KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Alžběta Poláčková: V Janáčkovi vnímám upřímnost sdělení bez obalu

„Ani ti, kdo vám radí, neví, jak se cítíte. Každý prožívá danou emoci jinak.“

„Snažím se v tradici pokračovat, ne však ve vyjetých kolejích, ale v její podstatě, v základní myšlence.“

„Potřebuju přesně pochopit, co režisér zamýšlí, a musím s tím souhlasit.“

Alžběta Poláčková je v tomto týdnu součástí uvedení Sukova Epilogu v České filharmonii – především je však stálou a nepostradatelnou součástí ansámblu sólistů Opery Národního divadla. Na prknech první scény vytvořila celou řadu výrazných a velmi rozmanitých postav. Zanedlouho tam také opět ztvární Jenůfu v inscenaci Calixta Bieita. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz mluví o tom, v čem byla její letošní příprava na Její pastorkyni jiná, jak roli Jenůfy vnímala ze začátku kariéry, ale i to, kdy typicky pořizuje „zlomvazky“.

Číst dál…

Dva orchestry v České filharmonii a hlavní rozdíl jinde, než by člověk čekal

„Koncert měl nevšední podobu, vystřídala se na něm dvě symfonická tělesa.“

„Ten nejmarkantnější rozdíl se překvapivě nachází v kompaktnosti zvukového obrazu, v jeho dokonalé jednotě, což mladým hudebníkům pochopitelně ještě chybí.“

„Sukův Epilog je dílem hluboké myšlenkové závažnosti a tvůrčího mistrovství, tlumočí naléhavá poselství světla, lásky a smrti.“

Šestý orchestrální koncert abonentní řady „B“ Česká filharmonie naplánovala do tří po sobě jdoucích večerů 30. dubna a 1. a 2. května. Dramaturgicky měl program nevšední podobu, na pódiu Rudolfina se vystřídala dvě symfonická tělesa. Česká studentská filharmonie nejprve přednesla symfonickou suitu Šeherezáda Nikolaje Rimského-Korsakova, ve druhé části večera pak orchestr České filharmonie spolu s Pražským filharmonickým sborem (sbormistr Lukáš Vasilek) a sólisty přednesl symfonický Epilog Josefa Suka. Obě díla zazněla v nastudování a pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie Jakuba Hrůši. Sólové vokální party v Sukově skladbě přednesli Alžběta Poláčková (soprán), Jiří Brückler (baryton) a Jan Šťáva (bas).

Číst dál…

Sukův Epilog a Šeherezáda Rimského-Korsakova. Hrůša opět stane v Rudolfinu

Jakub Hrůša znovu spojí síly s Českou filharmonií a tentokrát rovněž její dcerou Českou studentskou filharmonií. Trojice abonentních koncertů s hudbou Nikolaje Rimského-Korsakova a Josefa Suka se uskuteční ve dnech 30. dubna až 2. května, přičemž podílí se také Pražský filharmonický sbor a trojice sólistů. Hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša se s Českou studentskou filharmonií setkal…

Číst dál…

Alžběta Poláčková jednou z mnoha tváří příštích dní u Pražských symfoniků

V Anežském klášteře vystoupí 24. dubna klavírní Orbis trio se sopranistkou Alžbětou Poláčkovou. V rámci cyklu Obrazy a hudba FOK provedou společně Sedm romancí na básně Alexandra Bloka od Dmitrije Šostakoviče a Orbis trio zahraje ještě vybrané Dumky Antonína Dvořáka. Cyklus rodinných koncertů Orchestr na dotek v rámci programu Symfonického orchestru hl. m. Prahy…

Číst dál…

Vilém Veverka: Autorská hudba pro hoboj je pro mě v kontextu interpretace určující

„Pokora tkví v důslednosti, to je naše motto pro rok 2025.“

„Na půdorysu spolupráce s Kateřinou Englichovou vznikl projekt s fenomenální sopranistkou Alžbětou Poláčkovou pojmenovaný podle písně Almy Mahler Ekstase.“

„Interpretovat skutečně autenticky můžu jen ty skladatele, které mám vedle sebe a můžu diskutovat o každém jednom hudebním záměru.“

Pomyslíme-li na hoboj, napadne nás jméno Viléma Veverky jako první. Vynikajícímu interpretovi se za dosavadní kariéru podařilo prosadit hoboj mezi jeden z nejžádanějších sólových nástrojů, obklopovat se podobně špičkovými interprety, a především mít velké zázemí v autorské spolupráci se současnými skladateli, kteří jeho nástroji umí zkomponovat náročné skladby určené přímo na míru. 29. ledna Vilém Veverka společně s kolegyněmi Kateřinou Englichovou a Alžbětou Poláčkovou vystoupí na Novoměstské radnici při premiérovém podání třetí edice jejich projektu Ekstase.

