Dalibor v Brně. Inscenátoři slibují tradicí nezatížené pojetí
V Janáčkově divadle bude uveden Dalibor Bedřicha Smetany. Po téměř třiceti letech. Tentokrát v koprodukci s Welsh National Opera a jako součást projektu Smetana200. Slavnostní zahájení Roku české hudby na Moravě se uskuteční 2. února. První repríza je v plánu o dva dny později.
Drama o touze po pomstě, milostné vášni i politických intrikách, to je Smetanův Dalibor. Romantická tragédie, která poprvé zazněla u příležitosti položení základního kamene Národního divadla, přináší stále aktuální témata. A otevírá otázky, na které nelze snadno odpovědět. Byl Dalibor „padouch“, nebo hrdina? Pokaždé záleží na úhlu pohledu. Příběh skýtá více než jen převyprávění středověké pověsti o rytíři Daliborovi z Kozojed, který se ve vězení naučil hrát na housle. „Po úspěšném provedení Smetanovy Libuše chceme pokračovat v pohledu na Smetanovo dílo, tentokrát z pohledu zahraničních inscenátorů nezatížených českou interpretační tradicí. Návrat dirigenta Tomáše Hanuse a Davida Pountneyho do Janáčkovy opery slibuje silný umělecký vklad ke smetanovskému výročí,“ říká Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery Národního divadla Brno. „Dalibora už režíruji podruhé, poprvé to bylo pro edinburský festival. Je to výzva, protože Smetana kombinuje některé hudebně velmi jednoduché nápady s velmi sofistikovanými a zajímavými momenty. V Daliborovi používám určitou ironii díky konceptu, že Milada na začátku vlastně neříká pravdu a přehání svou prezentaci u soudu. To tomu dává trochu ironického odstupu, což si myslím pomáhá dostat se k zajímavějším polohám postav,“ říká režisér a k hlavní postavě doplňuje: „Sám Dalibor je plný zajímavě nejednoznačných prvků. Jeho postava je trochu agresivní hrdina a zároveň melancholický básník.“
U příležitosti spolupráce s Velšskou národní operou se do Brna vrací dirigent Tomáš Hanus, její hudební ředitel: „Dalibor se sice nehraje tak často, ale kdo ho jednou ochutná, rád se k němu vrátí. Nádherná, vášnivá hudba! Příběh, který může rezonovat i dnes. Věřím, že si tuto operu obecenstvo zamiluje.“ Inscenace má mezinárodní obsazení. V roli krále Vladislava se představí Tomasz Konieczny (alternace Svatopluk Sem): „V našich dějinách je král Vladislav Jagellonský považovaný za poměrně slabého, flegmatického panovníka… A také v opeře hodně váhá, přemýšlí, rozjímá. Vystupuje tu jako politik se všemi svými slabostmi i velikostmi.“ V roli Dalibora z Kozojed se mohou diváci těšit na Petera Bergera a jako Milada se představí maďarská sopranistka Csilla Boross (alternace Eliška Gattringerová).
Scéna je dílem Roberta Innes Hopkinse, kostýmy má na starost Marie-Jeanne Lecca, světelný design tvoří Fabrice Kebour. Další reprízy se uskuteční 10. a 25. února a dále 9. a 23. března. Inscenaci uvidí i diváci festivalu Smetanova Litomyšl v červnu 2024.
Foto: NdB / Marek Olbrzymek
Příspěvky redakce
- Dorothy Khadem-Missagh s Doležalovci na HAMU
- Ullmann, Klusák, Zemlinsky. Zajímavé záměry v Mariánských Lázních
- Mikulov oslaví sborové umění
- Koncerty Ostravské bandy v Irsku s mezinárodním dialogem současných tvůrců
- Piccoli. Collegium Marianum nabízí tvůrčí dílny pro děti a hravé dospělé