KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Markéta Cukrová: V operním cirkusu se snažím zůstat sama sebou

„Spolupráce se Simonem Rattlem byla skvělá – končili jsme naprosto zamilovaní do jeho pichlavého humoru, ale i zkušeností a neomezené muzikality.“

„Opera je syntetické umění, v němž je vše. Vnímám ji jako završení.“

„Je to legrace, že v divadle se bavíte genderovým zmatkem ve čtyři sta let staré opeře, a pak vylezete na ulici, po které prochází Prague Pride, a jste pohoršeni.“

Psát perex k rozhovoru s pěvkyní Markétou Cukrovou není příliš vděčný úkol. S jejím jménem se sice pojí celá řada hezky formulovaných a publiku již dobře známých superlativů, jedinečnou osobnost pěvkyně však mohou vystihnout jen omezeně. Navíc se jakákoliv slova na úvod zdají být trochu zbytečná: umělkyně je totiž zároveň velmi inteligentní a podnětnou respondentkou. Setkání s ní jsou tak vždy příležitostí nahlédnout do mimořádně otevřeného uvažování osobnosti, která je konzistentní v pohledech na umění i na svět kolem sebe, která je vždy autentická a trefná. A která při bourání stereotypů klidně stihne i pět operních premiér v sezoně.

Číst dál…

Verdiho Otello v Praze čitelný, uvěřitelný a působivý

„Inscenace je dokladem toho, že není třeba vymýšlet kostrbaté cesty snažící se o nové výklady, o aktualizaci.“

„V Denysi Pivnickém, čtyřiatřicetiletém Ukrajinci, našli inscenátoři pěvecky i herecky dobře vybaveného představitele titulní role.“

„Velkou sólovou scénu moldavské sopranistky Olgy Busuioc ve třetím dějství sledovalo publikum bez dechu.“

V Praze se po celém desetiletí hraje opět Verdiho Otello. Za novým projektem premiérovaným ve čtvrtek ve Státní opeře stojí dirigent Andrij Jurkevyč a režisér Martin Čičvák. V titulní roli debutoval Denys Pivnickij, Jagem byl Mikołaj Zalasiński a Desdemonou Olga Busuioc. Inscenace je umělecky výrazná a působivá a bez zaváhání snese mezinárodní srovnání.

Číst dál…

Propitý konec světa z bezpečné vzdálenosti. Le Grand Macabre zněl v české premiéře 

„Vizuál je pomerne striedmy, priznáva akýsi nevkus a pôsobí, predpokladám cielene, ako z lepšieho ochotníckeho divadla.“

„Dielo má svoj anti-pôvab.“

„K tým výrazným patrila Eir Inderhaung, s nepriestrelnými výškami a precíznym, pohyblivým prejavom.“

Pražské Národní divadlo (respektíve Státní opera) sa odvážilo vykročiť ďalej do druhej polovici 20. storočia a zaradiť medzi tohtoročné premiéry jedinú (avšak dostatočne slávnu) operu Györgya Ligetiho Le Grand Macabre. Pražská verzia a zároveň česká premiéra tejto apokalyptickej frašky v štyroch obrazoch dostala do vienka pomerne civilný vizuál a ansámbel sólistov, ktorý Ligetiho neúprosné party zvládol s gráciou – hoci to bol pre všetkých debut v roli. Premiéra sa konala 14. júna, ako súčasť festivalu súčasnej opery Opera Nova.

Číst dál…

Kompletní Wagnerův Prsten v Praze. První díl začátkem roku 2026

Rovných sto let po posledním kompletním uvedení v produkci pražských operních domů se uskuteční nová inscenace Wagnerova cyklu Prsten Nibelungův, který bude doplněn skladatelovou poslední operou Parsifalem. Vůdčími osobnostmi projektu připravovaného na rok 2026 a roky další jsou režisérka Sláva Daubnerová a dirigent a hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra. K realizaci bude zapotřebí…

Číst dál…

Barytonista Richard Haan oslaví půl století na scéně. Netradičně v Semaforu

Půl století na koncertních a divadelních pódiích si ve čtvrtek 9. května připomene operní pěvec Richard Haan. V pražském divadle Semafor vystoupí společně s herečkou a zpěvačkou Jolanou Haan Smyčkovou v programu oscilujícím mezi operou, šansonem, swingem i jazzem. O doprovod se postará klavíristka Jitka Nešverová, orchestr divadla Semafor pod vedením Jiřího J. N. Svobody. Jako host…

Číst dál…

Piotr Staniszewski: Partituru i choreografii znám vždy velmi detailně 

„Českou hudbu miluji, mnohá díla jsou mimořádná.“

„Ve srovnání s provozováním symfonické hudby, musí být dirigent opery či baletu flexibilnější.“

„Hudbou se snažím v baletu zprostředkovat charakter jednotlivých postav a atmosféru dané scény.“

Významný polský dirigent a houslista Piotr Staniszewski se vrátil v sezóně 2023/2024 opět po roce do historické budovy Státní opery. Vloni nastudoval balet La Sylphide Hermana von Løvenskjolda ve spolupráci se souborem Baletu Národního divadla v Praze a letos se stal druhým dirigentem Verdiho opery Nabucco, kterou bude řídit ve dnech 28. dubna a 1. června. Rozhovor pro portál KlasikaPlus.cz jsme zaměřili na jeho   spolupráci se Státní operou v Praze, českou hudbu a polský balet.

Číst dál…

Zakončení projektu Musica non grata

Ve dnech 5. až 7. dubna 2024 se Závěrečným víkendem Musica non grata uzavře čtyřletý projekt Opery Národního divadla a Státní opery věnovaný hudebnímu odkazu skladatelů a skladatelek se vztahem k hudebnímu prostředí první Československé republiky, pronásledovaných nacistickým režimem. Během čtyř let nabídl cyklus Musica non grata více než sto padesát operních a operetních…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Florentinská tragédie a Svatá Zuzana v Národním divadle

Čtyřletý projekt Musica non grata, který oživuje umělecký odkaz skladatelů meziválečného Československa pronásledovaných nacistickým režimem či jiným způsobem perzekvovaných, vyvrcholí závěrečným víkendem od 5. do 7. dubna v pražské Státní opeře. Na programu bude poslední uvedení komické opery Šaty dělají člověka Alexandra Zemlinského v režii Jetske Mijnssen a revuální operety Paula Abrahama Ples…

Číst dál…

Wagner redivivus

„Spojené orchestry zahájily svou produkci vytříbeným zvukem nevšední energie a barvy.“

„Pěveckou prostřednost prozářil svěží a energický bas Patricka Zielkeho v roli Hundinga.“

„Derek Welton obdařil roli vládce světa neúnavnou sonoritou podmanivého barytonu.“

Státní opera Praha přivítala v sobotu 9. března premiéru Valkýry, druhého dílu tetralogie Prsten Nibelungův Richarda Wagnera. Koncertní představení opery, součást Wagnerova cyklu Drážďanského hudebního festivalu, představilo verzi tak zvané autentické interpretace v provedení na historické nástroje. Stalo se tak ve spolupráci orchestru Concerto Köln, specialisty na barokní hudbu, a Dresdner Festspielorchester za vedení Kenta Nagana, stávajícího hudebního ředitele Hamburské státní opery.

Číst dál…

Valkýra koncertně pod taktovkou Kenta Nagana ve Státní opeře

Projekt Wagnerových cyklů Drážďanského hudebního festivalu v roce 2024 pokračuje. Tentokrát je na programu Valkýra, druhý díl tetralogie Prsten Nibelungův. Premiérové historicky poučené koncertní uvedení se uskuteční v Praze ve Státní opeře 9. března, následují reprízy v dalších evropských městech. Diriguje Kent Nagano. Kent Nagano, hudební ředitel Hamburské státní opery, pokračuje ve speciální…

Číst dál…

Pražské Národní divadlo uvede premiéru Verdiho Nabucca

I v Roce české hudby si tuzemské operní scény nachází prostor pro uvedení titulů světové operní literatury. Národní divadlo v Praze zařadí od 15. února na svou scénu ve Státní opeře Verdiho Nabucca. Inscenaci dramatického příběhu o podmanění Izraelitů babylónským králem připravilo v koprodukci se Slovenským národním divadlem. Premiéry se uskuteční ve dnech 15.…

Číst dál…

Matěj Forman: Snažil jsem se o mimořádný vizuální zážitek

„Příběh opery vypráví mimo jiné i o divadle a chuti žít svobodně.“

„Johann Sebastian Bach v díle dokázal přesně vyjádřit emoce.“

„Citlivě jsem hledal texty nebo čistě znějící hudební pasáže, které bych více akcentoval či posílil význam jejich sdělení.“

