KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ceny Thálie 2020 v přímém online přenosu

Vyhlášení nositelů Cen Thálie 2020 se uskuteční v komorním duchu. V sobotu 14. listopadu bude ceremoniál, který začíná ve 20 hodin, živě streamován. Herecká asociace, která přijímá nominace ve všech divadelních oborech a zároveň vyhlašuje vítěze Thálie, už odkryla jména nositelů Ceny za celoživotní dílo – za činohru ji dostanou Hana Bauerová a Josef…

Číst dál…

Robert Rytina: Vlaštovka přiletí v prosinci

„Pro Vlaštovku neboli La rondine mám velkou slabost od chvíle, kdy jsem ji slyšel z nahrávky na CD.“

„Výběr z prvního a druhého dějství tvoří první polovinu provedení a kompletní třetí akt druhou, provedení by mělo trvat asi osmdesát minut.“

„Mohu-li posoudit, tak ve Ctěnicích by se měli objevit ti nejlepší z nejlepších!“

Manon Lescaut, La Bohème, Tosca, Turandot… Všechny tyto opery spojuje jméno Giacoma Pucciniho, který je jedním z nejpopulárnějších hudebních skladatelů v dějinách. Přesto jsou některé z jeho oper širšímu publiku prakticky neznámé. O jedné z nich, jejíž uvedení se už brzy chystá na severovýchodním okraji Prahy, hovoříme s autorem projektu a jeho hlavním organizátorem Robertem Rytinou. Jde o Pucciniho Vlaštovku, která se tam má v komorní koncertní verzi rozeznít 4. prosince.

Číst dál…

Jako by sem smrt načuhovala.
Hostování v Brně stihla Karita Mattila těsně před zákazem zpěvu

„Uměním vrcholně dramatického zpěvu, divadelní intuicí a celoživotní zkušeností posílila v inscenaci světové parametry.“ „Ani v dramatičtějších partech, které jejímu naturelu velmi padnou, se dosud neztrácí původní lyrický základ jejího mimořádného hlasu.“ „Je velkolepá, sugestivní, neopakovatelná. A dokonalá ve výslovnosti češtiny.“ Ke dvěma představením v rámci festivalu Janáček Brno 2020 získalo tamní Národní divadlo sopranistku…

Číst dál…

Devět premiér a koncerty v Brně

Odložené i nové premiéry a kratší prázdniny, to je bilance nadcházející sezóny operního souboru v Národním divadle Brno. Tematickým pojítkem bude většinou vztahový troj- či víceúhelník. První titul už byl uveden – Zámečníkův Ferda Mravenec. Dalšími budou Janáčkův Osud, který exkluzivně pro Janáčkovo divadlo chystá legendární režisér Robert Carsen, a pak mladší verze Řeckých pašijí Bohuslava Martinů, obě…

Číst dál…

Festivalový podzim mezi hukvaldskou oborou a Ostravou

V průběhu září nabídne Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka první část cyklu mimořádných koncertů s názvem Festivalový podzim. V pátek 4. září zahájí cyklus soubor Hradišťan s Jiřím Pavlicou, navazující víkendový program vyvrcholí provedením Orffovy kantáty Carmina Burana. Na druhou polovinu září chystá pak festival operní gala se sopranistkou Nicolou Proksch a basistou Janem…

Číst dál…

Festivalový podzim jako poděkování divákům MHF Leoše Janáčka

Cyklus mimořádných koncertů nazvaný Festivalový podzim připravil na začátek září a druhou polovinu listopadu tým Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka. Má být symbolickým poděkováním všem, kteří mají k festivalu vztah – divákům, umělcům i příznivcům a podporovatelům. Konat se bude od 4. září do 29. listopadu a nabídne open air koncerty, na kterých vystoupí Hradišťan,…

Číst dál…

Svatováclavský festival – hudba v kostelech

Devětadvacet koncertů především s tuzemskými účinkujícími. Takový bude od 3. do 28. září letošní Svatováclavský hudební festival tradičně počítající s kostely Moravskoslezského kraje. Je největší mezinárodní přehlídkou duchovní a staré hudby v České republice. Ředitel Svatováclavského hudebního festivalu Igor Františák musel na jaře kvůli krizovým opatřením v souvislosti s pandemií zcela přehodnotit původně plánovaný mezinárodní rozměr…

Číst dál…

Zlatá Pecka v novém termínu a s novým mottem

Festival Zlatá Pecka, který pořádá pěvkyně Dagmar Pecková, se kvůli pandemii uskuteční v novém podzimním termínu. Změny se dočká i původně callasovské téma. Novým mottem festivalu je parafráze verneovského románu „S hudbou kolem světa za 8 dní“. Přesně tolik dní letošní festival potrvá a nabídne deset hudebních, filmových a divadelních produkcí. Začíná v sobotu 31. října. Čtvrtý…

Číst dál…

Národní divadlo Brno 2020/2021: Janáček, Händel, Čajkovskij, Janáček…

„Robert Carsen speciálně pro Brno připraví Janáčkův Osud.“

„V roli Kostelničky se na festivalu objeví světoznámá sopranistka Karita Mattila.“

„Za hudební podobou Händelovy Alciny bude stát Václav Luks se svým barokním orchestrem Collegium 1704.“

Janáčkova opera, soubor Národního divadla Brno, chystá do příští sezóny nové inscenace Pucciniho a Čajkovského děl, uvede Händela, dva velké koncertní projekty a titul připravený společně se souborem baletu. Na 8. září plánuje Zahajovací open air koncert na piazzetě před Janáčkovým divadlem. Největší pozornost ale upoutá novým nastudováním dvou oper Leoše Janáčka – Osudu a Její pastorkyně.

Číst dál…

MHF Leoše Janáčka představil program i novinky

Různorodý program čítající 27 koncertů, doprovodné akce, program pro děti, folklórní večer s Hradišťanem i další akce představil Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Koná se od 27. května do 1. července v Ostravě, Hukvaldech a dalších pěti městech Moravskoslezského kraje. Letošní rok věnuje velkou pozornost pěveckému umění. Hlavními hvězdami budou pěvci Patricia Petibon, Adam…

Číst dál…

Nessun dorma kompletně.
Ve „zlaté kapličce“ se hraje Pucciniho Turandot

„Soustředění scénické podoby opery do jedněch rukou se v tomto případě projevuje jako výhoda.“ „Výrazným prvkem celé inscenace je choreografie.“ „Jaroslav Kyzlink vede Turandot k pevnému, monumentálnímu účinku, aniž by sklouzl k laciné opulentnosti.“ Kdo by neznal slavné operní „Vincero!“, nejlépe od Luciana Pavarottiho, který třetímu vítěznému zvolání dokázal na nejvyšších tónech dát…

Číst dál…

„Drahé múzy, zůstaňte se Státní operou!“

„Galakoncert ke znovuotevření divadla hýří jmény skladatelů a zajímavých interpretů, program připomíná momenty z historie operních souborů, které tu působily.“

„Zahájení patří, stejně jako v roce 1888, Wagnerovým Mistrům pěvcům norimberským.“

„Defilé stylů, řada příslibů, vždyť například právě Fidelio má obnovenou premiéru už tento týden.“

A chraňte ji a inspirujte ji, patří ještě do citátu ze slavnostního znovuotevření pražského operního divadla, aby oslovení múz užité v titulku bylo úplné. Jsou to slova spisovatele Pavla Kohouta, která v posledním z několika vstupů završila jeho veskrze lakonické vystižení uplynulých 132 let historie budovy, kultury v Praze a politického vývoje v zemi…

Číst dál…

Beethoven v Brně: „Jak na Nový rok, tak po celý rok!“

„První věta nabídla krásně vynesená sóla jednotlivých nástrojových sekcí.“ „Óda na radost byla provedena s hudebním citem a vkusem, tedy slavnostně a burácivě, ale přitom s vědomím vedení fráze.“ „Sólisté předvedli obrovské mistrovství, totiž nejen své sólistické kvality, ale také schopnost spolupracovat s ostatními.“ Nejen Vídeňští, ale i brněnští filharmonikové pořádají pravidelně novoroční koncerty, a to už…

Číst dál…

Vánoce Českého filharmonického sboru Brno

Při slavnostním zahájení ročních oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena nebude v Bonnu v pondělí chybět Český filharmonický sbor Brno. Bude se podílet na provedení vybraných sborů ze skladatelových kantát a jeho Fantazie pro klavír, sbor a orchestr, v níž se poprvé objevuje melodie užitá později v Deváté symfonii při zhudebnění Schillerovy Ódy na radost.…

Číst dál…

Dva míjející se světy v ostravské Rusalce

„Rusalka není víla; je obrazem čisté nevinné duše, cizince v neúprosném, bohužel již odlidštěném světě.“ „Znělý, zdravý hlas Veroniky Holbové podporuje dojem z konkrétní prezentace, neakcentující nijak zvlášť snovost, poetičnost.“ „Martin Gurbaľ nemá barvu hlasu patřící skutečnému basu; vyvažuje to však lidskostí, kterou postavě otce (spíše než vodníka) dává.“ Současná ostravská Rusalka…

Číst dál…

Dvanáctá Rusalka v Národním divadle moravskoslezském

Národní divadlo moravskoslezské uvede ve čtvrtek 17. října v půl sedmé v Divadle Antonína Dvořáka svoji první premiéru v této sezóně – celosvětově jednu nejslavnějších a nejhranějších českých oper, Rusalku. Nová verze režiséra Radovana Lipuse je už dvanáctým režijním nastudováním slavného díla na jevišti NDM. „Rusalka byla jasnou volbou pro naši 101. sezónu. Zazněla…

Číst dál…

Král a uhlíř – hudby jako pro čtyři Te Deum

„Učinil tak zručně, nebyl už úplný začátečník, ale v nezralosti také jasně nekriticky.“ „Nejen Dvořák, ale ani dirigent Tomáš Brauner nešetřil dynamikou.“ „Prostřední dějství, s úlohou lyrického zastavení, vykázalo už nejeden hudební moment prozrazující budoucí Dvořákovo směřování.“ Koncertní uvedení neznámé a nehrané rané opery je přesně jednou z věcí, která dokáže přidat hudebnímu festivalu…

Číst dál…

Pět posledních koncertů letošní Dvořákovy Prahy: Opera, dva klavírní recitály a dva symfonické koncerty

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha pomalu vrcholí. Dnes večer nabídne výjimečnou událost, koncertní verzi raného díla z odkazu Antonína Dvořáka, první podobu opery Král a uhlíř. Od zítřka do pondělí pak ještě čtyři koncerty. Klavírní recitály budou mít Boris Giltburg a Ivo Pogorelich. Ještě jednou vystoupí Česká filharmonie a jako její host tentokrát houslista Renaud Capuçon. Závěrečný koncert…

Číst dál…

Dvořákova Praha v týdnu: Wihanovci s hosty, Česká filharmonie a Čajkovskij a první verze opery Král a uhlíř

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha se dostal za svou polovinu a i v druhé přinese další zajímavé projekty. V pondělí od 20:00 hodin se ve Dvořákově síni Rudolfina uskuteční poslední koncert komorní řady, další skladby Čajkovského nabídne Česká filharmonie, Semjon Byčkov a francouzský violoncellista Gautier Capuçon a publikum se může těšit i na další Dvořákův unikát – první zhudebnění…

Číst dál…

Dvořákova Praha po stopách skladatele v Plzni

Týden před začátkem festivalu, tedy v neděli 1. září, láká Dvořákova Praha na tradiční objevnou cestu po stopách našeho světově proslulého skladatele Antonína Dvořáka, tentokrát do západočeské metropole Plzně. Návštěvu míst, kde Antonín Dvořák před více než stoletím skutečně působil, doprovodí odborný výklad festivalového muzikologa Dr. Davida Beveridge. V závěru nebude tradičně…

Číst dál…

Dvořákova Svatá Ludmila na Smetanově Litomyšli aneb Hrůšova telepatie, niternost a vitalita

„Za vším u sborů a jeho kvalit nezapomeňme hledat sbormistra.“

„Zřetelná Hrůšova avíza k nástupům musí naplňovat sbor i sólisty pocitem důvěry v souznění s jednotlivými výkony.“

„Kateřina Kněžíková imponovala nevšední muzikalitou, výborným frázováním a niterností výrazového prožitku.“

Hned druhým koncertem přinesl 61. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl večer, na který se nezapomíná – provedení závažného oratoria Svatá Ludmila, opus 71 Antonína Dvořáka na slova básně Jaroslava Vrchlického, o příchodu křesťanství do Čech a na Moravu. Koncert se uskutečnil v pátek 14. června na nádvoří litomyšlského zámku…

Číst dál…

Sopranistka Petra Havránková: Když je mi v Drážďanech smutno, zajedu do Ústí na svíčkovou

„Ve sboru jsou lidé neuvěřitelně milí a otevření a je radost s nimi zpívat a hrát. Těleso na takové úrovni nenajdu téměř nikde jinde na světě!“

„Novou produkci Prodané nevěsty diriguje Tomáš Netopil a v roli Jeníka se dnes, v jediném představení objeví Richard Samek.“

„Díky nové produkci Prodané nevěsty přibyli do „Semperparty“ další Češi.“

Semperoper nabízí operní inscenace na nejvyšší úrovni. Jednak proto, že se může chlubit špičkovým orchestrem Staatskapelle, ale také předními sólisty a sborem na nejvyšší úrovni. Ve fermanech navíc figurují stále častěji česká jména. Přinášíme rozhovor se stálou členkou sboru Petrou Havránkovou, a to právě v den, kdy Semperoper uvádí Smetanovu Prodanou nevěstu pod taktovkou Tomáše Netopila a s Richardem Samkem v roli Jeníka.