Číst dál…

Třetí Ekstase se zavedeným triem Veverka, Englichová, Poláčková

Ekstase je projekt, jehož hlavní tváří je renomovaný hobojista Vilém Veverka. Ten se snaží hledat nové cesty zatraktivnění klasického hudebního odkazu, a to ve spolupráci se sólistkou Opery Národního divadla a Státní opery Alžbětou Poláčkovou a přední českou harfistkou Kateřinou Englichovou. Záměrem je snaha o nalezení „nového typu koncertu“, který se svou formou blíží jevištně-divadelnímu představení.…

Číst dál…

Pianista Miroslav Sekera zahájí druhou část zimních Třeboňských nocturen

Třeboňská nocturna se v lednu přechýlí do druhé poloviny osmadvacáté zimní sezóny. Ve čtvrtek 23. ledna ji otevře recitál renomovaného klavíristy Miroslava Sekery, který se uskuteční od sedmi hodin večer v třeboňském Divadle J. K. Tyla. Miroslav Sekera, který se hře na klavír věnuje od tří let, vešel ve všeobecnou známost svou filmovou rolí…

Číst dál…

Tisíc hlasů narazilo na absenci koncertního sálu

„Kapacita velkolepého projektu se naplnila za pouhých sedm dní po zveřejnění a zpěváci se na předvánoční pražské setkání připravovali od léta.“

„Vyrovnaná plasticita zvuku v takovém obsazení asi není lidsky ani technicky možná.“

„Vánoční koncert SOČRu je důkazem, jak moc zde chybí objekt typu Vltavské filharmonie.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu si na 22. prosince připravil produkčně nejnáročnější koncert sezóny. Jak před začátkem koncertu nazvaného Tisíc hlasů adventu poznamenala moderátorka Jitka Novotná, projekt s účastí více než devíti set amatérských sborových zpěváků zaměstnával mnoho pracovníků veřejnoprávního rozhlasu po několik měsíců. A jak dodal jeden z hlavních iniciátorů projektu Lukáš Hurník, šéfredaktor stanice D-dur, koncert to byl velký skoro jako všesokolský slet. Vedle slavných sborových scén a skladeb Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Wolfganga Amadea Mozarta či Johanna Sebastiana Bacha zaznělo také Gloria z Rybovy České mše vánoční a známé české i světové koledy.

Číst dál…

Tisíc hlasů adventu. Obří oslava Roku české hudby

V neděli 22. prosince je na programu velký rozhlasový projekt k Roku české hudby. Setkání pěveckých sborů nese název Tisíc hlasů adventu. Český rozhlas svolal tisíc sboristů z celé republiky, aby si společně s Rozhlasovými symfoniky, Petrem Popelkou a špičkovými sólisty společně připomněli témata adventu, Vánoc a Roku české hudby. Program začíná Prodanou nevěstou a končí Gloria z Rybovy Vánoční…

Číst dál…

Třeboňská nocturna odtajňují dvaadvacátý letní program

Mezinárodní hudební festival Třeboňská nocturna se v termínu od 8. do 12. července uskuteční v jihočeském lázeňském městě po dvaadvacáté. Pořadatelé se jali představit první akce chystané na příští letní sezónu, v níž tradičně dají významný prostor mladým talentům. Dvaadvacátou letní řadu Třeboňských nocturn předznamená 22. května příštího roku přehlídka žáků a absolventů ZUŠ…

Číst dál…

V Plzni projeví vděčnost válečným veteránům

Nejbližší koncert Plzeňské filharmonie přivítá zahraniční hosty. Pořad Smetana & Strauss & Gustafsson 7. listopadu v Měšťanské besedě nabídne um sopranistky Ann-Christine Larsson a dirigenta Joachima Gustafssona. Zazní Smetanův Valdštýnův tábor, symfonická báseň, op. 14, Straussovy 4 poslední písně, op. 27 a Serenáda F dur, op. 31 švédského skladatele minulého století Wilhelma Stehnhammera. Následně filharmonici…

Číst dál…

Závěr festivalu Anima Mundi v italské Pise. Český a se dvěma dirigenty

Osobností dirigenta Guiseppa Sinopoliho inspirovaný Mezinárodní hudební festival Anima Mundi se letos v italské Pise koná potřiadvacáté. 10. září jej zahájilo provedení Dvořákovy kantáty Stabat Mater se Simonou Šaturovou, 27. září jej uzavře Hora tří světel od Bohuslava Martinů a Janáčkova Glagolská mše. A opět v české interpretaci, tentokrát ovšem bez výjimky. Na festival…

