KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Národní divadlo Brno 2020/2021: Janáček, Händel, Čajkovskij, Janáček… english

„Robert Carsen speciálně pro Brno připraví Janáčkův Osud.“

„V roli Kostelničky se na festivalu objeví světoznámá sopranistka Karita Mattila.“

„Za hudební podobou Händelovy Alciny bude stát Václav Luks se svým barokním orchestrem Collegium 1704.“

Janáčkova opera, soubor Národního divadla Brno, chystá do příští sezóny nové inscenace Pucciniho a Čajkovského děl, uvede Händela, dva velké koncertní projekty a titul připravený společně se souborem baletu. Na 8. září plánuje Zahajovací open air koncert na piazzetě před Janáčkovým divadlem. Největší pozornost ale upoutá novým nastudováním dvou oper Leoše Janáčka – Osudu a Její pastorkyně.

Nejméně uváděným je mezi zralými operními díly brněnského Mistra dramaturgicky i hudebně výbojný Osud, drama nazvané „třemi epizodami románovými“, do určité míry autobiografické. Režie se ujme světoznámý umělec Robert Carsen, který tak ke svým dosavadním pěti mezinárodním janáčkovským inscenacím přidá další titul, připravený speciálně pro Brno. Carsen je tvůrcem zcela výjimečných inscenací ceněných pro dramatické uchopení, poetiku a výtvarnou vytříbenost. Projektem divadlo 28. září slavnostně zahájí mezinárodní festival Janáček Brno 2020. Padesátiletého autora k opeře inspirovala Kamila Urválková, krásná osmadvacetiletá žena, kterou potkal v lázních Luhačovice. Roli skladatele Živného nastudují tenoristé Enrico Casari a Philip Sheffied; Mílu, hlavní ženskou postavu, bude zpívat Alžběta Poláčková.

Na 7. ročník festivalu, který předloni přinesl Národnímu divadlu Brno jako první instituci v Česku prestižní ocenění ve formě International Opera Awards (psali jsme ZDE), bude mimořádně přenesena inscenace z londýnské Královské opery Covent Garden. Jejím režisérem je Claus Gutha, pro něhož půjde o první práci v českých zemích. Vedle domácích pěvců, orchestru a sboru se 3. října na jevišti Janáčkova divadla objeví v roli Kostelničky finská sopranistka Karita Mattila, světově uznávaná interpretka janáčkovských rolí.

Festival v devatenácti dnech do 16. října představí osmadvacet programů, tematicky se dotýkajících umělecké vřavy na přelomu 19. a 20. století a hledání nových cest v hudebním výrazu operních i instrumentálních děl. Zajímavou konfrontací s Janáčkovým dílem bude uvedení opery Salome Richarda Strausse souborem Maďarské státní opery.

Mimořádným projektem sezóny slibuje být Händelova Alcina. Vrcholné dílo z doby londýnského působení skladatele nastuduje v dubnu 2021 v Janáčkově divadle režisér Jiří Heřman; za hudební podobou budou stát hosté – Václav Luks se svým barokním orchestrem Collegium 1704. Titulní roli ztvární Pavla Vykopalová.

Do repertoáru brněnského operního souboru se v příští sezóně v únoru vrátí Čajkovského Evžen Oněgin. Po společné práci na Pikové dámě před několika málo lety se jako inscenátoři při této příležitosti opět sejdou mladý dirigent Robert Kružík a jako režisér Martin Glaser, ředitel divadla. V hlavních rolích jsou ohlášeni Linda Ballová jako Tatiana a Svatopluk Sem v alternaci s Jiřím Brücklerem jako Oněgin.

Další klasikou bude nové nastudování Pucciniho Bohémy. Mimi mají ztvárnit Pavla VykopalováJana Šrejma Kačírková, Rudolfa tenorista Richard Samek. Má jít v červnu 2021 o inscenaci dirigenta Jaroslava Kyzlinka a režisérky Magdaleny Švecové.

V předvánočním období Národní divadlo Brno uspořádá koncert, na kterém zazní Rybova Česká mše vánoční. Doplní ji méně známá, ale neméně půvabná (a také humorná) Moravská vánoční mše Josefa Schreiera, dílo z poloviny 18. století upomínající na svět valašských ovčáků. Dirigovat bude Marko Ivanović. A další velký koncert připraví sbor a orchestr Janáčkovy opery se svým šéfdirigentem napřesrok: V polovině dubna 2021 tak zazní Stravinského Svěcení jaraOrffova kantáta Carmina Burana.

Společnou premiérou opery a baletu Národního divadla Brno bude titul Beethoven. Inspirací choreografa a libretisty Mária Radačovského se v roce 250. narození skladatele stal „prchlivý a věčně zamilovaný génius i jeho nedostižná hudba“. Hudební materiál baletu vychází z Beethovenových symfonií. Orchestr a sbor Janáčkovy opery bude řídit Jakub Klecker.

Tak jako každý rok, v červenci a v srpnu bude soubor Janáčkovy opery hrát pod širým nebem na Špilberku a soubor Baletu NdB na Biskupském dvoře.

Foto: archiv KlasikyPlus, NdB, Youtube, archiv P. Vykopalové

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky