KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Co sluší Libuši. Bedřich Smetana na Pražském jaru zásadně, životně a skvostně

„Filharmonici pod vlivem Hrůšovy invence a vedení vytvořili nádherně strukturovaný a dýchající hudební organismus.“

„Vroucnost v hlase Kateřiny Kněžíkové – a obdobná vroucnost nacházená dirigentem v orchestru – je znakem, který Smetanu od Wagnera odlišuje nejvíc.“

„Jeho sváteční opera vznešeně korunuje dobu národního obrození, ale úplně stejně důležité je to, že jeho hudba je i sama o sobě hodnotná a nádherná.“

Koncertní provedení Smetanovy opery Libuše se na Pražském jaru ukázalo být pravým festivalovým projektem. Jedinečným a ojedinělým, dokonce asi bezprecedentním, k tomu navíc umělecky skvostným. Jakub Hrůša s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a tuctem sólistů, v čele s Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli, připravil v úterý publiku v Rudolfinu mimořádně silný zážitek. Koncert byl nabit muzikalitou, hudební krásou a obrovskou energií. Právě takové interpretační činy dávají odkazu klasiků zásadní impulsy k novému oživení.

Číst dál…

Slavnostní Libuše Pražského jara s Hrůšou a Kněžíkovou již příští týden

„Miluji a obdivuji tuto skladbu mnoho let, ba až desetiletí, a nikdy jsem neměl příležitost ji dirigovat.“

„Je pro mě velkou ctí oslavit Smetanovo výročí právě rolí Libuše a těším se na to, až stanu vedle těch úžasných pěvkyň, které Libuši zpívaly.“

„Smetanova hudba je mému srdci asi nejbližší z českých autorů a Libuše samozřejmě zastává výsostnou pozici naší národní opery.“

Za nejočekávanější projekt Pražského jara k Roku české hudby označují pořadatelé festivalu koncertní uvedení Smetanovy Libuše, naplánované na 28. a 30. května. Libuše zazní v Rudolfinu pod taktovkou Jakuba Hrůši v provedení České filharmonie s Pražským filharmonickým sborem. Titulní postavou bude Kateřina Kněžíková, Přemyslem Adam Plachetka. Stejný projekt je pak 16. června ještě na programu festivalu Smetanova Litomyšl ve skladatelově rodišti.

 

Číst dál…

Plzeňské divadlo oslaví sté šedesáté výročí. Oslavy Roku české hudby završí napřesrok

Vedle Plzeňské filharmonie novou sezónu v západočeské metropoli představilo i Divadlo Josefa Kajetána Tyla. Bude jeho stá šedesátá. Plzeňská opera uvede Smetanovu Čertovu stěnu ve spolupráci s ostravským divadlem, chystá ale i zbrusu novou operní parodii nastolující otázku, co opera jako žánr snese… Baletní příznivce v Plzni potěší trojicí nových titulů, jako novinku soubor chystá…

Číst dál…

Ostrava se o Smetanu postarala královsky

„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“

„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“

„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“

Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.

Číst dál…

Povedená Hubička v Plzni

„Celé představení hýří nápady a vedle povedené a účelné scény je režie dle mého nejsilnější stránkou inscenace.“

„Zaujal povedený sjezd dvou odvážných sboristů na dobových dřevěných lyžích s kandaháry.“

„Příjemným byl výkon mladé, ještě studující Marie Šimůnkové.“

V Plzni byla 27. dubna uvedena další ze Smetanových oper – Hubička. Pátá premiéra operního souboru zapadá do plánu uvést v letošní sezóně Roku české hudby všechny Smetanovy opery. Režie se chopila Magdalena Švecová, hudebního nastudování Jiří Petrdlík. Podotkněme, že světová premiéra se odehrála s velkým úspěchem v Prozatímním divadle v Praze 7. listopadu 1876, v Plzni opera poprvé zazněla roku 1880. Mezi první a současnou inscenací se v Plzni událo ještě deset jiných nastudování.

