Collegium Vocale 1704 vedené Václavem Luksem spojí své síly s Concentus Musicus Wien řízeným Pablem Heras-Casadem a současně i se sesterským Collegiem 1704 na dvojici koncertů konaných ve dnech 6. a 8. června v kolegiátním kostele v Melku. Na programu bude nejprve dvojí Magnificat, první zkomponované Johannem Sebastianem Bachem, druhé z dílny jeho syna Carla Philippa Emanuela.…
Ježíš na Kalvárii s Collegiem 1704
Poté, co se oba soubory Collegia 1704 vypořádají s nejbližší výzvou vystoupení na festivalu Thüringer Bachwochen v německém městě Gotha, je čeká další dvojakce v Drážďanech a v Praze. 13. a 15. dubna budou mít příznivci hudby Jana Dismase Zelenky možnost slyšet jeho oratorium Gesu al Calvario. Diriguje Václav Luks. Přestože Jan Dismas Zelenka působil na…
Radost dynastie Bachů
„Na úvod zazněla krátká Sinfonia z kantáty Der Herr denkt an uns. Její provedení bylo průzračné.“
„Ve druhé polovině večera následovaly tři kompozice Sebastianova otce Christopha.“
„Hudební jazyk všech tří skladatelů vykazuje mnoho příbuzných rysů. Jako by všechny skladby večera napsal jeden jediný autor.“
Pod názvem Dynastie Bachů uspořádalo Collegium 1704 v pražském Rudolfinu v pondělí 24. března další, v pořadí již pátý abonentní koncert sezony. Dirigent Václav Luks na něm se svým orchestrem a s pěvci Collegia Vocale 1704 přednesl čistě bachovský program. Sestavil jej z kantát a motet nejen nejslavnějšího z nich Johanna Sebastiana, ale i jeho příbuzných, tedy otce Johanna Christopha a bratrance Johanna Ludwiga.
Festivalu Smetanova Litomyšl se vrátí genius loci – zámecké nádvoří
„Mozartova Figarova svatba v nastudování Jiřího Heřmana a Václava Lukse s Collegiem 1704 má v Brně premiéru 22. března.“
„Protagonisty operního gala mají být sopranistka Corinne Winters, která se poslední dobou intenzivně věnuje českému repertoáru, a tenorista Pavel Černoch.“
„Sál má přijít na 85 milionů korun, obdobný rozpočet má letošní festivalový program.“
Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční od 14. června do 6. července, se po dvouleté pauze vrátí operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vznikne tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem. Na festivalu se vystřídají operní soubory z Brna a Prahy, Drážďanská filharmonie, Kremerata Baltica, The King’s Singers, zahraniční i tuzemští sólisté a další orchestry a komorní soubory. V pravidelné spolupráci budou pokračovat Česká filharmonie, Collegium 1704 a Pavel Haas Quartet. Nově se festival víc zaměří i na balet a tanec. Na 48 pořadů se bude prodávat 31.000 vstupenek.
Nikoli objevná Bachova Mše h moll
„Dirigent zvolil velmi energické pojetí a živá tempa, většině částí zrychlení překvapivě svědčilo, jiné ale zcela nevyzněly.“
„Kraemer byl důstojnou náhradou Byčkova, ale nepřinesl s orchestrem nic objevného.“
„Přesto je dobře, že se Bachova díla v prvním českém koncertním sále hrají a čeští posluchači si mohou rozšiřovat hudební obzory.“
Česká filharmonie uvedla ve dnech 22., 23. a 24. ledna v Rudolfinu pod taktovkou Nicholase Kraemera Bachovu Mši h moll také zvanou „Katolická“. Společně s Collegiem Vocale 1704 nabídla historicky poučenou interpretaci v komornějším obsazení a výsledek byl působivý, přesto zřejmě nelze mluvit o hudební události, která by se zapsala do dějin.
Neobvyklé spojení České filharmonie a Collegia Vocale 1704
Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov podstoupil v polovině prosince bezprostředně po americkém turné plánovanou operaci kyčelního kloubu, po níž se v současné době zotavuje. Trojici lednových koncertů za něj tak 22. až 24. ledna převezme Nicholas Kraemer. Na programu je jediné dílo – zazní Bachova rozsáhlá, téměř dvouhodinová Mše h moll, které…
Luksova bezelstná demonstrace limitů SOČRu
„Symfonický orchestr Českého rozhlasu dostal toho večera naloženo.“
„Sopranistky svou linku zvládly, absence oné interpretační rezervy ale zapříčinila sdělení co do sugestivity trochu limitované.“
„Václav Čížek i Roman Hoza ve svých spíše epizodních rolích bezpečně obstáli a dotvořili vyrovnané kvarteto sólistů.“
Jen málokdy se stane, aby čistě mozartovský program zahrnoval výhradně skladby v mollovém tónorodu. Přesně to se však přihodilo 13. ledna v Rudolfinu, kdy Symfonický orchestr Českého rozhlasu přizval ke spoluúčinkování vokální sekci pražského barokního tělesa Collegia 1704. Produkci řídil právě zakladatel a umělecký vedoucí druhé zmíněné entity, rovněž odborník přes poučenou interpretaci staré hudby Václav Luks.
Nedokončená, přesto rozsáhlá. Mozartova Mše c moll zazní v Rudolfinu
Mozart na druhou je název koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu 13. ledna v Dvořákově síni Rudolfina. Na programu totiž budou dvě rozsáhlé kompozice génia epochy klasicismu Wolfganga Amadea Mozarta, a to Symfonie č. 40 g moll, jeho předposlední symfonie, a především hodinová, nedokomponovaná Mše c moll, na kterou se k instrumentálnímu tělesu připojí vokální…
AudioPlus | Václav Luks: Johann Sebastian je obyvatelem hudebního Olympu
Barokní orchestr Collegium 1704 je i se svým sborem Collegium Vocale 1704 v roce 2025 přítomen na evropské scéně staré hudby už dvacet let. Jejich zakladatel a umělecký šéf Václav Luks v podcastu portálu KlasikaPlus.cz vypočítává některé umělecké cesty a projekty jubilejního roku a vzpomíná na rok 2005. Ujišťuje, že jako tehdy na samém začátku, tak…
Pianista Eric Guo prozářil zvuk Collegia 1704
„Zvuk klavíru, který se ozval záhy po orchestrálním vstupu, byl zjevením díky nádherné imitaci xylofonové charakteristiky.“
„Čtyřvětá skladba byla vedena s výstižným citem pro dynamické a tempové proměny rané romantiky.“
„Sbor Collegium Vocale 1704 zpíval hymnu v anglickém překladu reverenda Johna Troutbecka.“
Jméno hudebního skladatele Antonína Dvořáka zplna rezonovalo desátý den Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Jednak v názvu festivalu, poté v místě konání, tedy Dvořákově síni Rudolfina, a naposledy v programu, a to hned dvěma Dvořákovými opusy. V neděli 15. září vstoupil tedy barokní orchestr a sbor Collegium 1704 se svým leaderem Václavem Luksem do romantismu. Pro Dvořákův jediný klavírní koncert pozval ansámbl pianistu Erica Gua, poté věnoval svou ansámblovou vyzrálost Sedmé symfonii g moll Jana Václava Kalivody a závěrem koncertu ztvárnil hymnus Dědicové Bílé hory, op. 30 Antonína Dvořáka, mimořádně v anglické verzi.
Collegium 1704 navštíví polskou Vratislav
Generální ředitel Andrzej Kosendiak a umělecký ředitel, dirigent a flétnista Giovanni Antonini zvou na 59. ročník Mezinárodního festivalu Wratislavia Cantans, který se koná od 5. do 15. září v polské Vratislavi a několika dalších městech Dolního Slezska. Tématem letošního ročníku jsou migrace v různém smyslu slova. V rámci přehlídky se 8. září představí také pražský barokní…
Pošesté v Salcburku, poprvé v Innsbrucku. Collegium 1704 na rakouských festivalech
Pražský barokní orchestr Collegium 1704 a jeho vokální odnož Collegium Vocale 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse již pošesté míří na prestižní festival vážné hudby Salzburger Festspiele, kde poprvé uvede Velkou mši c moll Wolfganga Amadea Mozarta. Pouze instrumentalisté souboru ještě předtím stanou na pódiu v rakouském Innsbrucku a nabídnou koncert Il Polifemo…
Collegium 1704 míří na Rheingau Musik Festival. V Porýní bude znít i česká hudba
Pražský barokní orchestr Collegium 1704 se ve čtvrtek 11. července představí na německém Rheingau Musik Festivalu. V klášteře v Eberbachu uvede od sedmi hodin večer emblematickou Mši h moll, BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha. Jedním z témat dramaturgie letošní rýnské přehlídky je i česká hudba. Švýcarský nakladatel Hans Georg Nägeli nešetřil superlativy, když v roce…
Třetí týden Smetanovy Litomyšle
Národní festival Smetanova Litomyšl je ve své polovině a s posledními červnovými dny vstoupí do třetího úplného týdne hlavní festivalové řady. Co si pro návštěvníky pořadatelé festivalu připravili od 24. do 30. června? V úvodu závěrečného červnového týdne zavítá na šestašedesátý ročník litomyšlské přehlídky vlámský Huelgas Ensemble, o jehož koncertech v České republice portál KlasikaPlus.cz…
Collegium 1704 uvede operu Les Boréades. V Madridu a Versailles
Dlouho zapomenutý monument francouzské opery, Rameauovu operu Les Boréades, oživí soubor Collegium 1704 za řízení Václava Lukse s plejádou mezinárodních sólistů. Koncertně ji uvede ve Španělsku a Francii. První provedení se uskuteční 26. května od osmnácti hodin v madridském Auditorio Nacional, druhé 31. května ve dvacet hodin v Královské opeře na zámku ve Versailles. K…
Luigi De Donato jako kyklop s Collegiem 1704
Jednooký a tříprstý kyklop Polyfémos ze starořeckých pověstí se stal ústřední postavou mnoha mýtických příběhů a také jejich zhudebnění z pera barokních autorů. Postava Poseidónova syna a obra nepřekonatelné síly se objevuje v řadě bájí, z nichž nejznámější jsou souboje s Odysseem při jeho návratu do vlasti a Théseem, který Polyféma zabije. Italský basista Luigi De Donato charakterem…
Bravo Händelovu Mesiáši
„Luksovo nastudování oratoria Mesiáš vychází z autografu dublinské verze z roku 1741.“
„Polský tenorista Kristian Adam uchvátil už při svém prvním výstupu.“
„Zvláštním potěšením byl zpěv altistky Avery Amereau, který byl na scéně v každé části oratoria nepřeslechnutelný.“
Dvořákova síň Rudolfina byla v úterý 18. března beznadějně vyprodána. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse vzdaly hold věčné slávě oratoria Mesiáš Georga Friedricha Händela. Sóla zpívaly mezinárodně renomované hlasy, které se v následujících sezónách připojí ke Collegiu 1704 na evropském turné právě s tímto Händelovým oratoriem. Ohlas provedení byl velkolepý.
Orfeus a Eurydika v Královské opeře ve Versailles s Collegiem 1704
Od 7. do 10. března ožije v Královské opeře na zámku ve Versailles koprodukční projekt Orfeus a Eurydika, na němž se podílí šest evropských operních domů. Gluckovu operu v Berliozově úpravě hudebně nastudoval soubor Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse. V titulních úlohách se představí Marie-Claude Chappuis jako Orfeus a Mirella Hagen v roli Eurydiky. Gluck…
Collegium Vocale 1704 v Berlíně s Beethovenovou Devátou
Vokální sekci pražského barokního souboru Collegium 1704 čekají dva koncerty v Berlíně. Společně s postupimským orchestrem Kammerakademie provede repertoár, které patrně leží mimo obvyklou oblast zájmu, totiž Beethovenovu Symfonii č. 9 d moll, op. 125 „S Ódou na radost“. Kompozici nastudoval a hudebně řídí dirigent Antonello Manacorda, v pozici sólistů se ocitnou Maria Bengtsson…
Oba soubory Collegia 1704 se zaskvěly v Rudolfinu
„Mše byla hrána s obvyklou precizností nástupů obou těles a sólistů.“
„V hybném tempu na pozadí orchestru a sboru splývali pěvci v prosebné litanii s duchem aklamace.“
„Orchestr posílily tři trubky a kotle a viditelně vygradovaly náladu hudby, která se stala vitální, dynamickou a pulzující koncertní událostí.“
V úterý 19. prosince večer patřila Dvořákova síň Rudolfina duchovním kompozicím dvou barokních velikánů. Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 uvedl mši Missa Corporis Domini Jana Dismase Zelenky a Magnificat in D Johanna Sebastiana Bacha. Dvě díla komponovaná pravděpodobně v rozmezí několika málo let, dvě díla rozdílné stavební sevřenosti sblížená interpretací.
Monumentální Monteverdi v Rudolfinu
„Tenorista Ondřej Holub, jehož soustředěný a znělý hlas potěšil chvalitebnou dikcí, s nadhledem zahájil responsorium veršem předzpěváka.“
„Mimořádně působivé bylo provedení moteta Audi coelum (Slyš nebe, má slova) pro dva tenory s continuem.“
„Trojice cinků a pozounů hrály vesměs v lahodném humánním zvuku, který se přátelsky vinul k sólových hlasům.“
Dvořákova síň Rudolfina byla 10. listopadu večer obsazena do posledního místa. Na podiu povznášely mysl publika instrumentální soubor Collegium 1704 a sesterský ansámbl Collegium Vocale pod vedením Václava Lukse. Renomovaný orchestr, činný doma i na festivalech po celé Evropě bezmála už dvacet let, opět nadchl publikum.
Ohňostroj vokální i instrumentální virtuozity na Svatováclavském hudebním festivalu
„Z Händelova díla tryská nadšení a obdiv ke krásám věčného města.“
„Zelenkova hudba je strhující a opravdivá, navíc ji soubor hrál s maximálním zaujetím.“
„Závěrečná část Dona nobis pacem byla prubířským kamenem pro sbor, který zde spolu s orchestrem předvedl skutečné mistrovství. Fuga běžela neúprosně a vzpínala se v intonačních i dynamických vlnách až do vrcholné prosby – Daruj nám pokoj.“
Na druhém festivalovém večeru Svatováclavského hudebního festivalu se představily špičkové barokní soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 dirigenta Václava Lukse. Pod názvem Ohňostroj vokální virtuozity uvedli nejprve skladbu Georga Fridricha Händela Dixit Dominus a poté Missu Omnium Sanctorum českého skladatele, působícího v Drážďanech, Jana Dismase Zelenky. Oslnivý večer se odehrál v prostoru Evangelického Kristova kostela v Ostravě ve středu 6. září.
Poslední představení Händelovy Alciny zaplnilo Národní divadlo v Brně
„Alcina byla zkomponována pro Händelovu první sezónu v Královském divadle Covent Garden v Londýně.“
„Árie je zasazena do mollové tóniny s disonantní harmonií a složitým rytmem, které odrážejí temnější a složitější povahu postavy.“
„Dovedné využití hudebních motivů, které odrážejí emocionální stavy postav, a nápadité kostýmy a scénografie, která se zdá být ideální rovnováhou mezi tradicí a modernou, dotvářejí pohlcující a fantastický svět opery.“
Barokní opera Alcina Georga Friedricha Händela, jej poslední představení v této sezóně, zaplnila v neděli 26. března do posledního místa vyprodaný sál brněnského Janáčkova divadla. Inscenace, která měla premiéru loni v únoru, vznikla v koprodukci Národního divadla Brno, Théâtre de Caen a Opéra Royal de Versailles, a to v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Václava Lukse.
Václav Luks v postní době a v neapolských vodách
„Všechny tři duchovní kompozice prokázaly, že rozhodnutí oživit je mělo a má opodstatnění.“
„I když opera tento večer nezazněla, dalo se cítit, že Neapol osmnáctého století je bez ní nemyslitelná.“
„Program nenápadně aspirující na skutečnou událost.“
Fialová barva symbolizuje v římskokatolické liturgii pokání a kajícnost, užívá se proto v postní době nebo při mších za zemřelé. A právě takovou barvu měl světelný design úterního koncertu Collegia 1704 v pražském Rudolfinu. Na programu byly duchovní skladby, které tomu odpovídaly. Miserere, Stabat Mater a Requiem ve ztvárnění skladatelů Scarlattiho, Traetty a Duranteho, barokních mistrů patřících k neapolské škole. V tuzemském koncertním životě šlo o nesporně podnětný a objevný umělecký počin.
Neapolský pláč Collegia 1704 & Collegia Vocale 1704 v Rudolfinu
Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s dirigentem Václavem Luksem vystoupí v úterý 7. března od půl osmé večer ve Dvořákově síni Rudolfina. Jejich koncert s titulem Pianto napoletano (Neapolský pláč) nabídne nejen díla spojená s křesťanskou postní tradicí, zazní nejen Miserere c moll Alessandra Scarlattiho, Stabat Mater Tommasa Traetty, ale třeba i dvousborové Requiem…
VÝHERCI VSTUPENEK:
Collegium 1704 14. února v Rudolfinu
Collegium 1704 zahájí jarní část sezóny vrcholnými díly vídeňského klasicismu. První koncert s názvem Apoteóza tance je na programu 14. února v Rudolfinu a zazní na něm pod taktovkou Václava Lukse v autentickém provedení na dobové nástroje Beethovenova Sedmá symfonie, jedna z takzvaných Londýnských symfonií Josepha Haydna a předehra k opeře La clemenza di Tito Wolfganga Amadea…
SOUTĚŽ O 5 DVOJIC VSTUPENEK:
Collegium 1704 14. února v Rudolfinu
Collegium 1704 zahájí jarní část sezóny vrcholnými díly vídeňského klasicismu. První koncert s názvem Apoteóza tance je na programu 14. února v Rudolfinu a zazní na něm pod taktovkou Václava Lukse v autentickém provedení na dobové nástroje Beethovenova Sedmá symfonie, jedna z takzvaných Londýnských symfonií Josepha Haydna a předehra k opeře La clemenza di Tito Wolfganga Amadea…
Collegium 1704 ve Vzletu s hudebními cestami Evropou
Letošní sezóna komorního cyklu souboru Collegium 1704 ve Vzletu v pražských Vršovicích se rozrostla na celkem devět koncertů s rozmanitým programem, ve kterém se od února do prosince představí sólisté i pravidelní hosté. Jde o tělesa v různých konstelacích, ale i o exkluzivní partnerské projekty připravené ve spolupráci s domácími i prestižními evropskými institucemi. „V mnohém jsme navázali na…
Dvě mše – hravá Rybova a závažná Mozartova
„V duchu textu sympaticky lidová, ale pocitově ve vyhroceně svižných tempech ke škodě věci málo pastorální.“
„Takto bravurně by ji ovšem v Rožmitále pod Třemšínem na konci osmnáctého století nikdo nezahrál a nezazpíval.“
„Byla to Rybovka opravdu jiná. V chrámové akustice by neobstála.“
Českou filharmonii dirigoval v úterý v pražském Rudolfinu Václav Luks. Spoluúčinkoval jeho komorní sbor Collegium Vocale 1704 a čtveřice sólistů. Dvě mše vytvořily z programu monotematický koncert. Obě zazněly v rychlých tempech. Každá byla však jiná. Rybova Česká mše vánoční muzikálně hravá a Mozartova Korunovační mše C dur až dramaticky závažná.
Václav Luks: Popularita Rybovy České mše vánoční je zasloužená
„Hudba je to sice prostá, nicméně jednoduchost není důsledkem kompozičního neumětelství.“
„Velmi mě muzicírování s hudebníky České filharmonie těší a oceňuji zejména jejich flexibilitu, muzikantství a otevřenost.“
„V březnu budu poprvé spolupracovat s legendárním britským orchestrem Orchestra of the Age of Enlightenment.“
Dvě provedení České mše vánoční Jakuba Jana Ryby a Mozartovy Korunovační mše, které pro dnešní úterní adventní podvečer a večer připravil do pražského Rudolfina dirigent Václav Luks, jsou jeho prvním regulérním koncertem s Českou filharmonií. Na koncertech se podílí jeho sbor Collegium Vocale 1704. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Václav Luks zdůvodňuje oblibu „Rybovky“, která uzavírá jeho letošní koncertní aktivity, a pak vypočítává, co vše ho vedle vystoupení s jeho barokním orchestrem Collegium 1704 čeká v roce 2023.