Číst dál…

Veselá vdova jako v Divadle na Vídeňce

„Inscenace vychází z pařížského provedení z roku 1906.“ „Záměrem bylo udělat klasickou operetu ve velkém stylu.“ „Žánr klasické operety je velmi náročný na interprety.“ Za vším je třeba hledat člověka. V tomto případě ředitele Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni Martina Otavu, který coby mladý herec trávil čtyři roky na prknech karlínského divadle a odnesl…

Číst dál…

Monumentální tečka za velkým festivalem

„Místo Mikuláše nastoupil ve svých neuvěřitelných 87 letech Richard Novák.“ „Pro Dvořáka je typické, že přes ponurost předlohy vyznění díla neodráží rezignaci.“ „Monumentální kompozici dali jasný tvar, tlumočící hluboký vnitřní obsah díla.“ Jubilejní 15. ročník Svatováclavského hudebního festivalu v pátek uzavřel jeden z vrcholů světové oratorní tvorby. Prostorem katedrály Božského Spasitele v Ostravě…

Číst dál…

Jakub Hrůša: O Svaté Ludmile a lásce k Dvořákovi i Janáčkovi

„Nemám nic proti škrtům, ale Svatá Ludmila má už ve svých genech velkorysou monumentalitu.“

„Nezkrácená podoba mi připomíná největší liturgické události.“

„Dvořák je srozumitelnější, někdy až příliš, Janáček je ten pro náročnější publikum.“

Velkolepé oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka zazní po sto letech v původním rozsahu – festival Dvořákova Praha tak dnes přispěje k letošním jubilejním oslavám československé státnosti. Nastudování se ujala špičková tělesa a sólisté z obou zemí. Pod taktovkou Jakuba Hrůši vystoupí Kateřina Kněžíková, Alena Kropáčková, Richard Samek, Jozef Benci, Ondřej Koplík, Pražský filharmonický sbor a Česká filharmonie. Dílo patří mezi mistrovy nejrozměrnější a nejhlubší kompozice, spojuje v sobě křesťanskou symboliku i linii vlasteneckou.

Číst dál…

Erbenovy a Dvořákovy Svatební košile jako mistrovské dílo

„Hrůša dokázal Svatební košile nahlédnout v něčem opravdu neotřele, nově.“ „Na pódiu panovala vzácná shoda.“   „Být to v opeře, měla by Kněžíková za takovou árii aplaus na otevřené scéně.“ Jedenáctý ročník Dvořákovy Prahy otevřel v pátek v Rudolfinu koncert České filharmonie, na němž Jakub Hrůša rozezněl kantátu Svatební košile. Začátek po všech stránkách…

Číst dál…

Litoměřické svátky hudby, den druhý a třetí

 „Samek zazpíval s u nás málo slýchaným citem pro specifika Smetanovy hudby.“ „Univerzální nasazení Jany Sibery napříč styly i obory bylo obdivuhodné.“  „Prýgl v celé Vodníkově roli dosud nevystoupil. Byl to výkon tím obdivuhodnější.“ „Uramová zazpívala Bacha bezpečnou technikou a se sympatickou dávkou ušlechtilosti v hlase.“ „Výkon Kateřiny Englichové letošní dramaturgii vhodným způsobem korunoval.“ I…

Číst dál…

Boris Prýgl rozkročen mezi basem a tenorem

„Jsem vlastně rád, že jsem soutěž Operalia loni nevyhrál.“

„Od podzimu 2019 nastoupím jako sólista Bavorské státní opery.“

„Jednou bych možná mohl být i Heldentenor. Nebo vysoký baryton.“

„V Asii nemají písničky o lásce, ale o bojovnících s draky.“

„Na zpěvákovi je vidět, jestli emoce jde z hloubi srdce, nebo jestli ji jen hraje.“

Srpnový koncert Borise Prýgla v rodném Hodoníně vzbudil obrovský zájem, přišlo na tisíc lidí. Ohlas mělo také zařazení jeho jména mezi sólisty sobotního operního koncertu na Litoměřických svátcích hudby. „Kecal a Vodník jsou srdcovou záležitostí, ale jsem na ně pro jeviště ještě moc mladý… Ostatně jsem dnes rád, že jsem souěž Operalia loni nevyhrál. Možná by mě to ve světě semlelo,“ řekl mladý pěvec portálu KlasikaPlus.cz.

Číst dál…