Číst dál…

Hubička přijde na scénu i v Plzni

Divadlo J. K. Tyla zařadilo u příležitosti Roku české hudby na svůj operní program nové nastudování Smetanovy Hubičky. Ta se na plzeňskou scénu vrací po více než dvou dekádách. Premiéra Hubičky v hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka se odehraje 27. dubna. Ústřední dvojici postav ztvární sopranistka Ivana Veberová a tenorista Richard Samek v alternaci s Michalem…

Číst dál…

Slavnostní zakončení Smetanovských dnů 

„Plzeňská filharmonie se výrazněji uplatnila v Pražském karnevalu, v němž skladatel předjímá další etapu hudebního vývoje.“

„Intonačně jistý barevný témbr Richarda Samka se naplno rozezněl v árii Lukáše z Hubičky.“ 

„Letošní 44. ročník zakončila Česká píseň, kantáta pro smíšený sbor a orchestr, oslava někdejší pospolité české zpěvnosti v oblasti duchovní, intimní i společenské.“ 

Do posledního místa zaplněný Velký sál plzeňské Měšťanské besedy ve čtvrtek 11. dubna opět potvrdil nezvratitelný fakt, že závěrečný koncert největšího plzeňského hudebního festivalu je domácími návštěvníky chápán jako slavnost, které „se sluší“ zúčastnit. Do nádherné secesní budovy tak směřovali nejen věrní abonenti Plzeňské filharmonie, ale mnohem širší publikum. Letošní slavnostní atmosféru umocnila i vkusná květinová výzdoba pódia.

Číst dál…

VÝHERCE VSTUPENEK:
České noneto jubilejně na Smetanovských dnech

Plzeňský festival Smetanovské dny pořádaný pod hlavičkou tamní filharmonie na svém bohatém komorním programu přivítá i jeden z českých souborů, jehož tradice sahá až do meziválečného období dvacátého století a který patří k jednomu z nejstarších komorních souborů i ve světovém měřítku. V úterý 9. dubna vystoupí od půl osmé večer v plzeňském Domě hudby České noneto a uvede…

Číst dál…

‚Stála matka‘ i u Zlínských filharmoniků

Dvořákovo oratorium Stabat Mater je v České republice (a nejen v ní) pro milovníky klasiky hudebním symbolem Velikonoc. Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů zvyklosti ctí a v předvečer Velkého pátku 28. března přichází s vlastním uvedením tohoto zásadního díla. Sólistické obsazení je elitní a diriguje Robert Kružík. Stabat mater, oratorium pro sóla, sbor a orchestr, op. 58…

Číst dál…

Lednicko-valtický hudební festival letos odhalí zednářskou hudební alchymii

Od 14. září do 12. října se Lednicko-valtický areál a města Mikulov, Břeclav a Moravský Krumlov rozezní koncerty devátého ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu. Ten se letos zaměří na zednářskou tematiku a připomene dvacáté výročí vstupu České republiky do Evropské unie. Koncertní program doplní edukační koncerty pro děti, výstava, hudebně výtvarné dílny i odborné přednášky.…

Číst dál…

Referenční podání Libuše. Březnový blok Smetanovského cyklu je u konce

„V Ostravě to vyřešili šalamounsky a na místo zbytečně vysvětlujících vizuálních a dramatických vjemů sáhli ke koncertnímu provedení.“

„Vrcholný výkon podala představitelka titulní role Libuše, slovenská pěvkyně Mária Porubčinová.“

„Celkový dojem z večera zachvátila euforie.“

Ambiciózní projekt Národního divadla Moravskoslezského je z poloviny u konce. První maratón uvedení cyklu osmi Smetanových oper v období od 2. do 10. března 2024 dospěl k poslední, závěrečné opeře. Slavnostní Libuše byla oproti ostatním sedmi operám realizována v Divadle Jiřího Myrona a provedena koncertně. Spolu se sólisty účinkoval Pražský filharmonický sbor a Janáčkova filharmonie Ostrava, dirigoval Robert Jindra.

