KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

S Collegiem 1704 v Sudetech

„Nešíří kolem sebe auru nedotknutelného posvátného soustředění jako kdysi Herbert von Karajan a všichni ti skvělí pánové minulosti.“

„Není to samozřejmost, právě v tom spočívá opravdové umění: hudba opravdu zní upřímně a krásně.“

„Sbor z Mesiáše, v němž se cítí přes jeho bravurní náročný průběh evidentně velmi pohodově, obdařují zpěváci s nesmírnou chutí radostnými tóny.“

Nastaly mimořádně teplé dny babího léta a nedělní odpoledne v Konojedech na úpatí východního Českého Středohoří, mezi Litoměřicemi a Českou Lípou, jim ani trochu nedělá ostudu. Zlaté slunce na obloze se zářijovými šmouhami pomalu směřuje k západu a nad střechami obce, před kostelním průčelím na terase porostlé travou, hosté se skleničkou v ruce uzavírají program Slavnostního koncertu česko-německého přátelství…

Číst dál…

Koncert pro Liberecký kraj počtvrté

„Mesiáš v rukou Václava Lukse není monumentem, je to dílo vědomě a záměrně komorní, očištěné.“ „Akustické podmínky daly vyniknout všem interpretačním kvalitám, přesnosti a vypracovanosti, kultivovanosti, souhře, zvukové kráse, detailům.“ „Poslech byl nastaven pro publikum jakoby ´hodně zblízka´, analyticky, téměř laboratorně.“ Festival Lípa Musica, letos devatenáctiletý, už čtvrtým rokem zařadil na zahájení Koncert…

Číst dál…

Podzimní Concentus Moraviae se starou hudbou, s Mesiášem na úvod

Skleník v Květné zahradě v Kroměříži rozezní dnes večer na úvod festivalu Concentus Moraviae Händelovo oratorium Mesiáš. Spoluhostitelem slavnostního zahájení je Letní hudební akademie Kroměříž a její zakladatel Tomáš Netopil. Mimořádný podzimní ročník s podtitulem Domov můj potrvá do 29. října a v dramaturgii Barbary Marie Willi představí to nejlepší ze scény tuzemské staré hudby.…

Číst dál…

Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 na Slavnostním koncertu česko-německé vzájemnosti v Konojedech

Obnovený kostel Nanebevzetí Panny Marie v Konojedech u Úštěka bude v neděli 13. září od 15 hodin místem Slavnostního koncertu česko-německé vzájemnosti, jedinečné události přesahující svým významem hranice regionu. V prostoru s výjimečnou atmosférou a jedinečnou akustikou zazní díla Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händela a Jana Dismase Zelenky v podání Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 se sopranistkou…

Číst dál…

Collegium 1704 s Beethovenem, až v roce 1824

„Kompozice zazněla oduševněle, krásně, vypracovaně, v čistém a zřetelném zvuku, v docela cudném, ale přesto dostatečně silném výraze.“ „Provedení dosahovalo krásných, téměř dokonalých momentů.“ „Pro skutečné dořeknutí všeho, katarzi a odevzdané spočinutí by bylo potřeba při ukončování Agnus Dei nějakého většího kouzla.“ Beethovenovo výročí nemohla Dvořákova Praha připomenout lépe a hodnotněji než uvedením Missy solemnis,…

Číst dál…

MHF Dvořákova Praha od pondělí do středy

Beethovenova Missa Solemnis v podání Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704, Dvořákovy Slovanské tance v původní verzi pro čtyřruční klavír, které přednesou Igor Ardašev a Renata Lichnovská, a další komorní koncert s houslistou Josefem Špačkem, violistou Pavlem Niklem, violoncellistou Tomášem Jamníkem a klavíristou Lukášem Vondráčkem – to jsou lákadla MHF Dvořákova Praha, která se budou konat od…

Číst dál…

Za tři týdny začíná festival Lípa Musica

Na severu Čech se od 12. září do 28. října uskuteční už 19. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica. V ryze národní verzi nabídne dvacítku koncertů, mistrovské kurzy a workshopy. Zahájení se koná v Liberci provedením Händelova oratoria Mesiáš, závěr bude patřit filmové hudbě. Umělecký garant festivalu, jímž je Josef Špaček, se v průběhu…

Číst dál…

Václava a Václav. Duchovní hudba u piaristů

„Provedení upoutalo dynamickými poryvy, proměnami temp, značně exponovaným orchestrem, velkolepě znějícím sborovým partem i pěknými sóly.“ „Stará hudba v těchto kvalitách na Smetanovu Litomyšl patří a musí patřit i v budoucích letech.“ „Václava Krejčí Housková nabídla vemlouvavý projev, příjemný a nenásilný, klidný a oduševnělý.“ Piaristický chrám byl o prodlouženém víkendu dějištěm dvou vzácných vokálních koncertů pořádaných festivalem…

Číst dál…

Pestrý začátek týdne na Smetanově Litomyšli

Houslista Pavel Šporcl ve dvou programech věnovaných české zemi, koncerty souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 k poctě italského architekta Giovanniho Battisty Alliprandiho přímo v „jeho“ chrámu Nalezení sv. Kříže nebo recitál, na kterém mezzosopranistka Markéta Cukrová představí skladby raného baroka, to vše zazní už v pondělí 6. a v úterý 7. července na…

Číst dál…

Václav Luks: Do konce roku jsme přišli o všechna zahraniční angažmá

„Podobně jako Alliprandi přišel z Itálie a určoval styl architektury, zejména ve východních Čechách, tak stejně velký vliv měla tehdy i italská hudba.“ „Vídeň byla dlouhou dobu velmi konzervativní, v duchu tradice Johanna Josepha Fuxe; české země byly pro Mozartovu hudební řeč připravenější.“ „Jednou bych strašně rád ještě uvedl Mendelssohnova biblická oratoria Eliáš a Paulus.“…

Číst dál…

Trojice barokních mistrů na mimořádném koncertě Collegia 1704

„V zdobených líniách sólových hlasov sa obe speváčky predstavili spoľahlivo.“ „Vo Vivaldiho Koncerte sa naplno ukázal inštrumentálny ansámbel a jeho temperament.“ „Spevácky ma v Kantáte o káve zaujal najväčšmi Roman Hoza.“ Collegium 1704 pripravilo na 24. júna pre svojich priaznivcov mimoriadny koncert s dielami Händela, Vivaldiho a Bacha. Hudba vrcholných predstaviteľov baroka znela na Pražské…

Číst dál…

Collegium 1704 v další sezóně od Mesiáše po Bachovy kantáty

Koncertní řadu nadcházející sezóny rozšířilo Collegium 1704 na osm večerů. Otevře ji už 19. září ve Dvořákově síni Rudolfina, a to Händelovým oratoriem Mesiáš, o den později opakovaným v drážďanském kostele Annenkirche. Do jara jsou pak v plánu koncerty s Bachovou, Zelenkovou a Telemannovou duchovní tvorbou, s díly italských barokních mistrů a s Mozartovou a Myslivečkovou hudbou. Podzimní část…

Číst dál…

Svatováclavský festival – hudba v kostelech

Devětadvacet koncertů především s tuzemskými účinkujícími. Takový bude od 3. do 28. září letošní Svatováclavský hudební festival tradičně počítající s kostely Moravskoslezského kraje. Je největší mezinárodní přehlídkou duchovní a staré hudby v České republice. Ředitel Svatováclavského hudebního festivalu Igor Františák musel na jaře kvůli krizovým opatřením v souvislosti s pandemií zcela přehodnotit původně plánovaný mezinárodní rozměr…

Číst dál…

Lípa Musica pohostí přední české hudebníky

19. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica nabídne 20 koncertů na jedenácti místech Libereckého a Ústeckého kraje. Vzhledem k aktuální situaci se letošní ročník uskuteční bez přítomnosti zahraničních umělců a nenabídne koncerty v Sasku. Konat se bude od 12. září do 28. října, s epilogem ve spolupráci se ZUŠ Česká Lípa na začátku listopadu. Festival otevře 12. září…

Číst dál…

Pražské jaro dnes nabídne Collegium 1704

Druhý přímý přenos chystá na dnešní večer festival Pražské jaro. Od 20 hodin nabídne program, který speciálně pro tuto příležitost připravily soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 a jejich umělecký vedoucí Václav Luks. Na pódiu se objeví na 17 instrumentalistů a 12 pěvců, sólového partu se ujme sopranistka Hana Blažíková. Koncert se odehraje v prostorách Pražské křižovatky…

Číst dál…

Filharmonie Hradec Králové odehraje příští sezónu „Na vlnách tónů“

Barvy duhy představí ve své 43. koncertní sezóně hradecká filharmonie. Koncertní řady nesoucí názvy barev Bílá, Žlutá, Modrá, Stříbrná, Zelená a Oranžová, budou reprezentovat klasickou symfonickou, varhanní, operetní a muzikálovou hudbu. Chybět nebude hudba pro děti, mimořádné koncerty a tradiční přehlídka světové soudobé tvorby Hudební fórum Hradec Králové. „Výkon naší umělecké práce je…

Číst dál…

Václav Luks: Věříme, že září bude restartem koncertního života

„Je to malý zázrak, jaký tvůrčí potenciál živený především idealismem a nadšením hudebníků na volné noze vykvetl v posledních letech v naší zemi.“ „Pokud se nenajde mechanismus, jak podpořit hudebníky, a ti se nuceně rozprchnou za jinou prací, hrozí totální destrukce nezávislé hudební scény.“ „Členy našeho souboru jsou mnozí zahraniční hudebníci, kteří se k nám…

Číst dál…

Pražské jaro online: živé koncerty i legendární záznamy

„Pražské jaro on-line také on-line vzniká. O dalších položkách programu se jedná.“ „Festivalový koncert se vůbec poprvé uskuteční i v Brně.“ „Má vlast sice nebude moci zaznít živě, ale 11. a 12. května ji odvysílají televize a rozhlas.“ Více než deset koncertů živě přenášených z pódií pěti pražských koncertních síní, z Brna a ze Spojených států amerických…

Číst dál…

VÝHERCE CD COLLEGIA 1704:
ZELENKOVA IMAGINÁRNÍ MISSA 1724

Vyhlašujeme VÝHERCE CD. Dosud neznámá díla Jana Dismase Zelenky vycházejí v těchto dnech na novém CD souboru Collegium 1704. Jednotlivé samostatně zkomponované části mešního ordinária z pera největšího génia české barokní hudby sestavil dirigent a umělecký vedoucí souboru Václav Luks do podoby imaginární mše. Nahrávka, na které je kromě Missy 1724 ještě Salve Regina, vznikla…

Číst dál…

SOUTĚŽ O NOVÉ CD COLLEGIA 1704:
ZELENKOVA IMAGINÁRNÍ MISSA 1724

Vyhlašujeme soutěž o CD. Dosud neznámá díla Jana Dismase Zelenky vycházejí v těchto dnech na novém CD souboru Collegium 1704. Jednotlivé samostatně zkomponované části mešního ordinária z pera největšího génia české barokní hudby sestavil dirigent a umělecký vedoucí souboru Václav Luks do podoby imaginární mše. Nahrávka, na které je kromě Missy 1724 ještě Salve…

Číst dál…

Rameauova roztančená opera s bouřkou a větrem

„Hlavní postavou se stal díky výrazově podmanivému zpěvu francouzský tenorista Mathias Vidal.“ „Václav Luks inicioval všechny nuance a v žádném z pěti dějství nenechal ani na chvíli opadnout tah a napětí.“ „Orchestr měl ve svých řadách nejen hráče na obvyklé nástroje, ale také skvělého bicistu.“ Václav Luks nastudoval a po Evropě hraje barokní operu…

Číst dál…

Druhá sezóna komorního cyklu Collegia Vocale 1704 uvede Händela, Monteverdiho i Poulenca

Nová sezóna představí ansámblový vokální repertoár v nejrozmanitějších podobách od renesančního madrigalu až po vokální díla Francise Poulenca. Prvních pět koncertů proběhne od března do listopadu v kostele sv. Šimona a Judy, závěrečným šestým koncertem zahájí Collegium 1704 svou činnost v Produkčním domě Vzlet ve Vršovicích. „Kromě hudby slavných skladatelů jako je Georg Friedrich…

Číst dál…

Alternativní Silvestr Václava Lukse

„Scarlattiho Vánoční mše evokuje klidnou, ztišenou atmosféru, intimní, kontemplativní, tlumeně okouzlenou, emotivní.“

„Hudba zněla mimořádně diferencovaně, neustále modelována a oživována, zněla poutavě, muzikálně, byla potěchou.“

„Kontakt mezi hudebníky a posluchači se odehrával v hlubině souznění nad příjemnou hudbou.“

Po obloze poletují vyplašení ptáci, nad řekou a nad střechami metropole se začínají objevovat první zkušební záblesky, které postupně přejdou v ohňostroje. Praha je plná lidí. Do půlnoci oddělující roky 2019 a 2020 zbývají tři hodiny a z Rudolfina vychází tisícovka svátečně naladěných posluchačů. Barokní orchestr Collegium 1704 v čele s Václavem Luksem nám i sobě v uplynulých devadesáti minutách připravil italskou hudbou z osmnáctého století krásně „jinou“ oslavu Silvestra.

Číst dál…

Tři hodiny dávného, ale životného svědectví

„Koncerty Václava Lukse se vyznačují interpretační jistotou, a proto i dojmem, že výsledek nemůže ani vypadat jinak.“ „Rád se podrží vzrušujících pasáží, dramatičtějších zvratů, blízkých ve výraze prototypům barokních afektů.“ „Luksův sbor je schopen splnit nároky i těch nejrychlejších temp. Byť možná na pár místech zbytečně už opravdu hraničních.“ Tři hodiny hudby, tři…

Číst dál…

Händelův Mesiáš na vánočním koncertě Collegia 1704

Pro svůj vánoční koncert zvolily soubory Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 a jejich dirigent Václav Luks oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. V úterý 10. prosince zazní v půl osmé ve Dvořákově síni Rudolfina v podání německé sopranistky Johanny Winkel, tenoristy Krystiana Adama a basisty Krešimira Stražanace. Altového partu se ujme kontratenorista Benno Schachtner. Stejný…

Číst dál…

Luteránské baroko a Collegium Vocale 1704

„Musikaliche Exequien i Israels Brünnlein jsou vokální hudbou zařazující se do kontextu období vzpomínání na zesnulé.“   „Z koncertů v kapli Italského institutu neobytně zůstává pocit, že přece jen nejde o prostor akusticky ideální ani pro posluchače nadprůměrně inspirativní.“ „Přesto koncert s mnoha krásnými místy a celkově v soustředěném klidu a vyzařování.“ Poslední program Collegia Vocale 1704 byl…

Číst dál…

Jefta a jeho dcera

„Potěšení z nepřeberného bohatství kompozičních nápadů, artikulačních detailů a výrazových nuancí zůstávalo veliké.“ „Nejhlubší tóny dobarvené znělou rezonancí volných strun theorby přinášely v mimořádně uspokojivém basovém základu až fyzicky působící účinek.“ „Rozsáhlého dívčina lamenta se výborně ujala první v sopránech – Helena Hozová.“ Collegium Vocale 1704 v dalším komorním koncertě svého samostatného cyklu zavedlo publikum…

Číst dál…

Baroko na dotek

„Všichni čistě intonující a stylově přednášející, hlasy pěkné samostatně i v souzvuku.“

„I Tůmův styl vystihli Luksovi hudebníci s citem, muzikálně a s neokázalým technickým mistrovstvím.“

„Kontaktní pocit sounáležitosti s účinkujícími byl výhodou, nepříliš častým zážitkem.“

Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 otevřel v úterý v metropoli novou koncertní řadu. V Pražské křižovatce se v ní budou konat programy věnované staré vokální hudbě, programy výrazně komorní. Ten první hodinový koncert přinesl Tůmovu kantátu Stabat mater a drobnější duchovní skladby italských mistrů. Intimní atmosféru měl nádhernou, ale nezvyklou, málem až na hraně.

Číst dál…

Tadeáš Hoza: S bratrem máme krásný vztah. Jen na jednom se nemůžeme shodnout…

„S Romanem jsme sice stejný hlasový obor, typově i barvou jsme ale úplně odlišní. Nebo si to aspoň myslím.“ „V Brně se mi líbí. Určitě bych chtěl ale objevovat i jiná hudební prostředí.“ „Těším se na barokní událost léta – Händelova Saula na festivalu Hudba Znojmo.“ Do Karlových Varů se v rámci zahájení…

Číst dál…

Co nám proved’ Mendelssohn?

„Do roku 1829 vládla kulturní Evropě soudobá hudba.“

„Mendelssohn svým epochálním provedením vrátil Bacha na koncertní pódia, o pár let později totéž udělal s Händelem, Lassem a Palestrinou. Otevřel tak cestu k nové tradici provádění historické hudby.“

„Zdá se, že hudební umění prochází jakousi křížovou cestou. Zvláště v této zemi zřejmě právě absolvujeme některé z těch bolestivějších zastavení.“

Dnes večer zazní v Rudolfinu Matoušovy pašije Johana Sebastiana Bacha v podání souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704, řídí Václav Luks. Představují jeden z vrcholů nejen německé barokní, ale evropské hudby vůbec. Dnes už je běžné, že se k nim můžeme vracet. Ještě před sto devadesáti lety bychom je ale neměli možnost nikde slyšet. Až legendárním uvedením těchto pašijí Mendelssohnem začala v roce 1829 renesance zájmu o hudbu nejen lipského kantora. Nad malým výročím návratu starší hudby na koncertní pódia se pro KlasikuPlus.cz zamýšlí LUKÁŠ HURNÍK, skladatel, šéfredaktor ČRo D-dur a také umělecký vedoucí sboru Gaudium Pragense. (Mimo jiné i ten brzy chystá koncert symbolicky složený z děl obou, tedy Bacha i Mendelssohna, včetně výběru z Matoušových pašijí – za týden 17. dubna v sále Husova sboru v Dejvicích.)

Číst dál…