KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Collegium 1704 uvede operu Les Boréades. V Madridu a Versailles

Dlouho zapomenutý monument francouzské opery, Rameauovu operu Les Boréades, oživí soubor Collegium 1704 za řízení Václava Lukse s plejádou mezinárodních sólistů. Koncertně ji uvede ve Španělsku a Francii. První provedení se uskuteční 26. května od osmnácti hodin v madridském Auditorio Nacional, druhé 31. května ve dvacet hodin v Královské opeře na zámku ve Versailles. K…

Číst dál…

Luigi De Donato jako kyklop s Collegiem 1704

Jednooký a tříprstý kyklop Polyfémos ze starořeckých pověstí se stal ústřední postavou mnoha mýtických příběhů a také jejich zhudebnění z pera barokních autorů. Postava Poseidónova syna a obra nepřekonatelné síly se objevuje v řadě bájí, z nichž nejznámější jsou souboje s Odysseem při jeho návratu do vlasti a Théseem, který Polyféma zabije. Italský basista Luigi De Donato charakterem…

Číst dál…

Bravo Händelovu Mesiáši

„Luksovo nastudování oratoria Mesiáš vychází z autografu dublinské verze z roku 1741.“

„Polský tenorista Kristian Adam uchvátil už při svém prvním výstupu.“

„Zvláštním potěšením byl zpěv altistky Avery Amereau, který byl na scéně v každé části oratoria nepřeslechnutelný.“

Dvořákova síň Rudolfina byla v úterý 18. března beznadějně vyprodána. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse vzdaly hold věčné slávě oratoria Mesiáš Georga Friedricha Händela. Sóla zpívaly mezinárodně renomované hlasy, které se v následujících sezónách připojí ke Collegiu 1704 na evropském turné právě s tímto Händelovým oratoriem. Ohlas provedení byl velkolepý.

Číst dál…

Orfeus a Eurydika v Královské opeře ve Versailles s Collegiem 1704

Od 7. do 10. března ožije v Královské opeře na zámku ve Versailles koprodukční projekt Orfeus a Eurydika, na němž se podílí šest evropských operních domů. Gluckovu operu v Berliozově úpravě hudebně nastudoval soubor Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse. V titulních úlohách se představí Marie-Claude Chappuis jako Orfeus a Mirella Hagen v roli Eurydiky. Gluck…

Číst dál…

Collegium Vocale 1704 v Berlíně s Beethovenovou Devátou

Vokální sekci pražského barokního souboru Collegium 1704 čekají dva koncerty v Berlíně. Společně s postupimským orchestrem Kammerakademie provede repertoár, které patrně leží mimo obvyklou oblast zájmu, totiž Beethovenovu Symfonii č. 9 d moll, op. 125 „S Ódou na radost“. Kompozici nastudoval a hudebně řídí dirigent Antonello Manacorda, v pozici sólistů se ocitnou Maria Bengtsson…

Číst dál…

Oba soubory Collegia 1704 se zaskvěly v Rudolfinu

„Mše byla hrána s obvyklou precizností nástupů obou těles a sólistů.“

„V hybném tempu na pozadí orchestru a sboru splývali pěvci v prosebné litanii s duchem aklamace.“

„Orchestr posílily tři trubky a kotle a viditelně vygradovaly náladu hudby, která se stala vitální, dynamickou a pulzující koncertní událostí.“

V úterý 19. prosince večer patřila Dvořákova síň Rudolfina duchovním kompozicím dvou barokních velikánů. Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 uvedl mši Missa Corporis Domini Jana Dismase Zelenky a Magnificat in D Johanna Sebastiana Bacha. Dvě díla komponovaná pravděpodobně v rozmezí několika málo let, dvě díla rozdílné stavební sevřenosti sblížená interpretací.

Číst dál…

Monumentální Monteverdi v Rudolfinu

„Tenorista Ondřej Holub, jehož soustředěný a znělý hlas potěšil chvalitebnou dikcí, s nadhledem zahájil responsorium veršem předzpěváka.“

„Mimořádně působivé bylo provedení moteta Audi coelum (Slyš nebe, má slova) pro dva tenory s continuem.“

„Trojice cinků a pozounů hrály vesměs v lahodném humánním zvuku, který se přátelsky vinul k sólových hlasům.“

Dvořákova síň Rudolfina byla 10. listopadu večer obsazena do posledního místa. Na podiu povznášely mysl publika instrumentální soubor Collegium 1704 a sesterský ansámbl Collegium Vocale pod vedením Václava Lukse. Renomovaný orchestr, činný doma i na festivalech po celé Evropě bezmála už dvacet let, opět nadchl publikum.

Číst dál…

Ohňostroj vokální i instrumentální virtuozity na Svatováclavském hudebním festivalu

„Z Händelova díla tryská nadšení a obdiv ke krásám věčného města.“

„Zelenkova hudba je strhující a opravdivá, navíc ji soubor hrál s maximálním zaujetím.“

„Závěrečná část Dona nobis pacem byla prubířským kamenem pro sbor, který zde spolu s orchestrem předvedl skutečné mistrovství. Fuga běžela neúprosně a vzpínala se v intonačních i dynamických vlnách až do vrcholné prosby – Daruj nám pokoj.“

Na druhém festivalovém večeru Svatováclavského hudebního festivalu se představily špičkové barokní soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 dirigenta Václava Lukse. Pod názvem Ohňostroj vokální virtuozity uvedli nejprve skladbu Georga Fridricha Händela Dixit Dominus a poté Missu Omnium Sanctorum českého skladatele, působícího v Drážďanech, Jana Dismase Zelenky. Oslnivý večer se odehrál v prostoru Evangelického Kristova kostela v Ostravě ve středu 6. září.

Číst dál…

Poslední představení Händelovy Alciny zaplnilo Národní divadlo v Brně

„Alcina byla zkomponována pro Händelovu první sezónu v Královském divadle Covent Garden v Londýně.“

„Árie je zasazena do mollové tóniny s disonantní harmonií a složitým rytmem, které odrážejí temnější a složitější povahu postavy.“

„Dovedné využití hudebních motivů, které odrážejí emocionální stavy postav, a nápadité kostýmy a scénografie, která se zdá být ideální rovnováhou mezi tradicí a modernou, dotvářejí pohlcující a fantastický svět opery.“

Barokní opera Alcina Georga Friedricha Händela, jej poslední představení v této sezóně, zaplnila v neděli 26. března do posledního místa vyprodaný sál brněnského Janáčkova divadla. Inscenace, která měla premiéru loni v únoru, vznikla v koprodukci Národního divadla Brno, Théâtre de Caen a Opéra Royal de Versailles, a to v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Václava Lukse.  

Číst dál…

Václav Luks v postní době a v neapolských vodách

„Všechny tři duchovní kompozice prokázaly, že rozhodnutí oživit je mělo a má opodstatnění.“

„I když opera tento večer nezazněla, dalo se cítit, že Neapol osmnáctého století je bez ní nemyslitelná.“

„Program nenápadně aspirující na skutečnou událost.“

Fialová barva symbolizuje v římskokatolické liturgii pokání a kajícnost, užívá se proto v postní době nebo při mších za zemřelé. A právě takovou barvu měl světelný design úterního koncertu Collegia 1704 v pražském Rudolfinu. Na programu byly duchovní skladby, které tomu odpovídaly. Miserere, Stabat Mater a Requiem ve ztvárnění skladatelů Scarlattiho, Traetty a Duranteho, barokních mistrů patřících k neapolské škole. V tuzemském koncertním životě šlo o nesporně podnětný a objevný umělecký počin.

Číst dál…

Neapolský pláč Collegia 1704 & Collegia Vocale 1704 v Rudolfinu

Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s dirigentem Václavem Luksem vystoupí v úterý 7. března od půl osmé večer ve Dvořákově síni Rudolfina. Jejich koncert s titulem Pianto napoletano (Neapolský pláč) nabídne nejen díla spojená s křesťanskou postní tradicí, zazní nejen Miserere c moll Alessandra Scarlattiho, Stabat Mater Tommasa Traetty, ale třeba i dvousborové Requiem…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Collegium 1704 14. února v Rudolfinu

Collegium 1704 zahájí jarní část sezóny vrcholnými díly vídeňského klasicismu. První koncert s názvem Apoteóza tance je na programu 14. února v Rudolfinu a zazní na něm pod taktovkou Václava Lukse v autentickém provedení na dobové nástroje Beethovenova Sedmá symfonie, jedna z takzvaných Londýnských symfonií Josepha Haydna a předehra k opeře La clemenza di Tito Wolfganga Amadea…

Číst dál…

SOUTĚŽ O 5 DVOJIC VSTUPENEK:
Collegium 1704 14. února v Rudolfinu

Collegium 1704 zahájí jarní část sezóny vrcholnými díly vídeňského klasicismu. První koncert s názvem Apoteóza tance je na programu 14. února v Rudolfinu a zazní na něm pod taktovkou Václava Lukse v autentickém provedení na dobové nástroje Beethovenova Sedmá symfonie, jedna z takzvaných Londýnských symfonií Josepha Haydna a předehra k opeře La clemenza di Tito Wolfganga Amadea…

Číst dál…

Collegium 1704 ve Vzletu s hudebními cestami Evropou

Letošní sezóna komorního cyklu souboru Collegium 1704 ve Vzletu v pražských Vršovicích se rozrostla na celkem devět koncertů s rozmanitým programem, ve kterém se od února do prosince představí sólisté i pravidelní hosté. Jde o tělesa v různých konstelacích, ale i o exkluzivní partnerské projekty připravené ve spolupráci s domácími i prestižními evropskými institucemi. „V mnohém jsme navázali na…

Číst dál…

Dvě mše – hravá Rybova a závažná Mozartova

„V duchu textu sympaticky lidová, ale pocitově ve vyhroceně svižných tempech ke škodě věci málo pastorální.“

„Takto bravurně by ji ovšem v Rožmitále pod Třemšínem na konci osmnáctého století nikdo nezahrál a nezazpíval.“

„Byla to Rybovka opravdu jiná. V chrámové akustice by neobstála.“

Českou filharmonii dirigoval v úterý v pražském Rudolfinu Václav Luks. Spoluúčinkoval jeho komorní sbor Collegium Vocale 1704 a čtveřice sólistů. Dvě mše vytvořily z programu monotematický koncert. Obě zazněly v rychlých tempech. Každá byla však jiná. Rybova Česká mše vánoční muzikálně hravá a Mozartova Korunovační mše C dur až dramaticky závažná.

Číst dál…

Václav Luks: Popularita Rybovy České mše vánoční je zasloužená

„Hudba je to sice prostá, nicméně jednoduchost není důsledkem kompozičního neumětelství.“ „Velmi mě muzicírování s hudebníky České filharmonie těší a oceňuji zejména jejich flexibilitu, muzikantství a otevřenost.“ „V březnu budu poprvé spolupracovat s legendárním britským orchestrem Orchestra of the Age of Enlightenment.“ Dvě provedení České mše vánoční Jakuba Jana Ryby a Mozartovy Korunovační mše, které pro…

Číst dál…

Ryba a Mozart České filharmonie a Václava Lukse s Collegiem Vocale 1704 dvakrát

Česká filharmonie ve spolupráci s Collegiem Vocale 1704 nastuduje pod vedením dirigenta Václava Lukse Českou mši vánoční Jakuba Jana Ryby a Korunovační mši C dur Wolfganga Amadea Mozarta. Sólových partů se ujmou sopranistka Slávka Zámečníková, altistka Václava Krejčí Housková, tenorista Jaroslav Březina a barytonista Roman Hoza. Na varhany bude hrát Pablo Kornfeld. Mimořádné…

Číst dál…

Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s římským Händelem a Zelenkou

Collegium 1704 a vokální soubor Collegium Vocale 1704 pokračují v pátek 11. listopadu v Rudolfinu večerem věnovaným baroku první poloviny 18. století. Soubory přednesou divákům pod vedením dirigenta Václava Lukse jedno z raných děl Georga Friedricha Händela a poslední mešní kompozici Jana Dismase Zelenky. „Do velkého světa hudby vstoupil Georg Friedrich Händel pravděpodobně na sklonku…

Číst dál…

Hudba z Versailles ve Vzletu v podání Collegia Vocale 1704

Předposlední koncert letošní komorní série Collegia Vocale 1704 zavede ve čtvrtek 3. listopadu diváky ve vršovickém Vzletu od 19:30 hodin do Francie Ludvíka XIV. Hráčka na zobcovou a barokní příčnou flétnu Julie Braná, cembalistka Edita Keglerová a hráčka na violu da gamba Mélusine Srovnal nabídnou publiku průlet celým tímto „zlatým věkem“ Francie.…

Číst dál…

Collegium 1704 na jedné vlně s Händelem

„Jak je u Collegia 1704 a jeho sboru očekávaným standardem, provedení bylo plné přesných hudebních emocí, dokonalé artikulace, virtuózních temp i hlubokého výrazu.“ „V něčem, zejména pak v druhém díle, oratorium Izrael v Egyptě koncepcí i vyzněním připomíná Mesiáše.“ „A pak poslední akord, efektní ukončení bez patosu, na první dobu, krátce a svižně, tónem, který zmizí ještě…

Číst dál…

Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 vystoupí v Rudolfinu

Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s dirigentem Václavem Luksem zahájí novou sezónu v Rudolfinu ve čtvrtek 13. října, a sice uvedením oratoria Georga Friedricha Händela Izrael v Egyptě. Sólisty večera budou sopranistky Helena Hozová a Tereza Zimková, původem britský, v Německu usazený kontratenorista Alex Potter, španělský tenorista Juan Sancho a basisté Tomáš Šelc a Tadeáš Hoza. Tento…

Číst dál…

Monumentální zážitek v kostele díky dirigentu Václavu Luksovi a Collegiu 1704

„Händelovi se podařilo vytvořit bohatou barevnou instrumentální plochu, prokládanou a doplněnou sborovými částmi, které hýří dramatičností.“ „Tenkrát bylo publikum zvyklé na pěvecké hvězdy, naopak zde Händel dal hlavní dramatickou úlohu sboru, zatímco kratší sólové vstupy zpívají členové sboru.“ „Výsledkem byl koncert, který byl výjimečný jak svým dramaturgickým obsahem, tak i provedením a patří…

Číst dál…

Collegium 1704 s premiérami v Polsku, pak ve Španělsku a v Německu

Dva koncertní programy se čtyřmi premiérami nabídne pražský orchestr Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse návštěvníkům osmnáctého ročníku festivalu Chopin i jego Europa (Chopin a jeho Evropa). Společně s vokálním ansámblem Collegium Vocale 1704 a sólisty uvede ve středu 17. srpna v novodobé, respektive polské premiéře díla Józefa Krogulského a Antonína Rejchy. O dva dny později zazní…

Číst dál…

Na festivalu v Salcburku zazní Mysliveček, Janáček a Smetana

„Collegium 1704 až doposud uvádělo české autory v kontextu s nějakým velkým jménem světového repertoáru. Až nyní stojí na programu jedno jediné jméno – Josef Mysliveček.“ „Spolu s Jakubem Hrůšou je tvůrcem inscenace Janáčkovy Káti Kabanové mezinárodně proslulý australský režisér Barrie Kosky.“ „West-Eastern Divan Orchestra s dirigentem Danielem Barenboimem zahrají Smetanovu Mou vlast.“ Na…

Číst dál…

Subtropický večer Václava Lukse

„Vybudil interpretační aparát, ochotně reagující a skvěle sehraný a sezpívaný, k dokonalému předání všech odstínů hudebního výrazu i významu slov.“ „S radostí pak zaznělo jako přídavek (nyní se sólisty v řadách sboru) ještě jednou slavné Hallelujah – oslava Krále Králů, Pána Pánů.“ „Překvapilo proto, že byl nakonec litomyšlský koncert zcela zřetelně a slyšitelně ozvučen.“ Händelův Mesiáš…

Číst dál…

Deborah Cachet: Händelův Mesiáš se bude hrát až do konce věků

„Virtuozita není jenom zpívání rychlých not nebo ukazování extrémů, kterých je hlas schopen.“ „Snažím se vkládat i do Händelových spirituálních skladeb tak mnoho emocí, jako bych se snažila vložit do jeho operní hudby.“ „Představení pod širým nebem jsou vždycky mimořádná, protože prostor se do hudby vždy nějak promítá.“ Za deset dní…

Číst dál…

Collegium Vocale 1704 ve čtvrtek ve vršovickém Vzletu – Koudelková, Mašek, Knoblochová

Soubor Collegium Vocale 1704 zve na komorní koncert v rámci svého cyklu pořádaného v pražském vršovickém Vzletu. Mistrné zvládnutí nástroje jiskřící virtuozitou technickou i výrazovou lze nejlépe vystihnout výrazem „con bravura“. Transkripce i originální skladby pro flétny německých a italských skladatelů vrcholného baroka včetně Antonia Vivaldiho a Johanna Sebastiana Bacha zaznějí v podání různých druhů zobcových fléten.…

Číst dál…

Můj drahý Vykupiteli.
Bach, Luks a Janovy pašije

„Václav Luks samozřejmě neprovozuje hudbu k bohoslužbě. Předkládá současnému publiku umělecké dílo vyvázané z původních funkcí, ale přesto nadále životné.“ „Janovy pašije jako příběh a drama s operními prvky i jako sakrální reflexe, jako kázání v tónech, jsou plné emotivních okamžiků.“ „Bach nechává v předzvěsti velikonoční neděle zaznít naději.“ Janovy pašije Johanna Sebastiana Bacha budou mít za…

Číst dál…

Barokní šerosvit a lesk zvuku cinků

„Skladba vnesla do večera pozitivní radost i ryze hudební emoce. A od začátku také to, co neslo znějící hudbu po celý večer: měkce pronikavý zvuk cinků.“ „Víme, ale neškodí si to znovu a znovu připomínat: v hudebním umění Monteverdi zásadním a velkolepě invenčním způsobem překlenul období proměny renesance v baroko.“ „Také jde o raně barokní hudbu, odlišující…

Číst dál…

Změna čtvrtečního programu Collegia Vocale 1704 ve Vzletu

Další koncert komorního cyklu souboru Collegium Vocale 1704 přichystali pořadatelé na čtvrtek 17. března od 19:30 ve vršovickém Vzletu. Původně měli vystoupit sopranistka Hana Blažíková a theorbista Jan Krejča s programem L’amante segreto na téma láska planoucí, utajená, zklamaná i žárlivá, jak ji ve svých kantátách, áriích a villanellách zpodobnili skladatelé raného italského baroka. Z důvodu…

Číst dál…