KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dvanáctá Rusalka v Národním divadle moravskoslezském

Národní divadlo moravskoslezské uvede ve čtvrtek 17. října v půl sedmé v Divadle Antonína Dvořáka svoji první premiéru v této sezóně – celosvětově jednu nejslavnějších a nejhranějších českých oper, Rusalku. Nová verze režiséra Radovana Lipuse je už dvanáctým režijním nastudováním slavného díla na jevišti NDM. „Rusalka byla jasnou volbou pro naši 101. sezónu. Zazněla…

Číst dál…

Král a uhlíř – hudby jako pro čtyři Te Deum

„Učinil tak zručně, nebyl už úplný začátečník, ale v nezralosti také jasně nekriticky.“ „Nejen Dvořák, ale ani dirigent Tomáš Brauner nešetřil dynamikou.“ „Prostřední dějství, s úlohou lyrického zastavení, vykázalo už nejeden hudební moment prozrazující budoucí Dvořákovo směřování.“ Koncertní uvedení neznámé a nehrané rané opery je přesně jednou z věcí, která dokáže přidat hudebnímu festivalu…

Číst dál…

Pět posledních koncertů letošní Dvořákovy Prahy: Opera, dva klavírní recitály a dva symfonické koncerty

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha pomalu vrcholí. Dnes večer nabídne výjimečnou událost, koncertní verzi raného díla z odkazu Antonína Dvořáka, první podobu opery Král a uhlíř. Od zítřka do pondělí pak ještě čtyři koncerty. Klavírní recitály budou mít Boris Giltburg a Ivo Pogorelich. Ještě jednou vystoupí Česká filharmonie a jako její host tentokrát houslista Renaud Capuçon. Závěrečný koncert…

Číst dál…

Dvořákova Praha v týdnu: Wihanovci s hosty, Česká filharmonie a Čajkovskij a první verze opery Král a uhlíř

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha se dostal za svou polovinu a i v druhé přinese další zajímavé projekty. V pondělí od 20:00 hodin se ve Dvořákově síni Rudolfina uskuteční poslední koncert komorní řady, další skladby Čajkovského nabídne Česká filharmonie, Semjon Byčkov a francouzský violoncellista Gautier Capuçon a publikum se může těšit i na další Dvořákův unikát – první zhudebnění…

Číst dál…

Dvořákova Praha po stopách skladatele v Plzni

Týden před začátkem festivalu, tedy v neděli 1. září, láká Dvořákova Praha na tradiční objevnou cestu po stopách našeho světově proslulého skladatele Antonína Dvořáka, tentokrát do západočeské metropole Plzně. Návštěvu míst, kde Antonín Dvořák před více než stoletím skutečně působil, doprovodí odborný výklad festivalového muzikologa Dr. Davida Beveridge. V závěru nebude tradičně…

Číst dál…

Dvořákova Svatá Ludmila na Smetanově Litomyšli aneb Hrůšova telepatie, niternost a vitalita

„Za vším u sborů a jeho kvalit nezapomeňme hledat sbormistra.“ „Zřetelná Hrůšova avíza k nástupům musí naplňovat sbor i sólisty pocitem důvěry v souznění s jednotlivými výkony.“ „Kateřina Kněžíková imponovala nevšední muzikalitou, výborným frázováním a niterností výrazového prožitku.“ Hned druhým koncertem přinesl 61. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl večer, na který se nezapomíná – provedení závažného oratoria…

Číst dál…

Sopranistka Petra Havránková: Když je mi v Drážďanech smutno, zajedu do Ústí na svíčkovou

„Ve sboru jsou lidé neuvěřitelně milí a otevření a je radost s nimi zpívat a hrát. Těleso na takové úrovni nenajdu téměř nikde jinde na světě!“

„Novou produkci Prodané nevěsty diriguje Tomáš Netopil a v roli Jeníka se dnes, v jediném představení objeví Richard Samek.“

„Díky nové produkci Prodané nevěsty přibyli do „Semperparty“ další Češi.“

Semperoper nabízí operní inscenace na nejvyšší úrovni. Jednak proto, že se může chlubit špičkovým orchestrem Staatskapelle, ale také předními sólisty a sborem na nejvyšší úrovni. Ve fermanech navíc figurují stále častěji česká jména. Přinášíme rozhovor se stálou členkou sboru Petrou Havránkovou, a to právě v den, kdy Semperoper uvádí Smetanovu Prodanou nevěstu pod taktovkou Tomáše Netopila a s Richardem Samkem v roli Jeníka.

Číst dál…

Veselá vdova jako v Divadle na Vídeňce

„Inscenace vychází z pařížského provedení z roku 1906.“ „Záměrem bylo udělat klasickou operetu ve velkém stylu.“ „Žánr klasické operety je velmi náročný na interprety.“ Za vším je třeba hledat člověka. V tomto případě ředitele Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni Martina Otavu, který coby mladý herec trávil čtyři roky na prknech karlínského divadle a odnesl…

Číst dál…

Monumentální tečka za velkým festivalem

„Místo Mikuláše nastoupil ve svých neuvěřitelných 87 letech Richard Novák.“ „Pro Dvořáka je typické, že přes ponurost předlohy vyznění díla neodráží rezignaci.“ „Monumentální kompozici dali jasný tvar, tlumočící hluboký vnitřní obsah díla.“ Jubilejní 15. ročník Svatováclavského hudebního festivalu v pátek uzavřel jeden z vrcholů světové oratorní tvorby. Prostorem katedrály Božského Spasitele v Ostravě…

Číst dál…

Jakub Hrůša: O Svaté Ludmile a lásce k Dvořákovi i Janáčkovi

„Nemám nic proti škrtům, ale Svatá Ludmila má už ve svých genech velkorysou monumentalitu.“ „Nezkrácená podoba mi připomíná největší liturgické události.“ „Dvořák je srozumitelnější, někdy až příliš, Janáček je ten pro náročnější publikum.“ Velkolepé oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka zazní po sto letech v původním rozsahu – festival Dvořákova Praha tak…

Číst dál…

Erbenovy a Dvořákovy Svatební košile jako mistrovské dílo

„Hrůša dokázal Svatební košile nahlédnout v něčem opravdu neotřele, nově.“ „Na pódiu panovala vzácná shoda.“   „Být to v opeře, měla by Kněžíková za takovou árii aplaus na otevřené scéně.“ Jedenáctý ročník Dvořákovy Prahy otevřel v pátek v Rudolfinu koncert České filharmonie, na němž Jakub Hrůša rozezněl kantátu Svatební košile. Začátek po všech stránkách…

Číst dál…

Litoměřické svátky hudby, den druhý a třetí

 „Samek zazpíval s u nás málo slýchaným citem pro specifika Smetanovy hudby.“ „Univerzální nasazení Jany Sibery napříč styly i obory bylo obdivuhodné.“  „Prýgl v celé Vodníkově roli dosud nevystoupil. Byl to výkon tím obdivuhodnější.“ „Uramová zazpívala Bacha bezpečnou technikou a se sympatickou dávkou ušlechtilosti v hlase.“ „Výkon Kateřiny Englichové letošní dramaturgii vhodným způsobem korunoval.“ I…

Číst dál…

Boris Prýgl rozkročen mezi basem a tenorem

„Jsem vlastně rád, že jsem soutěž Operalia loni nevyhrál.“

„Od podzimu 2019 nastoupím jako sólista Bavorské státní opery.“

„Jednou bych možná mohl být i Heldentenor. Nebo vysoký baryton.“

„V Asii nemají písničky o lásce, ale o bojovnících s draky.“

„Na zpěvákovi je vidět, jestli emoce jde z hloubi srdce, nebo jestli ji jen hraje.“

Srpnový koncert Borise Prýgla v rodném Hodoníně vzbudil obrovský zájem, přišlo na tisíc lidí. Ohlas mělo také zařazení jeho jména mezi sólisty sobotního operního koncertu na Litoměřických svátcích hudby. „Kecal a Vodník jsou srdcovou záležitostí, ale jsem na ně pro jeviště ještě moc mladý… Ostatně jsem dnes rád, že jsem souěž Operalia loni nevyhrál. Možná by mě to ve světě semlelo,“ řekl mladý pěvec portálu KlasikaPlus.cz.

Číst dál…