KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Tajemství jako naivní divadlo. V Národním i na Pražském jaru

Opera Národního divadla v Praze připravila u příležitosti Roku české hudby a dvoustého smetanovského výročí premiéru opery Tajemství. Ta se uskuteční 24. května v rámci festivalu Pražské jaro, druhá pak o den později. Inscenační tým hudebně vede Robert Jindra, tvůrcem tradičně pojatého scénického konceptu je režisér Ondřej Havelka. Pěveckému obsazení vévodí Adam Plachetka a Svatopluk Sem.…

Číst dál…

Ostrava se o Smetanu postarala královsky

„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“

„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“

„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“

Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.

Číst dál…

Olomoucké hudební jaro s českou hudbou. SOČR s Petrem Altrichtrem v radostném muzicírování

„A byla to hudba radostná.“

„Skladba je poplatná dobové iluzi a text se mnohdy logicky nepotkává s výrazem v orchestru.“

„Dirigent dokázal dovést ohlušující proud hudby do působivého vrcholu.“ 

Festival Olomoucké hudební jaro rozeznívá prostory kostelů i historické sály krásnou hudbou. Již pátý koncert, tentokrát v kostele sv. Mořice, představil 30. dubna skladby českých velikánů Josefa Suka, Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů. Méně známé skladby publiku představili Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Petrem Altrichtrem, Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou, barytonista Svatopluk Sem a na varhany Daniela Valtová Kosinová.

Číst dál…

Rozhlasoví symfonici hezky česky

„Jak často se stane, aby prvním tleskajícím byl sám dirigent?“

„Petr Altrichter orchestr řídil se svým vyhlášeným zápalem a s navnaděnou chutí.“

„Celkově vzato příjemný večer s barvitou hudbou.“

Pořad český každým coulem. Symfonický orchestr Českého rozhlasu se představil pod taktovkou českého dirigenta Petra Altrichtera na repertoárové ose Suk–Dvořák–Martinů. Sbory v Rudolfinu zastal Český filharmonický sbor Brno, hrála naše přední varhanice Daniela Valtová Kosinová, sólo přidal operní pěvec Svatopluk Sem. Přímý přenos zajistila rozhlasová stanice s Vltavou v názvu; to vše v předvečer předvečera významného 120. výročí Dvořákova úmrtí.

Číst dál…

SOČR s Petrem Altrichterem v českém programu

Vítaný host rozhlasových symfoniků, dirigent Petr Altrichter připravil program z hudby českých skladatelů tří generací, které spojuje vztah učitel–žák. Od Josefa Suka, žáka Antonína Dvořáka, posluchači 29. dubna v Rudolfinu vyslechnou úvodem Fantastické scherzo. Dále čeká Dvořákova symfonická báseň Zlatý kolovrat a po přestávce Česká rapsodie, kantáta pro baryton, varhany a orchestr od mladého…

Číst dál…

Dvořákovy Svatební košile v Budapešti. S Tomášem Braunerem a triem českých pěvců

Maďarská národní filharmonie zařadila na svůj dubnový program provedení Dvořákovy kantáty Svatební košile. Koncert ve čtvrtek 18. dubna od půl osmé večer v budapešťské Slavnostní síni Pesti Vigadó bude řídit český dirigent Tomáš Brauner. V sólových pěveckých partech se představí Pavla Vykopalová, Richard Samek a Svatopluk Sem. Kantátu Svatební košile zkomponoval Antonín Dvořák…

Číst dál…

Stoletá Bystrouška v Rudolfinu

„Není mnoho operních opusů, které jsou tak úzce spjaty nejen s konkrétními literárními a výtvarnými podněty, místem konání děje, ale i s atmosférou doby svého vzniku, jako právě Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka.“

„Nejedná se o divadelní představení, ale o koncertní nastudování.“

„Vybráni byli pěvci, kteří mají s Janáčkem bohaté zkušenosti.“

Letos na podzim uplyne celých sto let od premiéry Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, tohoto originálního hudebně dramatického díla, inspirovaného humornými texty Rudolfa Těsnohlídka a kresbami Stanislava Lolka; na jaře roku 1920 byly publikovány brněnskými Lidovými novinami. Koncertního nastudování s Českou filharmonií se ujal dirigent Jakub Hrůša.

Číst dál…

Referenční podání Libuše. Březnový blok Smetanovského cyklu je u konce

„V Ostravě to vyřešili šalamounsky a na místo zbytečně vysvětlujících vizuálních a dramatických vjemů sáhli ke koncertnímu provedení.“

„Vrcholný výkon podala představitelka titulní role Libuše, slovenská pěvkyně Mária Porubčinová.“

„Celkový dojem z večera zachvátila euforie.“

Ambiciózní projekt Národního divadla Moravskoslezského je z poloviny u konce. První maratón uvedení cyklu osmi Smetanových oper v období od 2. do 10. března 2024 dospěl k poslední, závěrečné opeře. Slavnostní Libuše byla oproti ostatním sedmi operám realizována v Divadle Jiřího Myrona a provedena koncertně. Spolu se sólisty účinkoval Pražský filharmonický sbor a Janáčkova filharmonie Ostrava, dirigoval Robert Jindra.

Číst dál…

Smetana Gala důstojné a podnětné

„Podľa Roberta Jindry to bol takisto jeden zo zámerov – ukázať to, ako Smetanu spieva súčasná generácia.“

„Koncert k pocte Bedřicha Smetany asi nemôže končiť inak, než Libušiným Proroctvím, ktoré sa v sobotu stalo silným vyvrcholením koncertu.“

„Každý tón od Petra Kellnera mal svoje presné miesto a pre mňa bol spevák jedným z tých, u ktorých som si naozaj priala, aby spievali čo najdlhšie.“

Dvojsté výročie narodenia niekoho tak nedoceniteľne významného, ako Bedřicha Smetany, sa automaticky musí spájať s celou plejádou názorov, predstáv a odporúčaní na to, ako by oslavy mali prebehnúť. Presne v deň skladateľovho narodenia ponúklo svoj narodeninový koncept Národní divadlo v Prahe. V ambicióznom galakoncerte,…

Číst dál…

Tomáš Hanus: Smetanův čas je teď

„Smetana skládal na německý text. Ten byl podařenější než český překlad a to je dosud kámen úrazu, protože řada míst v češtině nezní přirozeně.“

„Operní divák může být někdy stejný jako fotbalový fanoušek, který ví, jak to mělo být, kdo měl komu přihrát a nakonec za všechno může trenér.“

„Zahrajeme tedy část původního Smetanova závěru – Dalibor umírá krátce poté, co byl vyřčen ortel a není to výmysl této inscenace.“

Dirigent Tomáš Hanus patří mezi žáky Jiřího Bělohlávka, kteří úspěšně reprezentují českou hudbu v zahraničí. Po začátcích v Brně zakotvil jako šéf opery ve velšském Cardiffu. V letošním Roce české hudby po letech opět diriguje v Janáčkově opeře v Brně, tentokrát Smetanovu operu Dalibor.

 

Číst dál…

Dalibor v Brně. Inscenátoři slibují tradicí nezatížené pojetí

V Janáčkově divadle bude uveden Dalibor Bedřicha Smetany. Po téměř třiceti letech. Tentokrát v koprodukci s Welsh National Opera a jako součást projektu Smetana200. Slavnostní zahájení Roku české hudby na Moravě se uskuteční 2. února. První repríza je v plánu o dva dny později. Drama o touze po pomstě, milostné vášni i politických intrikách, to je Smetanův…

Číst dál…

Košická filharmonie uvede Čajkovského Oněgina

Abonentní řada koncertů Státní filharmonie Košice pokračuje ve čtvrtek 25. ledna od devatenácté hodiny v Domě umění. Zazní ukázky z Čajkovského Evžena Oněgina a Janáčkův Taras Bulba. Avizovaného britského dirigenta Finnegana Downieho Deara nahradí z důvodu náhlého onemocnění český dirigent Jaroslav Kyzlink. Jako sólisté vystoupí sopranistka Linda Ballová a barytonista Svatopluk Sem. Z téměř desítky…

Číst dál…

Návrat Smetanova Dalibora na prkna Národního divadla v Praze

Příběh o rytíři Daliborovi z pera libretisty Josefa Wenziga volně vychází z oblíbené pověsti o rytíři, který si v žaláři krátil čas hrou na housle. Hlavním tématem Smetanovy opery je však spíše otázka, do jaké míry může nebo má člověk brát právo do vlastních rukou. Bedřich Smetana operu Dalibor komponoval v letech 1866–1867. Předpremiéra se uskutečnila…

Číst dál…

Fortuna imperatrix mundi! Český filharmonický sbor s Carlem Orffem na prahu nového roku

„Balady díky recitativní volnosti působily velmi niterně a přesto dramaticky, aniž by se Martin Kasík uchýlil k samoúčelné exhibici pianistické techniky.“

„Český filharmonický sbor zvolil méně známou úpravu Orffovy kantáty s redukcí orchestru pro dva klavíry se zachovanou bicí sekcí.“

„Veronika Rovná předvedla úchvatný rozsah hlasu jak barevně, tak i ve výrazu od něžných písňových ploch až po náročné koloraturní pasáže.“

V neděli 7. ledna přivítal Český filharmonický sbor Brno oficiálně příchod nového roku čtvrtým abonentním koncertem. Na pódiu brněnského Besedního domu se kromě členů sboru představili také manželé, klavíristé Kasíkovi, členové bicí sekce Moravské filharmonie Olomouc s posilami a tři pěvečtí sólisté.

Číst dál…

Na novoročním koncertě Českého filharmonického sboru zazní Carmina Burana

O provedení kantáty Carmina Burana v rámci šumperského cyklu Klasika Viva už portál KlasikaPlus.cz informoval. Kromě tohoto koncertu Český filharmonický sbor Brno čekají v lednu ještě tři další, z nichž jeden opět nabídne slavnou Orffovu kantátu. Ten poslední jede sbor uskutečnit až do srbského Bělehradu. Časově nejbližší je vystoupení ve Sloupu v Moravském krasu. Pořad…

Číst dál…

Don Buoso, Gianni Schicchi. Zdařilý projekt Davida Radoka

„David Radok se podílel nejen originálním nápadem, ale hned ve třech divadelních profesích, jako libretista, režisér a scénograf.“

„Nelehkým úkolem pro Kučeru bylo zvolit vhodný hudební jazyk, který by konvenoval s Puccinim a současně byl autentický.“

„Sympatické na Radokově režijním přístupu je zejména to, že používá scénu výtvarně jen strohou, či spíše náznakovou.“

Projekt Don Buoso, Gianni Schicchi měl v pražském Národním divadle 3. listopadu 2023 premiéru a Radok se na něm podílel nejen originálním nápadem, ale hned ve třech divadelních profesích, jako libretista, režisér a scénograf. Tím dobrým nápadem bylo uvedení opery Gianni Schicchi Giacoma Pucciniho v novém inscenačním kontextu. Dříve se tato komická jednoaktovka na operních scénách uváděla ve spojitosti s různými jinými, rovněž jednoaktovými tituly. Nešlo však o spojení pevně ustálená.

Číst dál…

Janáčkův festival v Brně na startu a startovné od Ministerstva kultury. Slibný začátek

„Martin Glaser a šéf opery Jiří Heřman připravili velké entrée ministru kultury Martinu Baxovi, aby společně, před zraky publika, stvrdili podpisem Memorandum o spolupráci.“

„Na jevišti seděli členové orchestru Janáčkovy opery a čekali na svoji příležitost se konečně ukázat v záři reflektorů, zatímco jindy jsou bezpečně ukryti v příšeří orchestřiště.“

„Zdá se, že Festival Janáček Brno 2024 má dobře našlápnuto a je se na co těšit, ta smršť světových Janáčkovských inscenací v hvězdném provedení, to v Brně ještě nebylo!“

Festival Janáček Brno je bienále, které bude realizováno v listopadu roku 2024, tedy v roce České hudby. Jeho „nastartování“ koncertem už v sobotu 4. listopadu 2023 však mělo své důvody. Byla odtajněna dramaturgie festivalu a jednotlivé tituly jdou již do prodeje a představitelé Národního divadla v Brně, kteří jsou organizátory, dostali dar od Ministerstva kultury – memorandum o spolupráci pro rok 2024 i 2026 a zajištěné financování. Tohle velkorysé startovné přijel stvrdit ministr kultury osobně.

Číst dál…

Bienále Janáček Brno zveřejní program a Robert Kružík s Josefem Špačkem si na chvíli prohodí role

Janáček na start! je název koncertu 4. listopadu 2023, součástí kterého je slavnostní představení programu festivalu Janáček Brno 2024. Pod vedením dirigenta Roberta Kružíka vystoupí houslista Josef Špaček a pěvci Kateřina Kněžíková, Svatopluk Sem, Václava Krejčí Housková a Ivan Kusnjer. Hraje Orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Koncert bude ochutnávkou festivalového programu a večer…

Číst dál…

Světová premiéra opery Don Buoso Jana Kučery spolu s Pucciniho jednoaktovkou Gianni Schicchi

Vznik opery Don Buoso českého skladatele a dirigenta Jana Kučery inspiroval režisér David Radok, který se nyní do Opery Národního divadla vrací jako tvůrce po dvaadvaceti letech. Roli Dona Buosa ztvární Štefan Margita, kterému byla role napsána „na míru“. V hlavní roli Pucciniho komické opery Gianni Schicchi, která dějově na Dona Buosa bezprostředně navazuje, vystoupí Svatopluk Sem.…

Číst dál…

Orient a středověk podle Dvořáka a Vrchlického.
Opera Armida po třech desetiletích v Praze

„Inscenace neakcentuje lyrický náboj, především hudebně je bližší Wagnerovi než Debussymu. Pohybuje se mezi podobenstvím o fanatismu zabíjejícím lásku a barvitou podívanou.“

„Nejvýraznější pěveckou a hereckou kreací je postava Ismena, jak ji vytvořil vášnivě hrající a mimořádně kantabilně i výrazově zpívající, vzorně deklamující barytonista Svatopluk Sem.“

„Výtvarně výrazným nápadem jsou tančící derviši, roztáčející piruetami v nekonečném reji široké bílé suknice do kružnic.“

Pražské Národní divadlo po třech desetiletích hraje Dvořákovu operu Armida. Za inscenací stojí o kvalitách díla neochvějně přesvědčený, energicky dirigující Robert Jindra a v dokonale promyšlené a sladěné vizuálně dramatické rovině tandem režiséra Jiřího Heřmana a scénografa Dragana Stojčevského. Páteční premiéra se silným pěveckým obsazením byla komplexním zážitkem ze skutečného hudebního divadla.

Číst dál…

Chci se omluvit Dvořákovi aneb Armida po třiceti letech v Praze

Armida, poslední dokončené Dvořákovo dílo, bude po třech dekádách opět uvedena v Praze. Premiéra se uskuteční 19. května v Národním divadle. Robert Jindra, dirigent a hlavní iniciátor realizace, ve svém prvním hudebním nastudování ve funkci hudebního ředitele opery Národního divadla má dle svých slov hlavní přání splatit dluh; rehabilitovat Národní divadlo, protože premiéru…

Číst dál…

Třídenní MFOpen Moravské filharmonie

Od pátku 12. do neděle 14. května se v Olomouci, v prostorách Reduty a Mozartova sálu, uskuteční koncertní přehlídka pod názvem MFOpen, na které se představí Moravská filharmonie. Orchestr vystoupí v plném složení a jednotliví členové též sólově či v komorních souborech. Program nabídne klasickou hudbu, dostane se také na mluvené slovo či na nedělní matiné…

Číst dál…

Slovenská filharmonie nabídne Martinů Milana Paľy a Orffovy Carmina Burana

Ve čtvrtek 26. a v pátek 27. ledna v Koncertní síni Slovenské filharmonie od 19 hodin zaznějí První houslový koncert Bohuslava Martinů v podání Milana Paľy a Orffovy Carmina Burana, ve kterých se ke Slovenské filharmonii pod vedením Jaroslava Kyzlinka přidají Slovenský filharmonický sbor, který připravil Jozef Chabroň, a Bratislavský chlapecký sbor připravený sbormistry Magdalénou…

Číst dál…

Musica non grata – Pohádková opera Švanda dudák v Národním divadle

Národní divadlo po osmdesáti devíti letech uvede pohádkovou operu Jaromíra Weinbergera Švanda dudák s podtitulem Ďábel prohrál, lituje. Dílo, které ve třicátých letech dvacátého století hrála newyorská Metropolitní opera nebo londýnská Covent Garden, připravují v Národním divadle režisér Vladimír Morávek a dirigent Zbyněk Müller, kteří představení koncipují jako rodinné. V hlavních rolích se představí…

Číst dál…

Svatováclavský hudební festival ukončily Svatební košile Antonína Dvořáka

„Kantáta pro sóla, smíšený sbor a orchestr podle Erbenovy balady, kterou složil Antonín Dvořák, to je dílo, které spolehlivě okouzlí a dojme.“ „Filharmonie Hradec Králové se zhostila svého úkolu se ctí. Vedená dirigentem Tomášem Braunerem zněla v chrámovém prostředí hutně a kompaktně.“ „Výrazným spoluhráčem orchestru byl Český filharmonický sbor Brno, který má v kantátě úlohu…

Číst dál…

Podzimní festival duchovní hudby odstartoval s pořádnou dávkou muzikality

„S nástupem brněnského filharmonického sboru se orchestr stáhl do ústraní, aby mu nabídl prostor se vyjádřit.“ „Z projevu Pavly Vykopalové vyzařovala pokora a její decentní procítěnost pěveckého partu adekvátně přilnula k roli dívky.“ „Ohromující výkon při zahajovacím koncertu festivalu předvedl barytonista Svatopluk Sem. Dechberoucí byl však i jeho hudební výraz vypravěče.“ V nedělní…

Číst dál…

Podzimní festival duchovní hudby Olomouc podevětadvacáté

Devětadvacátý ročník Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc se bude konat v termínu od 25. září do 22. října. Zachovává tradiční dobu konání, počet koncertů i kvalitu pozvaných interpretů jako ročníky předešlé. Návštěvníci jsou zváni na sedm koncertů do arcidiecézního muzea a do pěti dominant města: dómu svatého Václava, chrámu Panny Marie Sněžné, baziliky…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Fandím všem – skladatelům, libretistům, účinkujícím… Už nejsem rozhněvaný mladý muž

„Violetta je náročná role a Lucie Kaňková se jí zhostila výborně. Její dynamický rejstřík ve mně maximálně rezonoval ve druhém a třetím dějství jak v dojemných pianissimech, tak i úpěnlivých fortissimech.“

„Představení je minimalisticky koncipované a kéž by si z toho vzali příklad ti, kdo ´obohacují´ podobně slavná díla o novátorské přístupy až základní ´revoluční´ pojetí.“

„Bruckner je stejně tak milovaný velkými a náhlými kontrasty božských pianissim, jako i majestátnými katedrálními plochami fortissimo – a alespoň ze čtrnácté řady bych si byl přál, aby celková zvuková úroveň orchestru byla povětšinou o stupeň nižší.“

Se dvěma čerstvými zážitky z pražského kulturního dění se na sociálních sítích a zároveň na portálu KlasikaPlus.cz dělí se čtenáři publicista a skladatel Alexander Goldscheider, žijící čtyři desetiletí v Británii, ale pravidelně se vracející do původní vlasti. Vyznává se současně z toho, jak se vyvíjelo jeho chápání smyslu psaní o hudbě – kritického v mládí, přejného a sympatizujícího v pozdějším věku.

Číst dál…

Svatováclavský hudební festival nabídne letos třiatřicet koncertů

Svatováclavský hudební festival chystá v rámci svého devatenáctého ročníku třiatřicet koncertů po celém Moravskoslezském kraji. V zářijových koncertech se představí prestižní festivalová rezidenční tělesa Collegium 1704, Collegium Marianum a Český filharmonický sbor Brno, ale také Hipocondria Ensemble s novým albem, basbarytonista Adam Plachetka s PKF – Prague Philharmonia či Anděly oceněná jazzově laděná skupina Vertigo.…

Číst dál…

Smetanova Libuše v Klášteře u Nepomuka na návsi i ve vysílání na TV Noe s dokumentem k výročí opery

Ve spolupráci se sólisty Národního divadla v Praze a Severočeským divadlem se bude v sobotu 11. června konat výpravné provedení naší národní opery oper – Smetanovy Libuše. Pro účely představení budou vystavěna v Klášteře u Nepomuka na návsi, kde jsou rozvaliny středověkého cisterciáckého konventu, dvě velká krytá pódia. Představí se kompletní orchestr, sbor a dvanáct sólistů…

Číst dál…