KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Svatováclavský festival – hudba v kostelech english

Devětadvacet koncertů především s tuzemskými účinkujícími. Takový bude od 3. do 28. září letošní Svatováclavský hudební festival tradičně počítající s kostely Moravskoslezského kraje. Je největší mezinárodní přehlídkou duchovní a staré hudby v České republice.

Ředitel Svatováclavského hudebního festivalu Igor Františák musel na jaře kvůli krizovým opatřením v souvislosti s pandemií zcela přehodnotit původně plánovaný mezinárodní rozměr sedmnáctého ročníku festivalu. Nová koncepce, stejně jako v případě dalších tuzemských festivalů, staví dramaturgii na domácích umělcích a souborech. Budou jimi Collegium 1704, Collegium Marianum, Český filharmonický sbor Brno, Pavel Haas Quartet, BennewitzovoZemlinského kvarteto, Lobkowicz Trio, instrumentalisté Mahan Esfahani, Jiří Vodička, Marek KozákJan Ostrý a řada pěvců a pěvkyň.

V rámci nové spolupráce s festivaly Concentus MoraviaeLípa Musica, členy České asociace festivalů, jde pod mottem „Spojeni hudbou“ o snahu systematicky a plně podpořit české umělce, které letošní „koronakrize“ existenčně značně postihla. Všechny tři zmíněné festivaly však spojují i dramaturgické a geografické průsečíky – specifické podmínky v příhraničních regionech Čech a Moravy.

Festival bude tradičně zahájen v ostravské Katedrále Božského Spasitele, a to v jubilejním roce skladatele Beethovenovým oratoriem Kristus na hoře Olivetské. Na provedení se budou podílet pěvci Kateřina Kněžíková, Richard SamekMartin Gurbaľ a s nimi Český filharmonický sbor Brno a Janáčkova filharmonie Ostrava, všichni pod taktovkou Petra Popelky, nového hlavního hostujícího dirigenta tělesa. Ludwigu van Beethovenovi věnují pořadatelé i závěrečný koncert festivalu. Zazní jeho Missa solemnis, účinkujícími budou za řízení Václava Lukse pěvci Simona Šaturová, Markéta Cukrová, Jaroslav BřezinaFrantišek Zahradníček, Český filharmonický sbor Brno a PKF-Prague Philharmonia.

Nejrozsáhlejším koncertem se stane uvedení Händelova Mesiáše Collegiem 1704 a Collegiem Vocale 1704 Václava Lukse 15. září v Ostravě – Mariánských Horách. Obdobné mají i být programy italské barokní hudby ansámblu Collegium Marianum. Přijede také Cappella MarianaMusica florea. Hudbu dvacátého století bude mimo jiné reprezentovat Komenského Labyrint světa a ráj srdce s hudbou Petra Ebena a recitací Marka Ebena; varhaníkem bude v tomto případě Tomáš Thon.

Český filharmonický sbor Brno, rezidenční těleso festivalu, se má podílet s orchestrem Barocco sempre giovane na provedení Vivaldiho kantáty Gloria a na koncertě s žesťovým souborem Moravia Brass Band na méně obvyklém programu. V Ostravě vystoupí také sopranistka Martina Janková, která žije ve Švýcarsku, ale pochází z Orlové na Karvinsku, a íránsko-americký cembalista Mahan Esfahani, který se před časem naopak rozhodl natrvalo usadit v Česku. Jejich recitály jsou ohlášeny do kostela sv. Václava na 12. a 22. září. Pestrý program celého festivalu nabídne také alternativní projekty Beaty Hlavenkové.

Dějištěm koncertů budou vedle různých míst v Ostravě také Opava, Bruntál, Velká Polom, Dolní Benešov, Ludgeřovice, Hlučín, Kopřivnice, Orlová, Paskov, Albrechtice u Českého Těšína, Frýdek-Místek nebo Jablunkov.

Foto: archiv festivalu

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky