KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pražské Národní divadlo uvede premiéru Verdiho Nabucca english

I v Roce české hudby si tuzemské operní scény nachází prostor pro uvedení titulů světové operní literatury. Národní divadlo v Praze zařadí od 15. února na svou scénu ve Státní opeře Verdiho Nabucca. Inscenaci dramatického příběhu o podmanění Izraelitů babylónským králem připravilo v koprodukci se Slovenským národním divadlem. Premiéry se uskuteční ve dnech 15. a 17. února, titul první pražská scéna uvede do konce sezóny ještě jedenáctkrát.

Opera Nabucco byla Verdiho prvním velkým úspěchem a odstartovala cestu tehdy osmadvacetiletého skladatele ke slávě. Námět Verdimu vnutil jeho impresário Bartolomeo Merelli v době, kdy se Verdi trápil svými neúspěchy a pochyboval o smyslu své kompoziční práce. Traduje se, že když přišel Verdi domů, odhodil libreto Temistocla Solery otráveně na stůl, knížka se ovšem otevřela u verše „Va pensiero“, který na Verdiho zanechal hluboký dojem a skladatel se pustil do díla. Slavný sbor na tento verš se posléze stal nejen jednou z nejpopulárnějších pasáží opery, ale i neoficiální hymnou italského národního hnutí za osvobození a sjednocení a dodnes má speciální postavení v italské společnosti. S Verdim byl spojen tak silně, že si ho na jeho pohřebním průvodu přeplněnými ulicemi Říma začaly spontánně zpívat i davy přihlížejících.

Nadčasová a stále aktuální témata o expanzivní válce, touze po moci, zradě, intrikách, lásce, životě a smrti jsou důvodem, proč je Nabucco stálou součástí repertoáru světových operních divadel. Libreto volně spojuje historické reálie s biblickou legendou i básnickou fantazií. Především inspirace v Žalmu 137 a biblická symbolika je základem koncepce současné inscenace Národního divadla v režii hostujícího režiséra a jevištního výtvarníka Tomáše Ondřeje Pilaře, který je aktuálně šéfem opery v Českých Budějovicích. „Pod slupkou fascinujících a velkolepých sborových scén se odehrává nadčasové rodinné drama, které v naší inscenaci pojmenováváme metaforou pouště. Ta postupně zachvacuje scénický prostor inspirovaný Pergamonským muzeem v Berlíně,“ přiblížil svoji koncepci Tomáš Ondřej Pilař. Scénu Nabucca ve Státní opeře připravuje Petr Vítek, zpracování kostýmů se ujala výtvarnice Dana Haklová, oba s pražským Národním divadlem spolupracují poprvé. Toto inscenační trio se podílelo již na uvedení Nabucca ve Slovenském národním divadle, kde mělo toto nastudování premiéru na přelomu září a října minulého roku pod taktovkou Pietra Rizziho.

Hudebně je Nabucco dodnes přitažlivý nejen velkolepými sborovými scénami, ale také dramatickými virtuózními áriemi. Na pražské scéně se hudebního nastudování titulu zhostí hudební ředitel Státní opery a dirigent Andrij Jurkevyč ve spolupráci s debutujícím polským dirigentem Piotrem Staniszewskim. „Je to velmi důležité, dalo by se říci epochální dílo, jak pro hudební divadlo, tak z hlediska společenského. Je relevantní pro období, ve kterém se nyní nacházíme, pro lidi, kteří jsou na cestě duchovního hledání, nebo pro ty, kteří takový podnět potřebují. Duchovní hledání jednotlivých postav této opery, celých národů, které je popsáno jak v Bibli, tak v tomto operním díle, by nemělo nechat nikoho lhostejným – od diváků až po účinkující,“ uvedl k významu díla dirigent Andrij Jurkevyč.

V titulní úloze se představí gruzínský barytonista Nikoloz Lagvilava, který debutoval v Národním divadle v sezoně 2020/21, a to v titulní roli opery Rigoletto. Lagvilava je sólistou Aalto Theater a Filharmonie v německém Essenu a vystupuje pravidelně v dalších operních domech v Německu, Norsku, Francii i na Slovensku. Nabucca v Praze zazpívá i ukrajinský barytonista Štěpán Drobit, který debutoval v Opeře Národního divadla v srpnu loňského roku, a to jako Germont v La traviatě. Obávanou roli Abigail v nové inscenaci ztvární další debutantka, jihokorejská sopranistka Lilla Lee. Specialistka na italský repertoár studovala na konzervatořích v Miláně a v Novaře, na Akademii Artura Toscaniniho v Parmě a na Institutu hudebních studií Orazio Vecchi – Antonio Tonelli v Modeně pod vedením Rainy Kabaivanské. S úspěchem se představila na řadě operních scén v Itálii včetně slavné benátské scény La Fenice, ale i v dalších evropských zemích. Alternativně se role Abigail ujme ukrajinská sopranistka Oksana Nosatova, bývalá sólistka operního divadla v Doněcku, pro kterou je Nabucco rovněž debutem na pražské scéně.

V úloze Feneny se představí české mezzosopranistky Markéta Cukrová jako host a Stanislava Jirků coby sólistka pražské opery. Roli Izmaela nastudovali Richard SamekJosef Moravec, Jako Zachariáš vystoupí Ivo StánčevIurie Maimescu. V dalších rolích návštěvníci Státní opery spatří Jana Hnyka či Miloše Horáka jako Velekněze Baalova, Veroniku Kaiserovou nebo Elišku Gattringerovou v roli Anny a v úloze Abdalla budou alternovat Vít Šantora, Zdeněk HaasMichal Bragagnolo. Sbor Státní opery povede Alessandro Zuppardo, v choreografii Martina Šintáka zatančí členové Baletu Opery Národního divadla a žáci Baletní školy Olgy Kyndlové.

Do konce letošní sezóny se na scéně Státní opery Praha uskuteční ještě premiéra opery Le Grand Macabre Györgyho Ligetiho, jejíž uvedení je naplánováno na polovinu června.

Foto: ze zkoušky - Národní divadlo Praha / Zdeněk Sokol

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky