KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Otello. První operní premiéra sezony Národního divadla english

Do Státní opery se po téměř deseti letech vrací nejslavnější italská operní tragédie – Verdiho Otello. V režii Martina Čičváka a v hudebním nastudování Andrije Jurkevyče na diváky čeká drama plné lásky, žárlivosti a intrik s hvězdným mezinárodním obsazením. Premiéry se uskuteční 26. a 29. září. 

Slavné operní drama vzniklo spojením Verdiho hudby a Shakespearovy tragédie. Pro režiséra Martina Čičváka je Otello po Macbethovi další operní režií na Shakespearovy motivy. „Pro mne je v této opeře rovnou pět Shakespearových děl – nejenom Othello, ale i Bouře, Macbeth, Richard III. a dokonce i Král Lear. Otella považuji za obsahově neuvěřitelně nabité dílo. Je to taková svébytná galaxie – občas mám pocit, že inscenuji metafyziku,” shrnuje své dojmy z Verdiho předposlední opery Martin Čičvák.

Po hudební stránce je Otello mistrovským dílem s plasticky vykreslenými charaktery, kde velkolepé sborové scény střídají intimní lyrická místa. „Otello je Verdiho pozdní a nejhlubší opera, která v sobě spojuje hudební a dramatické divadlo. Způsob, jakým Verdi vyjadřuje hudební myšlenky a vývoj událostí v libretu Arriga Boita, patří k vrcholům italské opery. Za svou třicetiletou kariéru diriguji tuto operu poprvé. Nejtěžším úkolem pro mě bylo vystavit drama s přihlédnutím ke všem faktorům: hudbě, prostoru i dynamice a zároveň s ohledem na možnosti představitelů hlavních rolí. Jejich úkolem je vytvořit toto hudební universum zvané Otello,” přibližuje hudební ředitel Státní opery Andrij Jurkevyč.

Verdi napsal Otella až šestnáct let po Aidě, která měla světovou premiéru na konci roku 1871 v Káhiře. Přestože Aida byla velmi úspěšná, rozhodl se Verdi svou kariéru skladatele ukončit. Verdiho nakladatel Giulio Ricordi ale využil skladatelova obdivu k Shakespearovi, přizval ke spolupráci libretistu Arriga Boita a Verdimu nabídl libreto, které šlo těžko odmítnout. „Verdi považoval Boitovo libreto za nejlepší v celé své operní kariéře. Byl přesvědčen, že s Boitem vytvořili mistrovské dílo – a nemýlil se. Premiéra 5. února 1887 v milánské La Scale byla naprostým triumfem a opera se okamžitě vydala na vítěznou cestu do světa,“ říká dramaturgyně Opery Národního divadla a Státní opery Jitka Slavíková.

Národní divadlo bylo díky pohotovosti tehdejšího ředitele Františka Adolfa Šuberta a Verdiho favoritce, zpěvačce Tereze Stolzové, jedním z prvních divadel, kde byl Otello, pouhých jedenáct měsíců po milánské premiéře, uveden. V historické budově Národního divadla se odehrálo celkem pět různých inscenací, naposledy tam Otello zazněl v roce 1966. V budově Státní opery byla opera inscenována poprvé v Novém německém divadle v roce 1911 v nastudování Pietra von Stermicha. Poslední inscenace z roku 1991 měla derniéru v roce 2015.

 „Na první premiéru této sezóny nahlížím s velkým očekáváním. Verdiho Otello je jedním z největších děl operní historie. Hudební ředitel Státní opery Andrij Jurkevyč oslovil pro spolupráci skvělé české i zahraniční sólisty. Režisér Martin Čičvák se po úspěšné režii opery Macbeth opět odvážně pouští do Shakespearova dramatu. Diváci se mohou těšit na intenzivní, krásné
a dramatické představení,“ říká umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen.

Režisér Martin Čičvák ke spolupráci přizval svůj osvědčený inscenační tým – scénografa Hanse Hoffera, kostýmního výtvarníka Georgese Vafiase a choreografku Silviu Belákovou, se kterými již na scéně Státní opery vytvořil úspěšné inscenace Abrahamovy operety Ples v hotelu Savoy a Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu.

Náročnou titulní roli Otella ztvární ukrajinský tenorista Denys Pivnickij, který na sebe na scéně Státní opery upozornil již v Schulhoffových Plamenech nebo Šostakovičově Lady Macbeth Mcenského újezdu. V hlavní ženské roli Desdemony se představí moldavská sopranistka Olga Busuioc, Jaga ztvární polský barytonista Mikołaj Zalasiński. Těšit se lze i na sólisty Opery Národního divadla a Státní opery Kateřinu Jalovcovou (Emilia), Martina Šrejmu (Cassio), Josefa Moravce (Roderigo) a další.

Foto: Národní divadlo Praha / Serghei Gherciu

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky