěma čerstvými zážitky z pražského kulturního dění se na sociálních sítích a zároveň na portálu KlasikaPlus.cz dělí se čtenáři publicista a skladatel Alexander Goldscheider, žijící čtyři desetiletí v Británii, ale pravidelně se vracející do původní vlasti. Vyznává se současně z toho, jak se vyvíjelo jeho chápání smyslu psaní o hudbě – kritického v mládí, přejného a sympatizujícího v pozdějším věku.

Číst dál…

Největší operní konference Opera Europa od zítřka v Česku

Národní divadlo, Česká filharmonie a festival Smetanova Litomyšl hostí společně největší operní konferenci Opera Europa. Do České republiky se sjede přes tři sta operních manažerů ze čtyřiceti tří zemí světa, aby diskutovali o budoucnosti žánru a zhlédli aktuální operní produkce. Hosté přijedou z předních evropských scén – Covent Garden, Gran Teatro Liceo Barcelona, Teatro…

Číst dál…

Pražské Národní divadlo chystá sedm operních premiér

„Na 6. října je ohlášena premiéra opery Švanda dudák od Jaromíra Weinbergera, která měla světovou premiéru v pražském Národním divadle v roce 1927.“ „Po třiceti letech objeví na jeviti Národního divadla Dvořákova poslední opera Armida.“ „První baletní premiérou sezony Tramvaj do stanice Touha v choreografii Johna Neumeiera, využívající hudbu Sergeje Prokofjeva a Alfreda Schnittkeho.“…

Číst dál…

Musica non grata a Vzdálený zvuk Franze Schrekera ve Státní opeře. Premiéry zítra a příští sobotu

Státní opera v rámci projektu Musica non grata po více než sto letech přichystala jeden z nejúspěšnějších operních titulů první poloviny dvacátého století, Vzdálený zvuk Franze Schrekera. Režie se ujal dvojnásobný držitel Golden Mask Award Timofej Kuljabin, který se představí v českém debutu. Hlavní role Grete a Fritze zazpívají sopranistka Světlana Aksenova a tenorista Aleš…

Číst dál…

Letošní program Musica non grata s poselstvím práva svobodně tvořit a žít ve svobodném světě

Cyklus Musica non grata vstupuje letos do své třetí sezóny. Tento mezinárodní hudební a kulturní projekt České republiky a Německa je iniciovaný a organizovaný Národním divadlem s finanční podporou Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v České republice. Jeho poselstvím je oživovat umělecký odkaz skladatelů a skladatelek významných pro hudební život meziválečného Československa, kteří byli pronásledováni nacionálním socialismem…

Číst dál…

Elisabeth Teige: Prožívám wagnerovskou sezonu, která vyvrcholí v Bayreuthu

„Od té doby jsem profesionální zpěvačka a neměnila bych za nic na světě!“ 

„Senta je mladá dívka a i já s ní můžu zavzpomínat na to, jaké to bylo, být teenager, mladý člověk vržený do velkého světa.“

„Pražská Senta je z mého hlediska nejtemnější – mnohovrstevná, dětinská i pokřivená zároveň.“

Představitelka Senty v pražské produkci Bludného Holanďana, norská sopranistka Elisabeth Teige, se nezastaví. Jde z role do role, a to zejména v případě wagnerovských hrdinek. Ve Státní opeře v Praze je možno ji slyšet 4. března, potom dvakrát v polovině května a znovu v červnu…

Číst dál…

Robert Jindra: Moje pupeční šňůra s Národním divadlem nebyla nikdy přestřižena

„Hrát v opeře, to je mnohem delikátnější a jemnější způsob než v symfonických orchestrech.“

„Je potřeba vybalancovat symfonický a kulatý zvuk vůči měkkému a empatickému doprovodu pěvců.“

„Jako student jsem v Národním divadle trávil snad všechen čas.“

Dirigent Robert Jindra bude od příští sezóny hudebním ředitelem Opery Národního divadla v Praze. V těchto dnech připravuje v Norské opeře v Oslo pro březnovou premiéru Janáčkovu Její pastorkyňu a má za sebou sérii představení Weinbergerovy opery Švanda dudák ve Štýrském Hradci…

Číst dál…

Musica non grata v Německu s hudbou terezínských autorů

Opera Národního divadla v Praze přiveze hudbu terezínských autorů do Německého spolkového sněmu. Prostřednictvím projektu Musica non grata dostala příležitost připravit program vzpomínkového aktu konaného u příležitosti 77. výročí osvobození koncentračního tábora Osvětim. Akce se uskuteční 27. ledna pod kuratelou nové prezidentky Německého spolkového sněmu Bärbel Bas a tradičně se jí zúčastní nejvýznamnější…

Číst dál…

Così fan tutte aneb Nic se nezměnilo

„Mám k dispozici skvělé pěvce, se kterými můžu jít do hloubky, konstatovala režisérka.“ „Musím rozhodovat, jestli podpořím komediální, nebo tragickou stránku díla.“ „Na druhou polovinu června chystá divadlo festival svých nových inscenací, mezinárodní prezentaci toho, co aktuálně dělá.“ Pražské Národní divadlo na sobotu chystá premiéru nové inscenace Mozartovy opery Così fan…

Číst dál…

Per Boye Hansen: Bude to chtít nějaký čas, aby byla divadla úplně plná

„Pro každou z našich divadelních budov máme jasně vyprofilovaný profil.“

„To by nebylo divadlo. Mohlo by to spíše připomínat navštěvování hrobů na hřbitově.“

„Budeme se ohlížet zpět na to, co tady bylo, ale budeme také uvažovat, co bychom si z toho mohli vzít jako inspiraci.“

Pražský operní soubor, hrající ve třech divadlech, vstoupil do nové sezony, která začíná bez restrikcí. Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz shrnuje pocity, s nimiž se divadelníci vracejí před publikum, popisuje, jak jsou vyprofilovány programy pro tři scény, a přibližuje výhledy. Včetně toho, kdy se podaří uskutečnit plánované nastudování Wagnerových Mistrů pěvců norimberských.

