Madama Butterfly je tragická opera o dvou dějstvích, jejíž děj se odehrává na počátku 20. století v japonském městě Nagasaki. S novou inscenací díla skladatele Giacoma Pucciniho nyní přichází Slovenské národní divadlo v hudebním nastudování Martina Leginuse a režii Matúše Bechynce. Premiéra se uskuteční 21. června v Nové budově divadla. V roli Cio-Cio-San se představí Csilla Boross.…
Csilla Boross: Janáčkova opera je místem mého uměleckého zrození
„Milada je heroina, která má nádherné zpívání.“
„A víte, že je to moje první role v češtině? Ale je to taková podivná čeština.“
„V Melbournské opeře jsem byla Amelií z Verdiho Maškarního plesu, za ni jsem v roce 2014 získala prestižní cenu Green Room Award.“
Csilla Boross je maďarská sopranistka, kterou ocenilo české operní publikum zejména v roce 2009, kdy ji vidělo jako Čo-Čo-San v Pucciniho opeře Madama Butterfly v Janáčkově divadle. Za ztvárnění této postavy dostala v roce 2010 Cenu Thálie; následně se jí otevřely dveře na světová jeviště. Nyní se vrací na brněnskou scénu k souboru Janáčkovy opery jako Milada ve Smetanově opeře Dalibor.
Tomáš Hanus v Brně aneb Světový Smetana
„Málokdo asi zpochybní Hanusův zásadní podíl na tom, že inscenací Dalibora nejde o povinný hold klasikovi, ale o vydařený pokus upozornit na to, že stojí za to se Smetanou zabývat.“
„Na jevišti režisér Pountney zpřítomnil téměř ´tristanovskou´ lásku až za hrob i praktiky prohnilého režimu a silně otevřel otázku, kdo je padouch a kdo hrdina – a jestli lze být obojím současně.“
„Tomasz Konieczny přinesl do interpretační tradice postavy krále Vladislava nejvíc nového: obdařil ho hlasem, který nezapře jeho velké wagnerovské kreace na světových pódiích.“
Druhý únorový večer patřil v brněnském Národním divadle premiéře Smetanova Dalibora – a na Moravě tak za přítomnosti předsedy vlády oficiálně začal Rok české hudby opravdu impozantně. Koprodukce s Velšskou národní operou přinesla v režii Davida Pountneyho odvážný, podnětný, provokativní…
Tomáš Hanus: Smetanův čas je teď
„Smetana skládal na německý text. Ten byl podařenější než český překlad a to je dosud kámen úrazu, protože řada míst v češtině nezní přirozeně.“
„Operní divák může být někdy stejný jako fotbalový fanoušek, který ví, jak to mělo být, kdo měl komu přihrát a nakonec za všechno může trenér.“
„Zahrajeme tedy část původního Smetanova závěru – Dalibor umírá krátce poté, co byl vyřčen ortel a není to výmysl této inscenace.“
Dirigent Tomáš Hanus patří mezi žáky Jiřího Bělohlávka, kteří úspěšně reprezentují českou hudbu v zahraničí. Po začátcích v Brně zakotvil jako šéf opery ve velšském Cardiffu. V letošním Roce české hudby po letech opět diriguje v Janáčkově opeře v Brně, tentokrát Smetanovu operu Dalibor.
Dalibor v Brně. Inscenátoři slibují tradicí nezatížené pojetí
V Janáčkově divadle bude uveden Dalibor Bedřicha Smetany. Po téměř třiceti letech. Tentokrát v koprodukci s Welsh National Opera a jako součást projektu Smetana200. Slavnostní zahájení Roku české hudby na Moravě se uskuteční 2. února. První repríza je v plánu o dva dny později. Drama o touze po pomstě, milostné vášni i politických intrikách, to je Smetanův…
Hudební apokryf o apoštolu Petrovi v české premiéře
„Díky tomu, že part apoštola připadl Tomaszi Koniecznému, získalo provedení špičkové parametry.“
„Paradoxem je, že v době, kdy Janáček jako vcelku neznámý brněnský umělec marně pracoval na přípravách provedení díla, byl Nowowiejskij skladatelem se světovým ohlasem.“
„Jde o skladbu, která by mnohem šťastněji vyzněla v chrámovém prostředí.“
Oratorium Quo vadis, pozdně romantické dílo Felikse Nowowiejského s tématem prvních křesťanů v Římě, zaznělo na festivalu Janáček Brno nejen jako zajímavé zapomenuté hudební dílo, ale dokonce také jako svého druhu janáčkiana. Leoš Janáček usiloval v Brně kolem roku 1910 o jeho uvedení, ale z plánů tehdy sešlo. Naplnily se až letos. Jen škoda, že koncert musel být v sále Stadionu, v prostoru akusticky klasice skutečně nevyhovujícím, ba dokonce škodícím.
Starověk, opera, Heřman
„Režisérovo vidění, nestavící na realismu, ale směřující k abstrakci a symbolům, to zastřešuje silnou estetizující poetikou.“ „Barytonista Dalibor Jenis jako Nabucco vytvořil v Brně operní postavu ve standardu skutečného mezinárodního formátu.“ „Režisér nechává několikrát umlknout hudbu a získává tak na chvíli nadvládu nad divadelním časem, který jinak v opeře nemilosrdně určuje skladatel.“ Janáčkova opera Národního…
Janáčkovo divadlo v červnu – tři premiéry a Orff se Stravinským koncertně
Janáčkova opera Národního divadla Brno v červnu díky netrpělivě očekávanému otevření divadel představí tři nové inscenace a jeden koncert. Budou to opery Evžen Oněgin Petra Iljiče Čajkovského, La bohème Giacoma Pucciniho, Nabucco Giuseppe Verdiho a kantáta Carmina Burana Carla Orffa s baletem Svěcení jara Igora Stravinského. Všechna představení budou dostupná i online, a sice na stránkách…
Verdiho Nabucco v Brně zítra online a v červnu s publikem
Národní divadlo Brno připravilo Verdiho operu Nabucco. Režii má Jiří Heřman, hudební nastudování je dílem Ondreje Olose a scénu vytvořil Tomáš Rusín. Ve středu večer se uskuteční online premiéra inscenace, první uvedení s publikem je do Janáčkova divadla ohlášeno na 29. června. Brněnské Národní divadlo na základě rozhodnutí vlády o rozvolňování protiepidemických opatření…
Janáčkova opera NdB s online premiérou Verdiho Nabucca
Národní divadlo Brno zpřístupní veřejnosti nové operní inscenace online. Po březnové premiéře Evžena Oněgina, která se odehrála jako živý přenos na programu České televize ČT art, nabídne brněnský operní soubor novou inscenaci Verdiho opery Nabucco, tentokrát už ve vlastní produkci. Vstupenky ke zhlédnutí záznamu mohou diváci pořídit na webových stránkách…
Patricie Částková: Divadlo bez publika je neskutečně smutná věc
„Práce operní dramaturgie je velmi různorodá. Je hodně na každém z nás, v čem naše práce přesně spočívá.“
„Na zkouškách je dramaturg taky dalším párem očí, který má prostor vnímat i to, co režisér v pracovním procesu třeba nemůže postihnout.“
„Rozjet celý aparát zabere hodně času a není vůbec jednoduché to naplánovat.“
Od dramaturga filharmonického tělesa jsme zamířili k dramaturgyni operní: v opeře Národního divadla Brno nás přijala Patricie Částková. V čem spočívá její práce? Co všechno vyžaduje zahájení operního provozu a co dělá soubor nyní? O tom si povídala v rozhovoru s KlasikouPlus.
Devět premiér a koncerty v Brně
Odložené i nové premiéry a kratší prázdniny, to je bilance nadcházející sezóny operního souboru v Národním divadle Brno. Tematickým pojítkem bude většinou vztahový troj- či víceúhelník. První titul už byl uveden – Zámečníkův Ferda Mravenec. Dalšími budou Janáčkův Osud, který exkluzivně pro Janáčkovo divadlo chystá legendární režisér Robert Carsen, a pak mladší verze Řeckých pašijí Bohuslava Martinů, obě…
Wagnerovy opery v Mikulově
Mikulovský amfiteátr rozezní v rámci festivalu Weinviertler Festspiele oblíbené opery Richarda Wagnera. Premiéry Bludného Holanďana a Tristana a Isoldy plánuje festival na pátek 14. a sobotu 15. srpna. Pod vedením dirigentů Levente Töreka a Matthiase Fletzbergera nabídne nejlepší evropské pěvecké obsazení. Bludného Holanďana nastudoval dirigent Levente Törek. Zazní ve dvou provedeních 14. a 16. srpna vždy…
Národní divadlo Brno zahájí sezónu ve druhé polovině léta
Na začátku srpna nabídne brněnské Národní divadlo českou premiéru baletu Radio and Juliet, premiéru operního představení pro celou rodinu Ferda Mravenec a čtyři předpremiéry činohry. Operní soubor plánuje v průběhu roku uvést premiéru opery Osud Leoše Janáčka, Řeckých pašijí Bohuslava Martinů, novou inscenaci Verdiho Nabucca, Čajkovského Evžena Oněgina a Pucciniho operu La bohéme.…
Lochotínský amfiteátr a opera: Po Nabuccovi za rok Rusalka
„Režisér Tomáš Pilař se netajil ještě před představením tím, že se bude jednat o velkolepou podívanou s velkým množstvím účinkujících, komparsem a živými zvířaty.“
„V titulní roli zazářil maďarský barytonista Michele Kalmandy.“
„Nezapomenutelná atmosféra, kvůli jaké je i spousta českých návštěvníků ochotna cestovat například do Verony…“
Verdiho operu Nabucco sledovalo v Plzni pod širým nebem poslední červnový pátek na 7500 diváků. Na náročné produkci se podílely stovky účinkujících a umělecko-technických pracovníků. Tradice Divadla Josefa Kajetána Tyla pořádat na začátku léta velkolepé divadelní představení v nově zrekonstruovaném amfiteátru na Lochotíně tak úspěšně pokračovala už pátým ročníkem…
Noc s operou v Plzni představovala letos Verdiho Nabucco
“Režie není přenesenou kopií z divadelního prostoru, zaujala právě tím, jak dokázala být odlišná, jak využila možnosti amfiteátru.” “Vedení plzeňské opery zajistilo výborné obsazení hlavních rolí pěvci, kteří se v minulosti v Plzni osvědčili.” “Mikrofon je hrozný prevít na přesnost intonace, souhry,… Kdo má zkušenosti s rozhlasovým studiem, ví o tom své.” Operní openair show…