Číst dál…

Smetanovy opery v evropské televizi ARTE

Bedřichu Smetanovi, od jehož narození uplynulo první březnovou sobotu dvě stě let, věnuje evropská televize ARTE TV v této sezóně zvýšenou pozornost. Vedle dokumentu ze zkoušky Jakuba Hrůši s Bamberskými symfoniky přibližujícího symfonickou báseň Vltava, prezentovanou jako nejpopulárnější skladbu „praotce české hudby“, obsahuje její nabídka i dva streamované záznamy operních inscenací pražského Národního…

Číst dál…

Smetana Gala důstojné a podnětné

„Podľa Roberta Jindry to bol takisto jeden zo zámerov – ukázať to, ako Smetanu spieva súčasná generácia.“

„Koncert k pocte Bedřicha Smetany asi nemôže končiť inak, než Libušiným Proroctvím, ktoré sa v sobotu stalo silným vyvrcholením koncertu.“

„Každý tón od Petra Kellnera mal svoje presné miesto a pre mňa bol spevák jedným z tých, u ktorých som si naozaj priala, aby spievali čo najdlhšie.“

Dvojsté výročie narodenia niekoho tak nedoceniteľne významného, ako Bedřicha Smetany, sa automaticky musí spájať s celou plejádou názorov, predstáv a odporúčaní na to, ako by oslavy mali prebehnúť. Presne v deň skladateľovho narodenia ponúklo svoj narodeninový koncept Národní divadlo v Prahe. V ambicióznom galakoncerte,…

Číst dál…

Ó Violo! Vypravuj těm pánům v Praze, že moje duše je pohnuta…

„Zejména v širokodeché melodii druhé věty Dusíkova koncertu mohl Maxim Averkiev plně uplatnit svůj kultivovaný úhoz a smysl pro kantilénu.“

„Šéf plzeňské opery Jiří Petrdlík se jako dirigent již řadu let usilovně věnuje interpretaci koncertního melodramu.“

„Soubor plzeňské opery přistoupil ke koncertnímu provedení Smetanovy Violy se vší odpovědností.“

V úvodu slavnostního koncertu 28. února seznámil ředitel Divadla J. K. Tyla (DJKT) Martin Otava zcela zaplněné hlediště plzeňské Nové scény s průběhem letošního Roku české hudby tak, jak se odehraje na všech třech divadelních scénách. A koncert svou dramaturgií připomněl českou kulturní veřejností pečlivě střežený Mozartův odkaz, význam české hudební emigrace pro vývoj evropské hudby, tvorbu plzeňských skladatelů, vklad českých autorů do tvorby koncertního melodramu a v neposlední řadě pak plzeňskému publiku poprvé představil fragment Smetanovy opery Viola.

Číst dál…

V hudbě život Čechů. Slavnostní koncert v Plzni

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla uvádí slavnostní koncert V hudbě život Čechů. Jedná se pořad klenotů skladatelských velikánů, působících v české kotlině, i neprávem pozapomenutých osobností české hudby. Zásadní roli při koncertě 28. února na Nové scéně bude hrát vzácný klavír značky Steinway, který je nejlepším nástrojem svého druhu v celém regionu. Koncert pro…

Číst dál…

Pražské Národní divadlo uvede premiéru Verdiho Nabucca

I v Roce české hudby si tuzemské operní scény nachází prostor pro uvedení titulů světové operní literatury. Národní divadlo v Praze zařadí od 15. února na svou scénu ve Státní opeře Verdiho Nabucca. Inscenaci dramatického příběhu o podmanění Izraelitů babylónským králem připravilo v koprodukci se Slovenským národním divadlem. Premiéry se uskuteční ve dnech 15.…

Číst dál…

Plzeňské divadlo letos uvede všechny Smetanovy písně či fragment opery Viola

Vedle Ostravy a Litomyšle připomene v Roce české hudby i Divadlo J. K. Tyla (DJKT) odkaz Bedřicha Smetany uvedením celého cyklu jeho operní tvorby. Na programu plzeňské scény je i koncert Smetanových sborů, na kterém se budou podílet hudební tělesa z celé republiky, a provedení všech skladatelových písní i jeho deváté nedokončené opery Viola. Příležitost vidět v Plzni…

Číst dál…

Přehled hudebních akcí k oslavě Nového roku

Utiší se ohňostroje, nadměrné silvestrovské pití se vstřebá, bolehlav pomine a v mnoha případech bezprostředně poté – i když leckde si dávají raději trochu odstup – už mnohému hudbymilovnému člověku opět přijde chuť na o něco vyšší formu zábavy. Silvestrovské dění už přinesl, nyní portál KlasikaPlus.cz nabízí přehled novoročních koncertů po republice. 1.…