Číst dál…

Don Giovanni trochu jinak

„Januschke celou operu dirigoval zpaměti, nepoužíval dirigentskou taktovku, ale oběma rukama přímo modeloval dobře vypracovanou dynamiku, jen by to chtělo občas trochu větší plasticitu.“ „Alexander Mørk-Eidem pro uvedení v Praze vybral vídeňskou verzi.“ „Výteční byli všichni sólisté.“ Don Giovanni je opera, kterou jsme si zvykli považovat tak trochu „za naši“. Mozart…

Číst dál…

Žádoucí Musica non grata

„Viktor Ullmann byl jediný z uvedených skladatelů, který měl přímý vztah k Novému německému divadlu.“ „Weinbergerova opera Švanda dudák byla přeložena do sedmnácti jazyků, hrála se ve více než stovce operních domů a za čtyři roky od premiéry byla uvedena více než 2000krát.“ „Erich Wolfgang Korngold se stal vyhledávaným autorem filmové hudby, získal…

Číst dál…

Národní divadlo představilo novou sezónu a znovu hraje ve všech svých budovách

Pražské Národní divadlo odkrylo program divadelní sezóny 2021/2022. Dramaturgický plán je částečně sestaven z premiér, které soubory neuvedly z důvodu pandemie v uplynulém období. „Vstříc nadcházející sezóně hledí i operní soubory s velkým očekáváním. Očekáváním, které během dlouhých, temných měsíců pandemie stále více rostlo. Je nám proto nesmírným potěšením vás, snad s trochou pýchy, pozvat na…

Číst dál…

Registrace do nové soutěže Vincerò je spuštěna. Oslavuje Enrica Carusa

V Itálii se zrodila nová celosvětová operní soutěž Vincerò. Pořadatelé ji založili s cílem šířit hudební kulturu a propagovat nastupující talenty na mezinárodní operní scéně. Soutěž nabízí zpěvákům z celého světa příležitost být vyslechnuti a hodnoceni porotami složenými z uměleckých ředitelů a superintendantů významných mezinárodních operních domů. První ročník pěveckého klání je věnován odkazu nejslavnějšího tenoristy…

Číst dál…

Alexander Mørk-Eidem: Mozart nechtěl v Donu Giovannim moralizovat

„Prožíváme absurditu. Divadlo se přece dělá proto, aby ho lidé viděli. Takže zkoušet a zkoušet… a přitom tušit, že to ještě dlouho nikdo neuvidí, je dost zvláštní…“

„Určité limity a omezení vyplývající z hudby se snažím brát jako pozitivní věc.“

„Don Giovanni zemřel. Co dál? Pro ty, co zůstávají, už život nebude až tak moc zábavný…“

Ve Stavovském divadle pracuje na nové inscenaci Mozartova Dona Giovanniho s operním souborem Národního divadla norsko-švédský režisér Alexander Mørk-Eidem. Zatím „do zásuvky“. Plánovaný televizní přenos premiéry byl z 18. března odložen. A kdy se do divadla dostanou diváci, není zatím jasné…

Číst dál…

Barbora Horáková Joly: Nechávám se vést emocemi hudby

„Stejně jako sportovec musí mít i zpěvák ohromnou disciplínu. Já ji sice mám, ale asi ne úplně přesně tu pěveckou.“

„Nemělo by se zaměňovat, že jde především o handwerk, tedy o řemeslo.“

„Vycházím především z hudby. Ale samozřejmě i příběhy jsou důležité.“

Pražské Národní divadlo bude v sobotu večer na ČT art přítomno ve vysílání České televize. V přímém přenosu ze Státní opery se příznivci opery mohou těšit na premiéru nové inscenace Verdiho Rigoletta. Pro režisérku Barboru Horákovou Joly jde o tuzemský debut, ale současně o návrat domů. Studovala v Německu a ve Švýcarsku, kde žije, pracuje v mezinárodních operních produkcích po celé Evropě, ale pochází z Prahy. A tak je pro ni příprava Rigoletta také příležitostí k setkání se spolužáky z let studií na Pražské konzervatoři.

Číst dál…

Olga Jelínková: Živá kultura je vakcínou pro duši

„Přiznám otevřeně, že teď, ač už jsem dávno minula věk postavy, si Gildu teprve užívám.“

„Můžu mluvit za sebe – já se koronaviru prostě nebojím. I když ho nepodceňuji. Kdo se bojí, přitahuje nemoc k sobě.“

„Slyšet zase ‚živé‘ tóny, vidět to nadšení a úsměvy na tvářích muzikantů, to bylo jako dávka drogy radosti.“

Sopranistku Olgu Jelínkovou není třeba českému publiku nějak dlouze představovat. Už několik let umělecky působí zejména v zahraničí, pravidelně však účinkuje i na českých scénách. V těchto dnech vrcholí přípravy na první operní premiéru ve Státní opeře po její rekonstrukci, a sice na Rigoletta Giuseppe Verdiho…

Číst dál…