KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Verdiho Otello v Praze čitelný, uvěřitelný a působivý

„Inscenace je dokladem toho, že není třeba vymýšlet kostrbaté cesty snažící se o nové výklady, o aktualizaci.“

„V Denysi Pivnickém, čtyřiatřicetiletém Ukrajinci, našli inscenátoři pěvecky i herecky dobře vybaveného představitele titulní role.“

„Velkou sólovou scénu moldavské sopranistky Olgy Busuioc ve třetím dějství sledovalo publikum bez dechu.“

V Praze se po celém desetiletí hraje opět Verdiho Otello. Za novým projektem premiérovaným ve čtvrtek ve Státní opeře stojí dirigent Andrij Jurkevyč a režisér Martin Čičvák. V titulní roli debutoval Denys Pivnickij, Jagem byl Mikołaj Zalasiński a Desdemonou Olga Busuioc. Inscenace je umělecky výrazná a působivá a bez zaváhání snese mezinárodní srovnání.

Číst dál…

Otello. První operní premiéra sezony Národního divadla

Do Státní opery se po téměř deseti letech vrací nejslavnější italská operní tragédie – Verdiho Otello. V režii Martina Čičváka a v hudebním nastudování Andrije Jurkevyče na diváky čeká drama plné lásky, žárlivosti a intrik s hvězdným mezinárodním obsazením. Premiéry se uskuteční 26. a 29. září.  Slavné operní drama vzniklo spojením Verdiho hudby a Shakespearovy tragédie. Pro…

Číst dál…

Vášnivé Šostakovičovo drama rozbouřilo Státní operu

„Stejně tak scéna na policejní stanici, režijně, pěvecky i choreograficky je skvělá burleska.“

„Čičvák aranžoval všechny scény násilí i milostných aktů velmi distingovaně.“

„Pro Bäumera to byl debut ve Státní opeře, a to debut úspěšný.“

Při uvedení skvělé kritiky, předem vyprodáno 177 představení, ta musela být zrušena a pak 27 let zákaz provádění v zemi původu… Nevím, jestli existuje nějaký podobný příběh operního díla. Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče už se naštěstí znovu hraje v celém světě. V pátek 24. listopadu ji v premiéře uvedla i Státní opera v Praze.

Číst dál…

Premiéra Šostakovičovy Lady Macbeth ve Státní opeře

Státní opera je závěrečné fázi příprav nové produkce. Premiéry Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu se uskuteční 24. a 26. listopadu. Orchestr Státní opery řídí Hermann Bäumer, Sbor Státní opery vede Adolf Melichar. Vystupuje i Balet Opery Národního divadla, choreografie je Silvie Belákové, celá inscenace pak v režii Martina Čičváka. Hlavní sóla mají na starosti…

Číst dál…

Komedianti před Sedlákem kavalírem ve Státní opeře netradičně a tradičně

„Zřejmý byl i rukopis samotného Havelky v situační komice vtipně doplňující herecké akce.“

„Jana Sibera svou Neddu pojala velmi přesvědčivě. Pokud se o opeře říká, že je jen o zpěvu, Sibera tento omyl jasně vyvrací.“

„Když tenorista Petr Nekoranec začínal, nebyl jsem jeho fanoušek, přiznávám. On se však hlasově posouvá k daleko zajímavější, plnější barvě i volumenu. Divadlo svým tónem naplnil dokonale.“

Ve čtvrtek 15. června nabídla Státní opera první premiéru dvojice veristických oper Ruggera Leoncavalla a Pietra Mascagniho Komedianti (I Pagliacci) a Sedlák kavalír (Cavalleria rusticana), a to v netradičním pořadí. Tradiční bylo ovšem celkové ztvárnění děl a to je veliké plus obou inscenací, které propojovala černobílá projekce vysvětlující záměr režiséra Ondřeje Havelky. Představení jsou výborná, ale pořadí oper mě nepřesvědčilo.

Číst dál…

Nejdřív Komedianti, po nich Sedlák kavalír. Státní opera uvede poslední premiéru sezony

Dvě nejpopulárnější opery italského verismu zazní v jednom večeru: opery Komedianti a Sedlák kavalír režíruje ve Státní opeře v Praze Ondřej Havelka a volí tak opačné než tradiční pořadí. Není však prvním, kdo se rozhodl k tomuto kroku. Premiéra prvního obsazení se koná již dnes od devatenácti hodin. Opera Ruggera Leoncavalla Komedianti a opera Sedlák kavalír…

Číst dál…

Závěr festivalu Janáček Brno shořel v Plamenech Erwina Schulhoffa

„Závěr to měl být monumentální, ale popravdě řečeno, byl to jen apendix k předešlým projektům.“

„Schulhoffův nihilismus, chaos a chtíč, který spaluje člověka a který režisér Calixto Bieito dovedl ad absurdum, vedl k vnitřnímu odmítnutí díla publikem.“

„Orchestr Státní opery pod taktovkou Jiřího Rožně hrál velmi kompaktně a instrumentálně barevně. Sólisté se vydávali ze všech svých nejlepších sil.“

Festival Janáček Brno 2022, který zahájil 2. listopadu monumentální projekt ze spojených Janáčkových děl Z mrtvého domu a Glagolská mše, ukončila v neděli 20. listopadu opera Plameny Erwina Schulhoffa. Dílo, které mělo premiéru 27. ledna 1932 právě v Brně, se tam po devadesáti letech zase vrátilo. Tentokrát jako inscenace Národního divadla v Praze, kde byla poprvé uvedena 12. června 2022 v rámci mezinárodního kulturního a hudebního projektu Musica non grata, na němž participuje Česká republika a Spolková republika Německo.

Číst dál…

Krásovy Zásnuby ve snu a návrat Schulhoffových Plamenů

Cyklus Musica non grata, který pořádá Národní divadlo, nabídne zajímavou konfrontaci dvou operních titulů, které spojuje stejné období vzniku a podobný životní osud jejich autorů. Národní divadlo moravskoslezské uvede v neděli 20. listopadu ve Státní opeře Zásnuby ve snu Hanse Krásy a na stejné jeviště se vrátí v posledních dvou reprízách ve čtvrtek 17.…

Číst dál…