Číst dál…

Martinů a Mozart v rukou Tomáše Netopila

„Bylo jasné, že kombinace Mozarta a Martinů má důvod a smysl a svou krásu.“

„Mozartovi se ve výrazně menším obsazení České filharmonie dostalo v průsečíku robustnosti a lehkosti většiny ze všech potřebných a typických parametrů.“

„Opera Ariadna získává v napětí mezi realitou a snem a mezi starou a moderní hudbou na nenápadné rafinovanosti a pikantnosti. Mistrovský kus.“

Koncertní provedení Ariadny, pozdního operního klenotu z pera Bohuslava Martinů, bylo v prosincové nabídce České filharmonie mimořádným okamžikem. Nejenže se k dílu jako pořadatel a interpret vrátila po téměř čtyřech desetiletích, ale byl to návrat k jednoaktovce, která i bez scénického rozměru působí magicky a současně hravě. Návrat k partituře, rozkročené mezi surrealismus a neoklasicismus, mezi fantazijnost a konkrétnost, báji a abstrakci, mezi minulost a současnost. Dirigent Tomáš Netopil tohle vše ví a nádherně to podpořil, stejně jako se v první polovině koncertu potěšeně pomazlil s Mozartovou hudbou.

Číst dál…

Ariadna Bohuslava Martinů s Netopilem a Českou filharmonií

Česká filharmonie se po třiceti sedmi letech vrací k jednoaktové opeře Bohuslava Martinů Ariadna, tentokrát se svým hlavním hostujícím dirigentem Tomášem Netopilem. Známý antický příběh o královské dceři, která pomůže Théseovi zabít Mínótaura, zkomponovaný v létě 1958, poprvé provedla koncertně v roce 1986. Teď dílo zazní ve francouzském originále ve Dvořákově síni Rudolfina ve čtvrtek a v pátek 7.…

Číst dál…

Nastávají Dny Bohuslava Martinů. Zapojí se i Česká filharmonie a SOČR

Festival si již 29 let klade za cíl uvádět a propagovat hudbu poličského rodáka. Přední čeští umělci na Dnech Bohuslava Martinů představují i méně frekventovaná skladatelova díla. Součástí festivalu je Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, která podporuje nastudování skladatelových skladeb nejmladší generací interpretů a pomáhá formovat mladé hudebníky. Na koncertech ve spolupráci s Českou filharmonií…

Číst dál…

Kateřina Englichová a Markéta Čepická se souborem Barocco sempre giovane

Komorní soubor v překladu zvaný Baroko stále mladé přivítá na svém abonentním koncertě ve čtvrtek 23. listopadu přední českou harfistku Kateřinu Englichovou, další sólistkou večera pak bude členka Barocco sempre giovane a zároveň koncertní mistryně Komorní filharmonie Pardubice Markéta Čepická. Koncert začíná v devatenáct hodin ve Společenském sále pardubického zámku. Večer přinese díla…

Číst dál…

ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu

„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…

Číst dál…

Jiří Vodička a Barocco sempre giovane na zámku v Pardubicích

Nejbližší abonentní koncert souboru, jehož název se překládá Baroko stále mladé, se uskuteční 26. října od devatenácti hodin na pardubickém zámku. Sólisty budou kromě Jiřího Vodičky také Iva Kramperová (housle) a Jan Zemen (violoncello). Zazní díla barokních mistrů. Jeden z nejcharismatičtějších českých sólistů Jiří Vodička se narodil v moravskoslezské metropoli. Ve svých čtrnácti…

Číst dál…

Ostravské Tajemství prosté, sdělné, přesvědčivé

„Hudební nastudování je výsledkem práce dirigenta Jakuba Kleckera, který stál za dirigentským pultem i při této obnovené premiéře.“

„Orchestr hrál soustředěně, s intonační i rytmickou souhrou a ctil úlohy pěvců.“

„Režijně inscenaci připravil Tomáš Studený a vsadil na jednoduchost a přirozenost jednání postav.“

Záměr vedení ostravské opery uvést v Roce české hudby cyklus všech oper Bedřicha Smetany se naplňuje. Ve čtvrtek 12. října byla po šesti letech opět uvedena inscenace opery Tajemství. Jen málo účinkujících se vyměnilo a podoba inscenace, která měla premiéru 27. dubna 2017, zůstala stejná. Hudební nastudování Jakuba Kleckera a sbormistra Jurije Galatenka v režii Tomáše Studeného na scéně Davida Janoška a v kostýmech Evy Jiřikovské podtrhlo realizaci kvalitní inscenace.