Číst dál…

Pražské Národní divaldo zahájí sezonu jako obvykle na Střeleckém ostrově

Tradiční Národní Open Air je akcí u startu nové sezony největšího tuzemského divadla. Letos se uskutečňuje v pondělí 2. září na Střeleckém ostrově, a to od čtrnácti hodin až do pozdního večera. Vstup je zdarma. Návštěvníky čeká setkání s Nikolou Márovou, Adamem Plachetkou, Igorem Orozovičem a dalšími osobnostmi Národního divadla, a bohatý program, který vznikl pod…

Číst dál…

Janáčkův Brouček jako událost

„Jaroslav Březina na nahrávce působí oproti kolegům civilněji, více ´intelektuálněji´. Dynamicky je poněkud potlačen, nevyčnívá z davu, drží se mazaně stranou.“ 

„Při poslechu perfektně připraveného studiového snímku nejsme rušeni režijními nápady, mnohdy velmi problematickými.“

„Cenné je poznání, že vyrostla nová generace vynikajících pěvců, schopná prostřednictvím nových špičkových operních nahrávek plně konkurovat někdejším legendárním snímkům.“

Výlety páně Broučkovy, pátá z devíti oper Leoše Janáčka a jediná z nich uvedená ve světové premiéře v Praze, mají novou studiovou nahrávku. Stojí za ní soubor pražského Národního divadla s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem, titulní roli ztvárňuje tenorista Jaroslav Březina. Snímek z přelomu let 2020 a 2021, vydaný v Roce české hudby 2024, připomínáme ve výroční den skladatelova úmrtí.

Číst dál…

Operní festival ve finské Savonlinně s Prodanou nevěstou

Soubor Opery Národního divadla nezahálí ani o prázdninách a v rámci Roku české hudby 2024 přijal pozvání na prestižní operní festival ve finské Savonlinně. Třikrát tam provede Prodanou nevěstu Bedřicha Smetany a jednou také galakoncert, jehož hlavní hvězdou bude finská sopranistka Karita Mattila.  Festivalové publikum se na Prodanou nevěstu v režii Alice Nellis pod…

Číst dál…

Zámek ve Vizovicích opět hostí elitní české umělce. Například oba Jany Schulmeistery

V letošním roce se koná již 57. ročník tradičního cyklu komorních koncertů Vizovické zámecké kulturní léto Aloise Háby. Program celého ročníku se již tradičně uskutečňuje v reprezentačním sále a kapli Státního zámku Vizovice, vždy v pátek od půl osmé. Festivalový cyklus zahájila už 31. května „první dáma českého klavíru“ a smetanovská specialistka Jitka Čechová,…

Číst dál…

Bratislavské hudební slavnosti. Letos se speciálním prologem a připomínkou Roku české hudby

Letošní ročník Bratislavských hudebních slavností, které pořádá Slovenská filharmonie, se uskuteční v termínu od 20. září do 6. října. Vedle řady zahraničních hostů přivítají v Bratislavě i Českou filharmonii se Semjonem Byčkovem, nebo Vídeňské symfoniky s čerstvým šéfdirigentem Petrem Popelkou. A připomenou i Rok české hudby. Festivalové předznamenání bude navíc součástí evropského turné Clevelandského orchestru řízeného…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Libuše jako opus magnum Smetanovy Litomyšle

„Kateřina Kněžíková představila Libuši možná méně jako kněžnu, o to více však jako ženu.“

„Jakub Hrůša se prezentuje jako člověk nesmírně skromný, hluboce přemýšlivý a naprosto precizní detailista.“

„Koncertní provedení opeře nikterak neubralo na atraktivitě, ba naopak.“

Letošní ročník národního festivalu Smetanova Litomyšl dospěl sotva do poloviny, a přesto lze bez nadsázky říci, že má za sebou svůj vrchol. Dlouhý – více než čtyřhodinový – nedělní večer patřil Smetanově Libuši v podání České filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, našich předních operních sólistů a Pražského filharmonického sboru. A výsledek jejich společného snažení nelze popsat jinak než jako oslnivý.

Číst dál…

Co sluší Libuši. Bedřich Smetana na Pražském jaru zásadně, životně a skvostně

„Filharmonici pod vlivem Hrůšovy invence a vedení vytvořili nádherně strukturovaný a dýchající hudební organismus.“

„Vroucnost v hlase Kateřiny Kněžíkové – a obdobná vroucnost nacházená dirigentem v orchestru – je znakem, který Smetanu od Wagnera odlišuje nejvíc.“

„Jeho sváteční opera vznešeně korunuje dobu národního obrození, ale úplně stejně důležité je to, že jeho hudba je i sama o sobě hodnotná a nádherná.“

Koncertní provedení Smetanovy opery Libuše se na Pražském jaru ukázalo být pravým festivalovým projektem. Jedinečným a ojedinělým, dokonce asi bezprecedentním, k tomu navíc umělecky skvostným. Jakub Hrůša s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a tuctem sólistů, v čele s Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli, připravil v úterý publiku v Rudolfinu mimořádně silný zážitek. Koncert byl nabit muzikalitou, hudební krásou a obrovskou energií. Právě takové interpretační činy dávají odkazu klasiků zásadní impulsy k novému oživení.

Číst dál…

Slavnostní Libuše Pražského jara s Hrůšou a Kněžíkovou již příští týden

„Miluji a obdivuji tuto skladbu mnoho let, ba až desetiletí, a nikdy jsem neměl příležitost ji dirigovat.“

„Je pro mě velkou ctí oslavit Smetanovo výročí právě rolí Libuše a těším se na to, až stanu vedle těch úžasných pěvkyň, které Libuši zpívaly.“

„Smetanova hudba je mému srdci asi nejbližší z českých autorů a Libuše samozřejmě zastává výsostnou pozici naší národní opery.“

Za nejočekávanější projekt Pražského jara k Roku české hudby označují pořadatelé festivalu koncertní uvedení Smetanovy Libuše, naplánované na 28. a 30. května. Libuše zazní v Rudolfinu pod taktovkou Jakuba Hrůši v provedení České filharmonie s Pražským filharmonickým sborem. Titulní postavou bude Kateřina Kněžíková, Přemyslem Adam Plachetka. Stejný projekt je pak 16. června ještě na programu festivalu Smetanova Litomyšl ve skladatelově rodišti.

 

Číst dál…

Slavnostní zakončení Smetanovských dnů 

„Plzeňská filharmonie se výrazněji uplatnila v Pražském karnevalu, v němž skladatel předjímá další etapu hudebního vývoje.“

„Intonačně jistý barevný témbr Richarda Samka se naplno rozezněl v árii Lukáše z Hubičky.“ 

„Letošní 44. ročník zakončila Česká píseň, kantáta pro smíšený sbor a orchestr, oslava někdejší pospolité české zpěvnosti v oblasti duchovní, intimní i společenské.“ 

Do posledního místa zaplněný Velký sál plzeňské Měšťanské besedy ve čtvrtek 11. dubna opět potvrdil nezvratitelný fakt, že závěrečný koncert největšího plzeňského hudebního festivalu je domácími návštěvníky chápán jako slavnost, které „se sluší“ zúčastnit. Do nádherné secesní budovy tak směřovali nejen věrní abonenti Plzeňské filharmonie, ale mnohem širší publikum. Letošní slavnostní atmosféru umocnila i vkusná květinová výzdoba pódia.

Číst dál…

Ekstase na Břevnovských hudebních setkáních

Pražský komorní cyklus Břevnovská hudební setkání bude pokračovat v úterý 16. dubna v sedm hodin večer v kostele Církve československé husitské ve Wuchterlově ulici v Dejvicích. Na programu je projekt Ekstase interpretačního tria hobojisty Viléma Veverky, sopranistky Alžběty Poláčkové a harfistky Kateřiny Englichové. Po letošním uvedení pokračování projektu Ekstase, tedy Ekstase 2.0, který portál KlasikaPlus.cz…

Číst dál…

VÝHERCE VSTUPENEK:
České noneto jubilejně na Smetanovských dnech

Plzeňský festival Smetanovské dny pořádaný pod hlavičkou tamní filharmonie na svém bohatém komorním programu přivítá i jeden z českých souborů, jehož tradice sahá až do meziválečného období dvacátého století a který patří k jednomu z nejstarších komorních souborů i ve světovém měřítku. V úterý 9. dubna vystoupí od půl osmé večer v plzeňském Domě hudby České noneto a uvede…

Číst dál…

Národní divadlo s koncertem k poctě Jarmily Novotné

Pěvkyně Jarmila Novotná patřila k nejzářivějším hvězdám operního nebe své doby. V průběhu večera, který připomene třicáté výročí úmrtí této výjimečné umělkyně, vystoupí operní sólistky a sólisté a oživí její umělecký odkaz. Národní divadlo vzdá 7. dubna hold Jarmile Novotné, a sice přehlídkou rolí, kterými se proslavila nejvíce: od Smetanovy Mařenky přes Verdiho Violettu, Pucciniho…

Číst dál…

Kytarista Štěpán Rak s poctou Alfredu Strejčkovi

Na sedmém koncertě deváté sezóny Břevnovských hudebních setkání vystoupí kytarový virtuos Štěpán Rak. Koncert se koná v úterý 19. března v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Umělec zahraje program s názvem Pocta Alfredu Strejčkovi. Na programu budou autorské kompozice Štěpána Raka, mezi nimiž bude dominantou suita s názvem Znovu. Je věnovaná autorovu příteli a dlouholetému jevištnímu…

Číst dál…

Mezi mytickým a skutečným. Rusalka Národního divadla nepohoršuje ani nenudí

„Skutr Rusalke ponecháva nadprirodzené aj rozprávkové aspekty.“

„Kreácia, ktorú na prvej premiére vytvorila Kateřina Kněžíková, bola podľa mňa po všetkých stránkach mimoriadna.“

„Tomáš Netopil viedol orchester skôr k lyrickému pojatiu, v ktorom sa detaily nestrácali pod nánosmi prehnaného výrazu.“

Sólistka stojí na forbíne, v rukách drží svietiacu „návnadu“: jeden z režijných leitmotívov inscenácie, s jej „Bůh tě pomiluj“ sa zaťahuje opona – a Národní divadlo má novú Rusalku. Záver je pre toto naštudovanie vlastne veľmi príznačným. Hudobne aj scénicky sa vyhýba pátosu, zostáva tajomne symbolický, akcentuje rozhodnutia postavy. A tak, ako celé tri hodiny predtým, je jedným z jeho nosných elementov samotná Kateřina Kněžíková.

Číst dál…

Smetana Gala důstojné a podnětné

„Podľa Roberta Jindry to bol takisto jeden zo zámerov – ukázať to, ako Smetanu spieva súčasná generácia.“

„Koncert k pocte Bedřicha Smetany asi nemôže končiť inak, než Libušiným Proroctvím, ktoré sa v sobotu stalo silným vyvrcholením koncertu.“

„Každý tón od Petra Kellnera mal svoje presné miesto a pre mňa bol spevák jedným z tých, u ktorých som si naozaj priala, aby spievali čo najdlhšie.“

Dvojsté výročie narodenia niekoho tak nedoceniteľne významného, ako Bedřicha Smetany, sa automaticky musí spájať s celou plejádou názorov, predstáv a odporúčaní na to, ako by oslavy mali prebehnúť. Presne v deň skladateľovho narodenia ponúklo svoj narodeninový koncept Národní divadlo v Prahe. V ambicióznom galakoncerte,…

Číst dál…

Rusalka nově už 8. března. V titulní roli Kateřina Kněžíková

Nová inscenace Dvořákovy Rusalky se v pražském Národním divadle představí v hudebním nastudování Tomáše Netopila a režii uměleckého tandemu Skutr. V partu Rusalky alternují sopranistky Kateřina Kněžíková a Alžběta Poláčková. I další obsazení je elitní. Nové nastudování Rusalky Antonína Dvořáka se představí v Národním divadle v režii dua Skutr – Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky, současných uměleckých šéfů Činohry…

Číst dál…

Demonstrace pestrosti české hudby na 23. ročníku mahlerovského festivalu v Jihlavě

Festival Mahler Jihlava – Hudba tisíců nese v roce 2024 podtitul Gustav Mahler – české stopy a svým programem se připojuje k projektu Rok české hudby 2024. Vedle děl národních klasiků Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka a vedle vazby Gustava Mahlera a české hudby představí festival i další skladby od českých autorů, které si zaslouží uvedení a připomenutí,…

Číst dál…

Kateřina Englichová: Vstoupit do světa hudby znamená celý život se učit

„Měla jsem obrovské štěstí, když jsem se v roce 1986 dostala do prvního ročníku Gustav Mahler Jugendorchester, který založil Claudio Abbado.“

„Harfa je jistě součást mého života, ale rodina je nenahraditelná.“

„Slavná melodie As Time Goes By z filmu Casablanca, která mne inspirovala k názvu celého alba.“

Harfistku Kateřinu Englichovou není nutné dlouze představovat. Je interpretkou evropského formátu a také vyučující na Pražské konzervatoři. Na závěr ledna je připraven její další koncertní počin Ekstase 2.0 společný s hobojistou Vilémem Veverkou a sopranistkou Alžbětou Poláčkovou, při kterém bude pokřtěno hráččino nové sólové CD u vydavatelství ArcoDiva.

Číst dál…