Do Státní opery se na repertoár v letošní sezóně vrátila opera Jeníček a Mařenka Engelberta Humperdincka a vedení Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK zařadilo na velikonoční období do kostela sv. Šimona a Judy Janovy pašije Johanna Sebastiana Bacha. Obě produkce se hrají v režijním a scénografickém pojetí významného tvůrce Matěje Formana,…

Číst dál…

Kateřina Kněžíková i Adam Plachetka na galakoncertě v Liberci

Zcela mimořádnou příležitostí pro liberecké milovníky opery bude koncert, na který přijali pozvání sólisté Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková. Hvězdnou dvojici pojí společná umělecká, ale též životní dráha. Libereckému publiku se oba pěvci představí 20. ledna v ryze mozartovském operním repertoáru. Divadelní orchestr diriguje hudební ředitel opery v Divadle F. X. Šaldy Zbyněk…

Číst dál…

Vášnivé Šostakovičovo drama rozbouřilo Státní operu

„Stejně tak scéna na policejní stanici, režijně, pěvecky i choreograficky je skvělá burleska.“

„Čičvák aranžoval všechny scény násilí i milostných aktů velmi distingovaně.“

„Pro Bäumera to byl debut ve Státní opeře, a to debut úspěšný.“

Při uvedení skvělé kritiky, předem vyprodáno 177 představení, ta musela být zrušena a pak 27 let zákaz provádění v zemi původu… Nevím, jestli existuje nějaký podobný příběh operního díla. Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče už se naštěstí znovu hraje v celém světě. V pátek 24. listopadu ji v premiéře uvedla i Státní opera v Praze.

Číst dál…

Hermann Bäumer: Dirigent musí vnímat a vyzdvihnout individuální kvality orchestrálních hráčů

„V každém taktu je něco zvláštního, Dmitrij Šostakovič prosvětluje v partituře opery Lady Macbeth Mcenského újezdu všechny postavy.“

„Z pohledu efektního akustického znění bylo pro mne nutné citlivě v průběhu zkoušek naslouchat proměnám celistvého zvuku.“

„Především mne velmi zaujal emocionální přístup operních interpretů, zejména po stránce pěveckých a hereckých ztvárnění různých charakterů.“

Ve Státní opeře v Praze debutuje 24. a 26. listopadu v opeře Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče německý dirigent Hermann Bäumer, dlouholetý generální hudební ředitel Státního divadla Mainz a šéfdirigent Filharmonického státního orchestru Mainz. Dříve byl jedenáct let pozounistou Berlínských filharmoniků. V Praze jsme hovořili nejen o jeho spolupráci s Národním divadlem, ale i o jeho kariéře a vztahu k české hudbě.

Číst dál…

Premiéra Šostakovičovy Lady Macbeth ve Státní opeře

Státní opera je závěrečné fázi příprav nové produkce. Premiéry Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu se uskuteční 24. a 26. listopadu. Orchestr Státní opery řídí Hermann Bäumer, Sbor Státní opery vede Adolf Melichar. Vystupuje i Balet Opery Národního divadla, choreografie je Silvie Belákové, celá inscenace pak v režii Martina Čičváka. Hlavní sóla mají na starosti…

Číst dál…

Státní opera koncertem Ora spei vyjádří solidaritu s Ukrajinou

Pražská Státní opera uvede koncert, který symbolicky podpoří ty, kteří trpí ve válečném konfliktu, a nabídne árie a ukázky z českých, italských, francouzských, ale také ukrajinských hudebních děl v podání předních ukrajinských interpretů. Během večera 21. října od devatenácti hodin zazní árie známých autorů i skladby ukrajinských skladatelů v podání osmi ukrajinských sólistů i sólistek za doprovodu…

Číst dál…

Nesmělý Nemorino aneb Jak pěkně inscenovat operní veselohru

„Dirigent Andrij Jurkevyč pochází z Ukrajiny, ale už dvacet let žije v Itálii. Evidentně tamním hudebním temperamentem nasákl.“

„Petr Nekoranec v postavě údržbáře v montérkách, pořád někam nemotorně stěhujícího štafle, vytvořil neomylně výstižnou hrou těla prototyp milé figurky.“

„Ržisérka Julia Burbach ukázala, že ještě stále existují způsoby, jak inscenovat klasiku přiměřeně, v souladu s libretem, prostě normálně.“

Ve Státní opeře má pražské Národní divadlo od pátku na repertoáru novou inscenaci Nápoje lásky Gaetana Donizettiho. Od premiéry čtyřicáté z více než sedmi desítek jeho oper uplynou za devět let už celá dvě staletí. Na rozdíl od mnoha jiných děl z té doby zůstala tahle operní komedie však živá a zůstane už opravdu nesmrtelnou. Režisérka Julia Burbach k tomu nyní přispěla nápaditě a výrazně.

Číst dál…

Petr Nekoranec: S Nemorinem jsme si velmi podobní

„Nemorino – to je nádherné zpívání.“

„Od každého velkého tenora se snažím vzít si něco svého a stvořit cosi vlastního nového.“

„Každá role, do které investujete všechno, vás určitým způsobem unaví, ať je to mentálně, nebo fyzicky.“

Další milník na úspěšné kariérní cestě zdolá český tenorista Petr Nekoranec. V nové inscenaci pražského Národního divadla ztvární part Nemorina v Nápoji lásky, ve čtyřicáté z celkových přibližně sedmdesáti oper Gaetana Donizettiho. V krátkém rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz dává najevo upřímné nadšení z toho, že po letech přednesů pouhých úryvků a výňatků z této belcantové opery konečně dochází i na celou roli. První pěvecké obsazení v hudebním nastudování dirigenta Andrije Jurkevyče a v režii německé režisérky Julie Burbach čeká premiéra 22. září ve Státní opeře.

Číst dál…

Státní opera sezonu zahájí v termínu navzdory nedávné záplavě

Přívalový déšť z 16. srpna neohrozí zahájení 141. sezony Státní opery. Přípravy sezony jedou naplno – už zítra 26. srpna lze zhlédnout dvojtitul Komedianti–Sedlák kavalír v režii Ondřeje Havelky. Škoda se však pohybuje v řádu desítek milionů korun a zaměstnancům včetně hudebníků se dočasně sníží pracovní komfort z důvodu pokračujících prací. Obnova části vybavení potrvá celou…

Číst dál…

Komedianti před Sedlákem kavalírem ve Státní opeře netradičně a tradičně

„Zřejmý byl i rukopis samotného Havelky v situační komice vtipně doplňující herecké akce.“

„Jana Sibera svou Neddu pojala velmi přesvědčivě. Pokud se o opeře říká, že je jen o zpěvu, Sibera tento omyl jasně vyvrací.“

„Když tenorista Petr Nekoranec začínal, nebyl jsem jeho fanoušek, přiznávám. On se však hlasově posouvá k daleko zajímavější, plnější barvě i volumenu. Divadlo svým tónem naplnil dokonale.“

Ve čtvrtek 15. června nabídla Státní opera první premiéru dvojice veristických oper Ruggera Leoncavalla a Pietra Mascagniho Komedianti (I Pagliacci) a Sedlák kavalír (Cavalleria rusticana), a to v netradičním pořadí. Tradiční bylo ovšem celkové ztvárnění děl a to je veliké plus obou inscenací, které propojovala černobílá projekce vysvětlující záměr režiséra Ondřeje Havelky. Představení jsou výborná, ale pořadí oper mě nepřesvědčilo.

Číst dál…

Tělesa Slovenské filharmonie doma, v Rakousku, u nás a v Japonsku

Slovenská filharmonie s šéfdirigentem Danielem Raiskinem, Slovenský filharmonický sbor se sbormistrem Jozefem Chabroněm a Slovenský komorní orchestr s uměleckým vedoucím Ewaldem Danelem se vydají po závěrečných koncertech sezony na umělecké zájezdy. Slovenská filharmonie se představí ve vídeňském Musikvereinu. Sólistou večerů bude klavírista Alexei Volodin, který se ujme sólových partů v obou klavírních koncertech Johannesa…

Číst dál…

Symbolické zakončení operní sezóny na náměstí Václava Havla

Opera Národního divadla a Státní opera uzavře letošní sezónu v pondělí zábavným programem pro děti i dospělé, a to v pondělí 19. června odpoledne. V pondělí od čtyř hodin odpoledne se na piazzettě před Národním divadlem koná hodinová operní dílna na téma Smetanovy Prodané nevěsty, kde si děti mohou vyzkoušet práci scénografa, kostýmního výtvarníka nebo…

Číst dál…

Nejdřív Komedianti, po nich Sedlák kavalír. Státní opera uvede poslední premiéru sezony

Dvě nejpopulárnější opery italského verismu zazní v jednom večeru: opery Komedianti a Sedlák kavalír režíruje ve Státní opeře v Praze Ondřej Havelka a volí tak opačné než tradiční pořadí. Není však prvním, kdo se rozhodl k tomuto kroku. Premiéra prvního obsazení se koná již dnes od devatenácti hodin. Opera Ruggera Leoncavalla Komedianti a opera Sedlák kavalír…

Číst dál…

Zuzana Marková jako Lucia di Lammermoor v Kolíně nad Rýnem

Česká sopranistka Zuzana Marková zpívá v Kolíně nad Rýnem titulní roli Donizettiho opery Lucia di Lammermoor. V obnovené inscenaci v režii Evy Marie Höckmayer hudební provedení řídí Andrea Sanguineti. Ve slavné Árii šílenství ji doprovází skleněná harmonika. Pro Zuzanu Markovou to je již sedmá produkce tohoto náročného belcantového díla a premiéra se koná v neděli…

Číst dál…

Ženy v hudbě přinesly do Státní opery výborný program

„Třetí věta, Ukolébavka, pak jaksi spojovala prvky, použité v částech předešlých, což dalo vzniknout zasněnému celku, který potom sladce vyprchal do ztracena.“

„Po až neklidném začátku následovalo zvláčnění tónu prováděné v harmonii s orchestrem, nad kterým však svůj hlas stále jasně nesla.“

„Ve třech větách prolínání různých prvků postupně vyvrcholilo v kontrapunktickou část, na konci následovanou vskutku vítězoslavným zakončením.“

V neděli 16. dubna byla ve Státní opeře v Praze k mání vskutku nevšední muzika. Zahajovací koncert cyklu Ženy v hudbě divákům přinesl skladby čtyř skladatelek, českých i zahraničních, v podání interpretek rovněž českých i zahraničních, vystupujících spolu s Orchestrem Státní opery. To vše se odehrálo v rámci projektu Musica non grata.

Číst dál…

Ženy v hudbě jako téma nového cyklu projektu Musica non grata

Ženy-skladatelky spojené s českým uměleckým prostředím, jež komponovaly na pozadí rodícího se nového společenského i politického uspořádání Evropy první poloviny dvacátého století, představí projekt Musica non grata v rámci cyklu Ženy v hudbě. Zaznějí díla Julie Reisserové, Vítězslavy Kaprálové, Slávy Vorlové, Elizabeth Maconchy, Dory Pejačević nebo Leny Stein-Schneider. Řada skladeb těchto autorek se vrátí…

Číst dál…

Zemlinského komedie Šaty dělají člověka po 101 letech ve Státní opeře

V pátek 24. a v neděli 26. února se v pražské Státní opeře uskuteční premiéry nového nastudování opery Šaty dělají člověka od Alexandra Zemlinského. Režie tohoto titulu na pomezí komedie a alegorické pohádky se ujala nizozemská režisérka Jetske Mijnssen, hudebního nastudování litevská dirigentka Giedrė Šlekytė. V titulních rolích se představí americký tenorista Joseph Dennis, který je sólistou Semperovy…

Číst dál…

Silvestrovské a novoroční hudební programy v našich divadlech

Některá česká divadla na Silvestra a na Nový rok nabízejí různá hudební představení. Pražské Národní divadlo v sobotu 31. prosince v 15 hodin uvede Čajkovského balet Louskáček a od 18 hodin ve Státní opeře moderní operetní revue plnou tance, milostného jiskření a vtipných zápletek Ples v hotelu Savoy. Na Nový rok bude od 14 hodin ve…

Číst dál…

Gabriel Feltz: Orchestr Státní opery má silný potenciál

„Straussova komická opera Růžový kavalír patří k mým oblíbeným, často jsem ji dirigoval, což bylo pro jednání důležité.“

„Orchestr Státní opery mne opravdu překvapil, velmi se mi líbí. V tělese je silný potenciál.“

„Nejhezčí společný projekt, který jsme na sklonku sezóny zrealizovali s Bělehradskou a Dortmundskou filharmonií, byl ‚Beethoven maraton‘.“

Ve Státní opeře debutuje významný německý dirigent Gabriel Feltz, který hudebně nastudoval komickou operu Růžový kavalír Richarda Strausse. Pražské divadlo uvádí proslulé dílo jako remake původní úspěšné inscenace berlínské Komické opery režiséra Andrease Homokiho, současného intendanta Opery v Curychu, se scénou Franka Philippa Schlößmanna a kostýmy Gideona Daveyho. Premiéra se koná 24. listopadu 2022. Gabriel Feltz, který je v současnosti generálním hudebním ředitelem Dortmundské opery a šéfdirigentem Dortmundské a Bělehradské filharmonie, poskytl u příležitosti svého pražského hostování pro portál KlasikaPlus.cz rozhovor.

Číst dál…