Číst dál…

Podzimní abonentní koncerty ansámblu Barocco sempre giovane

Do konce kalendářního roku čeká pardubický komorní barokní soubor Barocco sempre giovane (Baroko stále mladé) ještě pět koncertů vlastní abonentní řady. První z nich se uskuteční zítra 21. září na Zámku Pardubice. Všechna vystoupení uvedou externího sólistu. Ve Společenského sále pardubického zámku bude zvýšená pozornost upřená na německého violoncellistu Emila Rovnera,…

Číst dál…

Dvořákova Stabat Mater důstojná a krásná

„Dokonale vymodelované, věcnější, přesto působivé a sváteční provedení v tuzemsku milovaného díla, které je v rámci desítek či stovek zhudebnění stejného textu jedinečné a nádherné.“

„Pěvci byli v sólech každý výrazně ´svůj´, přesto působili a zněli dohromady vyrovnaně a krásně.“

„´Festival s geniem loci´, aby byl sám sebou, potřebuje auditorium na zámku jako nenahraditelnou podmínku.“

K festivalu Smetanova Litomyšl tradičně patří hudba českých klasiků a velká vokálně-instrumentální koncertní díla. Tedy i Dvořákova kantáta Stabat Mater, vzácný příklad duchovní tvorby. Váže se textem k velikonočním svátkům, ale zaznít může i kdykoli jindy, zvláště pokud je provedena tak, jak ji připravil dirigent Tomáš Netopil – nikoli jako primárně smuteční skladbu, ale jako kultivovanou, důstojnou, k rozjasněnému konci směřující sváteční a krásnou hudbu.

Číst dál…

Olšovský s úspěchem sází na výraz. Premiéra Bernsteinova Candida v Plzni

„Samo balancování díla na hraně mezi operetou, operou a muzikálem způsobuje problém interpretačního obsazení. Má být Candide svěřen opernímu, nebo muzikálovému souboru?“

„Lumír Olšovský si na své konto může připsat další úspěšnou roli. Není operním pěvcem, ve zpěvu tudíž sází především na výraz, což se mu vzhledem k jeho herecké výbavě výborně daří.“

„Výkon Richarda Samka v roli Candida rostl v průběhu představení.“

Novou inscenací se v sobotu 10. června do českého divadla navrátila Bernsteinova opereta Candide, tentokrát na Novou scénu Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni (DJKT). Jejího nastudování se ujal operní soubor, který se k operetám opakovaně vrací v pravidelných intervalech každou druhou sezónu. Po Offenbachově Pařížském životě (2017), Lehárově Veselé vdově (2019) a Straussově Netopýru (2021) tedy padla volba na Candida, dílo legendárního skladatele a dirigenta.

Číst dál…

Plzeňský Candide s Lumírem Olšovským v hlavní roli

Divadlo J. K. Tyla v Plzni rozšíří svůj repertoár o jedno z výrazných děl autora americké hudby, Leonarda Bernsteina. Řeč je o komické operetě Candide, která vznikla na motivy Voltairovy povídky o naivním mladíkovi Candidovi a jeho cestě napříč zeměkoulí. Dílo nabízí velkou příležitost představitelům hlavní dvojice Candida a Cunegonde, především však zpěvákovi v roli filozofa Panglosse. Toho…

Číst dál…

Plzeňská filharmonie se v nové sezóně připojí k oslavám Smetanova výročí

Pět abonentních koncertních řad, k tomu mimořádnou koncertní řadu nazvanou Historické reflexe a komorní řadu Kruh přátel hudby – to vše nabídne v příští sezoňě Plzeňská filharmonie. Novinky budou v podobě mecenášského klubu nebo studentského last minute „Na fildu za stovku“. Ty mají cílit na všechny posluchačské generace. Šéfdirigentem zůstává Chuhei Iwasaki. Klasické abonentní…

Číst dál…