KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Verdiho Otello v Praze čitelný, uvěřitelný a působivý english

„Inscenace je dokladem toho, že není třeba vymýšlet kostrbaté cesty snažící se o nové výklady, o aktualizaci.“

„V Denysi Pivnickém, čtyřiatřicetiletém Ukrajinci, našli inscenátoři pěvecky i herecky dobře vybaveného představitele titulní role.“

„Velkou sólovou scénu moldavské sopranistky Olgy Busuioc ve třetím dějství sledovalo publikum bez dechu.“

V Praze se po celém desetiletí hraje opět Verdiho Otello. Za novým projektem premiérovaným ve čtvrtek ve Státní opeře stojí dirigent Andrij Jurkevyč a režisér Martin Čičvák. V titulní roli debutoval Denys Pivnickij, Jagem byl Mikołaj Zalasiński a Desdemonou Olga Busuioc. Inscenace je umělecky výrazná a působivá a bez zaváhání snese mezinárodní srovnání.

Od prvních tónů je jasné, že nastudování hudebního ředitele Státní opery Andrije Jurkevyče má ambice být emotivním základem opravdového hudebního divadla. Martin Čičvák, uznávaný činoherní a čím dál víc i operní režisér, dává inscenaci do vínku čitelnou a uvěřitelnou psychologii a ve spolupráci s výtvarníky Hansem HofferemGeorgiosem Vafiasem jednoduchou, přesně fungující a mimořádně působivou scénickou podobu.

Nový Otello pražského Národního divadla je příkladem přiměřeně současného pohledu na klasiku. Dokladem toho, že mimořádně působivé divadelní představení lze vytvořit, aniž by bylo třeba vymýšlet více či méně kostrbaté cesty snažící se o nové výklady, o aktualizaci a soudobou vizualizaci; a nebo dokonce právě proto, když se režie o takové kroky, publikem často kontroverzně vnímané, nesnaží.

Martin Čičvák už v Národním divadle režíroval Mozartovu operu Così fan tutte, Verdiho Macbetha, dále Ples v hotelu Savoy od Paula Abrahama a loni Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu. Jeho představivost je osobitá a bohatá a jeho zralé činoherní zkušenosti jsou v hudebním divadle, které v horších případech tenduje ke klišé, k nezaplacení. Otella, původně pronikavé Shakespearovo drama a ve Verdiho zpracování neméně skvělou moderní operu, předkládá jako civilní, neschematicky realistický výjev ze života – jako napínavý příběh a přirozeně působící studii o lidských vášních a vlastně i jako symbolické zachycení nezničitelnosti zla. S jistotou ztvárňuje nefalšovanou tragédii, jasnou a neodvratnou, nezatíženou vedlejšími motivy a cizorodými pokusy takzvaně se přiblížit divákovi jedenadvacátého století. Monumentalitu velkého jeviště a jednoduché scénografie podpořené světelným designem využívá k nadčasové působivosti, aniž by se ztrácel detailní pohled na prožitky tří hlavních postav.

Protagonisty premiérového večera byli 26. září v daném obsazení Otello, Jago i Desdemona. V Denysi Pivnickém, teprve čtyřiatřicetiletém Ukrajinci, našli inscenátoři pěvecky i herecky dobře vybaveného představitele titulní role – vášnivě živočišného, ani trochu slabošského. I když divadlo ohlásilo, že je v indispozici, zpíval úctyhodně. Není typem temného hrdinného hlasu, ale pro postavu Otella, kterou nastudoval poprvé – vzhledem k věku odvážně, ale nikoli nerozvážně – našel dostatek sil, dramatického výrazu i mužnosti a snad nepřepínaného hlasového fondu. Hraje velmi uvolněně a přirozeně, jak už se ostatně ukázalo ve výrazné roli Sergeje ve zmíněné Šostakovičově tragické satiře.

Jago je v nové inscenaci obsazen dokonale. Mikołaj Zalasiński se postupně rozezpíval do formy budící úctu, ještě víc však nadchl herecky. Není potměšile poťouchlým ďáblem, o to nebezpečnější však je. Zášť vůči mouřenínovi, ať už vzniklou z uražené ješitnosti, či kvůli jeho odlišnosti, i uspokojení z cílevědomě propracované intriky a pak i triumf nad ním vyjadřuje mnoha prostředky; v klíčovém okamžiku mu stačí se s nadhledem opřít o pomyslné veřeje dveří a tak trochu pobaveně ho pozorovat. A že se v samém závěru opery, poté co se po prozrazení vytratil, nakonec znovu vrací na scénu a patří mu sfouknutím plamínku poslední slovo? Zlo je bohužel nezničitelné…

Moldavská sopranistka Olga Busuioc, v současnosti působící v Německu a poutající pozornost na divadelních jevištích od Los Angeles přes Madrid a Neapol po Glyndebourne, je v Praze známá už z titulní role Pucciniho opery Madama Butterfly. Desdemonou zazpívala svým temnějším hlasem s pěknými vysokými polohami vzorově. Její dlouhou sólovou scénu ve třetím dějství se známou písní o jívě a modlitbou, scénu vokálně zvládnutou a silně prožitou, s nádherně pomalým a tichým orchestrálním podbarvením, sledovalo publikum bez dechu.

Na celkovém pozitivně vyznívajícím obrazu této produkce se v režijně neméně propracovaných menších rolích podílejí Kateřina Jalovcová, Martin Šrejma, Josef Moravec, Jan HnykOleg Korotkov.

Otello se ve Státní opeře hraje na scéně, které dominují dvě rozvírající a zavírající se obrovité desky. Výraznou roli hraje lehoučký bílý baldachýn, spuštěný pro dvě noční scény – láskyplnou a pak i tu vražednou – shora na velké lůžko. Některé realistické detaily, jako jsou pochutiny na stole, se nevylučují s převládajícím čistým a krásným minimalismem celkového výtvarného řešení. V něm se postavy ve výrazných kostýmech pohybují reálně a uvolněně. Mezi sboristy se proplétá tanečnice, bojuje se mečem, pije se víno, hoří ohně a dojde i na krev. Nad vším nicméně jako svorník, nezastřeně zprostředkovávající poselství díla, zůstává dokonale zvládnuté režijní pojetí.

Andrij Jurkevyč vede orchestr i dění na jevišti s jistotou, výsledkem jsou výrazově jednoznačně vyprofilované hudební plochy a výjevy, od úvodního sboru a mořské bouře přes dialogy nezadržitelně posunující děj i přes krásný rozsáhlý ansámbl až po poslední dějství, korunující mistrovsky napsané dílo zlověstně klidným směřováním k tragédii i závěrečným dramatickým rozuzlením. Inscenace patří aktuálně k tomu nejlepšímu, na co se dá v Praze v opeře zajít.

………

Čtěte také článek Otello a Praha v SeriáluPlus klasika v souvislostech.

Foto: Národní divadlo Praha / Serghei Gherciu

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky