19. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica nabídne 20 koncertů na jedenácti místech Libereckého a Ústeckého kraje. Vzhledem k aktuální situaci se letošní ročník uskuteční bez přítomnosti zahraničních umělců a nenabídne koncerty v Sasku. Konat se bude od 12. září do 28. října, s epilogem ve spolupráci se ZUŠ Česká Lípa na začátku listopadu. Festival otevře 12. září…
Pražské jaro dnes nabídne Collegium 1704
Druhý přímý přenos chystá na dnešní večer festival Pražské jaro. Od 20 hodin nabídne program, který speciálně pro tuto příležitost připravily soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 a jejich umělecký vedoucí Václav Luks. Na pódiu se objeví na 17 instrumentalistů a 12 pěvců, sólového partu se ujme sopranistka Hana Blažíková. Koncert se odehraje v prostorách Pražské křižovatky…
Filharmonie Hradec Králové odehraje příští sezónu „Na vlnách tónů“
Barvy duhy představí ve své 43. koncertní sezóně hradecká filharmonie. Koncertní řady nesoucí názvy barev Bílá, Žlutá, Modrá, Stříbrná, Zelená a Oranžová, budou reprezentovat klasickou symfonickou, varhanní, operetní a muzikálovou hudbu. Chybět nebude hudba pro děti, mimořádné koncerty a tradiční přehlídka světové soudobé tvorby Hudební fórum Hradec Králové. „Výkon naší umělecké práce je…
Václav Luks: Věříme, že září bude restartem koncertního života
„Je to malý zázrak, jaký tvůrčí potenciál živený především idealismem a nadšením hudebníků na volné noze vykvetl v posledních letech v naší zemi.“
„Pokud se nenajde mechanismus, jak podpořit hudebníky, a ti se nuceně rozprchnou za jinou prací, hrozí totální destrukce nezávislé hudební scény.“
„Členy našeho souboru jsou mnozí zahraniční hudebníci, kteří se k nám zkrátka nedostanou. Pokud by tento stav trval i na podzim, byli bychom ve velmi těžké situaci.“
Natáčí nová videa a streamy, připravuje budoucí projekty Collegia 1704 a hodně pracuje ve prospěch celé nezávislé scény klasické hudby. Počítá ztráty a bije na poplach, protože vidí, že hudebníci budou ještě měsíce bez práce. Současně však pozoruje, že současná doba uvolňuje v lidech pozitivní energii, a tak kolem sebe i on šíří činorodou náladu…
Pražské jaro online: živé koncerty i legendární záznamy
„Pražské jaro on-line také on-line vzniká. O dalších položkách programu se jedná.“
„Festivalový koncert se vůbec poprvé uskuteční i v Brně.“
„Má vlast sice nebude moci zaznít živě, ale 11. a 12. května ji odvysílají televize a rozhlas.“
Více než deset koncertů živě přenášených z pódií pěti pražských koncertních síní, z Brna a ze Spojených států amerických a k tomu záznamy legendárních festivalových programů z uplynulých dekád, rozhovory s umělci a pohled do zákulisí příprav netradičního ročníku. To vše bude tvořit jedinečnou formu 75. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro,…
VÝHERCE CD COLLEGIA 1704:
ZELENKOVA IMAGINÁRNÍ MISSA 1724
Vyhlašujeme VÝHERCE CD. Dosud neznámá díla Jana Dismase Zelenky vycházejí v těchto dnech na novém CD souboru Collegium 1704. Jednotlivé samostatně zkomponované části mešního ordinária z pera největšího génia české barokní hudby sestavil dirigent a umělecký vedoucí souboru Václav Luks do podoby imaginární mše. Nahrávka, na které je kromě Missy 1724 ještě Salve Regina, vznikla…
SOUTĚŽ O NOVÉ CD COLLEGIA 1704:
ZELENKOVA IMAGINÁRNÍ MISSA 1724
Vyhlašujeme soutěž o CD. Dosud neznámá díla Jana Dismase Zelenky vycházejí v těchto dnech na novém CD souboru Collegium 1704. Jednotlivé samostatně zkomponované části mešního ordinária z pera největšího génia české barokní hudby sestavil dirigent a umělecký vedoucí souboru Václav Luks do podoby imaginární mše. Nahrávka, na které je kromě Missy 1724 ještě Salve…
Rameauova roztančená opera s bouřkou a větrem
„Hlavní postavou se stal díky výrazově podmanivému zpěvu francouzský tenorista Mathias Vidal.“
„Václav Luks inicioval všechny nuance a v žádném z pěti dějství nenechal ani na chvíli opadnout tah a napětí.“
„Orchestr měl ve svých řadách nejen hráče na obvyklé nástroje, ale také skvělého bicistu.“
Václav Luks nastudoval a po Evropě hraje barokní operu Les Boréades od Jeana-Philippa Rameaua. Tragédie lyrique zachycuje starověkou báji o královně a potomcích bohů, o osudových předurčeních a nečekaných překvapeních. Končí po dvou a půl hodinách dobře, mladému páru nakonec nic nestojí v cestě. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s osmi sólisty po středečním koncertním uvedení díla v Theater an der Wien v rakouské metropoli pokračuje s projektem do Versailles a pak do Moskvy.
Druhá sezóna komorního cyklu Collegia Vocale 1704 uvede Händela, Monteverdiho i Poulenca
Nová sezóna představí ansámblový vokální repertoár v nejrozmanitějších podobách od renesančního madrigalu až po vokální díla Francise Poulenca. Prvních pět koncertů proběhne od března do listopadu v kostele sv. Šimona a Judy, závěrečným šestým koncertem zahájí Collegium 1704 svou činnost v Produkčním domě Vzlet ve Vršovicích. „Kromě hudby slavných skladatelů jako je Georg Friedrich…
Alternativní Silvestr Václava Lukse
„Scarlattiho Vánoční mše evokuje klidnou, ztišenou atmosféru, intimní, kontemplativní, tlumeně okouzlenou, emotivní.“
„Hudba zněla mimořádně diferencovaně, neustále modelována a oživována, zněla poutavě, muzikálně, byla potěchou.“
„Kontakt mezi hudebníky a posluchači se odehrával v hlubině souznění nad příjemnou hudbou.“
Po obloze poletují vyplašení ptáci, nad řekou a nad střechami metropole se začínají objevovat první zkušební záblesky, které postupně přejdou v ohňostroje. Praha je plná lidí. Do půlnoci oddělující roky 2019 a 2020 zbývají tři hodiny a z Rudolfina vychází tisícovka svátečně naladěných posluchačů. Barokní orchestr Collegium 1704 v čele s Václavem Luksem nám i sobě v uplynulých devadesáti minutách připravil italskou hudbou z osmnáctého století krásně „jinou“ oslavu Silvestra.
Tři hodiny dávného, ale životného svědectví
„Koncerty Václava Lukse se vyznačují interpretační jistotou, a proto i dojmem, že výsledek nemůže ani vypadat jinak.“ „Rád se podrží vzrušujících pasáží, dramatičtějších zvratů, blízkých ve výraze prototypům barokních afektů.“ „Luksův sbor je schopen splnit nároky i těch nejrychlejších temp. Byť možná na pár místech zbytečně už opravdu hraničních.“ Tři hodiny hudby, tři…
Händelův Mesiáš na vánočním koncertě Collegia 1704
Pro svůj vánoční koncert zvolily soubory Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 a jejich dirigent Václav Luks oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. V úterý 10. prosince zazní v půl osmé ve Dvořákově síni Rudolfina v podání německé sopranistky Johanny Winkel, tenoristy Krystiana Adama a basisty Krešimira Stražanace. Altového partu se ujme kontratenorista Benno Schachtner. Stejný…
Luteránské baroko a Collegium Vocale 1704
„Musikaliche Exequien i Israels Brünnlein jsou vokální hudbou zařazující se do kontextu období vzpomínání na zesnulé.“ „Z koncertů v kapli Italského institutu neobytně zůstává pocit, že přece jen nejde o prostor akusticky ideální ani pro posluchače nadprůměrně inspirativní.“ „Přesto koncert s mnoha krásnými místy a celkově v soustředěném klidu a vyzařování.“ Poslední program Collegia Vocale 1704 byl…
Jefta a jeho dcera
„Potěšení z nepřeberného bohatství kompozičních nápadů, artikulačních detailů a výrazových nuancí zůstávalo veliké.“ „Nejhlubší tóny dobarvené znělou rezonancí volných strun theorby přinášely v mimořádně uspokojivém basovém základu až fyzicky působící účinek.“ „Rozsáhlého dívčina lamenta se výborně ujala první v sopránech – Helena Hozová.“ Collegium Vocale 1704 v dalším komorním koncertě svého samostatného cyklu zavedlo publikum…
Baroko na dotek
„Všichni čistě intonující a stylově přednášející, hlasy pěkné samostatně i v souzvuku.“
„I Tůmův styl vystihli Luksovi hudebníci s citem, muzikálně a s neokázalým technickým mistrovstvím.“
„Kontaktní pocit sounáležitosti s účinkujícími byl výhodou, nepříliš častým zážitkem.“
Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 otevřel v úterý v metropoli novou koncertní řadu. V Pražské křižovatce se v ní budou konat programy věnované staré vokální hudbě, programy výrazně komorní. Ten první hodinový koncert přinesl Tůmovu kantátu Stabat mater a drobnější duchovní skladby italských mistrů. Intimní atmosféru měl nádhernou, ale nezvyklou, málem až na hraně.
Tadeáš Hoza: S bratrem máme krásný vztah. Jen na jednom se nemůžeme shodnout…
„S Romanem jsme sice stejný hlasový obor, typově i barvou jsme ale úplně odlišní. Nebo si to aspoň myslím.“
„V Brně se mi líbí. Určitě bych chtěl ale objevovat i jiná hudební prostředí.“
„Těším se na barokní událost léta – Händelova Saula na festivalu Hudba Znojmo.“
Do Karlových Varů se v rámci zahájení lázeňské sezóny k dnešnímu odpolednímu recitálu vrátil brněnský barytonista Tadeáš Hoza, jeden z výrazných loňských laureátů tamní respektované soutěže pořádané Mezinárodním pěveckým centrem Antonína Dvořáka. V Galerii umění spolu s ním komorní koncert připravila sopranistka Kristýna Kůstková, rovněž laureátka podzimní soutěže. Program – Dvořáka, Mahlera, Korngolda, Rossiniho a Mozarta – s nimi nastudovala klavíristka Kateřina Ochmanová. Tadeáš Hoza je mladším bratrem barytonisty Romana Hozy (náš rozhovor s ním ZDE). Oba už účinkují v opeře a koncertují. I na to, jestli si nekonkurují, přišla řeč v aktuálním rozhovoru s mladým pěvcem, jemuž – zdá se – nechybí nic: naštěstí ani smysl pro humor.
Co nám proved’ Mendelssohn?
„Do roku 1829 vládla kulturní Evropě soudobá hudba.“
„Mendelssohn svým epochálním provedením vrátil Bacha na koncertní pódia, o pár let později totéž udělal s Händelem, Lassem a Palestrinou. Otevřel tak cestu k nové tradici provádění historické hudby.“
„Zdá se, že hudební umění prochází jakousi křížovou cestou. Zvláště v této zemi zřejmě právě absolvujeme některé z těch bolestivějších zastavení.“
Dnes večer zazní v Rudolfinu Matoušovy pašije Johana Sebastiana Bacha v podání souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704, řídí Václav Luks. Představují jeden z vrcholů nejen německé barokní, ale evropské hudby vůbec. Dnes už je běžné, že se k nim můžeme vracet. Ještě před sto devadesáti lety bychom je ale neměli možnost nikde slyšet. Až legendárním uvedením těchto pašijí Mendelssohnem začala v roce 1829 renesance zájmu o hudbu nejen lipského kantora…
Hudební přelom roku
Vídeňská státní opera dává na Silvestra Straussovu operetu Netopýr, brněnské Národní divadlo Smetanovu Prodanou nevěstu. Stejně silnou tradicí je pak v rakouské metropoli Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků s oblíbenými tanečními a pochodovými melodiemi dynastie Straussů, zatímco v české metropoli Pražští symfonikové jako obvykle zahrají v první den roku Dvořákovy Slovanské tance. V přehledu koncertů a divadelních představení…
Bach versus Zelenka
„Václav Luks do Bachovy mše při prvních tónech přímo vtančil.“ „O něco šlo. O něco neběžného, nerutinního, vysoce muzikálního, nekomplikovaně prostého a zároveň svátečního.“ „Zelenkův styl je v první z jeho zralých mší už opravdu osobitě vyhraněný.“ Missa Sanctissimae Trinitatis, hodinová mešní kompozice Jana Dismase Zelenky, učinila z druhého koncertu sedmé sezóny barokního orchestru a sboru…
Barokní oslava výročí Československa
„Václav Luks se nenechal v Biberově mši svést k prázdné pompéznosti.“ „Nabízely se úžasné zvukové možnosti – a dirigent je plně využil.“ „Jean-Baptiste Lully složil nekonečně nádherné moteto.“ Nadcházející státní svátek uctilo Collegium 1704 jedinečným způsobem. Zahajovací večer sezóny umístilo v pondělí bezprecedentně do Svatovítské katedrály a nazvalo jej Koncert svornosti k poctě našich předků a ke…
Právě doznělo (4)
V katedrále
Collegium 1704, Collegium Vocale 1704 a dirigent Václav Luks na sebe opět upozornili výjimečným večerem. V katedrála sv. Víta v Praze zazněl koncert svornosti k poctě našich předků a ke 100. výročí založení Československa. Nabídl dvě duchovní skladby, dva barokní autory, dvoje rozdílná kulturní zázemí. Jean-Baptiste Lully, syn florentského mlynáře, se vypracoval na nejvlivnějšího hudebníka „Krále Slunce“ a Te Deum napsal u příležitosti křtu jeho prvorozeného…
Výzvy a dobrodružství Václava Lukse
„Zelenka býval v povědomí drážďanského publika spíše jen jako Kleinmeister.“
„Vozit Bacha do Drážďan není nošení sov do Atén. Tradice může být i vězením.“
„Biberova Missa Salisburgensis není jen hřmotná masa.“
Bleskové turné začalo. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají za sebou sobotní koncert v Královské kapli ve Versailles. V pondělí Lullyho Te Deum a Biberovu Missu Salisburgensis uvedou v pražské katedrále sv. Víta, o den později v Annenkirche v Drážďanech a 25. října v Lateránské bazilice v Římě. Česká premiéra opulentní mše, zahájení další pražské koncertní sezóny, skladatelé Zelenka, Bach a Händel… a také desáté výročí koncertního mostu Praha – Drážďany, to jsou témata rozhovoru s Václavem Luksem. Jak umělecký vedoucí mezinárodně uznávaného barokního orchestru a sboru říká, mnohé už je v hudebním životě dál než před pár lety, ale v mnohém je ještě stále pole neorané.